Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 57 8 9 10 1124 25 26 27 28
Klezberg
06.09.2006 21:06:06

Näiden 'tuuli' soittimien yhteydessä on oikeastaan väärin puhua yleisesti MIDI:stä. Eihän EWI:n MIDI auta paljon mihinkään normaaliin MIDI käyttöön. Parempi olisi puhua "Wind MIDI:stä".

No eipä siinä MIDI:ssä varsinaisesti muuta eroa ole, kuin että EWI ja vastaavat lähettävät Breath Controller -tietoa. Periaatteessa koskettimistoihinkin voi liittää erillisen puhallusanturin, olen sellaista joskus kokeillut enkä tykännyt.

Midin sijaan isompi ero onkin sitten siinä, miten syntikka pitää ohjelmoida jotta se tottelee puhallinohjainta.

Midi määrittelee sähköisen siirron ja viestien muodon ja merkityksen. Samaa midiähän käytetään vielä niinkin erilaisiin juttuihin kuin valojen ohjaukseen.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
07.09.2006 18:47:28

http://www.patchmanmusic.com/WindControllerBanks.html

Tuolta sivulta on linkki: MIDI Solutions Breath Controller Box

Tiedättekö mitä nuo pikku rasiat tekee?
Cliffies
07.09.2006 19:17:02
Olen tässä ylpeillyt kuinka tärkeä soitin baryton soittokunnalle on, siitä pari näytettä. Kyseessä on joku NL:n ministeriön soittokunta. Kyllä soitin nyt yhden samplen arvoinen olisi. Esim. General Midi-lista ei sitä tunne.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/soittokunta_baryton.mp3

Todennäköisesti siinä soittaa kaksi tai ehkä useampikin baryton samaa stemmaa, mutta kun ammattisoittajat on asialla ei sitä juuri huomaa. Tällaisessa musiikissa en kuule oikeastaan muuta kuin barytonin ;-)

Ei huono...
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Klezberg
07.09.2006 20:03:57

http://www.patchmanmusic.com/WindControllerBanks.html

Tuolta sivulta on linkki: MIDI Solutions Breath Controller Box

Tiedättekö mitä nuo pikku rasiat tekee?

Joo. Siihen laitetaan kiinni tämmöinen http://www.yopi.de/Yamaha_BC3_Sonstiges_Zubehoer
ja kun tuohon puhaltaa, se rasia lähettää puhallusvoimakkuuden miditietona (voidaan valita missä tiedossa).

Mulla on BC2 jossain, aikaisempi versio tuosta BC3:sta, ja sen voi suoraan kytkeä SY77 syntikkaan. Koskettimia soittaessa voi silloin muuttaa ääntä puhaltamalla. Ei se sama asia ole kuin midipuhallin, enemmänkin sillä saa äänen ominaisuuksien ohjaamiseen lisää mahdollisuuksia.
Baryton-B
08.09.2006 01:42:26

Mulla on MidiQuest 9 ohjelma ja tutkin sitä tänään. Se ei valitettavasti tunne EWI4000s, mutta esim. Fantomin tuntee ja paljon muita samplereita. Tuolla on luettelo:
http://www.squest.com/Windows/Instruments.html

Se imaisee netistä nuo kaikki samplerit, mutta en tiedä mitä niillä tehdään. Ilmeisesti siihen voi kytkeä koskettimiston ja samplerin ja ääniä voi muokata samoin kuin UniQuest ohjelmalla EWI:n ääniä. Mutta... se tekee pluginin (kytkennän) Cubaseen. Minulla oli toive, että sen avulla puhaltimella voisi soittaa midejä, mutta en onnistunut. Ehkä juuri siksi, ettei se tuntenut EWI:ä tai en osannut kun toi kielitaitokin on melkein nolla.

Onko joku tuota kokeillut enemmän?
Klezberg
08.09.2006 07:48:49

Minulla oli toive, että sen avulla puhaltimella voisi soittaa midejä, mutta en onnistunut. Ehkä juuri siksi, ettei se tuntenut EWI:ä tai en osannut kun toi kielitaitokin on melkein nolla.

Jos haluat soittaa ewi:llä midin kautta jotain midisyntikkaa tai sampleria, vaikka sitä Kontaktia, sinun pitää opetella muokkaamaan sen Kontaktin äänipatchejä. Sellasta ihmelaitetta ei voi olla joka saisi koskettimille tarkoitetun pätchin tottelemaan puhallusta. Sillä onko ohjaimena EWI tai WX on vain marginaalinen merkitys, ne lähettävät aika samanlaista midiä.

Ikävä kyllä tuo patchin muuttaminen riippuu aina kohdesyntikasta mitä halutaan soittaa, eli jos valmiita patcheja ei ole, täytyy opetella editoimaan syntikkaa. Siihen midiQuest on sopiva työkalu, tosin softasyntikoissa ja samplereissa taitaa olla itsessään jo riittävä käyttöliittymä.

Syntikkapatcheissa on verhokäyrä (envelope, adsr ... termit vaihtelevat) ohjaamassa automaattisesti äänen voimakkuutta, kirkkautta (filter), vibraatoa ja ehkä virettäkin. Ne pitää saada kytkettyä pois, ja tottelemaan puhallusta (BC, CC2...) sen sijaan. Miten tuo tehdään on joka syntikassa vähän erilainen juttu.
Baryton-B
08.09.2006 14:11:41

Jos haluat soittaa ewi:llä midin kautta jotain midisyntikkaa tai sampleria, vaikka sitä Kontaktia, sinun pitää opetella muokkaamaan sen Kontaktin äänipatchejä.

Sinähän annat toivoa ;-)
Opettelu on käynnissä. Kontaktin pitäisi näyttää ääninäytteen verhokäyrä, mutta en saanut sitä vielä pysyvästi näkyviin. Näytteestä voi leikata alusta ja lopusta pois ja muutenkin muokata sitä haluamakseen (esim. Loop Editorilla). Opettelu on hieman hidasta kielivaikeuksien vuoksi. Mutta jos tuo onnistuisi jotenkin, niin se korvaisi monta sampleria. Ei taida onnistua, sillä kai siitä jossain foorumilla kirjoitettaisiin.

Jossain trumpetin ääninäytteissä on äänen alokkeessa alkuisku. Kuulostaa aika omituiselta kun soittaa legatossa, koska silloinkin joka äänen alku alkaa 'räväkästi'. Tuonkin vuoksi näytteen alusta pitäisi saada se alkuisku leikattua pois, sillä isku pitäisi saada tehdä itse puhaltamalla.

Kontakt käyttäytyy paremmin EWI:n kanssa kuin esim. Sound Canvas tai Bandstand. Jos kasvatan puhallusta nollasta ylöspäin, niin kontaktin kautta ääni syttyy samalla hetkellä kuin itsekin sen kuulen. Bandstandissa ääni ei samalla keinoin syty lainkaan. Se vaatii 'alkuiskun' syttyäkseen. Mutta nopeissa kuvioissa Kontakt myöhästyy samalla tavalla. Tosin se taitaa riippua mitä ääninäytettä käytän. Bandstandissa on omat äänet ja Kontakt tuntee monia formaatteja.

Mutta miksi MidiQuestissa on yhteysmahdollisuus Cubaseen? Itse käsitin, että voisin soittaa EWI:llä esim, VX2020:n kautta cubasessa midiraidoille...jos minulla olisi joku MidiQuestin tuntema sampleri? MidiQuest näkyy Cubasessa yhtenä soittimena, kuten Bandstand, Kontakt ym.

EWI:ssä voidaan _aktivoida MIDI käyttöä varten_ seuraavat parametrit:
The selectable MIDI events in this field are as follows:
"vo" : Volume (07) .
"AF" : Aftertouch .
"vE" : Velocity data.
"EP" : Expression (11).
"br" : Breath control (02).
Noita arvoja voi sitten erikseen muuttaa, esim. Velocity 0...127.
Mutta tuo tarkoittanee vain sitä, että saan EWI:n yhteensopivammaksi esim. XV2020 tai VL70-m kanssa?

Paljon olisi opeteltavaa, mutta eipähän tule eläkeläisen aika pitkäksi ;-)
Klezberg
08.09.2006 15:55:22 (muokattu 08.09.2006 16:14:36)

Sinähän annat toivoa ;-)

Totta kai tuon voi oppia... suomeksi on vain heikosti tietoa aiheesta.

Kontaktin pitäisi näyttää ääninäytteen verhokäyrä, mutta en saanut sitä vielä pysyvästi näkyviin. Näytteestä voi leikata alusta ja lopusta pois ja muutenkin muokata sitä haluamakseen (esim. Loop Editorilla).

En tarkoita samplen verhokäyrää, vaan syntikan verhokäyriä joilla säädetään vahvistusta, filtteriä ja äänenkorkeutta. En ole varma löytyykö Kontaktista tuo. Oma kokemukseni on erillisistä laitemoduleista.

Jossain trumpetin ääninäytteissä on äänen alokkeessa alkuisku. Kuulostaa aika omituiselta kun soittaa legatossa, koska silloinkin joka äänen alku alkaa 'räväkästi'. Tuonkin vuoksi näytteen alusta pitäisi saada se alkuisku leikattua pois, sillä isku pitäisi saada tehdä itse puhaltamalla.

Tuossa voisi tosiaan olla apua samplen editoinnista. Jossain samplereissa voi jopa säätää aloitushetkeä dynaamisesti. Miditieto NOTE-ON sisältää velocity-arvon, joka koskettimilla kertoo lyöntivoimakkuuden ja määrää mm. äänen voimakkuuden. Puhaltimella on parempi säätää syntikkapatchi niin että äänen voimakkuuden määrää puhallus eikä velocity. Mutta velocityllä (siis alkuvoimakkuudella) voisi ehkä siirtää samplen aloitushetkeä sitä myöhemmäksi mitä hiljempaa aloitat puhaltaa.

Mutta miksi MidiQuestissa on yhteysmahdollisuus Cubaseen?

Varmaankin siksi, että ääniä voi muokata niiden soidessa vieläpä juuri tietyssä sovituksessa.

Itse käsitin, että voisin soittaa EWI:llä esim, VX2020:n kautta cubasessa midiraidoille...jos minulla olisi joku MidiQuestin tuntema sampleri? MidiQuest näkyy Cubasessa yhtenä soittimena, kuten Bandstand, Kontakt ym.

Ilman midiquestiakin pystyy Cubasella reitittämään midiä liitännästä toiseen. Tosin ei siihen Cubasea tarvita, Midi-OX riittää.

EWI:ssä voidaan _aktivoida MIDI käyttöä varten_ seuraavat parametrit:
The selectable MIDI events in this field are as follows:
"vo" : Volume (07) .
"AF" : Aftertouch .
"vE" : Velocity data.
"EP" : Expression (11).
"br" : Breath control (02).

Tuo tarkoittanee, miten EWI lähettää puhallustiedon? Yleisin tapa on tuo br, midin CC02, jota minä tuossa kutsuin BC:ksi. Velocity on sikäli huono (kuten kerroin) että se lähtee vain nuotin alussa kerran.

Tuo volume taitaa muuten olla yksi keino saada mikä tahansa äänilähde tottelemaan puhalluksen voluumia. Kaikki ymmärtävät sitä koska kosketinkäytössä volyymipedaali lähettää sitä.

EDIT: Katsoin tuon midiquestin speksit läpi kun en ole siihen törmännyt sitten 90-luvun. Sen käyttötarkoitus on eri syntikoiden patchien editointi ja hallinta. Se on yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi, mutta silti kutakin syntikkaa käsitellään erillisenä, mutta sitten on mahdollista arkoistoida tietyn sovituksen käyttämät patchit yhtenä nippuna.
Baryton-B
08.09.2006 23:12:03

Ei mulla oikeastaan mitään asiaa ole, mutta pidetään keskustelufoorumi lämpimänä :-)

En tarkoita samplen verhokäyrää, vaan syntikan verhokäyriä joilla säädetään vahvistusta, filtteriä ja äänenkorkeutta. En ole varma löytyykö Kontaktista tuo. Oma kokemukseni on erillisistä laitemoduleista.

Ei löytynyt, on niin pirun monimutkainen ohjelma. Minulla on yksi hesalainen MSM kaveri jonka kanssa Cubasea (meillä Nuendo 3), kuvankäsittelyä, kotisivujen tekoa, shakkia ja musiikkia yleensä tuumimme, mutta kun hänellä ei ole 'tuulipuhallinta', niin ei hän paljoa osaa neuvoa. Osaa Cubasen kuitenkin paremmin kuin minä. Se EWI:n verhokäyrän käsittely pitäisi olla oikeastaan UniQuestin hommia. Ei kai muut ohjelmat pääse EWI:n sisälle sohimaan.

Tuossa voisi tosiaan olla apua samplen editoinnista. Jossain samplereissa voi jopa säätää aloitushetkeä dynaamisesti. Miditieto NOTE-ON sisältää velocity-arvon, joka koskettimilla kertoo lyöntivoimakkuuden ja määrää mm. äänen voimakkuuden. Puhaltimella on parempi säätää syntikkapatchi niin että äänen voimakkuuden määrää puhallus eikä velocity. Mutta velocityllä (siis alkuvoimakkuudella) voisi ehkä siirtää samplen aloitushetkeä sitä myöhemmäksi mitä hiljempaa aloitat puhaltaa.

Velocity minulla on tehdasasetuksissa eli 120 (alue 0...127). Volyymin olen säätänyt maksimiin. Alue on 0...30. Tehtaan oletus 7.
Tämä EWI:n yhteensopimattomuus oli minulle pettymys, sillä kuvittelin, että MIDI:n kautta pystyn soittamaan mitä soittimia hyvänsä Cubasen kautta. Siihen sopivia sampleja minulla on pilvin pimein. Kaiken muun sainkin selville soittimesta ennen ostoa. Toivottavasti joku siihen keinon keksii, mulla alkaa into lopahtaa.

EDIT: Katsoin tuon midiquestin speksit läpi kun en ole siihen törmännyt sitten 90-luvun. Sen käyttötarkoitus on eri syntikoiden patchien editointi ja hallinta. Se on yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi, mutta silti kutakin syntikkaa käsitellään erillisenä, mutta sitten on mahdollista arkoistoida tietyn sovituksen käyttämät patchit yhtenä nippuna.

Onko tuosta ohjelmasta sinulle mitään hyötyä, esim. sen Fantomin käsittelyssä?

ps. Otin muuten osaa siihen MikroBitin sävellyskisaan mutta tietokonetta romppeineen (palkinto) ei ole vielä kuulunut ;-) Voisin laittaa sen tekeleen tänne kuultavaksi (jos se nyt jotain kiinnostaa), sillä jos ette lähettäneet sinne mitään, ette enää voi parempaa tehdä =) Se on Finalessa kirjoitettu MIDI:ksi, Cubasessa annettu sille soittimet ja muutettu .mp3:ksi.
Klezberg
08.09.2006 23:29:12

Osaa Cubasen kuitenkin paremmin kuin minä. Se EWI:n verhokäyrän käsittely pitäisi olla oikeastaan UniQuestin hommia. Ei kai muut ohjelmat pääse EWI:n sisälle sohimaan.

Joo, ei se olekaan Cubasen hommia. Eikä EWI:n verhokäyriin tarvitse kajota vaan sen värkin tai softan jota EWI:llä yrität midin kautta soittaa. Siis esimerkiksi se Kontakt. Se täytyisi saada ymmärtämään että nyt puhalletaan eikä pimputeta. Voi olla että Kontakt ei tuohon taivukaan.

Tämä EWI:n yhteensopimattomuus oli minulle pettymys, sillä kuvittelin, että MIDI:n kautta pystyn soittamaan mitä soittimia hyvänsä Cubasen kautta. Siihen sopivia sampleja minulla on pilvin pimein. Kaiken muun sainkin selville soittimesta ennen ostoa. Toivottavasti joku siihen keinon keksii, mulla alkaa into lopahtaa.

Jos tuo Fantom kulkisi helposti selkärepussa, kävisin joskus Tampereella näyttämässä että ei se ole siitä EWI:stä kiinni... Mutta se on räkkimoduliksi melkoisen järeä. Ja mitään softapohjaista syntikkaa minulla ei ole jonka olisin saanut kunnolla puhallusta tottelemaan. Eipä silti että olisin kovin kattavasti etsinytkään, muutama pettymys riittää.

Onko tuosta ohjelmasta sinulle mitään hyötyä, esim. sen Fantomin käsittelyssä?

Enpä usko, olisin jo muuten hankkinut. Nytkin on soitinta, värkkiä ja softaa enemmän kuin kerkiää käyttämään.
Baryton-B
09.09.2006 00:11:21

Olen pyydystämässä tuota ohjemaa. Katsotaan mikä se on:
http://www.sweetwater.com/store/detail/Brass/
Klezberg
09.09.2006 13:01:20

Olen pyydystämässä tuota ohjemaa. Katsotaan mikä se on:
http://www.sweetwater.com/store/detail/Brass/

Kokeilin tuota Brassia joskus keväällä. Se perustuu fyysiseen mallinnukseen kuten VL70. Siinä on trumpetti, pasuuna ja saksofoni. Itseäni kiinnosti saksofoni, mutta en ollut yhtään tyytyväinen sen ääneen. Trumpetti ja pasuuna toimivat arvostelujen mukaan paremmin. Brassin voi asettaa tottelemaan puhallusta, mutta en saanut sitäkään toimimaan mieleni mukaisesti.
Jari Jokinen
09.09.2006 13:34:17
Dokshizerin soitto on melkein liiankin täsmällistä. Hän oli solistina T:reella aikoinaan ja ei voi kuin ihailla miten eleettömästi hän tekee soittimellaan mitä vaan. No, enhän tunne uusia kykyjä ja parempia soittajia taitaa olla jo pilvin pimein.

Kyllä mielestäni "Dokun" soitossa riittää vielä tutkittavaa nuoremmillekin soittajille. Ainakaan se kuuluisa levytys Arutjunjanin trumpettikonsertosta ei kuulosta steriililtä!

Oletko sinä soittanut Barytonia?

...Armeijan soittokunnasta löytyy tietysti parhaat barytonistit tai en ole varma nykytilanteesta. Baryton on valitettavasti nykyään melkein kuoleva soitin.

Olen aloittanut baritonilla ja soitto sujuu vielä. Baritonistiksi pääseminin olikin siihen aikaan onnenpotku: Soitettiin perinteisiä puhallinorkesterisovituksia, joissa baritonin stemmat olivat hyvin vaativia ja monipuolisia. Varsinkin niiden obligatojen soitto oli opettavaista. Uudemmissa nimenomaan koululaisille tehdyissä sovituksissa pyritäänkin sitten antamaan kaikille yhtä paljon tekemistä...

En usko baritonin kuolemaan. Nuoria soittajia löytyy kyllä. Jos jossain sämplekirjastossa ei ole kunnon baritonisämplejä, se johtuu jostain ihan muusta...

Noista sämpleistä vielä. Kyllähän niitä käytetään puhallinkontrollereilla, ja ne voivat joskus kuulostaa hyviltä. Saatat silti huomata että ne rajoittavat "ilmaisua" (melko juhlava sana EWI:stä puhuttaessa) eikä niillä soitto ole niin hauskaa, kuin karulla mutta elävämmällä syntikkasoundilla.
Klezberg
09.09.2006 14:30:07 (muokattu 09.09.2006 15:13:20)

Juu voi olla joku mopojuttu. Ainakaan noi audio/multimediademot eivät vakuuta. Niissä vältetään 'soittoa' eli soitetaan pelkkiä iskuja ja korkealta. Foni kuulostaa huonolta kuten sanoit. Minua kuitenkin kiinnostaa miten se tottelee EWI:ä.

Ilman muuta kannattaa kokeilla ja vaskipuolella voi pelatakin. Ohjelmasta löytyy sellainen paikka, missä määritellään "kaapeleita vetämällä" mikä ohjaa mitäkin. Siellä pitää asettaa puhallus säätämään voimakkuutta ja mitä nyt haluaakin. Kyllä se rupesi puhallusta tottelemaan, mutta ei mielestäni tarpeeksi hyvin. Tuon säätäminen on (yleisesti ottaen) tarkkaa puuhaa ja muistaakseni Brassissa ei pystynyt asetuksia virittämään tarpeeksi.

Tuossakin on eniten satsattu nykyajan tapaan käyttäjiin, jotka haluavat samantien kuulostaa hyvältä. Siellä on riffimoodi josta saa valmiita pätkiä soittamatta yhtään mitään.

Ja foni kuulostaa tosiaan tenorikazoolta, kuten joku sanoi :-)
Baryton-B
09.09.2006 15:02:14

Olen aloittanut baritonilla ja soitto sujuu vielä. .....Varsinkin niiden obligatojen soitto oli opettavaista. Uudemmissa nimenomaan koululaisille tehdyissä sovituksissa pyritäänkin sitten antamaan kaikille yhtä paljon tekemistä...

Hyvä, sinulle ei sitten tarvitse vakuutella barytonin hienoutta ;-)
"Koululaisille...". tuo sama pätee 80% muihinkin soittokuntiin, jotka ovat ukkoontumassa kovaa vauhtia. Olen tehnyt soittokuntasovituksia (myös säveltänyt) ja ne on tehtävä kullekin soittokunnalle sopiviksi. Ei esim. kaksiviivaista c:tä (a ja g#:kin on liikaa) voi kirjoittaa lainkaan vaskeille. Myös soinnut kannattaa pitää perussointuina. Kaikilla on niin huono ansatsi, että 'jokaisesta' perussoinnusta poikkeavasta syntyy riitasointu jne.

Jos pääsee hyvään vaskiseitsikkoon, niin siinä barytonin soittaminen on suuri nautinto, jos vain rahkeet kestää.

Minusta EWI antaa mahdollisuuden ilmeikkääseen soittoon, soitinäänet eivät vaan tyydytä. Mutta opettelua se vaatii. Vanha oikeiden vaskien soitotapa on niin pirun sitkeästi takaraivossa, että se vaikeuttaa hommaa paljon. EWI on paljon herkempi, eli hengitys on hallittava hieman eri tavalla (laulajien tapaan). Tuo ohipuhaltaminen tuo uutta vaikeutta, mutta kun sen oppii niin avot. Jännää on myös se, että kun mennään nopeasti ylärekisteriin, niin kaikki lihakset vaistomaisesti jännittyy, vaikka ei EWI sitä vaadi.
Klezberg
15.09.2006 19:53:18

Yksi mahdollisuus VL70m korvikkeeksi voisi olla Tassman, softapohjainen fyysistä mallinnusta käyttävä syntikka. Olen ollut siinä käsityksessä että siinä ei ole erityisen valmiit työkalut puhaltimien tekoon. Joku tuntuu myyvän siihen puhallinsoundeja http://www.hvsynthdesign.com/tassman.php . Hintavia nuo ovat kun yhdestä soundista pyydetään lähemmäs kymppi. Siihen nähden Mattin hinnat ovat halpoja. Lisäksihän tarvitaan se itse Tassman. Ei näistäkään ole takeita miten ne saa tottelemaan midipuhallinta.
Klezberg
15.09.2006 21:20:09

Asensin tuossa Synth Editin, jolla voi koota moduleista syntikoita ja efektejä ja ne pitäisi saada myös VST-muotoon. Sillä saattaisi saada aikaan puhallinohjatun vst-syntikan. Olikos kenelläkään hyvää soundfonttia ottaa pohjaksi, sellaisesta voisi kokeilla lähteä liikkeelle? Jokin muukin sampleformaatti käy, voin kokeilla muuttaa soundfontiksi.
Baryton-B
15.09.2006 21:58:20

Yksi mahdollisuus VL70m korvikkeeksi voisi olla Tassman, softapohjainen fyysistä mallinnusta käyttävä syntikka....

Yritän pyydystää tuon jostain.

Muutaman päivän kokeilin kaikki mahdolliset keinot mm. Kontaktilla ja selasin nettiä päivätolkulla, mutta ei löydy aiheesta tietoa, ei onnistu mikään. Se kaverikin hiukan innostui jelppaamaan, mutta pihalla ollaan kuin lumiukot.

Native Instruments FM7. v1.10.006-Oxygen By Shok .zip
Tuollaista myös kokeilimme. Se tunnistaa Breat:n ja siinä voi säätää jopa näppäiviivettä, mutta ei onnistunut silläkään.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
15.09.2006 22:03:36

Asensin tuossa Synth Editin, jolla voi koota moduleista syntikoita ja efektejä ja ne pitäisi saada myös VST-muotoon. Sillä saattaisi saada aikaan puhallinohjatun vst-syntikan. Olikos kenelläkään hyvää soundfonttia ottaa pohjaksi, sellaisesta voisi kokeilla lähteä liikkeelle? Jokin muukin sampleformaatti käy, voin kokeilla muuttaa soundfontiksi.

Minkä päätteisiä ne pitäisi olla; wav mp3 nki ?
Onhan minulla vaikka mitä, mutta ne on pirun suurissa paketeissa, mutta kai sieltä poimia voi yksittäisen soittimenkin.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia ja ei tarvi osata transponoida"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)