Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1024 25 26 27 28
Klezberg
04.09.2006 15:30:38

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … w_item&refwidgettype=osi_widget

Tuolla Roland XV2020 olisi halpa (405 US$) ja Matt:n pankkikin maksaa vain 50 dollaria.

Siihen ei ilmeisesti saa itse lisättyä sampleja, eli äänet viritetään niistä sampleista mitä siinä on. Jos en erehdy, niin lisää sampleja saa SRX-korteilla. Itselläni on Fantomissa niitä pari, joista Complete Orchestra on ollut hyvä ostos, mutta nuo kortit ovat kalliita eikä tuossakaan kortissa ole barytonia.

Mutta baritonin sampleja löysin taannoin hankkimaltani European Folk Music -samplecd:ltä. Siirsin ne Fantomiin ja koetin viritellä puhallinohjaimelle. Olipa työlästä kun en ole vuoteen sen kanssa säätänyt. Tämmöiseltä se kuulosti http://goldenepave.com/baryton.mp3 . Soitto ei ole mistään kotoisin, piti vain jotain töräytellä. Huomasin että sampleissa on ikäviä soundieroja. Ylhäältä alaspäin tullessa pehmeys katoaa yhdessä kohtaa ikävästi.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
04.09.2006 18:13:55

Siihen ei ilmeisesti saa itse lisättyä sampleja, eli äänet viritetään niistä sampleista mitä siinä on.

Niin, Matt:n tekemässä lisäpankissakaan ei ole barytoniin viittavaakaan. Aika kelvollinen trumpetti on, mutta sekin muistuttaa enemmän jazz-trumpetistien 'viiltävää' ääntä. Kiva sellainenkin olisi olemassa, mutta jos pitää valita yksi niin valitsisin pehmeämmän klassisen trumpetin äänen.

Tämmöiseltä se kuulosti http://goldenepave.com/baryton.mp3

Juu alarekisteri menee pörinäksi. Keskeltä löytyy jonkun tason ääni, mutta sekin menee liikaa jonnekin käyrätorven suuntaan. Tuota paremman barytonin olen saanut aikaiseksi EWI:n. Otin makdollisimman lähellä olevan pasuunan äänen pohjaksi (joita oli viisi) ja muokkasin sen ääntä hieman pehmeämmäksi. Pitääpä tehdä ääninäytteitä toistenkin kuultavaksi. Minulla on niin huono äänimuisti, että pitäisi se aito barytonin ääni soida koko ajan toisessa korvassa ja muokattava ääni toisessa. EWI:n äänien editointi on siksikin hyvin hidasta kun joka säädön jälkeen pitää puhaltaa ja laittaa sormet koskettimelle.

Hyvät samplethan tehdään niin, että eri rekistereissä, jopa yksittäisissä äänissä käytetään omaa ääninäytettä. Tällöin saadaan koko rekisteri hyväksi. Sehän ei ole mahdollista esim. EWI:ssä. Tuuba EWI:ssä on alarekisterissä hyvä, mutta seuraavassa oktaavissa tulee jo joku pörinä mukaan. Parhaat äänet EWI:ssä on klarinetti ja huilu. Oletan sen johtuvan siitä, että ne ovat lähimpänä siniaaltoa?
Klezberg
04.09.2006 19:54:56 (muokattu 04.09.2006 19:58:10)

Juu alarekisteri menee pörinäksi. Keskeltä löytyy jonkun tason ääni, mutta sekin menee liikaa jonnekin käyrätorven suuntaan.
...
Hyvät samplethan tehdään niin, että eri rekistereissä, jopa yksittäisissä äänissä käytetään omaa ääninäytettä. Tällöin saadaan koko rekisteri hyväksi.

Kyllä tuossa on useammalla samplella katettu tuo alue. Mutta liian harvalla, ja siitä tulee yhteen kohtaan ainakin ikävä sävyn vaihdos. Nyt tuli mieleeni, että jos saisin noista sampleista aikaiseksi jotain kelvollista, niin sen voisi ehkä konvertoida sille bandstandille, jos se ymmärtää jotain tunnettua formaattia. Minulla on samplejen konvertointiin ohjelma. Hyvällä tuurilla saisi siihen bandstandiin puhallusta ymmärtävän patchin, niin selviäisi sekin.

EDIT: tuli mieleen, että josko pilasin itse tuossa jotain muokatessani tuota patchia puhallusohjatuksi, kun minustakin ne alkuperäiset samplet ilman puhallukseen reagointia kuulostivat paremmilta. Olisiko niin, että niistä on nyt äänen alku (attack) kadonnut.
Jari Jokinen
04.09.2006 20:38:29 (muokattu 04.09.2006 20:53:13)
Tämmöiseltä se kuulosti http://goldenepave.com/baryton.mp3

Heh. Saa varmaan haukkua kun eivät ole omia sämplejäsi.

Jos joku edes tuota muistuttavan äänen saa baritonista, on kyllä ihme soittaja. Voi se silti olla alunperin oikea baritonin ääni... Tyypilliset vaskisämplen viat: soitettu täysillä ja sitten se "prööt"-aluke. Toimii varmaan hyvin mainosmusiikissa.
Jari Jokinen
04.09.2006 20:51:57 (muokattu 04.09.2006 20:56:18)
Niin, Matt:n tekemässä lisäpankissakaan ei ole barytoniin viittavaakaan. Aika kelvollinen trumpetti on, mutta sekin muistuttaa enemmän jazz-trumpetistien 'viiltävää' ääntä. Kiva sellainenkin olisi olemassa, mutta jos pitää valita yksi niin valitsisin pehmeämmän klassisen trumpetin äänen.

Toisaalta klassisen trumpetin soundi on usein hyvinkin terävä.

Se se noissa sämpleissä onkin mielestäni vikana: Soundin ja fraseerauksen vaihto lennossa ei tahdo onnistua, vaikka olisi miten iso multisämple. Soittotapakin tuntuu usein melkein kuin ennaltamäärätyltä.

Kun isossa maailmassa tehdään "kamari- tai orkesterimusiikkia" sämpleillä, siihen liittyy paljon käsityötä ja virittelyä. Ei niitä kappaleita noin vain soiteta sisään, vaan jälkikäteen viilataan esimerkiksi veto- ja työntöjousisämplet jne. Tämä siis silloin, kun joku osaa ja joku toinen maksaa hommasta.
Klezberg
04.09.2006 21:02:49 (muokattu 04.09.2006 21:45:31)

Heh. Saa varmaan haukkua kun eivät ole omia sämplejäsi.

Jos joku edes tuota muistuttavan äänen saa baritonista, on kyllä ihme soittaja. Voi se silti olla alunperin oikea baritonin ääni... Tyypilliset vaskisämplen viat: soitettu täysillä ja sitten se "prööt"-aluke. Toimii varmaan hyvin mainosmusiikissa.

Joo, mutta voi tässä olla sekin että itse en vaskista ymmärrä mitään, ja jouduin tuossa ruuvaamaan soundia puhallusohjatuksi, ja sekin meni aika lailla kokeiluksi. Ehkä pitää laittaa ne alkuperäiset samplet ensin kuultavaksi. Samplelevy oli, kuten sanottu, kansanmusiikkia varten ja Saksasta peräisin.

EDIT: Tuolla http://goldenepave.com/bari_samples.mp3 pitäisi nyt olla ne samplet kuultavissa siinä muodossa kuin ne Akaista konvertoituna ovat Fantomissa soitettavissa koskettimistolta. Nuo eivät siis ole raakoja sampleja vaan siinä on Fantomin patch vaikuttamassa verhokäyrineen, filttereineen ja muineen. Patcheja on muistaakseni viisi, kullakin omat samplensa. Ensimmäisenä tulee se josta väsäsin tuon puhallusta tottelevan.

EDIT2: Siihenkään ei voi täysin luottaa että konversio-ohjelma on konvertoinut patchin asetukset mielekkäästi. Samplet todennäköisesti konvertoituvat kohtuullisesti.

EDIT3: Prööt-alukkeesta en ole varma, mutta alkua saisi vielä hieman puhtaammaksi poistamalla alusta pari juttua: filtterin verhokäyräohjauksen ja pienen vireen alennuksen.
Klezberg
04.09.2006 21:48:35

Kun isossa maailmassa tehdään "kamari- tai orkesterimusiikkia" sämpleillä, siihen liittyy paljon käsityötä ja virittelyä. Ei niitä kappaleita noin vain soiteta sisään, vaan jälkikäteen viilataan esimerkiksi veto- ja työntöjousisämplet jne. Tämä siis silloin, kun joku osaa ja joku toinen maksaa hommasta.

Eikös noita juttuja sitten tehdäkin entistä enemmän suoraan nuotit syöttämällä ja sitten loput sampleja virittämällä. Ja me oltiin tässä etsimässä jotain livesoittokelpoista?

Mutta noin se on, että sen jälkeen kun pääsin fonin soitossa vähänkään alkuun, niin kaikki synafonit tuntuvat köyhiltä ja ei-responsiivisilta. Ennen niihin oli ihan tyytyväinen.
Klezberg
04.09.2006 21:53:42

Parhaat äänet EWI:ssä on klarinetti ja huilu. Oletan sen johtuvan siitä, että ne ovat lähimpänä siniaaltoa?

No klarinetti on ehkä lähempänä kanttiaaltoa kuin siniaaltoa. Klarinetin vaikutelma syntyy kohtuullisen helposti kun jättää parilliset harmooniset pois. Tuo parillisten ylä-äänien puute on myös syy siihen että klarinetista ei saa puhaltamalla oktaavia ja siksi sormituksella pitää kattaa puolitoista oktaavia. Ja siksi taas EWI:ssä ei ole klarinetin sormitusta. Sinänsä sähköinen, hiljainen vehje jolla voisi treenata klarinetin sormituksia olisi ihan kiva...
Baryton-B
04.09.2006 23:44:02

Nyt tuli mieleeni, että jos saisin noista sampleista aikaiseksi jotain kelvollista, niin sen voisi ehkä konvertoida sille bandstandille, jos se ymmärtää jotain tunnettua formaattia.

Minulla on myös Kontakt 2 ohjelma (soitin). Se ymmärtänee parhaiten kaikenlaisia sampleja. Ei kuitenkaan minulla olevat äänet sovi EWI:lle.

Tein demon EWI:n mielestäni parhaista sampleista. Ensimmäisenä on muokkaamani 'baryton'. Sitten hiukan pidempi tauko ja 'trumpetti', sekä muut samplet, joita en ole muokannut. Näin kun sitä kuuntelee, niin liian pehmeäksi sen taisin tehdä. Mutta on siinä puhallettu ääni myös rikki. Toki oikean barytonin äänenkin saa rikki.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/
Baryton-B
05.09.2006 10:27:43

Tässä sama osoite helpompana, ei tarvi poistua täältä.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/ewi4000s_aania.mp3
Baryton-B
05.09.2006 10:43:24

Tällaiselta baryton ja trumpetti kuulostaa aitona.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/baryton_trumpet.mp3
Baryton-B
05.09.2006 11:25:35

Tuossa on omaa soittoani oikealla barytonilla noin v. 1980. Enää en tuohon pysty ja siksi ostin EWI:n. Enkä pysty enää EWI:lläkään tuohon. Ikä ja sairaudet tekee tehtävänsä.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukku … ldiz_Corserto,%20Baryton%20solo.mp3
Sorry monta mailia, mutta kun muisti toimii pätkittäin. Poistatan nämä jahka olette kuunnelleet.
Tuo oli kokonainen konsertto, josta pätkin osia Adoben Audition ohjelmalla.
Baryton-B
05.09.2006 14:15:23

Olen tässä ylpeillyt kuinka tärkeä soitin baryton soittokunnalle on, siitä pari näytettä. Kyseessä on joku NL:n ministeriön soittokunta. Kyllä soitin nyt yhden samplen arvoinen olisi. Esim. General Midi-lista ei sitä tunne.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/soittokunta_baryton.mp3

Todennäköisesti siinä soittaa kaksi tai ehkä useampikin baryton samaa stemmaa, mutta kun ammattisoittajat on asialla ei sitä juuri huomaa. Tällaisessa musiikissa en kuule oikeastaan muuta kuin barytonin ;-)
Baryton-B
05.09.2006 22:22:24

Mulla on viisi CD:stä Akain Brass sampleja (ei barytonia). Windows ei osaa lukea levyjä lainkaan, mutta konvertointi-ohjelmalla niitä voi katsella/kuunnella ja muuttaa esim. .wav ja .mp3 muotoon. Kokeilin juuri Cubasessa MIDI:n kautta. Kontakt 2 osaa niitä lukea sellaisenaan, mutta ei nekään tottele hyvin EWI:ä. Hitaita kyllä voi soittaa. Niissä on ääninäyte jokaiselle äänelle, eli ne ei kata kuin ko. soittimen äänialan (esim. trumpetti n. 3 oktaavia).
Klezberg
05.09.2006 22:31:22

Mulla on viisi CD:stä Akain Brass sampleja (ei barytonia). Windows ei osaa lukea levyjä lainkaan, mutta konvertointi-ohjelmalla niitä voi katsella/kuunnella ja muuttaa esim. .wav ja .mp3 muotoon. Kokeilin juuri Cubasessa MIDI:n kautta. Kontakt 2 osaa niitä lukea sellaisenaan, mutta ei nekään tottele hyvin EWI:ä. Hitaita kyllä voi soittaa. Niissä on ääninäyte jokaiselle äänelle, eli ne ei kata kuin ko. soittimen äänialan (esim. trumpetti n. 3 oktaavia).

Minulla on Translator, jolla sampleja voi konvertoida eri muotoon. Kaikki muunnokset eivät toimi kunnolla, esim. soundfont on niin kompleksinen ettei se yleensä konvertoidu Fantomille. Mutta konversio ei vaikuta itse patchin ominaisuuksiin. Puhallusta tottelevat patchit ovat todella harvinaisia, koska kaikki käytännössä soittavat koskettimilla (tai kirjoittavat nuotteja). Mutta voi olla, että jos ohjelmoisin samplejen pohjalta Rolandille puhallusta tottelevan patchin, sen voisi onnistua konvertoimaan Kontaktille. Varma tuosta ei voi olla, ja tässä on juuri nyt aika kiirettä.

Kuuntelitko nuo baritonisamplet joista laitoin linkit, siis oliko niistä yhtään mihinkään. En ihan ymmärrä sitä että osa niistä viidestä multisamplesta kattaa vain joukon matalia ääniä, osa ainakin pari oktaavia.
Klezberg
05.09.2006 22:38:42

Nyt ehdin kuunnella noita aitoja baritoninäytteitä. Kyllä se on hieno soitin. Minuun vetoaa erityisesti nuo lyyrisemmät sävelkulut.
Jari Jokinen
06.09.2006 07:32:20
Tällaiselta baryton ja trumpetti kuulostaa aitona.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/baryton_trumpet.mp3

Hetkinen! Tuo trumpettinäytehän on siis se Nyle Steinerin EVI:llä soitettu trumpettisämple. Kuulee heti ettei se ole oikeaa trumpetinsoittoa. Omassa lajissaan se on kyllä harvinaisen hyvä.

Oma muinainen soittosi kuulosti hyvältä. Varmasti harmittaa kun ei pysty enää soittamaan täysipainoisesti...
Baryton-B
06.09.2006 14:59:33

Hetkinen! Tuo trumpettinäytehän on siis se Nyle Steinerin EVI:llä soitettu trumpettisämple. Kuulee heti ettei se ole oikeaa trumpetinsoittoa. Omassa lajissaan se on kyllä harvinaisen hyvä.

Taisi se olla niin. Tuo oli se näyte jonka Matt:lle lähetin, eli tuollaiset äänet haluaisin. Minulla on tuo sama Rafael Mendezin soittamana ja sekoitin. Pidän hänen tyylistäään, sillä hän soittaa voimakkain volyymivaihteluin. Mutta tarkkuudessa hän häviää esim. Timofei Dokshizerille. Sen kuulee helposti kun kuuntelee esim. kimalaisen lennon molempien soittamana peräkkäin.

Tuo näyte on kuitenkin niin hyvä, etten erottaisi onko se samplella soitettu vai aito jos en tietäisi. Se on jopa parempi kuin alkuperäinen Mendezin kappale...myös ääneltään.

Tuossa pätkä ihailemani trumpetistin soitosta.
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/timofei_dokshizer_sarasate.mp3

Dokshizerin soitto on melkein liiankin täsmällistä. Hän oli solistina T:reella aikoinaan ja ei voi kuin ihailla miten eleettömästi hän tekee soittimellaan mitä vaan. No, enhän tunne uusia kykyjä ja parempia soittajia taitaa olla jo pilvin pimein.

Oma muinainen soittosi kuulosti hyvältä. Varmasti harmittaa kun ei pysty enää soittamaan täysipainoisesti...

Harmittaa niin pirusti ja harmittaa sekin, etten EWI:lläkään pysty samaan. Minulla on sormet lähes tunnottomat ja kankeat. Sairastuin aika vakavasti 20-vuotta sitten, eli olen sen ajan ollut soittamatta mitään. Vanhoja sävellyksiäni olen Cubasella tehnyt uuteen uskoon jne.

Oli konserton hitaassa osassa pari pientä klikkiä. Niitä ei kukaan kuitenkaan huomannut vasta kuin nauhoituksesta. Minulle hitaiden, laulavien, taipuisien kappaleiden soitto oli vaikeinta (huono ansatsi). Soitin tuon soittokunnan 80-vuotiskonsertissa ja se oli elämäni kovin paikka. Pari kuumaa totia ennen soittoa auttoi niin, että meni paremmin kuin harjoituksissa ;-) Se on kuitenkin hyvä, että EWI:llä pystyn vihdoinkin soittamaan hitaita 'tulkiten'. Olen rakentanut soittotelineen jossa on esim. rannetuki. Soittimeen olen tehnyt sormien ympärille ohjaimia, ettei ne seikkaile missä sattuu. Niistä joskus kerron kotisivuillani. EWI on siis minulle 'vammaissoitin'.

Oletko sinä soittanut Barytonia? Suukapple on lähes samanlainen ja siten ansatsikin. Baryton ei kuluta ilmaa niin paljon kuin pasuuna. Soittokunnissa on hirveä pula niistä ja hyvä barytonisti saa takuulla paljon kivoja stemmoja ja sooloja. Sinettiseitsikko Hesassa on levyttänyt kappaleita joissa ystäväni Hannu Sihvonen soittaa baryton soolojakin. Asuu Keravalla. Toinen hyvä barytonisti on Lukkarinen Hyvinkäältä. Hän teke myös hyviä soittokuntasovituksia. Molempiin olen tutustunut Rautatien soittokuntien yhteissoitoissa.

Armeijan soittokunnasta löytyy tietysti parhaat barytonistit tai en ole varma nykytilanteesta. Baryton on valitettavasti nykyään melkein kuoleva soitin.
Baryton-B
06.09.2006 15:02:26

Minulla on Translator, jolla sampleja voi konvertoida eri muotoon....

Imuroin juuri convertointiohjelman Extreme v.3.0. En ole vielä kokeillut mitä se tekee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)