Aihe: Voiko ilman uutta popmusiikkia pärjätä?
1 2 3 4 5 6 7
BigPapa
09.09.2006 12:47:27 (muokattu 09.09.2006 12:54:50)

Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Feggy
09.09.2006 13:07:12 (muokattu 09.09.2006 13:12:02)

Nykyään tehdään paljon hienoa musiikkia. Mutta sitä ei löydä, jos ei vaivaudu kuuntelemaan. Se on ihan ok, jos vain vanha kiinnostaa. Mutta on ihan turha tulla itkemään asiasta, jos ei vaivaudu kuuntelemaan uutta musiikkia.

Esim. Myspacesta voi aloittaa. Otetaan vaikka ZZ topin sivu. Sieltä löytyy pari tuhatta bändin kaveria (faneja tai bändejä), joista voi aloittaa. Kullakin bändillä on neljä biisiä näytteenä, jotka voi tsekata. Eiköhän sieltä kenties löytyisi joku ihan ok bändi, joka on peräti perustettu tällä vuosituhannellakin?

http://www.myspace.com/zztop
Kuuntele ja kommentoi Lockmania Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
BigPapa
09.09.2006 13:12:10 (muokattu 09.09.2006 13:32:53)

Tässä on meidän bändin sivu (joka epäilemättä soittaa Auvisen mielestä paskaa musiikkia)

Miten niin, olen sanonut että tulen ihan hyvin toimeen ilman uutta popmusiikkia, sen kummemmin sen laatua määrittelemättä.En liene maininnut sitä orgaaniseksi sivutuotteeksi.

On poikkeuksiakin.Esim. tämä on mielestäni hyvä ja on minulla näiden levykin.

http://www.youtube.com/watch?v=yCIM1mGBwDE

http://www.youtube.com/watch?v=v8hAb2p0ADk
carnation
09.09.2006 13:51:56
Onko BigPapa jotenkin epävarma omasta musiikkimaustaan, kun linkittelee noin paljon?

Pitäisiköhän minunkin...
ydinaukio
09.09.2006 14:30:54
Miten voit tietää, että nykyään tehdään paskaa musiikkia, jos et edes vaivaudu ottamaan selvää asioista?
BigPapa
09.09.2006 14:35:02 (muokattu 09.09.2006 14:41:12)

Miten voit tietää, että nykyään tehdään paskaa musiikkia, jos et edes vaivaudu ottamaan selvää asioista?

No kärjistä vielä vähän...; /...kaikelta ei kuitenkaan voi valitettavasti välttyä nykyisen mediatulvan aikana, eiks niin.
superfly
09.09.2006 15:41:01
Kuka tuollaista kaipaa, nykyään tehdään paljon parempaa musiikkia.

np. David Sylvian - I Surrender

Pirun loistava valinta! Sylvianilla on paljon biisejä mistä saa kylmät väreet. plusmerkkiset väreet siis. Muutenkin persoonallinen ja tunnistettava tyyli tehdä biisejä hänellä. Hieno miäs.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Mika Antero
09.09.2006 17:31:43
Se tuli sitten tämä keskustelu tiensä päähän vissiin. Alkuperäisenä tarkoituksena ei ollut omien suosikkien puolustaminen henkeen ja vereen, vaan yleisluontoisempi juttelu aiheesta. Kivahan makuasioista on kiistellä -faktoista ei oikein voi- mutta joku tolkku siihenkin.
Tapani L
09.09.2006 17:48:05
Jos minä nyt palaisin alkuperäiseen aiheeseen, hyvin kun tämä ketju tuntui ensimmäisen sivun perusteella alkaneen.

Kyllähän sitä varmasti pystyy jämähtämään vaikkapa jollekkin tietylle vuosikymmenelle ja nauttimaan siitä musiikista aivan yhtälailla kuin sellaiset, jotka kuuntelevat myös koko ajan uusia bändejä. Jos kaikki musiikilliset "tarpeet" saa tyydytettyä niillä tietyillä vanhoilla jutuilla, niin mikäs siinä.

Minä olen kyllä sellainen, joka yrittää etsiä koko ajan jotain uutta ja oikeastaan se, että bändi on vielä kuunteluhetkellä voimissaan - ehkä jopa siinä kovimmassa vaiheessaan - nostattaa jonkin verran musiikin arvoa minun silmissäni. Tai ehkä ennemminkin sen kuuntelun mielekkyyttä. Eipä tuo tietenkään mitenkään välttämätöntä ole, kyllä jo kuopatutkin bändit menevät, intoni vain on hieman kovempi jos voi odotella (ja jossain määrin vaikka jopa jännittää sen onnistumisen puolesta) bändiltä vielä uutta levyä.

Musiikin historia ei ole koskaan niin paljon kiinnostanut ja aika pitkään minulla on ollut jotain estoja kuunnella ennen 80-lukua tehtyjä levyjä. Jokin niissä soundeissa tai jossain tekivät minulle huonon fiiliksen. Nyt olen jossain määrin päässyt tuosta yli, mutta suurimmat suosikit ovat kyllä aloittaneet aikaisintaan 80-luvun loppupuolella. Saa nähdä käykö minullekkin niin, että jämähdän nyt johonkin 1990-2010-aikavälille sijoittuvaan musiikkiin. En kyllä usko.
TapaniKuuntele minua! Ei välttämättä hullu mutta kriittisesti omituinen. -Twinkle
mr_b
09.09.2006 23:51:56 (muokattu 09.09.2006 23:52:10)

Nykyään ei tälläistä tehdä:
http://www.youtube.com/watch?v=jVdV … ie%20West%2070%27s%20classic%20rock

http://www.youtube.com/watch?v=mjCj … ie%20West%2070%27s%20classic%20rock

Väittäisin kyllä että tämäntapaista musiikkia tekeviä pienempiä nuoren polven bändejä löytyy paljonkin, nyt ei tule yhtään nimeä suoraan mieleen, mutta olen kyllä kohdannut. Yhdysvaltalaisia enimmäkseen muistaakseni. Myspacen plarauksella voi löytyä vaikka mitä, kuten Feggy ehdoittikin.

Tai toisaalta, jos on tyytyväinen vanhoihin äänitteisiinsä niin mitäpä siinä. Pääasia että on kivaa ja tykkää.
I keep my mind on my money - money on my mind But you's a hell of a distraction when you shake your behind
carnation
10.09.2006 10:59:59
Jos tosiaan haikailee tuollaisen vanhemman polven rokkenrollin (esim. The Who) perään, niin kannattaa kuunnella ruotsalaista The Soundtrack Of Our Livesia ja vaikka levyä Behind The Music. Niin että osataan sitä vielä 2000-luvullakin.
tigrushka
10.09.2006 11:31:33
Varmaan voi pärjätä, en itsekään varsinaisesti etsi (enkä ole etsinytkään varmaan yli kymmeneen vuoteen) uutta musiikkia, mutta kyllä sitä aina jossain kuulee ja innostuu.

Olisihan se ollut helvetinmoinen harmi jos esim. Beckin, Björkin, Goldfrappin, PJ Harveyn, The Magnetic Fieldsin ja The White Stripesin tuotantoon ei olisi koskaan tullut tutustuttua. Toisaalta, enpä silloin tietäisi mitä olen menettänyt... ;D

Onko se sitten henkistä laiskuutta? Ehkä se on vain ikääntymistä, nuorempana on honkimpi etsimään uusia juttuja, myöhemmin niitä rakkaita asioita on jo niin paljon ettei ole tarvetta haalia lisää. Mutta etsimättäkin löytää, jotkut uudet asiat vain osuvat kulkureitille ja niihin on ilo törmätä ja tutustua.

Joku taisi jo tämän sanoakin, mutta mitä järkeä uutta musiikkia olisi edes tehdä jos kaikki tekemisen "arvoinen" olisi jo tehty?
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#3
"Oikean rytmin kiinni saan, iskelmä alkaa kiinnostaa..."
Jani The Rock
10.09.2006 11:56:26

Joku taisi jo tämän sanoakin, mutta mitä järkeä uutta musiikkia olisi edes tehdä jos kaikki tekemisen "arvoinen" olisi jo tehty?

Tätä näkökantaa mä en ymmärrä ollenkaan.

Kyllähän se on niin että hyvä musiikki, oli se sitten uutta tahi vanhaa, inspiroi soittamaan ja tekemään itsekin musiikkia. Jos soittaakin covereita tai ettii 70 -luvun soundeja, niin uutta musiikkia se on silti. En mä koe, että vanhan musan kuuntelu kahlitsis mun luovuuttani mitenkään. Enkä mä ala miettimään, onko tässä nyt järkeä tehdä uutta musaa vai ei. Teen musaa koska pystyn siten ilmaisemaan itseäni ja koska se on kivaa. Järjellä ei oo sen kanssa mitään tekemistä.
"Lukeminen kannattaa aina, dorka". - Jörn Donner
tigrushka
10.09.2006 12:04:57
Tätä näkökantaa mä en ymmärrä ollenkaan.

Kyllähän se on niin että hyvä musiikki, oli se sitten uutta tahi vanhaa, inspiroi soittamaan ja tekemään itsekin musiikkia. Jos soittaakin covereita tai ettii 70 -luvun soundeja, niin uutta musiikkia se on silti. En mä koe, että vanhan musan kuuntelu kahlitsis mun luovuuttani mitenkään. Enkä mä ala miettimään, onko tässä nyt järkeä tehdä uutta musaa vai ei. Teen musaa koska pystyn siten ilmaisemaan itseäni ja koska se on kivaa. Järjellä ei oo sen kanssa mitään tekemistä.

Öööö... Nyt ei puhuta samasta asiasta.

Meinasin sitä että jos uutta musiikkia ei ole järkeä (vaihda tilalle parempi tai mieleisesi sana jos tuo ei miellytä) edes kuunnella, niin miksi ja kenelle sitä sitten tehdään? Itselle/omaksi iloksi, vain ja ainoastaanko?

En myöskään väittänyt vanhan musiikin kahlitsevan luovuutta millään lailla (kuuntelen ja luen mieluiten klassikoita ja nehän ovat aina vanhoja...) totesin vain että hienoja juttuja voi missata jos sulkee korvansa kaikelta vuoden 1985 jälkeen tehdyltä.
Jani The Rock
10.09.2006 12:18:29

Öööö... Nyt ei puhuta samasta asiasta.

Meinasin sitä että jos uutta musiikkia ei ole järkeä (vaihda tilalle parempi tai mieleisesi sana jos tuo ei miellytä) edes kuunnella, niin miksi ja kenelle sitä sitten tehdään? Itselle/omaksi iloksi, vain ja ainoastaanko?

Muiden puolesta on vähän hankala puhua, mutta kyllä mä teen musaa itselleni ja omaksi ilokseni. Se on sitä tekemisen ja aikaansaamisen riemua. Jos joku muukin tykkää siitä, niin se on tietysti plussaa ja hemmetin palkitsevaa myös. Mutta en mä mitään kohderyhmiä funtsi sillon kun alan biisintekoon.

En myöskään väittänyt vanhan musiikin kahlitsevan luovuutta millään lailla (kuuntelen ja luen mieluiten klassikoita ja nehän ovat aina vanhoja...) totesin vain että hienoja juttuja voi missata jos sulkee korvansa kaikelta vuoden 1985 jälkeen tehdyltä.

Varmaan voikin missata, en mä sitä epäile. Mutta mä oon havainnut loistavaksi neuvoksi sen joka kuuluu jotenkin silleen että "listen to those who influenced your influences", tai jotain.
"Lukeminen kannattaa aina, dorka". - Jörn Donner
tigrushka
10.09.2006 12:49:06
Muiden puolesta on vähän hankala puhua, mutta kyllä mä teen musaa itselleni ja omaksi ilokseni. Se on sitä tekemisen ja aikaansaamisen riemua. Jos joku muukin tykkää siitä, niin se on tietysti plussaa ja hemmetin palkitsevaa myös. Mutta en mä mitään kohderyhmiä funtsi sillon kun alan biisintekoon.

Kohderyhmistäkään en puhunut yhtään mitään, pointtini on yksinkertaisesti se, että jos kaikkien asenne olisi että mitään uutta musiikkia ei koskaan missään olosuhteissa kannata kuunnella, niin eipä sille olisi minkäänlaista (oli sitten tykkävää tai ei-tykkäävää) yleisöäkään. ;)
Feggy
10.09.2006 12:53:25

Kohderyhmistäkään en puhunut yhtään mitään, pointtini on yksinkertaisesti se, että jos kaikkien asenne olisi että mitään uutta musiikkia ei koskaan missään olosuhteissa kannata kuunnella, niin eipä sille olisi minkäänlaista (oli sitten tykkävää tai ei-tykkäävää) yleisöäkään. ;)

Niin, mä en nää mitään syytä olla potentiaalisesti tykkäämättä viereisen treenikämpän bändin musiikista. Kun sama ajatus laajennetaan hiukan, periaatteessa kaikki Lahtelainen musiikki on kiinnostavaa, kaikki Lontoolainen musiikki on kiinnostavaa, kaikki USAlainen musiikki on kiinnostavaa. Ja lopulta, tadaa! Jani the rockin ja BigPapan tekemä musiikki on potentiaalisesti kiinnostavaa!
Kuuntele ja kommentoi Lockmania Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Mika Antero
11.09.2006 12:09:40
Esim. Myspacesta voi aloittaa.

Rupesin sitten viimeinkin tutustumaan tuohon Myspaceen, vaikka se alkuun tuntuikin vaikeaselkoiselta. Kiva paikka, kyllä tuonne hukkuu helposti koko päiväksi.

Hakusanalla Lockman tulee muuten kaksi osumaa, niistä toinen on visuaalisesti -musiikkia en vielä kuunnellut- jonkin verran tätä kotoista Lockmania kauniimpi. Kaikella kunnioituksella orkesterin komeita urhoja kohtaan...
Feggy
11.09.2006 13:24:03 (muokattu 11.09.2006 13:25:45)

Rupesin sitten viimeinkin tutustumaan tuohon Myspaceen, vaikka se alkuun tuntuikin vaikeaselkoiselta. Kiva paikka, kyllä tuonne hukkuu helposti koko päiväksi.

Hakusanalla Lockman tulee muuten kaksi osumaa, niistä toinen on visuaalisesti -musiikkia en vielä kuunnellut- jonkin verran tätä kotoista Lockmania kauniimpi. Kaikella kunnioituksella orkesterin komeita urhoja kohtaan...

Höö...katoavaa on mainen kauneus, vaikka on meillä vähintäänkin yhtä isot hanurit. Joo, meidän myspace-sivulla on paljon hyviä bändejä kavereina, jotka ovat hyvinkin tsekkaamisen arvoisia eli sieltä vaan metsästämään:

http://www.myspace.com/lockmanband
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)