Odaight 07.09.2006 21:52:28 | |
---|
Elikkäs, olen rakentanu Les Paul-mallista kitaraa, ja kaulan liimausta vaille on se kasassa. ja seuraavaksi sitten pitäis maalata. Haluisin pinnan kiiltävän mustaksi, runko kokonaan ja kaulasta lavan etupuoli, koko kaulan takapuoli sitten jäisi ihan vaan hoitoaineelle, pidän enemmän siitä, kun kaulan "varsi" on ihan vaan sileän puun tuntuinen, lakka tahtoo olla vähän nihkeä. :) Ja yks automaalajakin on jo lupautunut maalaamaan, ainoo vaan että kun ei tiedetä että minkälaista pitäisi olla pohjamaalin/maalin/lakan. Elikkäs apuja tarvitsisinkin kokemusta omaavilta juuri tuohon maalien ja lakkojen valintaan =) Niin joo ja runko on mahonkinen ja kansi sekä kaula vaahteraa. :) |
darkus 08.09.2006 09:46:39 (muokattu 08.09.2006 09:47:39) | |
---|
Musta tuntuu että ihan nitroselluloosa lakka olis hyvä sinne alle. Ite ku käytän pray-pulloja niin laittaisin Motip kirkaslakan alle, siihen saman merkkistä kiiltävää mustaa pari purkkia ja pari kerrosta kiiltävää motip lakkaa päälle. =) laitas kuvaa siitä lesteristä, olen itsekin sellaisinen kimpussa. =) Ei tippa tapa mutta ei sitä ämpäriin hukkumista tarvitse kokeilla. |
Little Savage 08.09.2006 15:44:19 | |
---|
Jaa eikös toi Motip ole luettavissa samaa sarjaan Mastonien kanssa eli 1-komponentti maaleihin ? |
darkus 08.09.2006 17:34:04 | |
---|
Kaippa se on. Mutta älä unoha että motipista ja m*astonista ei voi puhua samassa lauseessa kun ne ovat ihan erilaisia laadultaan jne. Ei tippa tapa mutta ei sitä ämpäriin hukkumista tarvitse kokeilla. |
Juniper 08.09.2006 17:41:11 | |
---|
Mahongin pintakäsittelyssä pitää muistaa tehdä filleröinti tai lakkaa kuluu todella paljon. Eli ensin ohut kerros lakkaa. Sitten filleri, jonka jälkeen hionta. Hionnan jälkeen normaali lakkaus/maalaus. Vaahtera ei tarvitse filleriä kun on sen verran tiivistä puuta. |
le pargo 08.09.2006 18:17:59 | |
---|
Kaippa se on. Mutta älä unoha että motipista ja m*astonista ei voi puhua samassa lauseessa kun ne ovat ihan erilaisia laadultaan jne. Kyllä voi puhua samassa lauseessa siinä mielessä, että kumpikaan ei mielestäni sovellu kitaran lakkaukseen/maalaukseen. Jaa että miksikö? Kumpikaan ei kovetu kunnolla, pinta jää todella herkäksi naarmuille ja kolhuille. |
Psycho-Monkey 08.09.2006 18:45:52 | |
---|
Elikkäs, olen rakentanu Les Paul-mallista kitaraa, ja kaulan liimausta vaille on se kasassa. ja seuraavaksi sitten pitäis maalata. Haluisin pinnan kiiltävän mustaksi, runko kokonaan ja kaulasta lavan etupuoli, koko kaulan takapuoli sitten jäisi ihan vaan hoitoaineelle, pidän enemmän siitä, kun kaulan "varsi" on ihan vaan sileän puun tuntuinen, lakka tahtoo olla vähän nihkeä. :) Ja yks automaalajakin on jo lupautunut maalaamaan, ainoo vaan että kun ei tiedetä että minkälaista pitäisi olla pohjamaalin/maalin/lakan. Elikkäs apuja tarvitsisinkin kokemusta omaavilta juuri tuohon maalien ja lakkojen valintaan =) Niin joo ja runko on mahonkinen ja kansi sekä kaula vaahteraa. :) Itse olen tehnyt kiiltävän mustan Lessun.. Kaikki lakat polyuretaania.. eli ensin esim. kaksi rundia pohjalakkaa, sitten filleröinti, hionta ja lisää lakkaa.. maali acryylimaalia (noinkos se kirjotetaan...?) ja taas lakkaa niin prkleesti... hyvä tulee.. välihionnoissa ja kiillotus hionnoissa kannattaa olla tarkkana kun tuo kiiltävä musta ei anna yhtään anteeksi.. pienikin ventti näkyy tod. selvästi... IMIK #21
IKATA Soitinrakennus 05!
"Most people wouldn't know good music if it came up and bit them in the ass." -Frank Zappa- |
darkus 08.09.2006 19:08:35 | |
---|
Kyllä voi puhua samassa lauseessa siinä mielessä, että kumpikaan ei mielestäni sovellu kitaran lakkaukseen/maalaukseen. Jaa että miksikö? Kumpikaan ei kovetu kunnolla, pinta jää todella herkäksi naarmuille ja kolhuille. Krhm, oma motip kirkaslakka flying v kaulassa ja bodyssa on kyllä niin kovaa ettei kynsitesti jätä jälkeä, pinta on kovaa kuin kivi, ei lohkeile tms. Yksi mistä en pidä on MuTu vastaukset, niinkuin omasi. Ei tippa tapa mutta ei sitä ämpäriin hukkumista tarvitse kokeilla. |
Odaight 08.09.2006 19:44:38 | |
---|
Joo, kuvia laittelen, jahka saan kameran tässä joku päivä käsiini. =) Milläs se filleröinti sitten tehrään? Olen siis kyllä tietoinen siitä, että reikästä puutahan se mahonki on (noin niinkun kuvaannoillisesti) ja että se pitää enste tasottaa. Niin ja mikä maali/lakka olis sitten "paras" ja mitä eroja niillä on. Mielelällään jos olis jollain ihan omia kokemuksia :) |
le pargo 08.09.2006 19:48:09 | |
---|
Krhm, oma motip kirkaslakka flying v kaulassa ja bodyssa on kyllä niin kovaa ettei kynsitesti jätä jälkeä, pinta on kovaa kuin kivi, ei lohkeile tms. Yksi mistä en pidä on MuTu vastaukset, niinkuin omasi. Musta tuntuu jotta pehmeitä kiviä teillä... Noh, mistä mä tiedän, saattaahan sulla lakkaus ollakin onnistunut. SILTI musta tuntuu, että olen kuitenkin molempia Mastonia (kaulaan) sekä Motipia (bodyyn) suihkinut ja tuntuupa musta myös siltä, että näin usean kuukaudenkin jälkeen molempien lakkapinnat ovat vieläkin pehmeitä. |
Pehmeää puuta sulla siellä alla tai huonosti käytetty lakkaa. Mulla kuivui ihan 10min niin kovaksi ettei kynsi jättäny jälkeä ja nyt kun on kulunut 1kk lakkauksesta niin pinta on kyllä tosi kovaa. Ei tippa tapa mutta ei sitä ämpäriin hukkumista tarvitse kokeilla. |