Aihe: vaahteraotelaudan puhdistus
1
Teijo K.
08.09.2006 23:49:42 (muokattu 08.09.2006 23:50:40)

Pystyykö sitä pinttynyttä likaa mikä tulee käsittelemättömään/öljyttyyn vaahteraotelautaan puhdistamaan/poistamaan millään keinolla?

Nauhat pois, otelaudan hionta ja lakka päälle.

Sanomattakin lienee selvää että nauhat toki laitetaan hionnan jälkeen takaisin, tai ei siis takaisin vaan uudet nauhat, siihen otelautaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Puoskari
09.09.2006 10:24:00
onko kokemusta miten paljon sitä pitää hioa pois?
Musiikki on perseestä.
Teijo K.
09.09.2006 20:20:43

onko kokemusta miten paljon sitä pitää hioa pois?

Noin kymppimilli, eli millin kymmenesosa lähti yhdestä stratokopiosta jolle tuollaisen käsittelyn kerran tein. Tuli siisti kö tosi hieno.
Puoskari
09.09.2006 21:21:01
mitä nyt olen googlettamalla asiaan perehtynyt olen saanut sen kuvan että nauhoja ei tarvitse välttämättä ottaa pois, ja että ennen hiontaa kannattaa esim sytkärin bensaa siihen pintaan sivellä (?)
Musiikki on perseestä.
Puavali
09.09.2006 23:13:53
mitä nyt olen googlettamalla asiaan perehtynyt olen saanut sen kuvan että nauhoja ei tarvitse välttämättä ottaa pois, ja että ennen hiontaa kannattaa esim sytkärin bensaa siihen pintaan sivellä (?)

Puhdistusbensaa. Jos nauhat on hyvät, niin anna niiden olla. Eipä radius muutu.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Titares
10.09.2006 09:03:17 (muokattu 10.09.2006 09:04:12)
Puhdistusbensaa sai ennen apteekeista pienessä putelissa, mutten tiedä saako enää. Puhdistuksen jälkeen pellavaöljyä, mehiläisvahaa tai vastaavaa ja pyyhi liiat pois pehmeällä kankaalla, niin puu pysyy jatkossakin hyvänä.
Teijo K.
10.09.2006 11:39:46

Puhdistusbensaa sai ennen apteekeista pienessä putelissa, mutten tiedä saako enää. Puhdistuksen jälkeen pellavaöljyä, mehiläisvahaa tai vastaavaa ja pyyhi liiat pois pehmeällä kankaalla, niin puu pysyy jatkossakin hyvänä.

Myö silloin kaikki nuo konstit kokeiltiin sen kafrun vaahteraotelaudan kanssa, mutta jokainen oli vain tilapäinen apu. Ja oli se niin pinttynyt myös, että mikkään puhdistusbensat tai trikloorietyleenit "same shit" eivät sitä kunnolla puhdistaneet. Pellavaöljy tai mehiläisvaha ei myöskään suojaa sitä vaahteraa läheskään yhtä hyvin kuin lakkaus.

Mutta on noi toki huomattavasti helpompia konsteja, ei sillä.
Puoskari
10.09.2006 12:31:40
Mikäköhän on puhdistusbensan ja tavan zippobensan/bensan ero? Jossain sivuilla lukee ettei vaahteraotelautaa pitäisi käsitellä öljyllä?

Miten karkeilla hiomapapereilla projektin teit? Kokeilitko teräsvillaa?
Musiikki on perseestä.
Titares
10.09.2006 19:24:00 (muokattu 10.09.2006 19:27:50)
Vein muutama viikko sitten vanhan kitarani Kitarapajaan mm. koska otelauta oli niin pinttynyt. Sain kitaran takaisin huollettuna ja aika hyvän näköisenä, mutta minulle kerrottiin, ettei otelauta niin kovin likainen ollutkaan, vaan tummunut ilmeisesti "puhtaan" sormihien vaikutuksesta. Enhän minä koskaan likaisilla käsillä tietenkään soita.

Puunkäsittelyssä oikeanlaisesta öljystä ei luulisi olevan haittaa varsinkaan, kun se pitää kosteuden ulkopuolella, mutta en minä tätä tiedä muutenkuin sillä perusteella kun on tullut aikoinaan tehdyksi puuvenehommia, vähän mökin rakennusta ja puukalusteiden hoitoa sisällä ja ulkona.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)