![]() 05.09.2006 16:08:18 | |
---|---|
Minusta aktiivisuus tai passiivisuus ei ole SE juttu vaan miltä basso kuulostaa. Onko sillä väliä onko laite aktiivi vai passivi jos vaan se soitin sattuu olemaan sulle se paras? Mulla oli monta vuotta aktiivibassoja ykköspeleinä, viime aikoina (viimeiset 10 vuotta) taas passiviset vehkeet. Kaikki toimivat bändisoitossa yhtä hienosti. | |
![]() 05.09.2006 16:10:29 | |
Minusta aktiivisuus tai passiivisuus ei ole SE juttu vaan miltä basso kuulostaa. Onko sillä väliä onko laite aktiivi vai passivi jos vaan se soitin sattuu olemaan sulle se paras? Mulla oli monta vuotta aktiivibassoja ykköspeleinä, viime aikoina (viimeiset 10 vuotta) taas passiviset vehkeet. Kaikki toimivat bändisoitossa yhtä hienosti. No eipäs toiminu. Miksi Laineen Mikko pyysi soittamaan aktiiivi Warwickin sijaan passiivi jassolla? | |
![]() 05.09.2006 16:12:22 | |
No eipäs toiminu. Miksi Laineen Mikko pyysi soittamaan aktiiivi Warwickin sijaan passiivi jassolla? Toimi mulle, rumpali tykkäs enemmän passivijasson saundista. Sen jälkeen Warre vaihtui StingRayhin, se toimi ja toimii edelleen hienosti. | |
![]() 05.09.2006 19:25:05 (muokattu 05.09.2006 21:52:14) | |
Mutta eikö aktiiveissa ole ideana pikemminkin se, että mikin voi käämiä vähemmillä kierroksilla, mikä vaikuttaa taajustoistoon, mutta vaatii lisävahvistusta? Elikkäs saako passivimikeillä+etusella sittenkään varsinaista 'aktiivisoundia'? Noin niin kuin teoriassa... MOI Minusta ns. aktiivihomman avainsana on sovitus (bufferi). Nyt ei puhuta mistään uskonnollisesta satuilusta tai sävelteoksen sovittamisesta, vaan eri osakomponenttien ideaalista sovittamisesta toisiinsa. Kun audiolaitteita kytketään toisiinsa, on nyrkkisääntönä, että syöttävän laitteen (output) impedanssi on korkeintaan 1/10 syötettävän laitteen (input)impedanssista. Eli jos laitteen (tai myös laitteen sisäisäisen osan) ulostulo impedanssi on vaikka 1000 Ω, niin seuravan laitteen sisääntulo impedanssi pitäisi olla ainakin 10000 Ω. Tämä on minusta olennainen aktiivisysteemin etu: sen voi tökätä "mihin vain" eikä soundi juuri muutu. Niin, mikä on "aktiivisoundi". Enpä osaa sanoa. Onko se, jos normaalin jazzi basson perään laitetaan erilinen eq, ja säädetään sieltä Marcus Miller- tyyppistä ekkulointia? Tuskin se eroaa siitä, jos aktiivisen jazzbasson omasta eq:sta käännetään samat säädöt. On väärin minusta ajatella, että jos bassossa on/ei ole patteria se olisi automaattisesti "Saatanan keksintöjä" ;). Aktiivi/passiivi on vain työkalun -basson- ominaisuus. Minä tykkään vetää esim Hujjiganes tai Purple covereita passiivi precisionilla. Aktiivi WAL taas istuu useampaan muuhun tyyliin minusta mukavammin (iskelmä, tanssimusiikki,pop, fuusio, funk). Musari Sting Raystä: se on aktiivibasso. | |
![]() 05.09.2006 19:32:43 | |
Aktiivi/passiivi on vain työkalun -basson- ominaisuus. Mutta eihän ainakaan säröttimien kanssa voi soittaa aktiivibassolla ;-) http://www.youtube.com/watch?v=papi84CXQ5U | |
![]() 05.09.2006 19:43:00 | |
Niin, mikä on "aktiivisoundi". Enpä osaa sanoa. Onko se, jos normaalin jazzi basson perään laitetaan erilinen eq, ja säädetään sieltä Marcus Miller- tyyppistä ekkulointia? Tuskin se eroaa siitä, jos aktiivisen jazzbasson omasta eq:sta käännetään samat säädöt. Mä olen ollut huomaavinani jotain eroa siinä miten se loppujen lopuksi ulos tuleva ääni on suhteessa soittotatsiin. Millä termillä tästä pitäisi puhua, en tiedä. Reagoiko aktiivi eri tavalla tatsiin vai mikä, mutta välillä aktiivipeleissä on juurikin tämän takia ihan pallo hukassa. Itselläni siis. Ja ennenkuin aletaan itkemään, niin todetaan tähän diplomaattisesti, että kukin tavallaan. Tämä oli vain oma näkökulmani asiaan. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli | |
![]() 05.09.2006 20:02:24 | |
Mä olen ollut huomaavinani jotain eroa siinä miten se loppujen lopuksi ulos tuleva ääni on suhteessa soittotatsiin. Millä termillä tästä pitäisi puhua, en tiedä. Reagoiko aktiivi eri tavalla tatsiin vai mikä, mutta välillä aktiivipeleissä on juurikin tämän takia ihan pallo hukassa. Itselläni siis. Oma kokemukseni tukisi vähän tätä ajatusta. Aktiivimikeistä ulos tuleva ääni tuntuisi olevan vähän kompressoituneempaa kuin passiiveissa, joten ne eivät reagoi tatsiin ihan yhtä herkästi. Itselleni tämä sopii ja on yksi osatekijä niiden miljoonan pikkujutun joukossa, joiden takia nykyiseen bassooni (Warwick Thumb Bolt-On) päädyin. | |
![]() 05.09.2006 21:07:23 (muokattu 05.09.2006 21:09:48) | |
Mä olen ollut huomaavinani jotain eroa siinä miten se loppujen lopuksi ulos tuleva ääni on suhteessa soittotatsiin. Millä termillä tästä pitäisi puhua, en tiedä. Reagoiko aktiivi eri tavalla tatsiin vai mikä, mutta välillä aktiivipeleissä on juurikin tämän takia ihan pallo hukassa. Itselläni siis. Ja ennenkuin aletaan itkemään, niin todetaan tähän diplomaattisesti, että kukin tavallaan. Tämä oli vain oma näkökulmani asiaan. ja Oma kokemukseni tukisi vähän tätä ajatusta. MOI Noin myös minä ajattelen: oma korva ja tyylitaju on "valistunut yksinvaltias". Niitä seurataan, mutta myös muiden mielipiteitä kuunnellaan; ja korjataan omia käsityksiä tarpeen mukaan. Tärkeintä on pitää "tutka päällä" koko ajan. | |
![]() 05.09.2006 23:38:54 | |
No eipäs toiminu. Miksi Laineen Mikko pyysi soittamaan aktiiivi Warwickin sijaan passiivi jassolla? Moi Jos sä vedit niin päin V** , että hän yritti jotain. En tiedä. Itsehän kysyit. | |
![]() 06.09.2006 00:47:24 | |
Moi Jos sä vedit niin päin V** , että hän yritti jotain. En tiedä. Itsehän kysyit. MOI MOI.... | |
![]() 06.09.2006 07:34:53 | |
Mä olen ollut huomaavinani jotain eroa siinä miten se loppujen lopuksi ulos tuleva ääni on suhteessa soittotatsiin. Millä termillä tästä pitäisi puhua, en tiedä. Reagoiko aktiivi eri tavalla tatsiin vai mikä, mutta välillä aktiivipeleissä on juurikin tämän takia ihan pallo hukassa. Itselläni siis. Aktiivimikit kompressoi. Ja vieläpä huonolla tavalla verrattuna oikeeseen kompressoriin. Ihan nyrkkisääntönä: jos on hiplaava tatsi ja haluaa kuulostaa "rankalta", aktiivimikki auttaa feikkaamaan. Jos soittaa miehekkäästi, aktiviimikki syö soundista munan ja leikkaa dynamiikaa. | |
![]() 06.09.2006 09:23:06 | |
Mitä tulee soundieroihin, niin passiivisoundissa on kieltämättä sitä riisuttua, klassista kauneutta. Hyvässä passiivibassossa on tasapainoinen plug-and-play-soundi, joka toimii bändikontekstissa ihan sellaisenaan, EQ:t nollissa. Aktiivibassoista ei aina tahdo samaa meininkiä löytyä, mutta poikkeuksiakin on. Mun oma Sandbergini soi aktiivimoodissa hyvin samanluontoisesti kuin passiivisenakin, pikkuisen vaan tulee sitä modernia särmää eli lähinnä lisää ylä- ja alapäätä. Ja samalla tavalla se toimii bändissä tosi hyvin ilman kummempaa muokkausta. Mulla on ollut aktiivi (ja passiivi) bassoja kymmenisen vuotta enkä yhdenkään kohdalla ole ruuvannut EQ:ta bassosta. Aina nollilla, paitsi joskus yläpäätä olen bassosta ruuvannut alas, samassa tilanteessa olisin vetänyt passiivipelin tonea kiinni. Ehkä mulla on käynyt hyvä tsäkä bassojen laadun suhteen. Ja kaikki vanhanliiton kaverit saavat mielellään tulla kokeilemaan Pedullaa. Jos siitä löytää muhjua tai kihinää, niin aikamoinen seppä saa olla... | |
![]() 06.09.2006 10:22:02 | |
Aktiivimikit kompressoi. Ja vieläpä huonolla tavalla verrattuna oikeeseen kompressoriin. Ihan nyrkkisääntönä: jos on hiplaava tatsi ja haluaa kuulostaa "rankalta", aktiivimikki auttaa feikkaamaan. Jos soittaa miehekkäästi, aktiviimikki syö soundista munan ja leikkaa dynamiikaa. Juu, elikkäs soitan aika kovalla tatsilla. Sopis tähän kuvioon. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli | |
![]() 06.09.2006 10:53:39 | |
Aktiivimikit kompressoi. Onko kukaan huomannut eroa 9V ja 18V sähköjen kanssa tuon kompressoitumisen suhteen? | |
![]() 06.09.2006 11:57:22 | |
Onko kukaan huomannut eroa 9V ja 18V sähköjen kanssa tuon kompressoitumisen suhteen? Jotta asiaa voisi oikeasti vertailla, pitäisi olla basso jossa on molemmat vaihtoehdot. Ja korvaluulon sijaan pitäisi mitata signaalia tilanteessa jossa kieltä soitetaan samalla voimalla, siis vakioida testi. | |
![]() 06.09.2006 12:05:13 | |
Jotta asiaa voisi oikeasti vertailla, pitäisi olla basso jossa on molemmat vaihtoehdot. Ja korvaluulon sijaan pitäisi mitata signaalia tilanteessa jossa kieltä soitetaan samalla voimalla, siis vakioida testi. Arvahan on samassa bassossa käyttänyt kumpaakin, että ehkä hän tulee kertomaan meille kohta. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli | |
![]() 06.09.2006 12:21:23 | |
Arvahan on samassa bassossa käyttänyt kumpaakin, että ehkä hän tulee kertomaan meille kohta. Ostin tuonnoin JV Squier presarin jonka joku oli raiskannut vaihtamalla siihen aktiivi EMG:n. Meni kahdet treenit soittaen kuin käsijarru päällä kunnes vaihdoin tilalle Highway presaristani yli jääneen fenkun norm. passiivimikin. Vaikka Highwayssani olin kokenut mikin hieman ponnettomaksi ja vaihtanut sen Seymor Duncanin SPB-2:n, tuli asioihin taas uusi referenssi...EMG sucks! | |
![]() 06.09.2006 12:32:33 | |
Ostin tuonnoin JV Squier presarin jonka joku oli raiskannut vaihtamalla siihen aktiivi EMG:n. Meni kahdet treenit soittaen kuin käsijarru päällä kunnes vaihdoin tilalle Highway presaristani yli jääneen fenkun norm. passiivimikin. Vaikka Highwayssani olin kokenut mikin hieman ponnettomaksi ja vaihtanut sen Seymor Duncanin SPB-2:n, tuli asioihin taas uusi referenssi...EMG sucks! Kesällä törmäsin yhteen ihquun '73-jassoon, ja sekin oli pilattu EMG:n aktiivimikeillä. Kauheeta kattoo tommosta. Omistaja oli vähän hämillään kun kävin dumaamassa tauolla sen mikkivalintaa... | |
![]() 06.09.2006 12:36:53 (muokattu 06.09.2006 12:37:14) | |
Kesällä törmäsin yhteen ihquun '73-jassoon, ja sekin oli pilattu EMG:n aktiivimikeillä. Kauheeta kattoo tommosta. Omistaja oli vähän hämillään kun kävin dumaamassa tauolla sen mikkivalintaa... No jos kaveri itse tykkää, niin mikäs siinä sitten. Tietty jälleenmyyntiarvon kannalta noi vintagevehkeiden modaukset hirvittää, mutta jos sillä on alkuperäiset mikit tallessa eikä ylimääräisiä jyrsintöjä tms. peruuttamatonta ole tehty, niin sitten kaikki on siinä suhtessa vielä OK. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila | |
![]() 06.09.2006 14:37:53 (muokattu 06.09.2006 14:51:12) | |
No jos kaveri itse tykkää, niin mikäs siinä sitten. Tietty jälleenmyyntiarvon kannalta noi vintagevehkeiden modaukset hirvittää, mutta jos sillä on alkuperäiset mikit tallessa eikä ylimääräisiä jyrsintöjä tms. peruuttamatonta ole tehty, niin sitten kaikki on siinä suhtessa vielä OK. Komppaan. Minä vaihdoin omaan JV squju jassooni originaalihurisijoiden tilalle EMGt (siis pilasin sen) ja olen tytyväinen. Palauttaminen alkuperäiskuntoon on toteutettavissa helposti. Tekis mieli laittaa toinen 9v patteri (18v), mutta sitten pitäs jo jyrsiä bodyä. Jospa tuolla 9v pärjää. Myytävänä EBS Gorm 2x10" 300W loistocombo! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)