Aihe: Sampleista ja Softa syntikoista.
1
jukka83
06.09.2006 17:46:59 (muokattu 06.09.2006 17:51:40)
Huomenta..

Olen tässä jo viikon pari selaillut eri musiikki aiheisia foorumeita ja lueskellut erilaisia juttuja musiikin tekoon liittyen. Vielä suht tuore "tietokone muusikko" olen ja pää täynnä erilaisia kysymyksiä.

Seuraaviin pariin asiaan en ole vielä ihan selkeää vastausta löytäny:

Pitkään jo askarruttanut nuo samplet ja yleensäkkin samplaaminen. Tehdäänkö sample editorilla siis joku vaikka lyhyt rumpu- komppi/looppi? Vai värkätäänkö sillä jostain yksittäisistä äänistä hyvältä kuullostava ääni?

Nettihän on pullollaan valmiita sampleja, niin nehän on ilmeisesti tehty juuri sample editorilla, mutta mistä ääni tähän sample editoriin. Jos ajatellaan rumpu samplea, soitetaanko se siis siihen sample editoriin vaikka jonkin softa rumpukoneen kautta midi keyboardilla ja siitä kasataan komppi josta syntyy sitte valmis sample?

Ja kun puhutaan että kaikki täytyy tehdä itse, niin meinaako se silloin sitä että jos esim. käytän cubasessa jotain softa syntikkaa, työnnän siihen midi keyboardilla dataa ja nauhotan sitä, niin se on itse tehtyä ja laillista julkaista? Vai onko sekin silloin jonku muun, kun se on siitä jonkun softa syntikasta se ääni?

PS. Voi olla että olen hieman hätäinen kun täältä tätä asiaa kyselen. Luen parhaillaan Cubase SX3 manuaalia ja olisi tarkoitus tässä pikapuoliin alkaa lukeen myös Halion 3:sen manuaali läpi. Tämä asiahan voi myös selvitä näistä.
Timo JM
06.09.2006 18:42:24

Hmm, en haluaisi olla tyly mutta jos olet noin alkuvaiheessa miltä vaikuttaa niin ihmettelen kyllä suuresti mitä teet Cubase SX3:lla.

Mitä tulee itse kysymyksiin niin kehotan menemään kirjastoon etsimään alan opuksia. Nyt tulee vähän fiilis, että pitäisi alkaa opettamaan perusasioita alusta pitäen. Riittääkö täällä jonkun kärsivällisyys siihen?
...siis mun mielestä.
jukka83
06.09.2006 18:56:47
Joo elikkäs sen verran vielä lisäystä, että olen kyllä jossain määrin haarrastellut musiikin tekoa jo vuosia. Joskus aikonaan tuli jonkin verran Impulse Trackeria käytettyä ja näitä vähän uudempia sitten mm. Fruity loops (nykyinen FL Studio) ja Reason, sekä monien muiden ohjelmien demo versioita on tullut kokeiltua.
Aiemmin ollut lähinnä semmosta sillontällön pimputtelua ja kokeilua, mutta nyt ajattelin alkaa harrasteleen ihan tosissaan ja siksi Cubase koska vaikuttaa näin muutaman viikon jälkeen hyvältä ohjelmalta ja ei niinkään vaikea selkoiselta kuin olisi voinut monien kommenteista kuvitella. Jos meinaa johonki panostaa ja uhrata aikaa niin sehän on sama laittaa johonkin hyvään ja kunnolliseen.

Paljon on vielä opittavaa, opiskeltavaa ja tuhansia sivuja manuaaleja edessä päin, sekä tietenkään tärkeintä unohtamatta eli itse soittamisen opettelua ja kokeilua :)

Tämä kysymys vaan sen takia että se on jo jonkin aikaa mielessä hautonut ja ajattelin jos joku siihen keksisi lyhyen ja ytimekkään vastauksen.
En missään nimessä odota että joku alkaisi tässä opastamaan alusta pitäen ja neuvomaan esim. samplerin käyttöä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)