Aihe: Kitaran kaulapainoisuus.
1 2 3
CRETIN
12.09.2006 15:05:23
Ongelma on seuraava.

Omistan Squierin Sg-mallisen kitaran josta on tullut nykyään "ykköskittani", Les Paulille sattuneen tapaturman takia. Kyseistä Sg:tä vaivaa kuitenkin häiritsevä kaulapainoisuus. Kysynkin nyt teiltä jotain keinoa tämän poistamiseen tai ainakin vähentämiseen? Tuhtia nahkahihnaakin olen jo koittanut, mutta tämän vaikututksesta ainoastaan T-paita nousi niskaan. Onko jollain kokemusta hihinatappien siirtämisestä? Omassa kitarassani noista toinen sijaitsee "yläsarvessa" tai miksi sitä kutsuukaan ja toinen siinä missä varmaan kaikissa muissakin kitaroissa. Kumpaa noista kannattaisi lähteä siirtämään?

Ja seuraava on niille jotka tulevat päivittelemään, että "ei kaulapainoisuus mitään haittaa". =) No minua haittaa sillä omasta soitostani tulee paljon rennompaa kun ei tarvitse jatkuvati kädellä tukea.

Jep. Koitin myös hakua, mistä löytyi 2kpl aika laihaa topiccia aiheeseen.
"Kyllähän se on niin, että kitara kutsuu soittajaansa" - Naapuri
SiwamieS
12.09.2006 15:10:30
Squier SG? Ei kai semmosta olekaan?
Take your wings outside, you can't fly in here
guitarist1991
12.09.2006 15:17:49

en ole kyllä minäkään squierin Sg:stä kuullut
Jani The Rock
12.09.2006 15:17:53

Kyllä sellanen on, tai ainakin melkein... Kyseessä lienee aiemmin DeArmond -merkillä valmistettu SG:mäinen keppi. Jäljet johtavat Guildiin sekä S100/Polara -malleihin.
"Lukeminen kannattaa aina, dorka". - Jörn Donner
Juustonaksu
12.09.2006 15:19:20
Omassa vanhassa hevihirmussani oli sama ongelma, kun kaulapainoa tuli liikaa niiden lapataiteiden takia. (Ks. B.C Rich) Siirsin sitä yläsarven hihnatappia n. 3-4cm sinne lavan suuntaan ja sain tuolla kitaran melko hyvin tasapainoon. Jos pelkästään tuo ei auta niin kannattaa lykätä sinne toisen hihnatapin paikkeille 0.5-1.0kg lisäpaino. :)

Squier SG? Mikähän se. Ettet meinaisi Epiphonea?
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Timothy
12.09.2006 15:36:28
Eikö F-musiikissa ole ollut joskus squier sg, muistaisin nähneeni
WinterMad
12.09.2006 15:55:17
Kyllä tommonen Squierin SG on olemassa, ainakin v.2003 Fenderin kuvastossa on ko. SG-johdannainen.
Squierhan on valmistanut myös hollow-body (ainakin siltä ne muistaakseni näytti) keppejä.
"menin yhteen mussalolaiseen musaliikkeeseen nii myyjä vitu heitti mua tikalla jalkaan ja sano homoksi vaikka oon hetero!! Olin sitte ostamassa plekua nii se toine myyjä sano että mee vittuu saatana homo tai ammun sua singolla päähän vittu!! -Vasara
Jani The Rock
12.09.2006 16:07:51

Kyllä tommonen Squierin SG on olemassa, ainakin v.2003 Fenderin kuvastossa on ko. SG-johdannainen.
Squierhan on valmistanut myös hollow-body (ainakin siltä ne muistaakseni näytti) keppejä.

Nää on juurikin kaikki niitä DeArmondilta periytyviä juttuja. Joiden pohjana siis on Guildin mallit.
"Lukeminen kannattaa aina, dorka". - Jörn Donner
CRETIN
12.09.2006 16:16:54
Heh! Ois pitänyt varmaan liittää kuva heti tohon alkuun =). Aika harva tuntuu tietävän, että tämmöisii on edes olemassa. Erittäin laadukas peli, hakkaa monet kalliimmat mennen tullen. No tos ois kuitenkin kuva http://www.fender.com/new_repository/squier/images/0346500_md.jpg

Ja mitenhän tuon kaulapainoisuuden sais pois? =)
Spike
12.09.2006 16:19:14
Omistan Squierin Sg-mallisen kitaran josta on tullut nykyään "ykköskittani", Les Paulille sattuneen tapaturman takia. Kyseistä Sg:tä vaivaa kuitenkin häiritsevä kaulapainoisuus. Kysynkin nyt teiltä jotain keinoa tämän poistamiseen tai ainakin vähentämiseen? Tuhtia nahkahihnaakin olen jo koittanut, mutta tämän vaikututksesta ainoastaan T-paita nousi niskaan.

Soita ilman paitaa! XD

Auttoiko leveämpi hihna yhtään? Flying V on kans vähän kaulapainoinen, ohuella kangashihnalla tuo häiritsee, mutta melkein tuplasti paksummalla nahkahihnalla ei juurikaan, kaulapainoisuuden kuitenkin huomaa vielä.
Clearly motivated by an unholy alliance. Vaihdetaan SD Distortion -> JB/Custom/tarjoa.
Niq
12.09.2006 16:21:53

Soitatko vapailla kielillä? Vai eikö vasemmassa kädessäsi ole voimaa pidellä kitaran kaulasta kiinni? Mä en ole tätä kaulapainoisuus-valitusta koskaan ymmärtänyt, koska soiton aikana ainakin itse pidän automaattisesti kaulasta kiinni. En oikein muutakaan tapaa soittaa kitaraa tiedä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Spike
12.09.2006 16:25:35
Mä en ole tätä kaulapainoisuus-valitusta koskaan ymmärtänyt, koska soiton aikana ainakin itse pidän automaattisesti kaulasta kiinni.

Pitkät sessiot seisaaltaan voi alkaa ottamaan selän/olkapään päälle jos paino jakautuu koko ajan epätasaisesti.
Clearly motivated by an unholy alliance. Vaihdetaan SD Distortion -> JB/Custom/tarjoa.
Visakoivu
12.09.2006 16:26:35
En oikein muutakaan tapaa soittaa kitaraa tiedä.

Toiset tietävät.
CRETIN
12.09.2006 16:31:59
Tossa ois parempi kuva. http://www.chrisguitars.com/fen-squier-s73.jpg muuten sama mutta väri on viininpunainen.

Omassa vanhassa hevihirmussani oli sama ongelma, kun kaulapainoa tuli liikaa niiden lapataiteiden takia. (Ks. B.C Rich) Siirsin sitä yläsarven hihnatappia n. 3-4cm sinne lavan suuntaan ja sain tuolla kitaran melko hyvin tasapainoon

Tuossa ei vaan ole yhtään varaa siirtää tappia lapaa kohti. Mitähän mahtaisi tapahtua jos siirtäisin tuon tapin siitä yläsarvesta siihen kaula liitoksen lähellä?
Niq
12.09.2006 16:50:08

no on siinä kuule melkoinen ero. voin kuvitella mitä helvettiä elämäsi on jos et tällaista asiaa suostu ymmärtämään.

En mitään käytännön eroa ole havainnut, vaikka on kaulapainoisia kitaroita ollut ja on ollut myös ei-kaulapainoisia. Ainoa ero on siinä, että kaulasta irti päästettäessä kitara on eri asennossa. Kaulapainoinen osoittaa lattiaa kohti ja ei-kaulapainoinen jää paikalleen. Miten tämä soittoon vaikuttaa, sitä en tiedä. Ehkä joku voi sen mulle kertoa sen sijaan että alentuu lapselliseen "elämäsi on helvettiä jos et tätä ymmärrä" -tyyliseen sanailuun.
"I have a cunning plan" -Baldrick
buju
12.09.2006 17:18:46
Aika paha.... mä kokeilisin yläsarven päähän (siis strato tyyliin). Eka teipillä ettei turhia reikiä tule porailtua. Voishan sitä kokeilla rungon päähän (hihnaan) laitettua lisäpainoa. Itsellä on toiminut leveä nahkahihna.
Damn right, I´ve got the blues
zuppermuhle
12.09.2006 18:00:20
Leveä nahkahina auttanee. Jos ei niin voit sitoa heliumilmapalloja kitaran lapaan.
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!"
Antti1
12.09.2006 18:19:20
Ei mulla muuta, mutta tähän haluaisin puuttua: sg:ssähän se tosiaankin on ominaisuus eikä vika.

Enpä tiedä tosta, riippuu mallista. Jos kuitenkin oikeasta Gibsonista puhutaan, niin eipä niitä juuri kaulapainoisuus rasita. Tästähän oli keskustelua vähän aikaa sitten jossain ketjussa. Perin havainnollistava kuvakin vielä.
Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten!
Aki
12.09.2006 19:16:29

Vai eikö vasemmassa kädessäsi ole voimaa pidellä kitaran kaulasta kiinni? Mä en ole tätä kaulapainoisuus-valitusta koskaan ymmärtänyt, koska soiton aikana ainakin itse pidän automaattisesti kaulasta kiinni. En oikein muutakaan tapaa soittaa kitaraa tiedä.
Kyllä minäkin kiinni pidän, mutta en todellakaan nosta kokoajan ylöspäin. On niillä lihaksilla muutakin tekemistä kuin hapottaa itseään noin.

Tuohon siis auttaa sen etummaisen hihnatapin siirto lähemmäksi lapaa, seim 12:nnen nauhan kohdalle. Tuossa mallissa vaan ei ole runkopuuta siinä kohtaa. Mutta nupin siirto siihen yläsarven kärkeenkin auttaa varmasti hieman.

Taaemman nupin siirtelystä en huomannut mitään hyötyä. Sen sijaan ultra-kevyt viritinkoneisto ja lavan lyhentäminen auttoivat rutkasti. Jos noihin ei viitsi lähteä, niin jipot kireä paita ja/tai paino roikkumassa takanupista auttaa.
"Every being in the universe knows right from wrong, Mark." -Prot, 2001
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)