Aihe: Miksaaminen korvatulpilla
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
musamies
26.08.2006 20:26:36 (muokattu 26.08.2006 20:30:56)
Oletpa sankari.

Kiitos kiitos, enemmistö käyttää ilmeisesti näköaistia selvästi tehokkaammin kuin kuuloa. Kyllä mä voin todeta ilman kohtuutonta itsekehua, että olen harjoitellut äänen analysointia siinä missä on tullut harjoiteltua montaa muutakin asiaa. Kun on parikymmentä vuotta omatoimisesti opiskellut ääniasiaa, niin hitaammallekin oppijalle jää jo jotain mieleen ;-)
saastara
26.08.2006 21:05:29 (muokattu 26.08.2006 21:05:36)
Kiitos kiitos, enemmistö käyttää ilmeisesti näköaistia selvästi tehokkaammin kuin kuuloa. Kyllä mä voin todeta ilman kohtuutonta itsekehua, että olen harjoitellut äänen analysointia siinä missä on tullut harjoiteltua montaa muutakin asiaa. Kun on parikymmentä vuotta omatoimisesti opiskellut ääniasiaa, niin hitaammallekin oppijalle jää jo jotain mieleen ;-)

Rajoitas nyt.. Alkaa vaikuttaa jo itsekehulta. Sitä ei kannata M.netissä harjoittaa.

E: :)
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
PL
26.08.2006 21:11:06 (muokattu 26.08.2006 21:12:28)
omaoppisuudessa on se vika, että kukaan ei ole sanomassa milloin mennään metsään.
Ja nyt ollaan melko syvällä Urajärven perämettässä.
musamies
26.08.2006 21:13:11 (muokattu 26.08.2006 21:16:26)
Kuuluu vissiin suomalaiseen kulttuuriin, että kaikkea vähän itsekehuun viittaavaa pidetään ärsyttävänä ;-) Ehkä tässä voitaisiin vähän uudistua ja opetella vähän positiivista ajattelua, itsensä ja muiden kannustamista.

omaoppisuudessa on se vika, että kukaan ei ole sanomassa milloin mennään metsään. Ja nyt ollaan melko syvällä Urajärven perämettässä.

Näin on! Täällä Urajärven läheisyydessä vain tuppaa olemaan niin, että jos ei hommaa oppia omatoimisesti, jää helposti kokonaan vaille oppia. Netistä voi olla tässä mielessä hyötyä jos tavoittaa muitakin samoista asioista kiinnostuneita.
Hulkko
06.09.2006 10:20:02
No jo on ihme jannu, kun joka ketju pitää väenvängällä viedä ihan omille raiteillle, alueille, jotka eivät liity enää kuin off-topiclandiaan.

Niin, aiheeseen. Tulpat ei kuulu kuin yleisölle. Komppia siis myös niille viisaille, jotka huomaavat mp3 soittimien ja walkmanien saastutuksen ihmisille. Ei ikinä korviin mitään mölyä kotosalla, ainoastaan stereoiden kautta. Mieluiten hiljaisuutta. Kyllä se mökäannos saadaan keikoilta.
musamies
06.09.2006 11:25:07 (muokattu 06.09.2006 11:36:54)
No jo on ihme jannu, kun joka ketju pitää väenvängällä viedä ihan omille raiteillle, alueille, jotka eivät liity enää kuin off-topiclandiaan.

Empä ole ennen kuvitellut muusikoita näin yksitotiseksi. Kumma kun kiipparipalstalla ei ilmene vastaavaa kireää ja yksitotista asennetta.

Tuossa malliksi minun avaama keskustelu, jossa ei haittaa pieni otsikostakaan poikkeaminen, vaan tarkoitus on uusien näkökantojen ja oivallusten löytäminen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=c6bf3d1cf64e3d0cc950506e27d53b19
kivi
06.09.2006 11:37:35
Empä ole ennen kuvitellut muusikoita näin yksitotiseksi. Kumma kun kiipparipalstalla ei ilmene vastaavaa kireää ja yksitotista asennetta.

Lopetas nyt, Musamies. Mee vaikka tekeen pihatöitä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
musamies
06.09.2006 11:46:48
Lopetas nyt, Musamies. Mee vaikka tekeen pihatöitä.

Lopeta itse. Bänditoiminta- ja muissa soittimissa ihmeen kireitä tyyppejä, mutta muuten palstalla hyvä meininki.
Simo78
06.09.2006 12:29:36 (muokattu 06.09.2006 12:32:36)
Oma lusikka laitettava tähän väittelyyn...

Tosiaan ei kaikki röökaajat sairastu keuhkosyöpään(copd:n eli keuhkoahtauman kylläkin), eikä dokut maksakirroosiin, eikä kaikilta lähde kuulo metelistä, mutta riski on olemassa. Mitä järkeä riskeerata, jos ennaltaehkäisy on mahdollista ja vielä järkevää? Tiedän tyyppejä joilla korvat soivat, sanovat ettei mikään oo vittumaisempaa ja nykyään aina tulpat päässä. Suosittelen ostamaan kunnon teetetyt tulpat, niitä tulee ainakin käytettyä...

Mitenhän ne desibelit kiertää tämän "paremman"musiikin? Jos tarkoitetaan jotain pikkukivaa nailonkielisen kitaran pimputtelua, niin ei tosiaan tulppia tarvita=)
Teijo K.
06.09.2006 16:26:27

Mitenhän ne desibelit kiertää tämän "paremman"musiikin?

Ehkä siten, että sitä soitetaan jo lähtötasoltaan sellaisella äänenpaineella, ja sellaisilla soundeilla että se ei keikanmittaisena altistuksena vaikuta kuuloon heikentävästi

Jos tarkoitetaan jotain pikkukivaa nailonkielisen kitaran pimputtelua, niin ei tosiaan tulppia tarvita=)

Ei tarkoiteta. Sillä tarkoitetaan ihan minkä tahansa tyylilajin mukaista musiikkia, missä on vain tarpeeksi osaavat ja ajattelevat ihmiset lavalla soittamassa, että sitten siellä miksaamassa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Carpenter
06.09.2006 23:24:55
Ite olin katsomassa Trio Töykeitä ja pitää todella sanoa, että volat olivat kohdallaan. Tulppia ei tarvinnut, mutta fiilis oli silti korkealla. Soitossa oli dynamiikkaa ja rumpali osasi soittaa myös hiljaa. Miksei rockia/heviä voi soittaa välillä näin?
Teijo K.
06.09.2006 23:30:10

Ite olin katsomassa Trio Töykeitä ja pitää todella sanoa, että volat olivat kohdallaan. Tulppia ei tarvinnut, mutta fiilis oli silti korkealla. Soitossa oli dynamiikkaa ja rumpali osasi soittaa myös hiljaa. Miksei rockia/heviä voi soittaa välillä näin?

Voi soittaa, ja olen nähnyt ja kuullut soitettavankin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
jurpontor
07.09.2006 05:19:18
Ei tarkoiteta. Sillä tarkoitetaan ihan minkä tahansa tyylilajin mukaista musiikkia, missä on vain tarpeeksi osaavat ja ajattelevat ihmiset lavalla soittamassa, että sitten siellä miksaamassa.

no nii-i! miksaan yhtä pändiä, jonka ihmiset mieltää jotenkin tosi kovaääniseksi ja rajuksi jutuksi, ko. pändin genressä nää on ilmeisen tavoiteltuja juttuja. no, hämmentävä totuus on se että kyseisen kolmikon lavavola on oikeasti tosi minimaalinen, overhead- ja hihat-mikit saa laittaa tosi pienissäkin paikoissa ihan aiheesta paikalleen. eikä se soitto tuu edes desibelimittarin mukaan sieltä PA:sta lujaa, väittäisin melkein että tää kovaäänisyysjuttu on tässä tapauksessa enemmänkin pelkkä illuusio jota tukevat soundivalinnat. ruuvaa semmoset tanakan iskevät soundit, ni meteliä tuntuu olevan joteski paljon enemmän vaikkei olekaan.

hassuna psykologisena efektinä oon huomannut että pändi, jonka laulaja huutaa tai karjuu, kuulostaa joteskin kovaäänisemmältä kuin pändi jonka laulaja ei näin tee, vaikka desibelimittarin mielestä tilanne ois päinvastoin.

back to topic: hommat on jotenkin lähtökohtaisesti jo tosi pyllyllään jos miksaajalla on tulpat. ei ikinä... en tiedä mitä tekisin jos joku kävis tulpat päässä miksaamaan meillä. todennäköisesti ehdottaisin että hoidan homman kokonaan ite, mähän siinä talon jätkänä oon kuulijoitten korvista viime kädessä vastuussa.
kivi
07.09.2006 11:02:52
no nii-i! miksaan yhtä pändiä, jonka ihmiset mieltää jotenkin tosi kovaääniseksi ja rajuksi jutuksi, ko. pändin genressä nää on ilmeisen tavoiteltuja juttuja. no, hämmentävä totuus on se että kyseisen kolmikon lavavola on oikeasti tosi minimaalinen, overhead- ja hihat-mikit saa laittaa tosi pienissäkin paikoissa ihan aiheesta paikalleen. eikä se soitto tuu edes desibelimittarin mukaan sieltä PA:sta lujaa, väittäisin melkein että tää kovaäänisyysjuttu on tässä tapauksessa enemmänkin pelkkä illuusio jota tukevat soundivalinnat. ruuvaa semmoset tanakan iskevät soundit, ni meteliä tuntuu olevan joteski paljon enemmän vaikkei olekaan.

Juuri näin. Olenhan mä muistanut kertoa rundista jolla Niskalaukaus lopulta astui isoon divariin, kuinka se musa kuulosti tosi isolta ja massiiviselta mutta yhtäkkiä huomasin pystyväni keskustelemaan juuri ääntäni korottamatta kaverien kanssa. Olisko ollut jossain 90:n huiteissa SPL, piikit sitten 105:ssä.

Lisää samaa. Ei se vaadi kuin sitä että ajatellaan kaikki jutut läpi - sitä että osaa
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Marzi
12.09.2006 03:31:21 (muokattu 12.09.2006 04:06:43)

Äh. Kyllä on ihanaa.

Kahtokaas ny ku upia tarina:

Miksaaja miksaa pääasiassa itselleen. Kyllä. Siksi se mikseri on talon parhaalla paikalla, jos mahdollista, eli keskellä salia. Seuraavaksi ajatellaan maksavaa yleisöä. "Jos minä tykkään tästä soundista, muutkin tykkää" -ajattelee hän ja tekee sen eteen minkä voi niillä vehkeillä mitä hänellä on. Soundchek sujuu ja kaikki ovat iloisia.

Sittenpä pannaan sinne saliin 20000 kiloa läskimuuria. Mikserillä ei olekaan enää kuultavissa se ihana taide-elämys mitä sinne tsekissä haettiin. Miksaaja joutuu vähän nostamaan äänentasoa. Jos miksaaja ei ole ensimmäistä kertaa hommissa, hän on huomioinut asian jo soundchekissä ja saanut järjestäjän puolesta hartiansa kipeäksi lämminhenkisestä taputtelusta. "Oi kun kiva kun soitat noita stereoita nuin lujaa, mutta sullahan onkin nuo tulpat päässä, ymmärrän".

Eturivin läskimuuri saapuu. Kaivaa tulpat päähänsä ja tuumii: "tässä on oltava, että näkee idolin läheltä". Tulpat on halpa hinta siitä, että näkee lavalle. Meteli on kumminkin ihan hirveä.

Läskimuuri laajenee, salin perälläkin on väkeä. "Ei tänne näe, mutta tänne kuulee" Sinnekin pitää siis oikeasti kuulla jotain. Miksaaja käy kuuntelemassa salissa ja salin perällä. Salin perällä apina nappaa käsivarresta ja sanoo: "nosta ny v***un tyhymä, ei täälä kuule mitää." ja miksaaja tuumii: "kuulen kyllä hyvin tulpat päässäni, mutta nostanpas pikkuisen". Nosto ja eturivi kaivaa tulppiaan vähän syvemmälle.

Tässä vaiheessa salin puolivälissä, nk. poliisialueella alkaa tapahtua. "Mitäs se ny noin nosti tuota mölyä. Ai sillä on tulpat" "Eihän täällä pysty olemaan ku 300 hertsiä pukkaa suoraan kehräsluuhun. Ja miksaajalla tulpat päässä, heh heh. Aika spede." Poliisi on nukkunut edellisen yön tulpat päässä kun vaimon kuorsaus käy valvottamaan.

Samalla hetkellä nk. urpo-zonella herää piru miksaajan yrittäessä takaisin tontilleen: "Minä en siirry tästä mihinkään kun oon maksanu lipun. Sillä saa seistä missä tykkää. EKKÖ SÄ KUULE! ota tulpat pois niin kuulet!" -tuumii urpo ja kaataa kaljaa mikseriin. Miksaaja sanoo: "emmä kuule ku mulla on tulpat päässä ja musiikki on noin kovalla."

Järjestäjä käy taas kiittelemässä äänenpaineista. "Kun minä en mahda nyt tälle asialle enää mitään tässä vaiheessa, jollet sinä, hyvä järjestäjä mene itse sanomaan orkesterille tuonne lavalle, että laittakaa pienemmälle." Järjestäjä peruuttaa jekkupullon raiderista.

Tämän jälkeen miksaaja painelee lavan viereen ottamaan koppia pa-laitteistosta, jonka joku apina, urpo, järjestäjä tai lopen kyllästynyt poliisi on päättänyt kaataa. Pienen painimatsin jälkeen miksaaja palaa naama vähän veressä mikserille. Järjestysmiehen kanssa käyty keskustelu on yksipuolinen, koska miksaaja ei kuule mitä järjestysmies sanoo. Musiikki on niin kovalla.

Palatessaan takaisin tontilleen hän huomaa kännykkänsä ja lompakkonsa kadonneeksi mikserin päältä.

Keikka loppuu ja miksaaja menee bäkkärin vessaan paksun hamppuköyden ja partaterän kanssa. Hänestä ei enää kuulla.

(Tarina perustuu tositapahtumiin. Eläimiä ei vahinhoitettu tässä tarinassa. Paitsi sitä v**un apinaa. Sille tuli ISO särky. Tosin vain lompakkoon koski.)

---Mutta heh heh. Pointtina tämä: Miksaajalla korvatulpat on kuulon suojelua varten, vaikka silloin kun rumpali virittää virveliään ja miksaaja asentaa siihen mikkiä. Tai valojeesus hakkaa trussia läjään. Tai kun kasaa oman orkesterinsa settiä lavan takana ja samaan aikaan lavalla paasaa brittiläinen rock-orkesteri kallologonsa edessä. Mutta EI nyt tsiisus keikan aikana. Maalaisjärki käteen. Keikan aikana niitä voi tarjota satunnaiselle möyhynostajalle tyyliin: "paa nopeesti huulen alle".

Käytettyjä tietenkin.

Ja jos tässä nyt ajatellaan, että tehdään tulpat päässä, kun yleisölläkin on, niin ei muuta kuin pannaan orkesteri akvaarioon, vuokrataan paikallisradiokanava ja jaetaan kaikille taskuradio ovella. Sitten nautitaan live-esityksestä stereokuunteluna ja omalla volumenapilla. Ahh... Sametinpehmää syksyä kaikille. Taidan vetää itseni jojoon.

EDIT: niin joo, pakko vieläkomentoida tätä kuulonhuoltoliittohommaa.(sanahirviö) Ennen se oli, että ristus ku vetävät huonosti, nykyään, että ristus kun tulee kovaa.

Kun tietoisuus desiBeleistä on lisääntynyt, noin terminä, niin musiikkipoliisien(juuri nämä mokienkalastelijat, itsekin syyllistyn) rinnalle on tullut desiBelipoliisit. Pahimpia kaikista kännykkädesiBelimittaripoliisit.

Exibit a: Miksaajalla on kalibroitu Smaart ja referenssinä dB-mittari etupäänräkin laatikossa. Molemmilla hintaa riittävästi. Siinä tutkaillaan sitten mittaria kun mennään n. satasta. Siihen sit lisätään yksi kappale kdBmp. kts. yllä. "paa ny tyhymä hiljempaa, tuo musa tulee 140 resipeliä!". Huoh. Joku kerta dj-hahmo mittas keikalla paa-laitteiston takaa 125 desiBeliä. Juu, Nokialaisella. Kysyin, että ootkos kalibroinu sen koska. Kaveri oli kysymysmerkki. Kysyin, että mikäs painotus siinä sitten on. Ei tiennyt mitä se tarkoitti.

Oliko se nyt Lapko joka oli Euran Osmantuvassa pyhkinyt kuulemma 160 dB. Sen minäkin olisin halunut kuulla. On varmaan ollu tosi jykevä soundi. On se hienoa kun desiBeleistä ymmärretään nykyään niin paljon kaikenlaista. Taidanpa mennä parvekkeelle ja ampua itseäni jalkaan.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
jannu
12.09.2006 04:01:23
Miksatessa ei tulis mieleenkään tulppia laittaa. Mutta kuinka ihmeessä ns. "pienen" bändin miksaaja/roudari/jokapaikanhöylä-polo suojautuu keikkapaikkana toimivan pizzaputkan tai yökerhon dj:n desibeliterrorilta???

Kun vika setti on soitettu, alkaa välitön discoinferno ja siinä pitäis sitten pistää piuhaa nippuun samalla kun korvakäytävästä tulvii verta jo paidanhelmaa myöten. Eikä niitä tulppia enää siinä vaiheessa ole mitään mieltä alkaa päähän laittamaan, kun on tavallaan paska jo housussa.
Napattu eräästä nettikirjoituksesta:
Marzi
12.09.2006 04:12:25 (muokattu 12.09.2006 04:20:23)

Eikä niitä tulppia enää siinä vaiheessa ole mitään mieltä alkaa päähän laittamaan, kun on tavallaan paska jo housussa.

Itse itseäni lainaten:

Miksaajalla korvatulpat on kuulon suojelua varten, vaikka silloin kun rumpali virittää virveliään ja miksaaja asentaa siihen mikkiä. Tai valojeesus hakkaa trussia läjään. Tai kun kasaa oman orkesterinsa settiä lavan takana ja samaan aikaan lavalla paasaa brittiläinen rock-orkesteri kallologonsa edessä.

Lisätään listaan, että myös silloin kun ne levynpyörittäjät alkaa huudattaa paskasti viritettyjä ja loppuunhuudatettuja saippuarasioitaan sietämättömän kovaa. Ja tietenkin joku niistä huutaa suoraan lavalle, koska keskiviikkoillan reiveissä se lava on osa tanssilattiaa. Silloin ei ole häpeä kaivaa tulppia päähän.

Miksaaja työskentelee korvillaan. Ne on lupa suojata silloin kun ei tee niillä töitä.

EDIT: pikku vinkki miksaajaheeboille. Tee popparille jotain hyvää. Jotain sellaista joka parantaa hänen oloaan ja "todistaa", että tiedät mitä olet tekemässä.

Sen jälkeen on paljon helpompi saada se stäkki pienemmälle.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Exhausted
12.09.2006 08:54:58

Jos yleinen mielipide on tämä, niin jätän mielelläni miksaamisen niille, jotka haluavat kuulonsa pilata.
duane
12.09.2006 10:54:20 (muokattu 12.09.2006 10:54:49)
Marzille plussaa..
Jos satun jossain kisoissa FOH-talkkarin ominaisuudessa huomaamaan, että vierailevalla miksaajalla on tulpat päässä katson velvollisuudekseni poistaa henkilön kioskista. Sellaislle tyypille PA:n luovuttaminen on kuin auton antaminen humalaiselle. Kontrollista kun on aika turha puhua..
The International Danelectro Boozing Society Of Finland #4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)