Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 59 10 11 12 1382 83 84 85 86
Vainhaalee
08.08.2006 14:24:25
Elikkäs olen vaihtamassa highway1 stratoon pykälää paksummat kielet niin ruuvvailenko nuo tallasatulat "puoleenväliin" heti alkuunsa että riittää säätövaraa kumpaankin suuntaan vai miten?

En mä kyllä lähtisi ruuvailemaan sen enempiä ennen kuin näkee (kuulee...) miten uudet kielet asettuu, kyllä se säätövara pysyy yhtälailla vaikka jättäisi palat vanhoihin asetuksiin...
Inspiration for birth control
Randomizer
08.08.2006 21:04:23
Moro!
Hommasin tuossa viime joulun korvilla uutena Ibanez GRG170:en. Ja nyt olisi muutamia kysymyksiä tän vehkeen säätämisestä?
Ekana kielten vaihdosta: Voiko kielet ihan kylmiltään vaihtaa vai tarviiko jotakin säätää ennen operaatiota tai sen jälkeen? Olen vaihtanut pari kertaa kielet vaan kylmiltään ilman sen kummempia säätöjä, mutta jotenkin tuntuu että ne ensimmäiset kielet, jotka olivat siinä ostettaessa soivat parhaiten.
Ja vielä pari kyssäriä: Pitäisikö nuo 3 ohuinta kieltä olla samalla tasolla paksumpien kanssa? Kun katson sivusta päin, ohuemmat kielet ovat selvästi alempana kuin paksummat. Ja vielä tallasta: Pitäisikö tuon tallan olla ihan suorassa tuota bodya vasten? Tällä hetkellä se on jonnin verran etukenossa.

Kitaralla on ihan hyvä soittaa ja se pysyy suht hyvin vireessä (paitsi jos runkkaa urakalla vibralla). Mutta askaruttaa saisiko soitettavuuden paremmaksi säätämällä.
En ole todellakaan mikään tietäjä, sillä tämä on vasta ensimmäinen sähkökitarani.
oiva tumpeloinen
08.08.2006 22:34:16
Moro!
Hommasin tuossa viime joulun korvilla uutena Ibanez GRG170:en. Ja nyt olisi muutamia kysymyksiä tän vehkeen säätämisestä?
Ekana kielten vaihdosta: Voiko kielet ihan kylmiltään vaihtaa vai tarviiko jotakin säätää ennen operaatiota tai sen jälkeen? Olen vaihtanut pari kertaa kielet vaan kylmiltään ilman sen kummempia säätöjä, mutta jotenkin tuntuu että ne ensimmäiset kielet, jotka olivat siinä ostettaessa soivat parhaiten.
Ja vielä pari kyssäriä: Pitäisikö nuo 3 ohuinta kieltä olla samalla tasolla paksumpien kanssa? Kun katson sivusta päin, ohuemmat kielet ovat selvästi alempana kuin paksummat. Ja vielä tallasta: Pitäisikö tuon tallan olla ihan suorassa tuota bodya vasten? Tällä hetkellä se on jonnin verran etukenossa.

Kitaralla on ihan hyvä soittaa ja se pysyy suht hyvin vireessä (paitsi jos runkkaa urakalla vibralla). Mutta askaruttaa saisiko soitettavuuden paremmaksi säätämällä.
En ole todellakaan mikään tietäjä, sillä tämä on vasta ensimmäinen sähkökitarani.

Kielet voi vaihtaa ihan kylmiltään, ei tarvitse alkaa säätämään mitään etukäteen. Kielien vaihdon jälkeen säädöt sitten tilanteen mukaan. Usein eripaksuiset setit kaipaavat pientä säätöä tallaan, kaulaan ja intonaatioon. Edellä mainituista varsinkin tallaan ja hienovireeseen.

Kielten korkeus on taas täysin omasta mieltymyksestä kiinni. Niin kauan kuin kaikki kielet soi ja viresäädöt saa kohdilleen, ei korkeuksilla ole muuta väliä, kuin että sä tykkäät soittaa siten. Sama pätee kaikkeen muuhunkin: ei kukaan pysty automaattisesti sanomaan, saako kitarasi paremmaksi säätämällä, kun sun mielipide kuitenkin ratkaisee sen.

Vireenpitoa varten en alkaisi ihan heti tallaa säätämään, jos se kuitenkin kivasti vireen pitää. Mikään talla missään asennnossa ei kuitenkaan pidä loputtomasti virettä, jos sitä kampeaa loputtomasti.

Nyt kun sun kuitenkin tekee mieli säätää sitä kitaraasi, niin anna mennä vaan.Jos mietit etukäteen mitä teet, ei siinä hirveätä vahinkoa pääse sattumaan. Pidät vain mielessä, paljonko väännät mitäkin ruuvia ja väännät maltilla, niin koko homma on täysin nou hätä. Huonompaan suuntaan mennessä voit aina kääntää ruuvit alkuperäisiin asentoihin ja homma jatkuu uudella yrityksellä.

Säätöjärjestyksestä sen verran, että suurimmat säädöt tehdään tallasta ja sen jälkeen satulasta toiseen päähän. Kaularaudan säätö on enemmän hienosäätöä, eikä ole tarkoitettu suuriin urakoihin. Säädä intonaatio kohdilleen vasta kun kaikki muut säädöt on tehty ja muista käyttää sitä säätäessäsi uusia kieliä vanhojen kulahtaneiden sijaan.
muuttolintu
11.08.2006 21:35:10
Väkästelin sitten tuohon highway1 stratoon uudet mikit ja kielet (seymor..everyting axe set + rotosound yellows)
Hienosti heräs fenkku vaikeroimaan, mutta tallamikissä diskantit .miten tota nyt kuvailis..riipii kaiken pskaks.
Olen koittanut ruuvailla sitä kauemmas/lähemmäs.. ihan sama.
Mikä neuvoksi?
Ai joo se mikki on "SJBJ-1b JB Jr."
Kiitos etukäteen..kaikki releet on, enään tarvii ko opetella soittamaan :)
P2
14.08.2006 11:23:32
Tallamikki toneen kiinni ja tonea pienemmälle. Tai sitten myyt tuon mikin mulle, ois tarvetta tuollaiselle :)
muuttolintu
15.08.2006 22:56:14
..heh helpoo kun hokaa -> liian lyhyet vaimentimet "silikooni letkun pätkät" siellä mikin ja öö sen perhanan pleksin välis. mikki pomppi siellä omia aikojaan ja no niih..
Nim. en ole koskaan tehnyt kitaraa, enkä tee :)
saastara
26.08.2006 18:59:51
Mitäköhän mahtaa kitaran kaula digata jos laitan tuohon Rg 7321:ni 0.012. setin kielet ja lisäksi 7. kieleen 0.070:n kielen? Säätäisin nuo siten, että A:sta ylöspäin olisivat todella matalalla kaulaa vasten ja E ja H sitten taas sitä vastoin korkealla..
Lisäksi pudottaisin virettä sävelaskeleen tahi pari..

Suurin ongelmani tuossa nyt onkin siis se, että mitä mahtaa kaula tykätä moisesta operaatiosta..? Meneekö solmuun, tai saanko tervehtiä joku aamu otelaudan läpi napsahtanutta rautaa..? :)
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
discominister
31.08.2006 09:47:36
Yamaha ERG-121 kitarani talla on ilmeisesti alkanut antaa pahasti periksi. Siis normaalisti vibrakammella korkeammalle nostettava talla onkin nyt jo valmiiksi ylhäällä, eikä enää bodyssä kiinni kuten aikaisemmin. Mistähän tälläinen johtuu ja onko jotenkin korjattavissa?
morb
31.08.2006 16:12:36
Ostin tänään uuden kitaran ja sen kaula näyttäisi olevan hieman kovera. Alanauhoilta (läheltä lapaa siis) soitettuna kielet ovat erittäin lähellä ja jopa niin löysät että ottavat kiinni otelautaan. Ylämpää (läheltä bodyä) kielet ovat taas melko hyvät, ehkä hieman liian korkealla.

Kysymys onkin että kannattaako kaularautaan koskaan koskemattoman alkaa säätään uuttaa semi-kallista kitaraansa, vaiko vielä liikeeseen säädätettäväksi ?
"The truth will always get the best of you inside or out ."
Van_Halen
01.09.2006 11:45:22

Kysymys onkin että kannattaako kaularautaan koskaan koskemattoman alkaa säätään uuttaa semi-kallista kitaraansa, vaiko vielä liikeeseen säädätettäväksi ?

Jos et ole sitä ennen säätänyt älä missään tapauksessa mene itse koskemaan siihen koska silloin on vaara että rauta napsahtaa poikki. Vie ehdottomasti liikkeeseen säädettäväksi koska siellä kaverit tietää mitä tehdä ja voivat varmaan selittää sullekin miten säätäminen toimii.
Te olette loistava, paikka on teidän!
discominister
01.09.2006 15:23:33
Jos et ole sitä ennen säätänyt älä missään tapauksessa mene itse koskemaan siihen koska silloin on vaara että rauta napsahtaa poikki. Vie ehdottomasti liikkeeseen säädettäväksi koska siellä kaverit tietää mitä tehdä ja voivat varmaan selittää sullekin miten säätäminen toimii.

Minä suosittelisin lainaamaan vaikkapa kirjastosta Suuri kitarakirja, jossa neuvotaan kaularaudan säätö. Tai sitten vain selailemaan tätä foorumia. Tulee paljon edullisemmaksi.
oiva tumpeloinen
01.09.2006 15:39:31 (muokattu 02.09.2006 11:26:47)

Minä suosittelisin lainaamaan vaikkapa kirjastosta Suuri kitarakirja, jossa neuvotaan kaularaudan säätö. Tai sitten vain selailemaan tätä foorumia. Tulee paljon edullisemmaksi.

Molemmat neuvot näistä on mun mielestä omalla tavalla oikeassa. Jos olet jo jonkin verran tietoinen kitaran sielunelämästä, niin sitä rautaa voi_varovasti_kääntää pelkillä luetuilla ohjeillakin.

Jos taas kitaran säätäminen on ihan utopiaa, en minä ainakaan suorilta käsiltä menisi ehdottamaan omatoimista säätämistä kaularaudasta. Sillä kuitenkin voi saada aikaan polttopuita pahimmassa tapauksessa. Sen takia olisi ehkä paras, jos löytyisi joku kaveri, joka sen osaisi tehdä samalla neuvoen, mitä tehdään ja miksi. Näin jatkoa ajatellen. Jos ei kaveria löydy, joka tuon homman osaa, niin sitten ehkä voi olla viisasta antaa ammattilaisen vilasta sitä.

Näin suoralta kädeltä mä ainakaan osaisi näkemättä arpoa, paljonko sitä kaularautaa pitäisi säätää, vai piileekö suurempi ongelma satulassa/kaulakulmassa.....
KaRa
04.09.2006 15:22:54

Mutta, mutta, joskus se on aloitettava, ja kaularaudan säätöön on kuitenkin nyrkkisääntöjä, joiden mukaan mentäessä ei minkään pitäisi mennä pieleen.
-Hevimiehet pyrkii hameen alle, bluesmiehet ovat siellä jo käyneet-
oiva tumpeloinen
04.09.2006 15:33:14
Mutta, mutta, joskus se on aloitettava, ja kaularaudan säätöön on kuitenkin nyrkkisääntöjä, joiden mukaan mentäessä ei minkään pitäisi mennä pieleen.

Joskushan se on aloitettava, mutta kyllä ainakin ensimäinen kerta olisi ihan mukava suorittaa jonkun asiaan vihkiytyneen avustuksella. Asian näkeminen ja kysymysten esittäminen kuitenkin aukaisee ymmärtämystä asiasta helpommin kuin pelkkä präntti paperilla.

Huomasin muuten tuossa vasta nyt, että tuossa aiemmassa viestissä puhuttiin kaularaudan poikkeamisesta. Onko jollain muka kokemusta niin kovasta väännöstä, että sen saa poikki. Jumiutuneelle raudalle voi varmaankin käydä mitä vain, mutta enpä ole koskaan kuullut, että joku olisi saanut toimivan kaularaudan poikkeamaan väännöstä.
mr bluesman
04.09.2006 21:36:40

enpä ole koskaan kuullut, että joku olisi saanut toimivan kaularaudan poikkeamaan väännöstä.

Ilmeisesti se suurin vaara on, että jenka pettää raudasta tai/ja mutterista. Mielestäni tuollainen neljäsosakierros on jo aika radikaali kiristys. Varoa kannattaa toki.
Bluesterveisin Kari
masterhat
07.09.2006 15:06:33
Tallaan osia. Elikäs olen rassaillut vanhaa RG:eetäni ja tarvisin floikkaan yhden uuden osan. ainoa onelma on, etten sitä mistään tahdo löytää ja musiikkiliikekin sanoo, että voi olla vaikea saada.

Elikkä:

-Floyd rose talla. Kitara on Ibanez RG270 vm.98. Osa mitä etsin, on putki joka tulee tallapalaan kiinni, minkä läpi kielipujotetaan. eli ohut putki, missä on kierteet päässä jolla se kiinnitetään tallapalaan. toivottavasti joku tietäisi. en tiedä osan nimeä, joten sekin helpottaisi osan metsästystä jos joku osaisi kertoa mulle mikä on osan nimi.
Tehotyttö95
janik
07.09.2006 15:29:35
Tallaan osia. Elikäs olen rassaillut vanhaa RG:eetäni ja tarvisin floikkaan yhden uuden osan. ainoa onelma on, etten sitä mistään tahdo löytää ja musiikkiliikekin sanoo, että voi olla vaikea saada.

Elikkä:

-Floyd rose talla. Kitara on Ibanez RG270 vm.98. Osa mitä etsin, on putki joka tulee tallapalaan kiinni, minkä läpi kielipujotetaan. eli ohut putki, missä on kierteet päässä jolla se kiinnitetään tallapalaan. toivottavasti joku tietäisi. en tiedä osan nimeä, joten sekin helpottaisi osan metsästystä jos joku osaisi kertoa mulle mikä on osan nimi.

Oletko kysynyt Levytukusta?
blackorwhite
11.09.2006 12:32:13
Mikäs neuvoksi kun tuo rg-620 kitaran talla lonksuu? Siis se talla eikä kampi? Mikä on tuo putkelomainen tappi kun aukasee takakannen jossa on ruuvimeisselille paikka joka menee tallaan? Vittumaista kun tuo talla lonksuu niin pirusti. Onko siitä haittaa?
frozen inside
20.09.2006 13:42:16
tuota..mulla on tuo ltd mmv - 04 mallinen kitara ja siinä on tuommonen lisenssi floikka. Sain sen pitämään vireen aikahyvin mutta olen ihmetelly yhtä asiaa. Floikan alla on semmonen pehmuste. Kuuluuko sen olla siinä vai onko se siinä vain sitä varten (niiku esim kännykässä näyttöä suojaava ohut läpinäkyvä tarra) että sen saa ottaa pois. Mitähän tapahtunee jos otan sen pois :D Onko kellään muilla semmosia tallan alla?
mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)