Aihe: Kysymys RHCP Californication-levystä
1 2 3 4 5
Conrad Lant
08.09.2006 11:52:47

Mut Teräsnyrkki oli tosiaan kova, siinä oli jotain käsittämättömän pikkupoikaan vetoavaa - varmaan se näkymättömyys.

Teräsnyrkki hallitsi.

Ja myöhemmältä ajalta ... öh ... Busterit :-o (Ne painettiin Hyvinkään kirjapainossa, joka oli mulle toimittajavanhempien duunin takia toinen koti.)
No one prayed for Sodom
kivi
08.09.2006 11:59:15
Teräsnyrkki hallitsi.

Ja myöhemmältä ajalta ... öh ... Busterit :-o (Ne painettiin Hyvinkään kirjapainossa, joka oli mulle toimittajavanhempien duunin takia toinen koti.)

Benny Kultajalka oli käsittämättömän köpö, kun näin jälkeenpäin ajattelee. Mä pistän Busterien lukemisen sen piikkiin, että jossain iässä sitä lukee mitä tahansa.

Mut asiaan - miksen tajunnut ostaa Diabolikeja silloin kun ne tulivat. Jälkeenpäin jopa liuska-Texejä ja Taika-Jim -vaakavihkoja löysi helpommalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
08.09.2006 12:03:44

Oletan että tarkoitat Patrick McDonnellin eläinsarjaa
joo tätä just.
Siitä mistä aita on matalin...
varakeef
08.09.2006 12:09:30
Minusta tämän ketjun kääntyminen sarjakuviin osoittaa hienosti, kuinka ponnettomasta ja biisimateriaaliltaan keskinkertaisesta levystä onkaan kysymys. Siinä ei olisi mitään pelastettu hyvällä masteroinnillakaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Riku Rotten
08.09.2006 12:44:57
Bassodadan varmaan tietää kaikki. Mitäköhän kertoo studiotyskentelystä, kun dadailu täälä kokettelee sarjakuvia?

Anteeksi
Timo JM
08.09.2006 12:58:53 (muokattu 08.09.2006 13:03:22)

Ei nimittäin joku 4 Ässää tai Ritari Ardent oo yhtään parempaa sarjakuvaa kuin Jack Kirbyn ja kumppaneiden Marvel/DC-kama.

Mä rohkenen olla eri mieltä. 4 Ässää on kyllä aika hömppää ja Hergén vaikutus näkyy vielä selvästi. (Mieshän taisi olla jonkin aikaa Tintin tussaajana.) Ritari Ardent sen sijaan on musta etenkin piirrosjäljeltään komeaa työtä.

Mut asiaan - miksen tajunnut ostaa Diabolikeja silloin kun ne tulivat.

Mulla taitaa olla niistäkin kaikki :-)

Minusta tämän ketjun kääntyminen sarjakuviin osoittaa hienosti, kuinka ponnettomasta ja biisimateriaaliltaan keskinkertaisesta levystä onkaan kysymys. Siinä ei olisi mitään pelastettu hyvällä masteroinnillakaan.

Mun täytyy tunnustaa, etten ole koskaan digannut bändiä ja kyseiseltä levyltäkin olen tainut kuulla vain nimikappaleen radiosta.

Mitäköhän kertoo studiotyskentelystä, kun dadailu täälä kokettelee sarjakuvia?

Ei kun tässä ketjussa on vain väärä otsikko :-)
...siis mun mielestä.
kivi
08.09.2006 13:20:30 (muokattu 08.09.2006 13:21:14)
Mä rohkenen olla eri mieltä. 4 Ässää on kyllä aika hömppää ja Hergén vaikutus näkyy vielä selvästi. (Mieshän taisi olla jonkin aikaa Tintin tussaajana.)

Se mikähäntänytolikaan Georges? Saattoi olla. Hergen studioilta ponnistavat mun tietääkseni ainakin mm Jacques Martin (Alix), joka piirsi Tinttien taustoja ja maisemia, minkä hän tekeekin varsin hyvin ja piirtää paremmin maisemat kuin ihmiset, Bob De Moor (Barelli) joka tussasi henkilöhahmot, E. P. Jacobs (Blake&Mortimer) joka piirsi vähän kaikkea ja vastasi mm Tintti-albumien hahmojen vaatteista ja Tinttien värittäjä Jo-El Azara (oma sarjansa Taka-Takata ei oo ilmestynyt suomessa).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Notefix
08.09.2006 13:37:20

(Alix), joka piirsi Tinttien taustoja ja maisemia

Ai saakeli....Alixeja tuli kans luettua, ihan mahtavia. Sai meikän kiinnostumaan Rooman ajasta Asterixien tapaan.
"Layers of layers of shit!"
kivi
08.09.2006 14:08:32
Sä unohdit yhden erittäin merkittävän, eli Yoko Tsunon isän Roger Leloupin. De Moor taisi kyllä olla aika työllistetty mutta Leloupin taso taustojen piirtäjänä oli aivan omaa luokkaansa. Tietääkseni mies piirsi Tintti Lento 714 taustat suurimmaksi osaksi yksin. (En ole kuitenkaan aivan sata prosenttisen varma.) Kaikki kivet ja ne komeat luolat ja kalliot on kuitenkin selvästi Leloupin käsialaa.

Totta, my bad. Leloupin erikoisala oli tekniikka, ja mm Laszlo Carreidasin suihkukone Lento 714:ssa on kokonaan Leloupin suunnittelema.
(Handsome Dick Manitoba)
StJerky
08.09.2006 15:04:28 (muokattu 08.09.2006 15:12:53)
Ai saakeli....Alixeja tuli kans luettua, ihan mahtavia. Sai meikän kiinnostumaan Rooman ajasta Asterixien tapaan.

Sain joskus 70-luvulla synttärilahjaksi koko sarjan tädiltäni. Samalta tädiltä sain myöhemmin Hans Kressen "Punanahka" sarjan, kaikki Ritari Ardentit ja Prinssi Rohkeat.

Isä taas aina toi R-kioskilta Ilmojen Korkkarin tai Siivet ja maksituplan.
kivi
08.09.2006 15:12:30
Sain joskus 70-luvulla synttärilahjaksi koko sarjan tädiltäni. Samalta tädiltä sain myöhemmin Hans Kressen "Punanahka" sarjan, kaikki Ritari Ardentit ja Prinssi Rohkeat.

Punanahkoja onkin vaikea löytää, niissä oli alunperin niin huono liima että lähes koko painokset ovat menneet irtolehtinä roskiin. Alixeissa taisi olla samaa vikaa.
(Handsome Dick Manitoba)
StJerky
08.09.2006 15:13:58
Punanahkoja onkin vaikea löytää, niissä oli alunperin niin huono liima että lähes koko painokset ovat menneet irtolehtinä roskiin. Alixeissa taisi olla samaa vikaa.

Punanahkat on kaikki tallessa. Valitettavasti osa Alixeista on kadonnut.
kivi
08.09.2006 15:16:37 (muokattu 08.09.2006 15:17:00)
Punanahkat on kaikki tallessa. Valitettavasti osa Alixeista on kadonnut.

Mulla on myös kaikki Punanahat tallessa, ostin näes kaksoiskappaleet aikoinaan työskennellessäni Lehti-Fennican myyjänä. Alixeja puuttuu kaiketi joku (tuon hajoamisen kautta), mutta en ole keräilijä - ei harmita yhtään. Ei harmita. EI HARMITA!
;-)
(Handsome Dick Manitoba)
StJerky
08.09.2006 15:21:22
Ruutu, Non Stop ja Zoom on edelleen meikäläiselle kova juttu ja Ranska-Belgia akselilla on tehty kaikki maailman parhaat sarjakuvat!

Samaa mieltä. Carl Barks yhtenä poikkeuksena säännöstä. Yhden koulukaverin veljellä oli kaikki Non Stopit. Kasa oli minulla useamman kerran lainassa.
StJerky
08.09.2006 15:25:22 (muokattu 08.09.2006 15:26:50)
Alixeja puuttuu kaiketi joku (tuon hajoamisen kautta), mutta en ole keräilijä - ei harmita yhtään. Ei harmita. EI HARMITA!
;-)

Voi kun pääsisi lukemaan Oribalin kruunua ja Gallian sankareita. Viimeinen spartalainenkin taitaa olla ikuisesti kadonnut.

Minussa on keräilijän vikaa vaikka yritän sitä kovasti vastustaa. On turhan kallista puuhaa, varsinkin kun on paljon kiinnostuksen kohteita. Sukuvika.
Timo JM
08.09.2006 18:27:39

Se oli joku ajanjakso kun suuri osa sarjakuva-albumeista ja -pokkareista oli liimattu täysin ala-arvoisilla aineilla.

Minussa on keräilijän vikaa vaikka yritän sitä kovasti vastustaa. On turhan kallista puuhaa, varsinkin kun on paljon kiinnostuksen kohteita.

Mä pääsin tosta paheesta eroon jo vuosia sitten. En kuitenkaan suostuisi myymään WSOY:n kovakantisia Tinttejäni :-)

Omasta sarjakuvaharrastuksesta kertoo jotain se kun meillä oli tapana koulun välitunneillä leikkiä kavereiden kanssa tietokilpailua Ruudun, Non Stopin ja Zoomin puhekuplista. Eli yksi sanoi jonkun muistamansa puhekuplatekstin ja muiden piti sitten vastata tarkkaan mistä se oli. Meikäläinen oli aika haka siinä lajissa :-)

Mulla oli myös uskomaton muistipankki kaikkien sarjakuvien piirtäjistä ja tekstittäjistä. Sukulaiset sanoivatkin, että olisi pitänyt osallistua "Tupla tai kuitti" ohjelmaan. Aikanaan tuli myös pidettyä esitelmä luokan edessä Albert Uderzosta. Sehän oli tosi kova jätkä ja teki muutakin Asterixin ohessa.

Ja voi sitä tuoreen painomusteen tuoksua kun uusi lehti putosi postiluukusta! Vieläkin jostain lehdestä saa nuuskaistessa vanhat fiilikset hetkessä takaisin :-)
...siis mun mielestä.
kivi
08.09.2006 19:07:17 (muokattu 08.09.2006 19:08:18)
Aikanaan tuli myös pidettyä esitelmä luokan edessä Albert Uderzosta. Sehän oli tosi kova jätkä ja teki muutakin Asterixin ohessa.

Jep. Muistan vielä mikä fiilis oli kun pääsi ekalla interraililla Pariisiin, ja löysi kaupasta kaikki Uderzon piirtämät Haikaralaivueet - siis Tanguyn ja Laverduren seikkailut. Eipä hienoo!

Sen retken matkakassasta tuli muuten loput tuhlattua paluumatkalla Köpiksen Fantaskiin koska silloin tiesi, että koti on niin lähellä että enää ei tarvi syödä, kun voi lukea meillä ilmestymättömiä Pratteja, Tardeja ja muuta.
:-)
(Handsome Dick Manitoba)
Timo JM
08.09.2006 19:43:11 (muokattu 08.09.2006 19:51:21)

Jep. Muistan vielä mikä fiilis oli kun pääsi ekalla interraililla Pariisiin, ja löysi kaupasta kaikki Uderzon piirtämät Haikaralaivueet - siis Tanguyn ja Laverduren seikkailut. Eipä hienoo!

Mulla jäi noi ulkomaan lehdet siihen kun mutsi rundasi yhtenä kesänä uuden miehensä kanssa autolomalla ympäri eurooppaa. Pyysin tuomaan joka maasta jonkun sarjakuvalehden.

Hmm, minkähän takia Uderzo aikanaan lopetti Haikaralaivueen? Sen jälkeenhän hommaa jatkoi Jije. Uderzon jälki oli kyllä paljon hieompaa. Jijehän tuurasi jostain syystä myös Navahossa Jean Giraudia (hieno piirtäjä!) muutaman sivun ajan. En nyt muista mikä oli sen Zoomin albumin nimi missä tämä näkyi.

Tässä muuten muutama linkki vanhojen hyvien aikojen fiilistelyyn:

http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/lehdet/non-stop.html
http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/lehdet/zoom.html

Ja tästä sitten loput, ettei olla pelkästään muistin varassa :-)

http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/index.html
...siis mun mielestä.
kivi
08.09.2006 20:17:49 (muokattu 08.09.2006 20:19:23)

http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/lehdet/zoom.html

Pom Pomin alkuperäinen nimi oli Cubitus.
Riku Oksan alkuperäinen nimi oli Ric Hochet - eli hyvä käännös olis voinut olla vaikka Kimmo Ke
:-)
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)