Aihe: Hektisiä hetkiä Kitarapajan huollon kanssa
1 2 3 4
superfly
12.11.2003 23:26:41
Nooh.... onneksi ihmiset jakaa näitä kokemuksia, että tiedämme minne ei missään nimessä viedä soittimia tai vahvareita huoltoon. Hyvät hermot ketjun aloittajalla, minä olisin varmaan ryhtynyt jo ihan muihin toimiin moista liikettä kohtaan...
Harppu on alaston piano
Per Saukinen
13.11.2003 00:30:56
Näissä korjausjutuissa varsinkin takuuhommissa mua ei niinkään ota päähän se että korjaajat/takuuhuolto ei osaa korjata tai löydä siitä vikaa vaan se viddumainen tai ylimielinen asenne mikä niillä on kun ei itse osata korjata vikaa niin sanotaan just näitä klassisia ne nyt vaan kuuluu sen laitteen ominaisuuksiin tms.pidetään asiakasta täysin idioottina.
pikku esimerkkinä vaikka poikkeaakin aiheesta mulla oli kaverilla uusi auto josta tuulilasi halkesi aina kun sen ajoi kuoppaan (runko oli kiero) takuupäällikkö sanoi kaverille että semmoisista autoista missä on vetokoukku niin niistä ei ole tuulilasit haljenneet no huh kaveri sanoi että asentakaa siihen vaikka ilmastointilaite kunhan se tuulilasi pysyy ehjänä
asiaan palatakseni mun mielestä sun pitää vaatia rahat takaisin ja viedä se muualle korjattavaksi hehän ovat jo yrittäneet siitä riittävästi korjata ja saaneet näin mahdollisuuden omienkin mokiensa korjaamiseen
askomiko
13.11.2003 00:46:28
Tiijäkkö, lähetä se tänne huoltoon. Tai no, ei se ehkä enää tuon kulumäärän jälkeen kannata. Mun huolto maksoi jotain ehkä 60-80 euroa, ja se myös toimi sen jälkeen. Se jolta minä puolestani ostin sen Rectoverbin, lähetti myöskin omat kamiksensa helsingistä asti huoltoon kun tutustui tähän meidän kylän korjausmieheen.
Einari
13.11.2003 00:53:18
Tiedänpähän tän peruustella ainakin sen ettei kitarapajaan kannata viedä vahvistinta huollettavaksi. Olen kerran käynyt siellä ja palvelu oli ihmeen tylyä?
85423321
13.11.2003 01:52:39
Kitarapajalla tuntuu olevan hyvä bisnesidea. Kannattaa aina ensin lähettää tavarat korjaamatta takaisin, eihän sitä koskaan tiedä vaikka asiakas jättäisikin asian sikseen. Mutta jos asiasta kuitenkin nostetaan meteli, niin sitten vain tuote takaisin "ilmaiseksi" korjattavaksi.
So far, so good.. so not.
PL
13.11.2003 09:05:26 (muokattu 10.12.2003 09:35:14)
.............
Jemppa
13.11.2003 11:01:44
Se jolta minä puolestani ostin sen Rectoverbin, lähetti myöskin omat kamiksensa helsingistä asti huoltoon kun tutustui tähän meidän kylän korjausmieheen.

Mites Askomiko, käytitkö vahvistinta Kurjen Pekalla Joensuussa?
Mitä tästä napista tapahtuu? Oho...
skebajaba
13.11.2003 11:52:05
ohhoh...
onneksi en oo lähteny viemään nuppiani tonne skitta pajalle.
vien sen kankaanpään mikolle korjattavaksi, uskoisin et osaa korjata nopeammin nupin ku kitarapaja...=)
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
kitky
13.11.2003 13:14:13

Kitarapaja vastaa;
Kitarapuolella meillä on aina ollut oma korjaaja
palkkalistoillamme.Vahvistinpuolella meillä oli
pätevä kaveri 90-luvun loppupuolelle asti jolloin
kaveri joutui päättämään onko hän päätoiminen
vahvistinkorjaaja vai muusikko,koska kahta työtä
ei ehtinyt tehdä.

Yritimme olla ilman vahvistinhuoltoa mutta yleisön
pyynnöstä aloimme ottaa töitä vahvistinpuolella
vastaan ja välittää niitä päteväksi tietämillemme
korjaajille.

Vahvistinhuolto ei nykypäivän piirilevymaailmassa
ole todellakaan niin ongelmatonta kuin jotkut näyttävät
luulevan.Putkipuolen kaveri (Pasi)esim. on ilmoittanut
ettei hän korjaa piirilevylaitteita,onneksi
trankkupuolelle on löytynyt osaava kaveri joka
suostuu niitä laittamaan,tosin ei ole soittaja
ja korjaa näitä oman työnsä ohella.

Minulla kuten varmaan monella muullakin on varmaan
omakohtaisia kokemuksia siitä kun 500-1000e televisio
tai video menee rikki niin se on siinä sitten,ei
niitä kukaan saa kuntoon,televisiota korjautin kolme
kertaa ja rikkinäiseksi jäi.

Kitaravahvistinkorjaus ei todellakaan suju aina
niin nopeasti kuin pitäisi,yleensä kierto on se 1,5
viikkoa trankkupuolen kaverin kanssa,nyt meni paljon
enemmän.Se ei todellakaan ole vain sen yhden tiedossa
olevan komponentin vaihtaminen silloinhan kaikki
tekisivät sitä hommaa.Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin
pieni kourallinen komponentteja ja toisella kertaa
yksi isompi komponentti (tämä takuuseen) ja nyt
katsotaan kolmatta kertaa.

Kaveri sanoi että kauheasti on vaivaa kun joutuu
rahtaamaan takaisin,totta,mutta täällä sitä on
rahdattu korjauspuolelle ja takaisin,korjattu ja
tutkittu tähän mennessä 5-6 tuntia (yli puolet takuun
puitteissa)ja homma jatkuu.
Rahallisesti korjaushommissa ei ole kauheasti tolkkua,
mutta koska meillä on suhteet korjaajiin omien
laitteiden huollon kanssa niin tehdään sitä samalla
muille.On kaikkien etu että kitaravahvistimet pysyvät
kierrossa.

Tämä tapaus ei todellakaan ole sujunut niin kuin
pitäisi ja kaikilla asioilla on kaksi puolta,
mutta täällä päässä fiiliksenä on vanha tuttu
"mikään hyvä työ ei jää rankaisematta".

Ilkka
superfly
13.11.2003 14:00:18
Onko Kitarapajan mitään järkeä ottaa esim. vahvistimia huoltoon, jos resurssit eivät siihen riitä? Hyväryhtistä toimintaa heillä kuitenkin, kun vastasivat ihan tänne asti. Siitä plussaa.
Harppu on alaston piano
Simplex
13.11.2003 14:12:26

Onkos kenelläkään ollut Huttusen kanssa (noin) huonoja kokemuksia? Itse ainakin olen ollut tyytyväinen kyseisen putiikin palveluun.

Useimmiten ihan ok palvelua mutta viimeksi kun vaihdatin putket, 6L6:t piti saada alle satasella ja sovittiin että jos jotain muutoksia putkien tai aikatulun suhteen tulee niin Huttuselta soitetaan. Aikataulu piti mutta loppusummaksi tuli yllättäen 160 euroa. Miksi? Siksi kun heillä ei ollut varastossa niitä putkia joita aluksi piti laittaa vaan joitain muita "helvetisti parempia". Purnasin myyjälle hinnasta ja siitä että piti soittaa johon hän sanoi että olen ollut puheissa jonkun toisen myyjän kanssa. "voinnhan mä tilata niitä halvempia ja vaihtaa putket niihin mutta siihen menee pari viikkoa..." niin varmaan, keikkoja ja treenejä oli sen verran ettei tullut kyseeseen odotella vaan pakko oli pulittaa. Ei ole ihme että äijä on saanut liikanimen "Huijari-Huttunen".
I might as well go back over yonder...
Mikko Kankaanpää
13.11.2003 14:13:46

Vahvistinhuolto ei nykypäivän piirilevymaailmassa
ole todellakaan niin ongelmatonta kuin jotkut näyttävät
luulevan.

Näin on, etenkin mesojen kohdalla. Eivät kestä, ja ovat erittäin hankalia korjata.

onneksi
trankkupuolelle on löytynyt osaava kaveri joka
suostuu niitä laittamaan,tosin ei ole soittaja
ja korjaa näitä oman työnsä ohella.

On kyllä hiukan outoa jos korjaaja ei ole soittaja. Mittareilla ei kitara hommissa kuitenkaan kaikkea pysty näkemään.

Mielestäni on reilua jos korjaus ei onnistu olla velottamatta työstä mitään, tai ainakin antaa reilut alennukset. Tai sitten ainakin mainitsee etukäteen ettei ole varma saako kuntoon ja jos ei niin veloitan silti niin ja niin paljon.

Olen nähnyt kaikenlaisia huoltoja, mm. yhteen vahvistimeen oli "vaihdettu" kaikki putket eräässä vanhassa helsinkiläisessä soitinliikkeessä , mutta etuasteputket olivatkin alkuperäiset ja täysin loppu, silti ko. putkista oli veloitettu jne.

Kitarapajasta olen aina kuullut pelkkää hyvää.

Mikko
karkki
13.11.2003 15:04:07

Rahallisesti korjaushommissa ei ole kauheasti tolkkua,
mutta koska meillä on suhteet korjaajiin omien
laitteiden huollon kanssa niin tehdään sitä samalla
muille.On kaikkien etu että kitaravahvistimet pysyvät
kierrossa.

Joo, kyllä kalliiden vahvistimien kauppa voisi mennä aika hiljaiseksi, jos myyjä sanoisi: "että toivotaan että toimii hyvin ja pitkään, näitä ei voi/kannata korjata, jos vikoja tulee".

Semmoista kertakäyttökulttuuriahan tämä on, pikkuvikaista tavaraa heitetään pois pilvin pimein, kun uuden ostaminen tulee halvemmaksi kuin vanhan korjaaminen. Siis ihan yleisesti puhuen, en viittaa tällä kitaravahvistinremontteihin.
PL
13.11.2003 15:09:44 (muokattu 10.12.2003 09:33:47)
.............
Jimi Henri
13.11.2003 15:12:27
Kitarapaja vastaa;
Kitarapuolella meillä on aina ollut oma....

Kiitos vastauksesta. Hyvin tehty. Harmi vaan että keskustelun virittämiseen tarvitaan vain 50% helsingin potentiaalisista muusiikinkuluttajista mukaan. Ymmärrän kyllä kolikon kääntöpuolen, mutta marttyyrin rooli "mikään hyvä työ ei jää rankaisematta" ei kuitenkaan tässä tapauksessa sovi. Teidän ylimääräinen vaiva ei johdu minusta. Se johtuu siitä ettei vahvistinta ole saatu yksinkertaisesti kuntoon. En muista tehneeni mitään vaikeuttaakseni tämän edistymistä, päinvastoin. Hyvänä asiakkaan olisi minun pitänyt tietysti viedä ensimmäisen palautuksen jälkeen laite nöyrästi Soitin Huttuselle, mutta kuitenkin jatkaa muun tavaran ostamista teiltä. Tuota "hyvän työn tekemistä" voidaan kutsua myös toisella nimellä: Kuluttajasuojalain noudattaminen.

Vasta toisella kerralla sain tietää että vahvistinta on tuskin käytetty päällä vian toteamiseen. Vasta toisella kerralla, minun toimestani, korjaaja sai tietää että mielestäni vika saattaisi sijaita filterikondensaattorissa tai virranantopuolella vaikka sen tiedon jaoin teidän kanssa heti 2 minuutin tuttavuuden jälkeen ja se lappuihinkin kirjoitettiin. Jos yhteydenpito olisi teidän suunnasta pelannut, olisin tullut vaikka korjaajan kotiin näyttämään miltä vika kuulostaa. Ensimmäisen korjauskerran jälkeen olisin ollut valmis maksamaan ylimääräistä että vahvistin tulisi vain kuntoon(kolvasittehan ensimmäisellä kerralla paremmin vastuksen tai pari, joilla ei tosin ollut vaikutusta soundiin.), mutta tuon mystisen "automatkalla ilmestyneen" uuden vian maksua joudun kyllä harkitsemaan tarkkaan.

Kiitos vielä kerran vastauksesta. Niin hauskaa kuin tämä nettiriitely 2000 ihmisen nähtävillä minusta onkin, voidaan sitä jatkaa myös kahdenkesken. Tiedätte numeron. Tapahtumaketjun vaiheet kirjoitan kuitenkin niitä haluavien nähtäville tänne. Toivottavasti tapaus saa kaikkia tyydyttävään päätöksen.
Shaft
13.11.2003 16:11:11
Kaiken kaikkiaan vehkeen kanssa tuli tuhrattua toista työpäivää ja vian korjaamiseen meni 5 min. Mikä olisi kohtuullinen laskutus ?? Korjaukseen käytetty aika vai käytetty työaika vai jotakin siltä väliltä, laskutustunti silloin 350 mk.

Kohtuullinen laskutus on varmaankin melko tapauskohtaista. Yleensä vian etsintä kuuluu korjaukseen ja siitä voi myös laskuttaa. Raja on kuitenkin vedettävä johonkin. Jos aivan pikkuvian etsimiseen kuluu tuntikaupalla laskutettavaa aikaa, on lopputulos kuluttajan kannalta äkkiä kohtuuton.

Jos vian hidas löytyminen johtuu korjaajan kokemattomuudesta tai ammattitaidottomuudesta, ei tällaisesta saisi laskuttaa ollenkaan. Tietysti voi olla aidosti piileviä ja hyvin hankalasti paikannettavia vikoja, jolloin aikaa saattaa kulua osaavaltakin kaverilta. Tällöinkin asiakas tulisi pitää ajantasalla odotettavissa olevista kustannuksista. Satasen vehjettä kun ei aina kannata korjata viidellä sadalla..
kitky
13.11.2003 16:49:06

No jatketaan sitten,sinähän sen tänne laitoit.
Ensinnäkin höpöhöpö,mistään kuluttasuojalain
noudattamatta jättämisestä ei ole ollut puhettakaan.
Vahvistin korjattiin kerran,siinä oli vielä ongelma
se otettiin takaisin huoltoon mitään mukisematta.
Korjauslappu on seurannut vahvistimen mukana koko
ajan jopa toisella kierroksella kummatkin.
Täällä se on läpisoitettu sekä ennenkuin se lähtee
ja senjälkeen kun se tulee huollosta.Täällä
ei läpisoitto tietenkään pysty olemaan yhtä
perusteellista kuin omissa tiloissa ajan kanssa
joten tämäkin pääsi läpi,vieläpä kahteen kertaan.

Tuo "hyvän työn tekeminen.. " referoi lähinnä siihen
että koska me huolletaan omiamme niin huolletaan
toistenkin,mikä tälläisessä vaiheessa ei kyllä tunnu
järkevältä.Yhteydenpito on kyllä ollut huonoa,
mitä ei ole kiistettykään mutta pienellä henkilöstöllä
saa juosta koko ajan.

Sensijaan kun hait ensimmäistä kertaa vahvistinta
pois sulle sanottiin,mikä on merkittynä lappuunkin,
että pääteputket kannattaisi vaihtaa kun ne on ihan
loppu,mitä ei automaattisesti tehty vaan jätettiin
sun päätettäväksi.Pääteputkia et halunnut.
Sitä ei ole vielä testattu mutta se voisi kyllä
vaikuttaa kaikuun.Mainitsin puhelimessa
tämänkaltaisten seikkojen takia että omalla
työllämme on takuu. Varsinainen vika on korjattu,
tämä uusi vika voi johtua niistä pääteputkista
tai sitten jostain mitä meillä on tehty,tai
todellakin mystinen automatkalla tullut vika,
vanhassa tai vaikka uudemmassakin voi
tulla yllättäen joku uusikin vika,tutkimme.

Ilkka
Jimi Henri
13.11.2003 17:39:42
tämä uusi vika voi johtua niistä pääteputkista
tai sitten jostain mitä meillä on tehty.
lkka

Kokeilin kaikki putket läpi, kuten jo puhelimessa kerroin teille, ja mesan taakse pistin mukaan vara pääte- ja etuasteputken. Vian määritykseen kulutin aikaa ensimmäisellä kerralla 10min. ja toisella kerralla huomasin hurinan heti pistäessääni laitteen päälle. Lopulliseen vianmääritykseen meni 5 min. Otaksun että puhelut minun soittamana vievät osapuilleen yhtä paljon työaikaa pois kuin teidän soittamana.

Kiistely loppuu tähän minun osaltani. Jään odottamaan lopputulosta niin korjauksen kuin palvelunkin suhteen.
Einari
13.11.2003 18:54:12 (muokattu 13.11.2003 18:54:36)
Minä en ainakaan vie sinne yhtään laitetta jos tiedon kulku liikkeen ja huollon välillä on noin huonoa, ja se vielä myönnetään (mikä on sinänsä reilua). Rahathan siinä menee vaan hukkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)