Jupi57 09.09.2006 10:48:57 (muokattu 09.09.2006 11:05:39) | |
---|
Kyllä sähkörummut ovat tietyssä mielessä akustisten korvaajat, ...muuhun tarpeeseen kuin efektien lisäilyyn akustisen setin yhteyteen. No ei todellakaan korvaa, se on vaihtoehto( vieläkin huono sellainen). Itse käytän efektinä, koska ei suoraan sanoen ole varaa ostaa laadukkaita perkussiosoittimia joka tarpeeseen. Ainakin Yamahan sähkiksissä on ominaisuus, jolla voi mitata omaa timeä. Ankara on kone. Oma tulokseni oli + 3 %, eli kiilaan tuon verran. Tämä on luultavasti myötäsyntyinen taipumus, joten nostan hattua Gaddille ja vastaaville huipuille. Ennen kuin käytte pilkkaamaan, koettakaas itse. Muistaakseni ihmiskorvalla ei alle 5 prosentin heittoa havaitse. |
hollmi-5 09.09.2006 11:01:29 | |
---|
parempi se kuin ylimieliseen. tähän joku puolihuolimaton hymiö jos huvittaa. Tai huumorintajuttomaan rotuun... http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Peicco 09.09.2006 13:38:44 | |
---|
Itse käytän efektinä, koska ei suoraan sanoen ole varaa ostaa laadukkaita perkussiosoittimia joka tarpeeseen. Niinpä. Harvalla on varaa aina kaikkeen. Kompromissejä on tehtävä ja muutenkin hankittava omaan tarpeeseensa parhaiten sopivat instrumentit. Jollakin on rajoittavana tekijänä raha, toisella naapurit, bändikämpän puuttuminen tai tilanpuute. Sitten on myös niitä joilla ei ole juurikaan em. rajoituksia, mutta valintaa ohjaa muut tekijät. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Kalm 10.09.2006 11:39:16 | |
---|
Alla hieman demonpätkää rollen '92 Yamaha recording custom, '64 Ludwig classic ja '99 TAMA star maple "mallinnoksista": http://www.youtube.com/watch?v=2AxWEGoHxfs Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa |
Peicco 10.09.2006 13:41:38 | |
---|
Alla hieman demonpätkää rollen '92 Yamaha recording custom, '64 Ludwig classic ja '99 TAMA star maple "mallinnoksista": http://www.youtube.com/watch?v=2AxWEGoHxfs Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? Joo. Taitaa olla DFH se softa josta nuo soundit on otettu? Kelpaisi mullekin. Yammun soundin ottaisin mielelläni omaankin settiini. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Elmer 10.09.2006 13:52:50 | |
---|
Alla hieman demonpätkää rollen '92 Yamaha recording custom, '64 Ludwig classic ja '99 TAMA star maple "mallinnoksista": http://www.youtube.com/watch?v=2AxWEGoHxfs Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? Onko sähkörummut kelvollisia ? On. Juuri tuossa videonpätkässä huippurumpali osoittaa, että onhan se miehestäkin kiinni, kuka saa sähkörummut soimaan oikealla tavalla. Velocityn säätöä jne. jne. Se on varmaankin tyylilajista kiinni, mutta väittäisinpä, että tusinaiskelmässä ei erkkikään ota välillä selvää, millä jutut on tehty - pääasia, että toimii... Hyvä sähkörumpu, hyvä... |
ddrum54 10.09.2006 14:00:06 | |
---|
Alla hieman demonpätkää rollen '92 Yamaha recording custom, '64 Ludwig classic ja '99 TAMA star maple "mallinnoksista": http://www.youtube.com/watch?v=2AxWEGoHxfs Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? Hyvin toimii... 2`n 4 |
Youni 10.09.2006 15:52:06 | |
---|
Alla hieman demonpätkää rollen '92 Yamaha recording custom, '64 Ludwig classic ja '99 TAMA star maple "mallinnoksista": http://www.youtube.com/watch?v=2AxWEGoHxfs Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? En ole kähminyt ko. pönttöjä, mutta kylläpä kuulosti hyvältä. Mun kokemuksella luulisi kyllä oikeiksi rummuiksi, jos sekoitettaisiin noita soundeja aidon setin saundeihin. Tuo symbaalin sammutusominaisuus kyllä yllätti, aika hienoa. Toimiiko se sähköpöntöissäkin? Käsi kalvolle ja saundi lakkaa? "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
Kalm 10.09.2006 16:15:59 | |
---|
...Tuo symbaalin sammutusominaisuus kyllä yllätti, aika hienoa. Toimiiko se sähköpöntöissäkin? Käsi kalvolle ja saundi lakkaa? Toimii ainakin PD-8 kumipädeillä+TD-6V aivolla (eli soundin saa "sammutettua" reunasta tarraamalla samoin kuin symbaaleissa). Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa |
musamies 10.09.2006 16:16:58 | |
---|
Joo. Taitaa olla DFH se softa josta nuo soundit on otettu? Kelpaisi mullekin. Yammun soundin ottaisin mielelläni omaankin settiini. Hyvältä vaikutti, kiinnostaisi vielä nähdä toimiiko sudit? |
kamelisko 10.09.2006 17:34:24 | |
---|
|
markkuliini 10.09.2006 18:26:34 (muokattu 10.09.2006 20:31:07) | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=2AxWEGoHxfs Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? Tämäpä oli tavallaan helpotus kuulla tuollaisia kalliimpia sähkiksiä hieman enemmän ja huomata että monista ne kuulostaa hyviltä. Nimittäin noissa korvaani häiritsee juuri ne samat asiat mistä olen aiemminkin puhunut sähkisten yhteydessä. Soundit kuulostaa kokoajan samoilta ja niihin ainakin minun korva turtuu tosi nopeasti. Ainoa ihan ok:n kuuloinen soundi oli bassari, ehkä siksi että sitä soitettiin niin harvoin, ja akustisessa rummussa nuija osuisi samaan paikkaan rumpua joka tapauksessa. Myöskin dynamiikka (etenkin tomeissa ja virvelissä)oli tosi häiritsevän kuuloista, juuri tätä olen tarkoittanut kun sanoin että rummussa tuntuu olevan käytännössä vain pari kolme voimakkuutta. Voimakkuuksia on todellisuudessa enemmän, mutta kun soundi pysyy samana niin se ei kuulosta siltä. Crashit olivat ihan ok:t pari ensimmäistä lyöntiä, mutta kun se sama sample käynnistyi ihan samalla lailla x:nnen kerran niin... Niin ja homma oli helpotus siksi että huomasin että korvani todellakin on sitä mieltä että sähkikset kuulostavat suurimmaksi osaksi schaisselta, vaikka kyse olisi kyse sitten kallista setista, hyvistä säädöistä tai mistä sitten vaan. Ja että joistakin ne kuulostavat hyviltä, mikäs siinä. Kyse onkin mielipiteistä. :) www.vasamayhtye.com |
Dynamiikka ja soundit ovat ne, mitkä sähkiksissä mättävät pahasti. Rumpusetti on yksi soitin. Sähkösetti on iso kasa sampeleja, jotka eivät kommunikoi keskenään. Siksi sähkikset eivät edes tyydyttävästi emuloi akustista settiä. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Peicco 10.09.2006 20:34:01 | |
---|
Sähkösetti on iso kasa sampeleja, jotka eivät kommunikoi keskenään. ?? Kommunikoi keskenään?? Tätä voisi avata vähän. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
hollmi-5 10.09.2006 20:57:04 (muokattu 10.09.2006 20:57:27) | |
---|
?? Kommunikoi keskenään?? Tätä voisi avata vähän. Jos oikein hyvin viritettyä ja hyvälaatusita akustista settiä soittaa, niin se setti soi kokonaisuutena ja reagoi kaikkiin setin soitettaviin osiin tai jopa telineisiin ja runkoihin. Se setti humisee siinä soittajan ympärillä ja elää ihan omalla tavallaan. Tämmöistä ominaisuutta ei sähkiksiin saada ihan helposti. Käy kuuntelemassa vaikkapa Bonhamin klippejä tuolta: http://www.saladrecords.com/bonhamfiles.htm Jos et tajua mitä tarkoitin, niin enempää tätä en voi avata. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Youni 10.09.2006 21:11:26 | |
---|
Hoh! Kattokaas USAn TD-12:sta esittelyvideo. Äijä laittaa melodiamoodin päälle ja vetää gravity blastia. :D Repesin. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
hollmi-5 10.09.2006 21:26:58 | |
---|
Meikäläinen vakuuttui, mutta mitäs mieltä em. esikuvapönttöjä tai niitä vastaavia enemmän kähmineillä on? Ei ne olenkaan kuulostanut esikuviltaan. Ludwigin -64 soundit olivat aivan hirvittävän kaukana todellisuudesta ja muutenkin RC 9000:a ja Taman SC Mapleja soittaneena ei minulle syntynyt mielikuvaa tutusta soinnista. Rumpalikin oli sellainen, että akustisella setillä se ei saisi ihmeitä aikaan. Surkea esitys soiton ja soundien puolesta. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Peicco 10.09.2006 22:01:35 | |
---|
Ei ne olenkaan kuulostanut esikuviltaan. Ludwigin -64 soundit olivat aivan hirvittävän kaukana todellisuudesta ja muutenkin RC 9000:a ja Taman SC Mapleja soittaneena ei minulle syntynyt mielikuvaa tutusta soinnista. Rumpalikin oli sellainen, että akustisella setillä se ei saisi ihmeitä aikaan. Surkea esitys soiton ja soundien puolesta. Ilmeisesti mielipidekysymys tämä mieltymys tietynlaiseen soundiin. Itse tykkäsin noista Yamahan soundeista kuten jo aiemmin mainitsinkin. Löytyykö Hollmi sun soittoa miltään tallenteelta, jotta pääsisi kuulemaan miltä ne OIKEASTI hyvät soundit kuulostaa kun hommaan täydellisesti vihkitynyt ammattimies on asialla. Se on varmasti jotain ihan käsittämättömän hyvän kuulosta. Mä nyt vaan epäilen, että kyseessä oli Drumkit From Hell softasta ja niitä tehtäessä on ymmärtääkseni tehty kaikki mahdollinen minkä isolla rahalla, studiotekniikalla ja huippurumpaleilla aikaan vaan saadaan. Jos näin on, miten on mahdollista, että akustisesta äänitetty ei kuitenkaan kuulosta siltä kun sitä kuunnellaan? Vai onko niin, että mikään rumpu ei tallennemuodossa kuulosta soundin puolesta hyvältä? Soundien puolesta kun esitys oli mielestäsi surkea? En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Jupi57 10.09.2006 22:39:34 | |
---|
Ainoa ihan ok:n kuuloinen soundi oli bassari Yammuja enempi kähmineenä sanon, että kyllä minustakin tuo basarin soundi oli OK ja "tutun" kuuloinen. |
markkuliini 10.09.2006 22:58:17 | |
---|
Mä nyt vaan epäilen, että kyseessä oli Drumkit From Hell softasta ja niitä tehtäessä on ymmärtääkseni tehty kaikki mahdollinen minkä isolla rahalla, studiotekniikalla ja huippurumpaleilla aikaan vaan saadaan. Jos näin on, miten on mahdollista, että akustisesta äänitetty ei kuitenkaan kuulosta siltä kun sitä kuunnellaan? Vai onko niin, että mikään rumpu ei tallennemuodossa kuulosta soundin puolesta hyvältä? Soundien puolesta kun esitys oli mielestäsi surkea? Eihän kyse ole siitä että itse sample olisi susipaska, vaan siitä että kun sillä samalla samplella soittaa esim 16-osia niin se kuulostaa todella omituiselta. Kone vain ei osaa mallintaa sitä miten rummun runko ja kalvo käyttäytyvät kun siihen soitetaan esim. nopeasti tai eri kohtaan rumpua. Enkä nyt tarkoita "eri kohdilla" sitä että sähkörumpu tajuaa eron, kun sitä lyödään reunaan tai keskelle. Kun akustiseen rumpuun soittaa vaikka niitä 16-osia niin osumakohdassa/voimassa ja näin olen soundissa on niitä pieniä variaatioita jotka tekevät siitä elävän. Kaikki jotka ovat puuhailleet rumpusamplien (-samplejen?) ja äänitysohjelmien kanssa, eli siis tehneet sampleista rumpukomppeja, tietävät että on todella vaikeaa saada irtonaisista rumpusampleista luontevan kuulosia fillejä. Mitä tiheämmin lyöntejä, sitä luonnottomamman kuuloista. Kun tomiin tai virveliin soittaa nopeasti ja tasaisesti, äänien alukkeet eli attack alkaa hävitä, ja lopputulos kuulostaa yhtenäiseltä, pitkältä ääneltä. Kun sähkörummulla tai äänityssoftalla tekee saman, tuloksena on konekiväärimänen efekti joka ei kuulosta ollenkaan siltä miltä sen pitäisi. Sama ilmiö tapahtuu kun soittaa jokaisesta syntetisaattorista löytyvää orchestra hit samplea. Yksittäin se voi kuulostaa sinänsä yllättävän aidolta. (Kaikki Pet shop boys-fanit tietää tämän soundin. :) Mutta jos kosketinta näpyttää nopeasti, lopputulos ei kuullosta ollenkaan samalta miltä oikean orkesteri soittamat esim. 16-osat. Ainakin minun mielestä esitys oli soundien puolesta melko kehno. Yksittäisten soundien puolesta välttävä, mutta niitä peräkkäin toistaessa huono. www.vasamayhtye.com |