Aihe: Hektisiä hetkiä Kitarapajan huollon kanssa
1 2 3 4
Jimi Henri
12.11.2003 19:04:15
Luvassa pitkä tilitys huoltokokemuksista, jotta sama ei toistuisi muille:

Niin hyvin palvellut Mesan Studio .22 alkoi kesän loppupuolella rätisemään särökanavalla lämmettyään. Askomiko kertoi saman ongelman olleen myös omassa studiossaan. Sanoi vieneensä sen korjaajalle, joka oli pistänyt mesan virranantopuoleen uutta osaa ja hinta tuli alle 100 e. Pikkuhomma - aikaa ei kulu osaavalle nimeksikään.

Ei sitä pätkivää ring modulaattoria särökanavalla jaksanu kuunnella kovinkaan kauan, joten päätin kiikuttaa skoben Kitarapajalle. Kitarapaja on hyvässä maineessa. Kallis, mutta hyvä.. tai ainakin kallis. Näin jälkeenpäin ajateltuna.
Heti kättelyssä kerrottua että vahvistin särisee ylimääräisellä äänellä 5-kymppinen myyjä totesi tietävään sävyyn että "Noissa mesan studioissa nyt on vaan tuo säröpuoli sellainen". Vähän aikaa vakuuteltuani että ei tuo ääni kyllä todellakaan ole normaali, vaivautui myyjä ottamaan kynän ja paperia käteen ja huokasi "Katotaan sitten jos siitä löytys jotain". "Puoltoista viikkoo pitäs mennä. Me soitellaan sitten.".

2 viikkoa myöhemmin soitin ja kysyin voiko tulla skoben jo hakee "Loppuviikosta" tuli vastaus. Vikko meni loppuun mitään ei kuulunut ja soitin viikon alussa "Loppuviikosta" tuli vastaus. Sama toistu vielä kerran ja tasan kuukauden kuluttua jättöpiävästä joku nuori kaveri soitti että nyt ois valmista hintaa tulee 120e. Kiikutin mesan kotiin ja totesin 10 min päästä että ei vittu mitä ne on tehny. Mitään eroa ei ollut entiseen. Soitto Pajalle. Nuori tyyppi vastasi ja totesi heti ettei muuta kun takuuhuoltoon vaan.

Seuraavana päivänä vastaanottamassa oli sama nihkeä 5-kymppinen myyjä. Myyjä pisti skoben seinään ja heitti volat täysille ja totesi"Emmä kuule pätkintää". Kerroin että niinkuin sanoin skobea pitää lämmittä vartti kunnolla ennen kun säröpuolelle tulee ring modulaattorin tapasta pätkintää. Myyjä totesi heti että"Ai ring modulaattorin. Oisit heti sanonu. Sä puhuit vaan jotain särinästä.". Sanoin että Eikö korjaaja vaivautunut ottamaan selville ja kuuntelemaan itse? Myyjä kirjoitti lapun ja sano "puoltoista viikkoa menee". Päästyäni kotiin lähetin mp3-näytteen särinästä, että sanomuotojen kanssa ei tarvitsisi tapella. Sama rumba taas- "Loppuviikosta".. "Loppuviikosta". Kolmen viikon kuluttua soitin ja sain asentajan numeron. Soitin mukavanoloiselle korjaajalle joka sano että on pitänyt viikonlopun yli laitetta hehkulla ja ei silti rätise. Kerroin että oikeassa käytössä laite lämpiää paljon enemmän ja silloin pätkiminen alkaa. Tässä vaiheessa asentaja totesi ettei ole muusikko ja ei tiedä miltä särökanavan pitäisi kuullostaa. (Siis mitä?? Miten tällanen kaveri voi korjata musiikkilaitteita. Onko korjausmetodi "kaikki mikä on mustunut vaihdetaan".) Pari päivää soiteltiin ristiin(korjaaja soitti ja kertoi ohittaneensa jonkun kondensaattorin ja muuta hienoa, jolla ei ollut mitään vaikutusta soundiin) ennen kun korjaaja kutsui apuun tutun kitaristin joka soitti laitetta joka löytyi heti - etuvastus. Pari päivää lisää ja mesa oli taas kotona. 5-kymppinen myyjä Kitarapajassa tuntui pesevänsä kädet tästä ja totesi vain hieman avauduttuani hänelle että"Sori. Tää on tämmöstä välillä". Aikaa oli kulunut taas yli kuukausi.

Kotona virrat päälle ja vahvistin lämpimäksi. Outoa ylimääräistä hurinaa kuuluu taustalta, mutta säröpuoli pelaa taas. Hienoa! Seuraavaksi volat pienelle ja reverbiä mukaan ja samassa hurina alkaa lisääntyä kunnes vahvistin kiertää itsestään. Mitä helv.?? Mitä ne on taas säätänyt?? Kokeilen ottaa kitaran irti vahvistimesta ja vahvistin kiertää heti volumen ollessa nollilla reverbiä lisätessä. Vika putkissako? Vaihdan jokaisen putken yksikerrallaan ja kokeilen - ei apua. Seuraavan päivänä soitan KitaraPajaan ja puhelimeen vastaa tuttu 5-kymppinen kaveri. Kerron ongelma johon myyjä toteaa hyvin tietävään sävyyn "Noissa mesan studioissa nyt on vaan tuo reverbi sellainen". (katso rivi 7) Myyjä kertoo että heidän korjaaja tutkii että onko se korjauksesta aiheutunut vika, mutta myyjän puheista voi rivien välistä lukea "tämä tulee ja sinä olet itse sen hajottanut". Skobe Kitarapajalle. Hieman nuorempi ja hieman väsyneempi myyjä on ottamassa laitteen vastaan ja kysyy "No mikä siinä on nyt vikana". Kerron vian ja heti sen jälkeen myyjä toteaa itsevarmasti "Ei ainakaan mun testatessa ollut sitä vikaa" johon totean sarkastisesti että se on todennäköisesti hajonnut automatkalla itsestään.

Tässä nyt ollaan aikaa on kulunut 2,5 kuukautta, reilut puolituntia kännykkälaskua, viisi visiittiä Espoosta Kitarapajaan ja mesa paskemmassa kunnossa kun Kitarapajaan viedessä. Kuluttaja-asiamies totesi tänään että mun kannattaisi vaatia kilometri- ja puhelukorvaukset. Saa nähdä miten käy. Tulee mieleen jonkun kertoma kokemus Soitin Huttusesta, jossa myyjä antoi 20% alennusta korjauksen myöhästyttyä pari päivää. Jos vain olisin älynnyt viedö studion Huttuselle, niin tässä ajassa olisi korjauksen hinta tippunut kivasti.
Jarski
12.11.2003 19:11:17
"Se on nyt vaan semmonen" se Kitarapajan huolto...
Tiedän tunteen. Tsemppiä!
chief
12.11.2003 19:22:05
Pahoitteluni ton jutun johdosta. Mikään ei vituta enemmän kuin hajalla olevat soittokamat! Tai no ehkä sittenkin...

Onkos kenelläkään ollut Huttusen kanssa (noin) huonoja kokemuksia? Itse ainakin olen ollut tyytyväinen kyseisen putiikin palveluun.
Niskamies
12.11.2003 19:22:09
ei ole mesa vielä kunnossa?
Hanki presari ja ole tosimies!
Jimi Henri
12.11.2003 19:28:56 (muokattu 12.11.2003 19:37:26)
ei ole mesa vielä kunnossa?

No eipä ole ei... Mutta Askomikolta ostettu Single Recto on sitäkin paremmassa hapessa. Tosin se taas asustelee treeniksellä. Ei oikein ole kotona jaksanut soitella viime kuukausina. Ei siinä soittamisessa ole sitä oikeaa fiilistä, jos naapurit ei koputtele seiniin ja uhkaa hakea talonmiehen etsimään päävirtakatkasinta. (hymiö?)

EDIT:tuo viimenen lause on sitten tapahtunut pari vuotta sitten.
migeboy
12.11.2003 20:11:24
Niin. Viet sen styrkkaris jatkossa jonnekkin muualle huoltoon. Ei tossa oo mitään sen kummosempaa.
Keke Urlaub
12.11.2003 20:40:43

Ei p*****e, saat kyllä sympatiat puolellesi. Ei tuollaista pitäisi kenenkään sietää.
"And if Warhol's a genius, what am I, a speck of lint on the penis of an alien buried in gelatin beneath the sands of Venus" -kC
Jani The Rock
12.11.2003 20:59:15

Tuommoinen touhu antaa kyllä kyseenalaisen kuvan koko firmasta. Luulisi, ettei näin pienessä maassa näin pieniä piirejä "palvelevalla" yrityksellä olisi varaa säheltää tollain.
Lowriding appeals to bad dudes.
Hoyry
12.11.2003 21:06:18

Itse ostin juhannuksen aikaan Huttuselta JCM800-bassonupin ja Ampegin 4x10-kaapin. Kun olin muutaman päivän soitellut niin huomasin omituista särisevää resonanssia erityisesti joiltain nuoteilta soitettaessa. Tuolloin en tiennyt missä vika oli joten vein koko paketin takaisin kauppaan. No ne sitten olivat siellä noin kaksi kuukautta kaiken hirveän sähläyksen seurauksena. Korjaaja ei millään löytänyt mitään vikaa eikä tiennyt onko vika nupissa vai kaapissa. Sain roudata kamoja treenikämpälle ja takaisin kauppaan muistaakseni kolme kertaa, ainoastaan huomatakseni että sama särinä on vielä tallella. No jossain vaiheessa sitten älyttiin että resonanssi tulee etuasteputkista, jotka vaihdettiin ja homma oli sillä selvä.

Ihmeellisintä tässä on se että tämän jälkeen olen huomannut saman vian parissa muussa putkivahvistimessa joten vian pitäisi olla erittäin yleinen. Miten nämä korjaajat eivät voi tajuta jotain näin yksinkertaisia juttuja?
shcircus
12.11.2003 21:07:01 (muokattu 12.11.2003 21:07:47)
Tuommoinen touhu antaa kyllä kyseenalaisen kuvan koko firmasta. Luulisi, ettei näin pienessä maassa näin pieniä piirejä "palvelevalla" yrityksellä olisi varaa säheltää tollain.

5-kymppisen äänellä: "no se nyt vaan on aina tollasta noiden huoltojen kanssa..."

EDIT
vierivä kives ei sammaloidu.
Jimi Henri
12.11.2003 21:29:42
Ihmeellisintä tässä on se että tämän jälkeen olen huomannut saman vian parissa muussa putkivahvistimessa joten vian pitäisi olla erittäin yleinen. Miten nämä korjaajat eivät voi tajuta jotain näin yksinkertaisia juttuja?

No mutta hei toi sun tapauksesi päättyi sentään onnellisesti. Mä saan maksaa 3 kuukauden odottamisesta varmaan uudesta korjauksesta tulevat kulut >100e. Pitää katsoa kuitenkin tilanne loppuun ennenkuin hätiköi. Pahimmassa tapauksessa jos joudun maksamaan ylimääräistä teen kantelun kuluttaja-asiamiehelle ja omalta osaltani yritän jakaa tämän kokemukseni Kitarapajasta mahdollisimman monen kanssa. Parhaimmassa tapauksessa taas mainostan Kitarapajaa ja sen huoltoa. Riippuu täysin pajasta. Itsekin myyjänä joskus työskennelleenä tiedän että yhtä huonosti palveltua asiakasta kohden pitää saada moninkertainen määrä uusia hyviä asiakkaita.
Timesby
12.11.2003 21:36:56

en voi muuta sanoa kuin että älytöntä peliä. palvelualalla pitäisi kyllä palvella vähän paremmin. päähän ottaa tuommonen myyjän asenne että ei se yks asiakas haittaa meiän mittakaavassa paljoo p****aan.
Es gang zum Vituiks!
Hoyry
12.11.2003 21:41:55

Niin tuolla Huttusella palvelu oli kyllä suurimmaksi osaksi ystävällistä ja asia saatiin sitten onnellisesti hoidettua loppuun. Silti jäi vähän kumma olo että voivatko ne huollon tyypit olla noin tyhmiä etteivät tosiaan edes kunnolla testaa niitä vahvistimia soittimen kanssa (niinkuin juuri tässä Kitarapaja-hässäkässäkin oli tapahtunut).
chief
12.11.2003 21:50:27
Niin tuolla Huttusella palvelu oli kyllä suurimmaksi osaksi ystävällistä ja asia saatiin sitten onnellisesti hoidettua loppuun. Silti jäi vähän kumma olo että voivatko ne huollon tyypit olla noin tyhmiä etteivät tosiaan edes kunnolla testaa niitä vahvistimia soittimen kanssa (niinkuin juuri tässä Kitarapaja-hässäkässäkin oli tapahtunut).

Voihan se olla niinkin että huollolla on niin kiire että jokaista huollettavaa vahvistinta ei ehdi viedä sinne treenikämpälle testattavaksi ensin puolta tuntia että laite "lämpenee" jotta vikaa edes huomaa. Siis jos se huolto majailee vaikka jossakin kerrostalon alakerrassa jossa ei voi luukuttaa kamoja ollenkaan.

Toisekseen kaikenlaisten soittopelien määrä suhteessa _ammattitaitoisen_ huoltohenkilökunnan määrään on varmaankin viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kääntynyt päälaelleen. Tällöin huoltohenkilökunnalla on varmaankin kädet täynnä töitä koko ajan.

Kolmanneksi ne vahvistimet taitaa kuitenkin olla aika monimutkaisia pelejä, joista pitää tietää aika paljon että niitä pystyy huoltamaan. Ja se on kuitenkin aika aikaaviepää puuhaa se säätäminen.
Peter Gunn
12.11.2003 21:58:49

Kolmanneksi ne vahvistimet taitaa kuitenkin olla aika monimutkaisia pelejä, joista pitää tietää aika paljon että niitä pystyy huoltamaan. Ja se on kuitenkin aika aikaaviepää puuhaa se säätäminen.

Onko se asiakkaan vika ettei korjaaja osaa korjata laitteita?
Jurza
12.11.2003 22:00:46

Kyllä luulisi että noilla pienemmillä firmoilla olisi älyä pitää yllä parempaa palvelua, varsinkin ku porukka sit tulee suoraa tänne tilittämään tuntojaan. Kyllä tässä alkaa itse kukin miettimään minne kamansa seuraavan kerran vie huoltoon!
"Like my brother Jimmie says, I play like I'm breaking out of jail." -Stevie Ray Vaughan
chief
12.11.2003 22:07:22
Onko se asiakkaan vika ettei korjaaja osaa korjata laitteita?

Lähinnä viittasin siihen että vaikka osaisikin lopulta korjata niin se saattaa viedä aikaa. Joka valmistaja varmaankin tekee omat ratkaisunsa noiden vahvistimien perusjuttujen suhteen. Eikä kukaan korjaaja varmaankaan muista jokaisen vahvistimen piirikaaviota ulkoa. Noin yleiseti ottaen siis, kun ne huoltoajat tuntuvat venyvän. Osaamattomuus on tietenkin eri asia.

Ei se hyvää palvelua tietenkään ole, mutta minkäs teet? Viet kamat ensi kerralla toiseen liikkeeseen ja toivot että siellä osaavat paremmin. Tai kuten yo. tapauksessa niin kyllähän noita kuluja voi yrittää periä itselle takas. Tulee ainakin parempi mieli. Mutta vahinko on jo tapahtunut.
Dumb
12.11.2003 22:46:10

Minun vanha (ja Fortunen nykyinen) Mesan Studio Preamp sisälsi myös rasittavan ongelman; särökanava hiipui hetkeksi kun laite oli lämmennyt jonkun 15-20min. Ongelmallisinta asiassa oli se, että vika korjaantui itsestään eikä sen jälkeen enää ilmennyt mitään vikaa.

Ostin laitteen kesällä 2000 Down Town Guitarsin loppuunmyynnin aikaan (samalla kertaa ostin myös Tube Worksin trankkupäätteen ja Marshallin kaiutinkaapin. Kaikki rippilahjarahat menivät ja pikkusiskoltakin piti lainata vähän, ja olen edelleenkin ne rahat siskolle velkaa, heh). Kokeilin testihuoneessa toista samanlaista laitetta ja tein ostopäätökseni. Testihuoneessa olleen laitteen hinta oli kuitenkin 3500mk, mutta myyntitilillä oli samainen laite 2500mk:n hintaa. Otin siis tuon tonnin halvemman laitteen ja sain näin loppusumman pysymään hieman pienempänä.

Vein uuden ja hienon vahvistinsysteemin heti treenikämpälle, mutta soittosessiot jäivät erittäin lyhyeksi ukonilman takia. No, muutaman päivän päästä uudelleen soittamaan ja tällöin huomasin vian. Ajattelin aluksi, että kyseessä oli vain joku "kertavika" (öööö....) kun kerran kuitenkin toimi sen jälkeen ihan hyvin. Muutaman kerran vian toistuttua soitin kauppaan ja sovin vieväni laitteen tutkittavaksi. Myyjä huomasi kyllä vian, mutta suositteli viemään laitteen suosiolla Kitarapajalle huoltoon, se kun oli silloin Mesan maahantuoja.

No, laite Pajalle ja lupasivat tutkia asian. Aikaa meni ja meni, eikä vikaa tuntunut löytyvän. Lopulta kertoivat, että vika olisi saatu korjattua ja olin onnesta soikeana. Treenikämpällä jouduin kuitenkin pettymään; sama vika kummitteli edelleen. Otin yhteyttä Pajaan ja he käskivät tuomaan laitteen takaisin ja korjaavansa sen maksutta (ensimmäinen korjauskerta maksoikin muistaakseni monta sataa markkaa). Vein laitteen takaisin Pajalle ja sovin, että hoidan asian suoraan korjaajan (eli Kiviojan) kanssa. Jätin koneen Pasille (eikös se Pasi ole nimeltään...?) ja hän lupasi tutkia sitä lisää. Loppujen lopuksi laite oli korjauksessa monta kuukautta (lähemmäs puoli vuotta, muistaakseni) eikä vika siltikään tullut kuntoon. Olin muutamaan otteeseen itse paikanpäällä seuraamassa Pasin työskentelyä eikä siinä ainakaan mitään vikaa ollut. Todettiin lopulta yhteistuumin, ettei vikaa luultavasti saakaan korjattua ja otin laitteen kotiin, maksamatta mitään. Jos ongelma ei olisi korjaantunut itsestään, olisi se ollut luultavasti helpommin paikallistettavissa ja korjattavissa (nyt aikaa vian etsimiseen oli noin 10-20sek per kerta).

Tuon korjausrupeaman aikana ehdin jo ostaa Pajalta toisen samanlaisen etuasteen, toivivan sellaisen (jolle sain vielä takuun, vaikka käytetty olikin), joten hirveästi ei enää harmittanut, vaikka tuota toista ei kuntoon saatukaan. Puhdas kanava siinä kuitenkin toimi ihan hyvin, joten ajattelin tekeväni siitä pelkästään puhtaisiin soundeihin tarkoitetun laitteen (eli mahdollisimman puhdassoundiset putket koneeseen jne.).

Ennen kuin kuitenkaan ehdin tehdä laitteelle mitään, sain sovittua Fortunen kanssa vaihtavani tuon laitteen Line6 POD II:seen (muusikoiden.netin miitissä Valkeakoskella, kesällä 2002). Oli elämäni paras vaihtokauppa!

Että näin, tällaista minulla.
JR
12.11.2003 23:23:36

Aika karmean kuuloinen tarina.. tosin varmaan 50% kaikista skittavehje huolloista missä tahansa liikkessä menee just tohon malliin ikävä kyllä.

Itse olen saanut kitarapajalta ihan asiallista huoltopalvelua, tosin vain kerran käyttänyt.

Myyjällehän on aina helpointa selittää just että :"ne on nyt vähän sellaisia ne mesan säröt ja kaiut" ym skeidaa.

Mulla taas vuosi sitten Philipsin 32" laajakuva telkku piti korkeaa vinkunaa aina silloin tällöin, kuulosti sähköiseltä tinnitukselta. Soitin myyjälle mustaan pörssiin ja sanoin että tuon takuuhuoltoon. Vastaus: "tyyppivika.. ne phillipsit on vähän tuollaisia". Sanoi että on pikemminkin ominaisuus kuin vika ja Ei korjata ja kyllä siihen tottuu!
JR
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)