Aihe: Hinanupin korjaus
1 2
T.Urmio
08.09.2006 09:54:34 (muokattu 08.09.2006 09:57:41)
Hihnanupin kiinnittävä ruuvi on nylpännyt reiän liian suureksi. Kuinka korjaan? Poraus&tapitus? Jos näin, niin onko jotain erityistä mitä pitäisi muistaa muistaa? Kitara on Epilaattori Les paul.

edit: Otsikossa kijotiusviehre. Ja toiseksi: nupissa ei vikaa vaan reiässä.
No ei se mun vika oo
Juzzu
08.09.2006 10:04:54
wanhanliiton kikka-kolomonen on ruuvata ruuvi wanhaan reikään kera liiman ja tulitikunvarrenpätkien
Ei multa mitään puutu, näillä mennään, ei mikään muutu.
Murgo
08.09.2006 10:26:36

Toimii myös hammastikulla ja jopa ilman liimaa... Isompi ruuvi ei mahtune nupista läpi?
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
darrell
08.09.2006 17:01:39
Ei kannata porata & tapittaa, koska ne tapit on usein pehmeämpää puuta, kuin kitara. Tulee vaan enemmän harmia myöhemmin.

Tuli/hammastikkua reikään ja vanha ruuvi päälle. Ei tarvi liimata, jos napauttaa tikun/tikut sisään vasaralla.
oiva tumpeloinen
08.09.2006 17:06:36
Tuli/hammastikkua reikään ja vanha ruuvi päälle. Ei tarvi liimata, jos napauttaa tikun/tikut sisään vasaralla.

Mä en tiedä muista, mutta mua ainakin henkilökohtaisesti pikkaisen hirvittää viedä vasaraa kitaran lähelle, saatika sitten napauttaa jotain kitarassa sillä. Ennemmin mä uhraisin tipan puuliimaa tuohon touhuun.
Teijo K.
08.09.2006 18:48:36

Mä en tiedä muista, mutta mua ainakin henkilökohtaisesti pikkaisen hirvittää viedä vasaraa kitaran lähelle, saatika sitten napauttaa jotain kitarassa sillä. Ennemmin mä uhraisin tipan puuliimaa tuohon touhuun.

Siun ei kannata koskaan tutustua siihen miten kitaroita tehdään. Tai sitten kannattaisi, pääsisit ehkä eroon liiasta arkuudesta.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
oiva tumpeloinen
08.09.2006 19:16:18
Siun ei kannata koskaan tutustua siihen miten kitaroita tehdään. Tai sitten kannattaisi, pääsisit ehkä eroon liiasta arkuudesta.

Ja maailma on täysin mustavalkoinen.......

Mä vain tarkoitin sitä, että yleensä ei kannata välttämättä valmiin maali/lakkapinnan lähellä mennä hirveästi huitomaan vasaran kanssa. Kun se vasara kuitenkin on lähempänä pajavasaraa kuin jotain vähän pienempää. Jos sä tiedät, milloin sitä vasaraa käytetään kitaran kanssa ja milloin ei, ei sulle varmastikaan pieni tulitikkuoperaatio kitaran hihnatapin kanssa ole mikään ongelma ratkaistavaksi.
ruma-tero
08.09.2006 20:09:01 (muokattu 08.09.2006 20:10:14)
Ei kannata porata & tapittaa, koska ne tapit on usein pehmeämpää puuta, kuin kitara. Tulee vaan enemmän harmia myöhemmin.

Tulitikut on pehmeämpää puuta, eli haapaa, ja ne puutapit mitä rautakaupasta saa niin ovatten koivua, eli ainakin kovempaa kuin haapa.
Eli poraa kuuden millin reikä, ja siihen liiman kanssa kuuden millin tappi. Sahaat & hiot varovasti tasaiseksi, ja ruuvaat tapin kii.
Tulitikkujen kanssa turaaminen käy tien päällä tai kun ei oikeasti ole työkaluja minkäänlaisia, mutta ei kai sitä nyt tosissaan kukaan kitaraa korjaa tulitikuilla...?
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
jarmos
08.09.2006 20:47:32
Hihnanupin kiinnittävä ruuvi on nylpännyt reiän liian suureksi. Kuinka korjaan? Poraus&tapitus? Jos näin, niin onko jotain erityistä mitä pitäisi muistaa muistaa? Kitara on Epilaattori Les paul.

edit: Otsikossa kijotiusviehre. Ja toiseksi: nupissa ei vikaa vaan reiässä.

Sii onks tää joku vedätys, ko henkilö oo tehnyt muutaman kitaran (vai oonko väärässä, voi olla?) miten tällaista kysymystä edes viitsii laitta ko palstalle?
Vanhat konkaritkin näköjää notkahi, siis, perusasioita soitin ym.. rakentelussa, jos reikä väljä pannaan täytettä!
KITARAN MERKILLÄ EI OO HEVON *ITUN VÄLIÄ, muutekin jotenkin tuntuu et täällä esitetyt kysymykset on nykyisin ihan p*rseestä, kaikki selviäsi käyttämällä hakua tai muuten vähän tutkimalla asioita.!
Siis mulla huono päivä....
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
darrell
08.09.2006 23:58:47
Tulitikut on pehmeämpää puuta, eli haapaa, ja ne puutapit mitä rautakaupasta saa niin ovatten koivua, eli ainakin kovempaa kuin haapa.
Eli poraa kuuden millin reikä, ja siihen liiman kanssa kuuden millin tappi. Sahaat & hiot varovasti tasaiseksi, ja ruuvaat tapin kii.
Tulitikkujen kanssa turaaminen käy tien päällä tai kun ei oikeasti ole työkaluja minkäänlaisia, mutta ei kai sitä nyt tosissaan kukaan kitaraa korjaa tulitikuilla...?

Jaa, taidan sitten olla se ainoa. Oon just näin tehnyt, ja toistakymmentä vuotta on tikut & hihnanuppi reiässä pysyny. Oli alkuperäinen omistaja vetänyt kierteet sileiksi.

Kun reikää ei suurenna, niin hammas-/tulitikku (tai kaksi) toimii vain tiivisteenä ja pakkaantuu tosi tiukkaan, kun siihen kiertää ruuvin päälle. Jos poraat reiän kitaraan ja tapitat sen, niin se menee jo modaamisesta, ja siinä ympärillä ei ole kitaran omaa puuta tukena, jolloin rasitus kohdistuu vain siihen tappiin.
Puavali
09.09.2006 07:37:13
Tulitikut/hammastikut tms. ja tippa liimaa on just oikea menetelmä, ja sen, mitä tikkuja käyttää, sanelee se, mitä saundia haetaan.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
ruma-tero
09.09.2006 08:04:52
Tulitikut/hammastikut tms. ja tippa liimaa on just oikea menetelmä, ja sen, mitä tikkuja käyttää, sanelee se, mitä saundia haetaan.

Oolrait...! Eli tuleekos tuliikuilla semmonen tulinen, ja hammastikuilla narskuvampi soundi? ;)

Jaa, taidan sitten olla se ainoa. Oon just näin tehnyt, ja toistakymmentä vuotta on tikut & hihnanuppi reiässä pysyny. Oli alkuperäinen omistaja vetänyt kierteet sileiksi.

Kun reikää ei suurenna, niin hammas-/tulitikku (tai kaksi) toimii vain tiivisteenä ja pakkaantuu tosi tiukkaan, kun siihen kiertää ruuvin päälle. Jos poraat reiän kitaraan ja tapitat sen, niin se menee jo modaamisesta, ja siinä ympärillä ei ole kitaran omaa puuta tukena, jolloin rasitus kohdistuu vain siihen tappiin.

Hähä. Aika teologinen selitys. Eli jos mä tulppaan väljän reiän niin kitaran arvo saattaa vaikka tippua kun se on modattu? Hyvä on tuokin tietää.
Mutta sama kai se on vaikka peräpuikoilla paikkais, kunhan pysyy.
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
Teijo K.
09.09.2006 09:13:01

Ja maailma on täysin mustavalkoinen.......

Mä vain tarkoitin sitä, että yleensä ei kannata välttämättä valmiin maali/lakkapinnan lähellä mennä hirveästi huitomaan vasaran kanssa. Kun se vasara kuitenkin on lähempänä pajavasaraa kuin jotain vähän pienempää. Jos sä tiedät, milloin sitä vasaraa käytetään kitaran kanssa ja milloin ei, ei sulle varmastikaan pieni tulitikkuoperaatio kitaran hihnatapin kanssa ole mikään ongelma ratkaistavaksi.

On se sääli jos siun maailma on täysin mustavalkoinen. Yritähän saada siihen jotain sävyjä niin on palijon kivempaa. Sitten se vasarakaan ei aina tarkoita pajavasaraa, ja lyöminen ei tarkoita sitä että huidotaan täysii!

Ja mitä sitä ratkaistua ongelmaa lisää ratkomaan? Jos puusta kierteet menee, niin täyttöä vaan perään. Hammastikkuja ja vapaavalintaisesti tippa liimaa perään.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
darrell
09.09.2006 12:20:52
Oolrait...! Eli tuleekos tuliikuilla semmonen tulinen, ja hammastikuilla narskuvampi soundi? ;)

Mutta sama kai se on vaikka peräpuikoilla paikkais, kunhan pysyy.

Inttämiseksi menee, mutta menköön. En kyllä laittais peräpuikkoon kiinni kitaran hinhanuppia, vaikka ois hätätilanne.

Pointtini on se, että jos ne tikut mulla toimii, niin tapittaminen on askartelua paskartelua vaativa toimenpide ja lopputulos ei ole yhtään sen parempi. Jos ei ole kunnon vehkeitä tai taitoa, niin joku suhari saattaa pahimmassa tapauksessa lisätä vahinkoa tappihommissa.
ruma-tero
09.09.2006 12:57:19
Rauha rauha...

Se on sillä hyvä, millä pysyy.
Juzzu
09.09.2006 13:44:55
Jos ei ole kunnon vehkeitä tai taitoa, niin joku suhari saattaa pahimmassa tapauksessa lisätä vahinkoa tappihommissa.

Ei tätä palstaa lukevat ja tänne kirjoittelevat ihmiset.
Ei multa mitään puutu, näillä mennään, ei mikään muutu.
Mike M. Hiirenloukku
09.09.2006 15:30:51
Jos mietitään yksinkertaisimpia ratkaisuja, niin aikoinaan tein niin, että laitoin tilalle pidemmän ruuvin. Muut ratkaisuthan täällä on jo tulleetkin, hirmuisien kommentointien ohessa... paitsi roudarinteippi ;)
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Aki
10.09.2006 12:44:45

Aika provoksi menny tämäkin...

puutapit mitä rautakaupasta saa niin ovatten koivua
Jos nää ostamani tapit on koivua, niin joku saa tulla lyömään mua sellofaanirullalla. Meni melkeinpä kaulankiinnitysreikien uudelleenteko harakoille kun oli niin pehmeää nää tapit. Ei niitä voi kovin kireelle laittaa.

ei kai sitä nyt tosissaan kukaan kitaraa korjaa tulitikuilla...?
Miksei? Korjattiinhan Gibsonitkin tehtaalla paperitolloilla aikoinaan.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
fox
10.09.2006 13:37:33

Hähä. Onko tosi?

Ainakin netissä liikkuu juttua.. ;) Toki kyllä kaikenlaisia virityksiä jopa tehtaan jäljiltä on joskus nähnyt.. Metrolippuja ja sellasia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)