Katsoppa vaikka Fazerin tai jonkun muun ison musafirman sivuilta. Sieltä löytää hintatietoja. Mnetissä taisi olla kyllä joku sellistikin, osaisi varmaan tarkemmin neuvoa noista tsekattavista ominaisuuksista. "I don´t want you to play that chinese music in my orchestra!" -Cab Calloway be-bopista innostuneelle Dizzy Gillispielle joskus 40-luvulla |
Niitä on aikalailla erihintaisia. Jollain 3 000 eurolla voi saada jo perus-hyvän vempeleen, joka riittää useimmille ainakin aluksi vallan hyvin, mutta silti kannattaa muistaa että 10 000 euron sellokin voi olla huonompi kuin 3 000 euron, eli hinta ei välttämättä vielä kerro mitään! Ja näin ollen jos on hyvä tuuri, voi 1000-2000 euronkin hintaluokasta löytyä "helmiä". Kannattaa mahdollisimman pitkään testata soitinta, ja tietenkin opettajan kanssa. Ja onhan sitte selloja jotka maksaa enemmänku omakotitalo, mutta et varmaan sellaista soitinta tässä vaiheessa ollut vielä ostelemassa? :) Jouseen kannattaa myös panostaa. Niidenkin hintahaitari on parista sadasta eurosta "taivaisiin". Eräällä tuntemallani henkilöllä taisi olla n. 20 000 e maksava jousi. Se olikin sitten vähän niinku Ferrarilla olis ajanut kun sitä kokeili. Tosin jos haluaa halpaa ja hyvää suosittelisin ehkä tsekkaamaan nämä uudenlaiset hiilikuitujouset, joissa mun mielestä on kohtalaisen hyvä tatsi, ja taisko olla jotain 300 e hintaa. Sähköselloja myydään n. 1000 eurosta eteenpäin, mutta sitten vähän laadukkaammat, esim. Yamahan SVC-200, maksaa thomanilta(.de) noin 2200 euroa muistaakseni. Suomesta ostettuna hiukka enemmän. Mutta nähtävästi tiedustelit pelkästään normaali-sellon hintaa. Sähköselloa ei ehkä klasarin soittoon kannata pelkästään hankkia, sähkis on parhaimmillaan esim. kerrostaloissa, koska se ei tuota niin kovaa metakkaa kuin klasarisello, ja sitten jos tekee paljon erilaisia rock/viihdemusa-proggigsia. Myös helpompi livenä "mikittää" sähkösello line-in -liitännän kautta, tosin soundi ei ole aivan mahtavin rock-bändin kanssa jos sitä ei muokkaa ja efektoi. |
Kysele myös sellonrakentajilta, jos vaan jostain löydät heidän yhteystietojaan. Itse ostin (tosin viulun) suoraan rakentajalta, ja oli sen tasoinen (kun olin vertaillut paikallisten soitinliikkeiden soittimien hintoja) että kaupassa olisin joutunut maksamaan kaksin-, kolminkertaisen hinnan! |