Aihe: kosketinsoundit tanssimussassa
1 2 3 4 5 6
Kosmonautti
12.11.2003 22:55:16
Viulut aika oleellisessa asemassa esim. tässä biisissä...
http://www.saunalahti.fi/~tmakinen/Tummanainen.mp3

The Artisti saattaisi pistää kulmat kurttuun ja tiedustella kuuluvalla äänellä: "ONKO TÄMÄ MIELESTÄSI HYVÄ VIULUSOUNDI?!?" ;-)
baron
12.11.2003 23:18:08

Mä oon hankkimassa uutta keikkasoitinta ja meillä on pieni skaba käynnissä, kun mä haluan mahdollisimman hyvän stagepianon ja muut jätkät, että mä ostaisin synan, jossa olisi mahdollisimman paljon "akuankkaääniä".

Ratkaisu on sinänsä kyllä aika helppo: Maksaja määrää (kuten yleensäkin)
PL
13.11.2003 12:34:13 (muokattu 10.12.2003 09:34:06)
.............
Rantsu
13.11.2003 13:02:01
Kerran innostuin laskemaan erään kosketinsoittajan eri soundeja yhden biisin aikana, lopputulos oli jossakin 40 hujakoilla. (tanssimusiikkia ei esim. kraftwerk))

Mua ärsyttää tuonkaltainen soundien käyttö: ikäänkuin eri soittimien soittajia olisi pitkä jono odottamassa stagen ulkopuolella; kukin marssii vuorollaan sisään soittimensa kanssa, soittaa pätkän ja sitten ulos. Huomattavasti vaikeampaa onkin miettiä ensin ikäänkuin kappaleen orkestraatio ja käyttää eri soundeja sitten loogisesti arrattuna - välillä vuorotellen, välillä päällekkäin jne.
baron
13.11.2003 13:09:47

Jos keikalla sattuu olemaan talon puolesta suunnilleen vireessä oleva akustinen piano (mieluummin flyygeli) mä käytän sitä ja bändi saa kiltisti virittää sen mukaan.

Jos ei satu, mä haluan jäljitellä tilannetta.
WanhaWetäjä
13.11.2003 14:54:34

Joskus on kiva heittää vähän särmää Ensoniqin kunnon särökitarasaundilla (joo, ei vastaa oikeaa kitaraa

Säästä meidät moiselta hyvä VM!!Mitään niin kauheaa ei ole kuin se että joku vääntää särösaundilla syntsalla tyylitajuttomasti jotain Gary Moorea...se ei todellekaan vastaa oikeaa kitaraa,vaikka saundi voi ollakkin sinneppäin,tää on kanssa niitä juttuja mikä pitäs lailla kieltää,vai mitä ovat mieltä herrat muut kitaristit????
Fuzzy Boner
13.11.2003 14:56:50
Jos keikalla sattuu olemaan talon puolesta suunnilleen vireessä oleva akustinen piano (mieluummin flyygeli) mä käytän sitä ja bändi saa kiltisti virittää sen mukaan.

Oli tossa taannoin keikka ja tilaaja soitti ja kysyi, että haluatko soittaa Steinway model D:llä vai Bösendorfer Imperialilla? (vai olisko ollu joku muu bösarimalli, en oo ihan varma. Valitsin staikkarin ja hyvin toimi ;))
Mitä pidempi varsi, sitä himmeempi lamppu
KB
13.11.2003 15:03:47
(mieluummin flyygeli)

kts. "omakuva" ;)

Oikeesti - mites toi kuuluvuus-/miksaus-/mikityspuoli, jos sattuu piano/sen sukuinen soitin olemaan käytettävissä? Vai samalla kun muut virittävät pianon mukaan, niin kaivetaanko sordiino samalla kassista?
Difficile est satiram non scribere - Pala funkybluusia
baron
13.11.2003 15:18:27

kts. "omakuva" ;)

Oikeesti - mites toi kuuluvuus-/miksaus-/mikityspuoli, jos sattuu piano/sen sukuinen soitin olemaan käytettävissä? Vai samalla kun muut virittävät pianon mukaan, niin kaivetaanko sordiino samalla kassista?

Paikat joissa piano on ollut, ei ole olleet hirveän isoja ja kun avaa kannet ja pojat vähän vaimentaa soolojen ajaksi niin on toiminut. Joskus ollut yksi mikki.
v_m_kangas
13.11.2003 15:31:33

Säästä meidät moiselta hyvä VM!!Mitään niin kauheaa ei ole kuin se että joku vääntää särösaundilla syntsalla tyylitajuttomasti jotain Gary Moorea...se ei todellekaan vastaa oikeaa kitaraa,

Enkös minä noin sanonutkin ;) Enpä olekaan koskaan kuullut kenenkään vetävän kiippareilla mitään särökitarasooloja, enkä taida halutakkaan. Mutta johonkin taustahäröilyyn tai vastaavaan efektiin menee jotenkuten.

Toisekseen, jos vedetään tyylitajuttomasti oikeallakin kitaralla mitä sattuu, mihin sattuu, ei ole sen kummempi lopputulos :) Aivan sama lopputulos, oli instrumentti mikä tahansa, tyylitajuttoman käsissä.
Humppaa tai soita
WanhaWetäjä
13.11.2003 20:12:57 (muokattu 13.11.2003 20:14:26)

Enpä olekaan koskaan kuullut kenenkään vetävän kiippareilla mitään särökitarasooloja, enkä taida halutakkaan. Mutta johonkin taustahäröilyyn tai vastaavaan efektiin menee jotenkuten.

Toisekseen, jos vedetään tyylitajuttomasti oikeallakin kitaralla mitä sattuu, mihin sattuu, ei ole sen kummempi lopputulos :) Aivan sama lopputulos, oli instrumentti mikä tahansa, tyylitajuttoman käsissä.

Mutta mä olen...ei ollut kaunista kuultavaa kun vanha ja hieman jo virttynyt triokiipparisti veti jotain Santanan Eurooppaa päin peetä hirrrrrmuisella surinasäröllä ja voin vakuuttaa että se ei muistuttanut kitaransoittoa ei sitten yhtään;-)

Itekkin kiippareita sillon tällön soittavana en edes ole harkinnut käyttää näitä särökitara tai yleensä kitarasoundeja vaikka kitaristina osaisinkin "matkia"oikeaa kitaransoittoa,huomattavasti toimivampi vaihtoehto triossa on basisti joka myös osaa soittaa kitaraa tai toisinpäin,ja kiipparisti vetää vasuribassot kitarabiiseihin ja jonkun piano/urku osaston siihen päälle!

Jos on tyylitajuset soittajat asialla niin tällänen trio hakkaa mennentullen huonon kvartetin,soitto pysyy aisoissa paremmin kun kiipparisti joutuu keskittyyn enemmän siihen pohjan luomiseen kuin älyttömään tilutukseen,mikä taas on niin(liian?) monen kiipparistin perusvika tuon älyttömän saundienvaihtelun lisäksi:-)

Se on sitten eri asia moniko kiipparisti lähtee/kykenee tähän vasuriosastoon...siinä kun joutuu ikäänkuin tekemään kahen miehen duunit,yhen palkalla :-))
KB
13.11.2003 20:37:26 (muokattu 13.11.2003 20:37:44)
älyttömään tilutukseen,mikä taas on niin(liian?) monen kiipparistin perusvika tuon älyttömän saundienvaihtelun lisäksi

Hoenkin tosta syystä Frank Papan lanseeraamaa mantraa "vain olennainen on tärkeää"...

Ja kitaristithan ei tiluta, ei ;)
Difficile est satiram non scribere - Pala funkybluusia ja Liiton kanta
Rautakanki
13.11.2003 21:30:37
Kenenkään ei ole pakko tiluttaa, mutta mielestäni jonkun on vedettävä mattoa. Mielestäni bändi ilman mattoa on kuin olohuone ilman seiniä.
Itse olen yleensä kiipparistien kanssa pyrkinyt sopimaan, että kumpikin pääsee vetämään sooloja, mutta jos kiipparisti sekä kitaristi tiluttaa koko ajan, niin kukaan ei soita mattoja, ja koko esitykseltä putoaa pohja.
KMT
13.11.2003 21:52:39

Itse olen yleensä kiipparistien kanssa pyrkinyt sopimaan, että kumpikin pääsee vetämään sooloja, mutta jos kiipparisti sekä kitaristi tiluttaa koko ajan, niin kukaan ei soita mattoja, ja koko esitykseltä putoaa pohja.

Kosketinsoittajalla on kaksi kättä, ainaki meidän bändissä tiluttakoon toisella ja toisella mattoa
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
WanhaWetäjä
13.11.2003 22:36:15 (muokattu 13.11.2003 22:36:47)

Hoenkin tosta syystä Frank Papan lanseeraamaa mantraa "vain olennainen on tärkeää"...

Ja kitaristithan ei tiluta, ei ;)

Nin tässähän puhutaan tanssimusasta,ei mistään tukkahevistä,PRKL! Mä en tiluta,no kotona joskus salaa:-))

Tiluttavilla kosketinpaavoilla tarkoitan just niitä pitkään(liian?) trioissa vetäneitä äijiä jotka eivät jo syvään tyylitajuttomuuteen vaipuneina enää jaksa/pysty/kykene muuhun kuin epämääräiseen ad libitum- "tilkkimiseen"eli sitä täytettä tulee joka väliin ja mahdollisimman paljon...ja mahdollisimman monilla saundeilla:-)

Jos kvartettikeikalle tulee tällänen tuuraaja,kitaristi voi heti nostaa kädet pystyyn ja todeta: "Ei voi vetää!!"...vai pitäskö alkaa kans tiluttaan ja sotkeen komppia oikeen ***keleesti sinne sekaan??..."vain olennainen on tärkeää",kaunis ajatus,jota monen soisi miettivän...
hiltsi
13.11.2003 23:07:27
Huoh, ei kyllä taida päivätyö sopia meikeläisellä.. taas joutu lopettamaan illan kesken vaikka ois kuinka halunnu olusta maistella.. :) nonii.. mut kuitenki.. WanhaltaWetäjältä tuli ihan hienoja kommentteja. En kyl synalta vois missään vaiheessa vois miettiä kitaraa ottavani. Eikä meidän basisti mulle mitenkään sellasta vois suoda. Jotukut twistit, rockit + muutamat hissibiisit heitetään siten et heitän nakkibassot vasurilla. Ja itse asiassa perkeleen hienosti jytää ku saatiin soundit kohilleen. Toi on oikeesti iso vahvuus et basisti vetää skittaa helvetin tyylitajuisesti, kitaristi kun alunperin on. Mut nyt nukkuu.. huomenna duuniin, siitä sit pikkujouluhin bilettää ja lauantaina virkeenä keikalle, huoh.. :)
Fuzzy Boner
13.11.2003 23:36:58
:-)vain olennainen on tärkeää",kaunis ajatus,jota monen soisi miettivän...

SOITTAKAA MUSIKAALLISESTI. Se riittää. piste.
Mitä pidempi varsi, sitä himmeempi lamppu
Rautakanki
14.11.2003 09:57:03
Joskus katselin ilmoitusta, että haettiin kiipparistia keikkailevaan tanssibändiin. Noh, ajattelin käydä katsomassa, millainen punppu on kyseessä...

Kolme Sibelius akatemialaistahan siinä oli, ja kauhistelivat, kun raahaan VK-7:aa koesoittoon.
Paljastui sitten lopulta, että mitään mattoa ei saa heidän pändissään soittaa, vaan "pikkasen sillai koristelet sitä juttua", eli varmaan olis ollut akuankkaäänillä kysyntää...

Kun ei sovittu mitään jatkoa hommalle, niin ilo oli varmaankin molemminpuolinen. Nuo mieltymykset eivät niinkuin lievästi sanoen oikein osuneet yhteen.
Erimies
17.11.2003 14:58:33

Olisitpa nähnyt ne tuttavaperheen koirat, kun aloin ensimmäisiä kertoja kokeilemaan fonia.

Mä kokeilin kerran trumpettia kaverin luona. Kissa joka yleensä pyöri aina jaloissa lähti aika vikkelästi ja pysy loppuillan poissa...
"Avaruudessa kukaan ei huomaa komeuttasi" - Carlos
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)