Aihe: Pikkupajojen synergiahuone
1
Jami
11.09.2006 16:48:23

Kiitos mielenkiinnosta. Nyt huone on täynnä ja valitettavasti jouduin rajaamaan jäsenmäärää. Jos huoneessa jotain julkaisukelpoista syntyy niin sellaiset tuodaan kyllä varmasti tälle palstalle.
Niq
11.09.2006 16:51:13

Pakko tähän sanoa, että näkisin ennemmin tämän studiopalstan kotipajojen synergiahuoneena, ammattimiehethän olisi juuri niitä, jotka omaan huoneeseensa pitäisi laittaa. ;)
"I have a cunning plan" -Baldrick
kivi
13.09.2006 10:50:04
Pakko tähän sanoa, että näkisin ennemmin tämän studiopalstan kotipajojen synergiahuoneena, ammattimiehethän olisi juuri niitä, jotka omaan huoneeseensa pitäisi laittaa. ;)

Niin varmaan näkisit.

Menepä Aloittelijat-palstalle katsomaan millaisia vastauksia siellä saa ihan asiallisiinkin kysymyksiin. Jatkossa täällä olisi sitten sama meininki.

Olisiko hyvä? Saisi sokeat taluttaa sokeita ihan rauhassa.

Järki hoi! Ennemmin saisit toivoa, ettei aloittelijoiden jankkaaminen karkoita vastaajia kokonaan pois. Samaan kysymykseen kun jaksaa vastata vain muutaman kerran, sitten ei jaksa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
13.09.2006 10:53:34

Samaan kysymykseen kun jaksaa vastata vain muutaman kerran, sitten ei jaksa.

Paitsi kivi kyllä jaksaa ja siitä Hatunnosto.
Siitä mistä aita on matalin...
kivi
13.09.2006 10:57:56

Enkä jaksa. Piti perustaa tuo aloittelijakysymys-ketjukin sitä varten, kun silmissä alkoi viirata, ja kaikki ketjut joiden nimi on Jelppikerho saa mut värisemään kauhusta.

Varovasti ja pieninä annoksina pystyy vastaamaan, ja sitten äkkiä Ranitidinia perään ennen kuin vatsanväänteet vievät tajun
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
13.09.2006 11:02:13

Enkä jaksa. Piti perustaa tuo aloittelijakysymys-ketjukin sitä varten, kun silmissä alkoi viirata, ja kaikki ketjut joiden nimi on Jelppikerho saa mut värisemään kauhusta.

Varovasti ja pieninä annoksina pystyy vastaamaan, ja sitten äkkiä Ranitidinia perään ennen kuin vatsanväänteet vievät tajun

No sanotaanko sitten niin, että oot jaksanut paremmin ja pitenpään kuin kukaan muu täällä. Mäkin sain sulta paljon hyviä neuvoja silloin kun en tajunnut näistä hommista tätäkään vähää - kiitos niistä. Mut totta on että loputtomiin ei kukaan jaksa...
Atommic
13.09.2006 11:02:31

Komppia!

Itseä jaksaa välillä ihmetyttää miten tämä lauta ei ole vielä pystyyn kuollut, johtuen juurikin tuosta "En jaksanut lukea vanhoja kirjoituksia joten laitoin uuden topicin pystyyn" asenteesta. Samat kysymykset toistuvat päivän välein.

Millähän tuosta päästäisiin edes osittain eroon? Toki iso osa keskusteluista on varsin asiallisia ja niitä lukemalla pärjää aika pitkään :) Ainakin allekirjoittaneelle kotistudiopuuhat on tuonut vastaan monta isoa kysymysmerkkiä ja lähes kaikkiin on vastauksetkin löytynyt kun osaa vähän selailla tai edes avata googlen...

Eihän tämä liittynyt otsikkoon ollenkaan, pahoittelen :)
Pitäiskö laittaa lisää delayta? Pitää!
koopop
13.09.2006 11:28:16

Kivelle todellakin suuri kunnia siitä että jaksaa vastailla asiallisesti hyvinkin moniin ja usein esitettyihin kysymyksiin, ainakin viime vuodet on jaksanu, en tiiä kauan jaksaa enää ;)

Moni ei vaan aina tajua kenen kanssa on tekemisissä täällä..

Tää palsta on studiotyöskentelystä. Mulle ainakin studio on studio, eikä mikään kasettimankka ullakolla, näin karkeesti sanottuna, älkää provosoituko. Tottakai projektiäänittäminen ja liikkuvan kaluston kanssa tekeminen, sekä DAW -pohjaiset kysymykset kuuluu alaan, mutta ei kaikki. Paljon kysellään aivan päättömiä, ja sitten kun ammattilaiset ei enää jaksa vastailla koska kysyjä ei ole viitsinyt itse ottaa asioista sen vertaa selvää etukäteen "pohjatiedoksi", riita on valmis..

Täytyy omata edes jonkinlainen pohjatieto, halu ottaa itse asiasta selvää ja selkeät, järkevät kysymykset, ennen kuin voi olettaa saavansa apua kokeneemmilta.

Ulkomaisilla foorumeilla asia on vielä raaempaa.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
kivi
13.09.2006 11:37:56 (muokattu 13.09.2006 11:42:36)
Komppia!

Joo joo, sulkekaa se kirja ja purkakaa se risti, en mä mihinkään ole menossa
:-P

Nykyään on aika tyypillistä hankkia laaja teoreettinen osaaminen, mutta jättää käytännön harjoittelu minimiin. Tiettyyn rajaan asti sillä pärjääkin, mutta äänihommat ovat vähän sellaisia, että uskottavuuteen vaaditaan enemmän kuin yhden ihmisen osa laatikoiden kantamista.

Tunnustan itsekin teoriaosaamiseni voittavan monin paikoin käytännön. En ole koskaan tehnyt saliääntä ja palkalliset, kaupalliset ja julkaistuun levyyn johtaneet studiosessionikin lasketaan kymmenissä eikä sadoissa mutta ovatpahan "oikeissa studioissa" (koopopin mainitsemaa kasettimankka-ullakolla -demoilua nyt onneksi on takana aika paljon enemmän). Monta kertaa vastauksen takana on se, että olen itsekin kiinnostunut luettuani kysymyksen, päättänyt ottaa asiasta selvää, ja sen vasta hankitun tiedon pohjalta olen sitten vastannut.

Mä en ole insinööri, taivas varjele jos olisin, mutta rasvanahkainen rokkari mä olen. Ajokilometreja on kertynyt kiitettävästi, ja liikkeellä oleminen on elämäntapa senkin kustannuksella, että tää ruumis ei sitä loputtomiin kestä.

Uteliaisuus on aina ollut mulle luontaista. Lapsesta asti oon yllyttänyt ihmisiä kertomaan omasta osaamisestaan, olipa kyseessä nuohoojan työ tai äänittäjän ura. Vastaavasti mulla on patologisena höpöttäjänä tarve jakaa tietoani eteenpäin.

Niinku näin. Entäs teillä?
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
13.09.2006 11:50:15

Paljon kysellään aivan päättömiä, ja sitten kun ammattilaiset ei enää jaksa vastailla koska kysyjä ei ole viitsinyt itse ottaa asioista sen vertaa selvää etukäteen "pohjatiedoksi", riita on valmis..

ja

Nykyään on aika tyypillistä hankkia laaja teoreettinen osaaminen, mutta jättää käytännön harjoittelu minimiin.

Siinäpä nämä vääntöjen aiheuttajat ovat pähkinänkuoressa näinniinku tekijän näkökulmasta.
Niq
13.09.2006 12:02:01

Nykyään on aika tyypillistä hankkia laaja teoreettinen osaaminen, mutta jättää käytännön harjoittelu minimiin.

Näin päin se on itselläkin kääntynyt, teoreettista osaamista on vaan niin paljon helpompi hankkia vaikkapa netistä, kuin käytännön osaamista. Ensimmäistä voi tehdä töissäkin vaivihkaa, jälkimmäinen on hieman hankalaa.. ;)
Raimo
13.09.2006 12:06:46

Näin päin se on itselläkin kääntynyt, teoreettista osaamista on vaan niin paljon helpompi hankkia vaikkapa netistä, kuin käytännön osaamista. Ensimmäistä voi tehdä töissäkin vaivihkaa, jälkimmäinen on hieman hankalaa.. ;)

Pitäisköhän sulle siis hankkia oma huone?
Uutta näytettä...
kivi
13.09.2006 12:08:38

Ja sä sitten tahtoisit, ettei kukaan vahingossakaan tule käytännön osaamisellaan sotkemaan teorioitasi, niinkö? Noin ainakin yksiselitteisesti annoit ymmärtää.
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
13.09.2006 12:32:00 (muokattu 13.09.2006 12:32:25)

Pitäisköhän sulle siis hankkia oma huone?

vaaleanvihreä ja pehmeä? : ) itelle kyl olis välillä käyttöä....
Niq
14.09.2006 10:47:59

Ja sä sitten tahtoisit, ettei kukaan vahingossakaan tule käytännön osaamisellaan sotkemaan teorioitasi, niinkö? Noin ainakin yksiselitteisesti annoit ymmärtää.

Pikemminkin päinvastoin. Lähinnä tarkoitin, että itselläni on hieman paha tapa toimia tällä tavoin ja kokemusta pitäisi saada lisää. Olen tietoisesti pyrkinyt kirjoittamaan käytännön kokemusten perusteella, vaikkakin teoriatietoa tulee myös jaettua, jos sille on tarvetta. En myöskään kiellä koskaan MuTuilleeni.

Onneksi on tiedossa kolmen demon äänitykset ensi talvelle, joten taas lisää kokemusta ja harmaita hiuksia on tulossa. :)
koopop
14.09.2006 10:57:36

Onneksi on tiedossa kolmen demon äänitykset ensi talvelle, joten taas lisää kokemusta ja harmaita hiuksia on tulossa. :)

Hyvä asenne. Muuten ei opi.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
kivi
14.09.2006 11:18:43
Hyvä asenne. Muuten ei opi.

Hieno homma.

Muistathan, että kaikki ammattilaisetkin ovat joskus olleet amatöörejä, ja heistä on tullut ammattilaisia vasta sen kautta että he ovat oppineet ratkaisemaan sellaiset ongelmat, joihin projektit voi kaatua.

Amatöörien keskinäisessä ongelmanratkaisussa on se vika, että suhteellisesti paljon harvempi keskustelija on päätynyt ratkaisemaan näitä ongelmia, tai ainakaan useammalla kuin yhdellä tavalla. Niin ollen keskustelu pyörii "ongelma->ratkaisu" -linjalla, sen sijaan että päästäisiin paljon hedelmällisempään "ongelman aiheuttajat->vaihtoehtoiset ratkaisumallit" -keskusteluun.
(Handsome Dick Manitoba)
Jami
14.09.2006 23:06:19 (muokattu 14.09.2006 23:08:00)

Järki hoi! Ennemmin saisit toivoa, ettei aloittelijoiden jankkaaminen karkoita vastaajia kokonaan pois. Samaan kysymykseen kun jaksaa vastata vain muutaman kerran, sitten ei jaksa.

"Olet kirjoittanut keskusteluun 1850 kirjoitusta ja
aloittanut 57 uutta aihetta, joihin on kirjoitettu
yhteensä 4228 vastausta (keskimäärin 74 per aihe)."

Tuohon saldoon on väkisinkin jo tullut samojen asioitten toistoa. Silti en tuota määrää pidä pahana, laatua kyllä monestikkin. Kun on yli viiskymppisenä ja ikänsä soittaneena oppinut jotain ja tällä kokemuksella vastaa johonkin aloittelevan kysymykseen, purjehtii paikalle toinen 16v joka kylmän rauhallisesti kertoo että ei tuo pidä paikkaansa ekkä sä asiasta mitään ymmärrä, niin se syö aikuista miestä.

Oman huoneen perustamiselle on toki monta muutakin motivaatiota. Studiotyöskentely-palsta toimii kuin pitäisi puhetta suurelle tuntemattomalle joukolle, huone taas on kuin pyöreä pöytä jossa voi keskustella valitsemiensa ihmisten kanssa. Tuossa ehkä tärkein motiivini. Olin pitkään poissa keskusteluista ja tulin takaisin juuri tämän huone-mahdollisuuden takia. Kiitos siitä.

Huonetta en perustanut syrjäyttämään Studiotyöskentely-palstaa. Toivon että huone pystyy täydentämään ja tuomaan lisää punnittuja asioita julkiselle palstalle. Toisaalta haluan että mulla itselläni on foorumi jossa voin tutuilta kavereilta kysyä jotain ilman että asiakkaani lukee ongelmistani tai tietämättömyydestäni.

Jostain syystä tuntui että piti selittää. Toivon ja uskon että huoneen jäsenet aktivoituvat myös julkisella palstalla joten huone hyödyttää meitä kaikkia mnetin kirjoittajia.

että päästäisiin paljon hedelmällisempään "ongelman aiheuttajat->vaihtoehtoiset ratkaisumallit" -keskusteluun.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)