Eicca 08.09.2006 19:19:29 | |
---|
Olen soittanut kitaraa aktiivisesti lähes kaksi vuotta ja käyttänyt tähän asti sooloissa aina alternative (eli plektra ylös ja alas vuorovedoin) tekniikkaa, kunnes nyt kuulin tästä economy pickingistä jossa pikataan vuorovedoin, mutta kieliä mennessä alemmille kielille pikataan aina alas ja ylöspäin mennessä ylös, jolloin ei tule kielten ylitse hyppäämisiä. Eli kaiken järjen mukaan economy picking on tekniikkana paljon nopeampi kuin alternative. Tässä kohdassa tulinkin epävarmaksi, vaihtaakko uuteen tekniikkaan eli economiin vai pysyäkö vanhassa tutussa ja turvallisessa, sillä tekniikan uudelleen opetteleminenhan vie aikaa. Toinen epävarmuuteni syy lienee se, kuinka niin monet ammattilaiset kuitenkin käyttävät alternative pickingiä. Eli kokeneemmat soittajat, niin alterin kuin economyn käyttäjät, tarvitsen neuvoa! Onko mitään järkeä olla vaihtamatta tekniikkaa, vai onko alternative jollain tasolla parempi esim. saundissa tai soolon tarkkuudessa? |
oiva tumpeloinen 08.09.2006 19:21:35 | |
---|
Ne on vähän eri kuuloiset. Joten ei sun kannata hylätä toista toisen takia....paitsi tietenkin jos se toinen on sun mielestä huomattavasti parempi joka tilanteeseen. Eli treenaa molemmat. |
hmv 08.09.2006 19:23:39 | |
---|
No ite oon ajatellut, että ei oo järkeä noudattaa orjallisesti mitään pikkaustyyliä. Vetää silleen kun itestä luonnollisimmalta tuntuu ja miten parhaiten luonnistuu. Tottakai nyt järki käteen, eikä mitään neljän kielen nopeaa juttua alternatella kannata ränkätä. Tottakai sen voi tehdä, mutta helpommallakin pääsee. Kannattaa myös miettiä biisin tyyliä. V.U.K #4 - In Uusis we trust! | Ain't it fun when you know that you're gonna die young? |
Juuho 08.09.2006 19:58:46 | |
---|
No ite oon ajatellut, että ei oo järkeä noudattaa orjallisesti mitään pikkaustyyliä. Vetää silleen kun itestä luonnollisimmalta tuntuu ja miten parhaiten luonnistuu. Tottakai nyt järki käteen, eikä mitään neljän kielen nopeaa juttua alternatella kannata ränkätä. Tottakai sen voi tehdä, mutta helpommallakin pääsee. Kannattaa myös miettiä biisin tyyliä. Juuri näin. Tietyt jutut toisella, toiset toisella tyylillä. Mikä mihinkin sopii ja tuntuu itsestä parhaalta. |
Karipiirto 08.09.2006 20:37:10 (muokattu 08.09.2006 20:39:47) | |
---|
Tässä kohdassa tulinkin epävarmaksi, vaihtaakko uuteen tekniikkaan eli economiin vai pysyäkö vanhassa tutussa ja turvallisessa, sillä tekniikan uudelleen opetteleminenhan vie aikaa. Toinen epävarmuuteni syy lienee se, kuinka niin monet ammattilaiset kuitenkin käyttävät alternative pickingiä. Ei niitä kannata jaottaa että soitampa nyt alternativella/economyllä. Itse en yhtään edes tiedä käytänkö kulloinkin alternativea vai economya eikä minua rehellisyyden nimissä edes pahemmin se kiinnosta. Pääasia on että saan soitettua sen mitä olen soittamassa. Tämä, "Kannattaako käyttää alternatea vai economya?" -kysymys on suhkot turha, koska kukin soittaa siten kuin se itselle luonnollisimmalta tuntuu. E.Korjailin hiukan kirjoitusvirheitä:-) NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!! |
Stratocaster_90 08.09.2006 22:01:43 | |
---|
Itse opin automaattisesti economyn, ja yritän päästä siitä nyt eroon. Alternate on yksinkertaisesti parempi. Ei sun tarvitse soittaa niin nopeasti että tarvitsisit economya :) Kun pysytään alle 20 nuottia sekunnisssa, nin ei kannata pelätä että alternaten nopeus ei riitä :D Eikös se ollu Federi vai mikä joka veteli Alternatella kuin porakone =) Kaikki kuuluisat/virtuoosi/kitarasankarit painoittaa alternaten tärkeyttä... Eiköhän se kerro lyhyesti koko virren. |
Kaikki kuuluisat/virtuoosi/kitarasankarit painoittaa alternaten tärkeyttä... Eiköhän se kerro lyhyesti koko virren. ... Joo, jossain legatoväännöissä ja skaalasahauksissa. Mielestäni ei tule soittaa sellaisella pikkauksella, joka ei ole itselle luontainen, ja jonka joku satunnainen tilusankari on jossain videolla neuvonut. "Mää soittelen tästä 390 bpm 32. osia Melodista E:tä ja suosittelen ehdottomasti alternatea". Itse soitan sillä luontaisella systeemillä eli Economyllä. Rehellisyyden nimissä, kuten joku aikaisemminkin mainitsi, on silti sanottava, etten välitä paskan vertaa, miten pikkaus toimii - kunhan se toimii ja saan soitettua sen, jota olen haluamassa soittaa. Edit: Korrelaatiovirhe. Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
Harvestman 08.09.2006 22:25:45 | |
---|
Ei tässä muuta kuin että se on alternate. Alternative on ihan toinen juttu. Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä. |
Juustonaksu 08.09.2006 22:29:34 | |
---|
Ei tässä muuta kuin että se on alternate. Alternative on ihan toinen juttu. Totta, en ajatellut asiaa, kun toisen tekstistä luin. Oliko sinulla jotain oikeaakin sanottavaa vai pitikö päästä taas pidentämään virtuaalipenistä tänne? :) Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
Harvestman 08.09.2006 23:48:04 | |
---|
Oliko sinulla jotain oikeaakin sanottavaa vai pitikö päästä taas pidentämään virtuaalipenistä tänne? :) Ei minulla muuta. On vain hyvä että asioista käytetään niiden oikeita termejä. Asian merkitys voi muuttua täysin jos termi on väärä. Tämä taas voi aiheuttaa väärinkäsityksiä. Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä. |
wrshredder 08.09.2006 23:53:23 (muokattu 08.09.2006 23:53:33) | |
---|
Käytä mun patentoitua Alternatomy -picking tekniikkaa.. Miettikö se B.B King tälläsiä ko se soitteli ,ryyppäs ja hoiteli naisia viikosta toiseen? ei. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
darrell 09.09.2006 00:21:26 | |
---|
Kaikista järkevintä on soittaa tarpeeksi, niin silloin tekniikaksi muodostuu noiden kahden tekniikan luonnollinen fuusio. Sama ilmiö tulee esim. tetriksen pelaamisessa, tai missä tahansa sahaamisessa, jossa funtsiminen vie liikaa aikaa, niin pitää vedellä selkäytimellä menemään. |
Kampela77 09.09.2006 02:15:26 | |
---|
Käytä mun patentoitua Alternatomy -picking tekniikkaa.. Miettikö se B.B King tälläsiä ko se soitteli ,ryyppäs ja hoiteli naisia viikosta toiseen? ei. B.B. King ei osaa soittaa Suspensionia. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
jyri.salonen 09.09.2006 08:05:59 | |
---|
Alternativen kun opettelee kunnolla niin ei tartte mitään lakaisuhommia harrastaa enää koskaan. |
Stratocaster_90 09.09.2006 08:19:19 | |
---|
Äijä puhuu asiaa! |
JS 09.09.2006 09:23:08 | |
---|
Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa. Ja imho kuulostavat erilaisilta. Molemmat on hyvä hallita, niin voi käyttää mitä lystää. Do you the Devil's work
>-)))> #20 |
koponen 09.09.2006 10:10:06 (muokattu 09.09.2006 10:10:52) | |
---|
Enpä tiedä miksi tähänkin kirjoitan kun hemmot on niin guruja että kuulee skaalan keskeltä mihin suuntaan on pikattu, mutta "economy picking" on ihan vain "alternatea", mutta kielen vaihtuessa luonnollisesti pikataankin kulkusuuntaan. Nousevassa skaalassa kolme säveltä per kieli menisi siis D-U-D-D-U-D ja laskevassa luonnollisesti juuri toisin päin. Ei tarvitse olla einstein tajutakseen että tuo on ainoa fiksu tapa soittaa jos meinaa vauhtia saada. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
KickBoX 09.09.2006 10:19:35 | |
---|
Opettajani ainakin sitä meinasi että economyllä ei pysy yhtä hyvin tahdissa ja soundit ovat luonnottomat kun on du-da-du-du-da. Tiedä sitten onko tuokin niin merkittävästi totta. |
-Prokitaristi- 09.09.2006 10:43:30 | |
---|
Käsitinkö oikein, että Economy on vähän kuin alternaten ja sweepin yhdistelmä? |
this1sux 09.09.2006 11:18:00 | |
---|
Käsitinkö oikein, että Economy on vähän kuin alternaten ja sweepin yhdistelmä? kyllä käsitit. mutta toisin kun tuossa edellä joku mainitsi, ei se kyllä ainoa järkevä tapa ole soittaa nopeasti, eikä mielestäni edes tavallisin. koska siinä just tarvitsee osata molempia tekniikoita, sweeppiä ja alternatea. vai olenko mä ihan väärässä, jos mä sanon että se on jotenkin luonnollisempaa oppia ensin alternate-pikkausta ja vähän sweeppiä ja sitten vasta economya? ainakin se menee helposti semmoseks räveltämiseksi noin kylmiltään, juurikin sen hieman erikoiselta tuntuvan kielenvaihdon takia. tai ehkä mä oon vaan niin paska ;) lalalaa |