Aihe: Kiina, ASEM, rummut
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Mikael
10.09.2006 23:53:28

Minä kävin tammikuussa Etiopiassa hakemassa adoptiopoikamme kotiin. Viivyimme siellä parisen viikkoa. Ei tullut matkalla ikävä etteivät perinnesoittimet kraar, begena ja kebero olleetkaan teollisesti tuotettua, ja sekään ei harmittanut ettei niiden globaali jakelu ollut ihan kantimissa. Parissa viikossa pääsimme kivasti afrikkalaiseen elämänrytmiin ja etiopialaiseen sydämelliseen vieraanvaraisuuteen. Kun roudasimme skidiämme Addiksen lentokentällä kaikki halusivat auttaa meitä pääsemään terminaalissa mahdollisimman nopeasti ja mukavasti jonojen ohi portin odotustilaan.

Samaa oon kuullut monelta ja tapaamani Afrikkalaista syntyperää olevat ihmiset ovat olleet sekä kovia tekeen duunia, että ystävällisiä ihmisiä. Afrikassa osataan myös soittaa rumpuja ja tehdä hyvää musiikkia.
Siitä mistä aita on matalin...
hollmi-5
10.09.2006 23:54:39
No hyvä jos näin on. Mitens ne muut kodin tavarat kuin rummut? Uloittuuko sun henkilökohtainen kauppasaarto muuallekin kuin rumpuihin? Käyn paikallisessa kiinalaisessa ravintolassa syömässä. Paskapaperit on sielläkin finnlandese... Anteeksi, mutta nauran täällä ääneen...
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
drumm
10.09.2006 23:57:30
No hyvä jos näin on. Mitens ne muut kodin tavarat kuin rummut? Uloittuuko sun henkilökohtainen kauppasaarto muuallekin kuin rumpuihin?

Tästä tulee mieleen aikaisempi keskustelu. Mikalla on tiukka linja.

Itse en osta mitään, mikä on tehty halpatuotantomaassa. En mitään. Katson aina valmistusmaan ja sitten vasta teen ostopäätöksen. Mieluiten ostan eurooppalaista tavaraa.

Juuri tässä tsekkailen, ettei vain olisi livahtanut kaukoitäläistä shittiä meidän huusholliin... Olen niin onnellinen, kun digikamerakin on sentään Japanilainen :-) Auto (Ruotsi), kello (Sveitsi), fillari (U.S.A), puhelin (Suomi), tietokone (made in Europe)...
Tindrum
11.09.2006 00:01:45 (muokattu 11.09.2006 00:04:23)
Toi näyttää siltä, että se kuitenkin on totta mitä siellä pohjassa lukee.
Jos siinä luurissa lukee Suomi, niin pakkohan se on uskoa... ; )
Eiks niin?

Oli sitten niin tai näin, mutta näin on!
m© Ammattilaista ei saa millään lavalle. Amatööriä ei saa millään pois sieltä.
Tindrum
11.09.2006 00:13:34
Ei mitään sittenkään...
m© Ammattilaista ei saa millään lavalle. Amatööriä ei saa millään pois sieltä.
hollmi-5
11.09.2006 07:48:19 (muokattu 11.09.2006 07:49:30)
Lisää klassikoita Mikalta: Hyvä drumm! Sä jaksat painaa. Tuon jälkeen ostin kyllä DW:n 6000-sarjan standeja kaksi.
Jupi57
11.09.2006 08:48:15
Mikä ihme siinä on, että aloittamani Kiinan ihmisoikeustilanteesta johtuva huolestumiseni vetää jo jopa Suomen sairaanhoitajien työtilanteen tähän keskusteluun mukaan.
Kiinan johto julisti joitakin vuosia sitten, että ihmisoikeudet ovat kunkin valtion sisäinen asia. Eipä taida pitkään aikaan olla yksilöillä toivoa.
Vaikka tilanne ei ihan noin huono ole, niin yököttää tuo ISS:in hymykampanja TV:ssä. Kyllä Suomessakin osataan, varsinkin nuoriin kohdistaa kaikenlaista sikailua. Läheltä olen seurannut, vaikken itse alalla olekaan.
hollmi-5
11.09.2006 09:15:06
Kyllä Suomessakin osataan, varsinkin nuoriin kohdistaa kaikenlaista sikailua. Nuorena opettajana jouduin itsekin kokemaan sen kikkailun, jolloin työni oli sitä, mikä ei muille kelvannut. Sijaisuus kesti aina sen lukukauden ja vaikka koko lukuajan töitä teinkin, olin kesän sitten muissa töissä, en palkallisella lomalla. Vakituista työpaikkaa sai odottaa vuosikaudet. Sairaanhoitajilla kikkaillaan aivan samalla tavalla.
HeavyMachinery
11.09.2006 11:49:10

Se ei taida nyt liittyä tähän millään tavalla.

Haluaisin vaan sanoa tähän tavallaan off-topicin, mutta

Arvoisa ddrumm Et anna itsestäsi kovin vakuuttavaa kuvaa koska jäsen kuvauksesi huutaa tyhjyyttä. Pelkäätkö kenties että todellinen persoonasi tulisi julki palstalla ja kaverisi alkaisivat kiusaamaan sinua ? Vai oletko vasta joku 15v angstinen teini jonka elämän koho kohta on provota toisia anonyymisti netissä ? Itse en usko sitten paskan vertaa puheitasi koska niille et ole antanut minkäänlaista todiste pohjaa mihin kommenttisi perustuvat. Hollmilta sentään tulee kunnon perustelut ja mies uskaltaa julkisesti seisoa omien kommenttiensa takana.

Pahoittelen asiasta poikkeamista.....
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
HeavyMachinery
11.09.2006 11:51:31

Kiinan johto julisti joitakin vuosia sitten, että ihmisoikeudet ovat kunkin valtion sisäinen asia. Eipä taida pitkään aikaan olla yksilöillä toivoa.
Vaikka tilanne ei ihan noin huono ole, niin yököttää tuo ISS:in hymykampanja TV:ssä. Kyllä Suomessakin osataan, varsinkin nuoriin kohdistaa kaikenlaista sikailua. Läheltä olen seurannut, vaikken itse alalla olekaan.

Samaa mieltä olen itsekkin ettei se meille oikeastaan kuulu miten kiinalaiset hommansa hoitaa. Se on jokaisen oma henkilökohtainen asia haluaako tukea kiinan halpatyövoimaa vai haluaako viedä sen vimeisen riisi kupin niiltä. Samalla tavalla sitä joka maassajotain sorretaan mitta suhteet vain muuttuu.
Jupi57
11.09.2006 12:01:42
Samaa mieltä olen itsekkin ettei se meille oikeastaan kuulu miten kiinalaiset hommansa hoitaa. Se on jokaisen oma henkilökohtainen asia haluaako tukea kiinan halpatyövoimaa vai haluaako viedä sen vimeisen riisi kupin niiltä. Samalla tavalla sitä joka maassajotain sorretaan mitta suhteet vain muuttuu.

Tuli tuosta allekirjoituksestasi mieleen, että äiti/isä taitaa monen kohdalla ratkaista minkä hintainen/minkä maalainen rumpusetti jälkikasvulle hankitaan. Pitäisikö lobata siihen suuntaan?
ddrum54
11.09.2006 12:04:16
Oiskohan sillä osuutta asiaan, että Kiinan ihmisoikeustilanne näyttäis olevan sulle vaan taas yksi peruste, että voit netissä toitottaa sun saksalaisten rumpujen ylivoimaisuutta.

No ei ole.

Jotenkin vaan sopivasti tuossa otsikossa on nimenomaan Kiina, ASEM, rummut.

Jotenkin vaan sopivasti _Kiinan_ ihmisoikeustilanne aiheuttaa Saksalaisen Sonor - tehtaan käsityötaidon katoamisen. Muun maailman ihmisoikeustilanne voidaan sivuuttaa, sehän ei tuohon em. tehtaaseen vaikuta.

Jotenkin vaan sun aiemmat mielipiteesi Kiinalaisten kelvottomuudesta valmistaa yhtään mitään, antaa vahvan vaikutelman upouudesta keppihevosesta mielipidettäsi tukemaan. Varsinkin nyt, kun olemme saaneet mielipiteesi myös afrikkalaisten täydellisestä kelvottomuudesta työntekoon.

Jos haluat keskustella ihmisoikeuksista, älä sekoita rumpuja siihen. Oikeasti kyse ei ole siitä, mitä nämä uhrit tekevät, vaan mitä näille uhreille tehdään.
2`n 4
markkuliini
11.09.2006 12:05:49 (muokattu 11.09.2006 12:07:19)

Samaa mieltä olen itsekkin ettei se meille oikeastaan kuulu miten kiinalaiset hommansa hoitaa.

Kuuluuko se meille, jos naapurissa, seinän takana piestään lapsia? Kannattaisi kuulua jo senkin takia että jos et ilmoita asiasta niin olet itsekin vastuussa tapahtuneesta.

Mielestäni on huono argumentti se, että asia ei meille kuulu jos se tapahtuu kaukana/toisessa valtiossa. En tarkoita että pitäisi maailmanpoliisiksi ryhtyä, mutta mielestäni jossain päin maailmaa tapahtuvat viäryydet ovat kyllä tavallaan meidänkin ongelmia. Jos ei heti, niin ainakin pitkällä tähtäimellä.
www.vasamayhtye.com
hollmi-5
11.09.2006 12:46:03
Nyt joku on ymmärtänyt väärin sen lohkaisuni afrikkalaisesta meiningistä. Ei minulla ole ollenkaan sellainen mielipide, että he olisivat kelvottomia laiskureita. Afrikkalainen kulttuuri on ihan erilainen ja eri asioita arvostava, kuin eurooppalainen tai kiinalainen. Heidän kulttuuriansa pitää arvostaa sellaisenaan. En tiedä yhtään tapausta, että suomalaisen tehtaan toiminnat olisi siirretty Afrikan mantereelle.
Tindrum
11.09.2006 13:18:38
En tiedä yhtään tapausta, että suomalaisen tehtaan toiminnat olisi siirretty Afrikan mantereelle.

Muistaakseni Salora yritti 70-luvulla siellä televisiotehtaan kokoonpanolinjan perustamista. Ei kai onnistunut.
Voi olla että muistan väärinkin...
m© Sitä saa mitä sattuu tulemaan.
HeavyMachinery
11.09.2006 14:21:07

Kuuluuko se meille, jos naapurissa, seinän takana piestään lapsia? Kannattaisi kuulua jo senkin takia että jos et ilmoita asiasta niin olet itsekin vastuussa tapahtuneesta.

Ei se oikeastaan kuulu enne kuin näet sen tapahtuvan. Sillä perusteella sanoisin ettei kiinankaan hommat kuulu ennenkuin siellä käydään tutkimassa paikan päällä...

Mielestäni on huono argumentti se, että asia ei meille kuulu jos se tapahtuu kaukana/toisessa valtiossa. En tarkoita että pitäisi maailmanpoliisiksi ryhtyä, mutta mielestäni jossain päin maailmaa tapahtuvat viäryydet ovat kyllä tavallaan meidänkin ongelmia. Jos ei heti, niin ainakin pitkällä tähtäimellä.

Mutta mitä järkeä on valittaa jostain kiinan ongelmista kun omassa maassakin niitä on, olisi vaan järkevämpää panostaa omiin ongelmiin ennen kuin muiden.

Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven ?
markkuliini
11.09.2006 14:36:46 (muokattu 12.09.2006 11:41:40)

Ei se oikeastaan kuulu enne kuin näet sen tapahtuvan.

Tottakai se kuulu, jos se kuuluu. Seinän läpi siis.

Mutta mitä järkeä on valittaa jostain kiinan ongelmista kun omassa maassakin niitä on, olisi vaan järkevämpää panostaa omiin ongelmiin ennen kuin muiden.

Mikä estää keskittymästä useampiin asioihin yhtäaikaa. Rumpalilta luulisi onnistuvan. Voihan sitä nyt edes myötätuntoa osoittaa kaukaisemmillekin ongelmille, vaikka kaikki ei kotona tai kotimaassa ihan vimpan päälle olisikaan. Sitä paitsi kyllä Suomessa on asiat niin hyvin verrattuna vaikkapa Kiinaan että on mielestäni todella omituista olla sitä mieltä että hoitakoon omat ongelmansa, meillä on omamme. En itsekään ole barrikaadeille lähdössä, mutta ainakin osoitan empatiaa.

Sitä järkeä siitä on että 1) osoittaa olevansa myötätuntoinen ja humaani ihminen. Ja 2) esim. Kiinan tilanteesta "valittaminen" ei todellakaan ole ainakaan minun ajastani mitenkään pois. Olen tuhlannut siihen noin viisi minuuttia, eikä se tarkoita sitä että minulla on nyt viisi minuuttia vähemmän aikaa selvittää Suomen "ongelmia". Nyt minulla on viisi minuuttia vähemmän aikaa sylkeä kattoon jne. Mielestäni tekopyhää on väittää että muiden asioista edes huolestuminen on poissa omista asioista huolehtimisesta, niinkuin muka oltaisiin 24/7 maailmanpelastajia.
www.vasamayhtye.com
markkuliini
11.09.2006 14:39:03 (muokattu 11.09.2006 14:40:05)

Ei se oikeastaan kuulu enne kuin näet sen tapahtuvan. Sillä perusteella sanoisin ettei kiinankaan hommat kuulu ennenkuin siellä käydään tutkimassa paikan päällä...

Niinkuin Jazzmies aiemmin totesi, matkailu avartaa ja kun näkee vakavia yhteiskunnallisia ongelmia aikuisten oikeasti paikan päällä, niin alkaa ne kummasti tuntumaan omassa sydänalassaankin. Jos ei ala, niin olen pahoillani.
www.vasamayhtye.com
eino mutku
11.09.2006 14:40:19
Oon sitä mieltä, että kukin tehköön sen mitä voi. Joillakin ihmisillä on enemmän pelimerkkejä/poliittista valtaa/kiinnostusta tiettyyn asiaan kuin toisilla. Joku antaa panoksensa ostamalla tai olemalla ostamatta, joku ottaa kummilapsen, toinen neuvottelee rauhaa valtioiden välille, kuka mitäkin. Tärkeämpää on munsta se että näitä asioita pohtii ja yrittää perustella itselleen tekemiään valintoja. Välinpitämättömyys on kaikkein vaarallisinta. Ja yksisilmäisyys.

"Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia."
kalamies#23 >-)))> "Voi juku ja keltakaikkiaan myäs!" -Sofia 3 v.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)