Aihe: jumbonauhojen epävireisyys?
1 2
kuriken
04.09.2006 22:18:42
Miksi? Nääs en oo pahemmin jumboilla soittanut, niin en voi tietää.

Niillä on helpompi soittaa. Kevyempi painallus riittää. Mikäli tuo pieni epävireisyys on näiden hinta, maksan sen mielelläni.
Haiseminen on muotia!
Puoskari
04.09.2006 23:19:52
Gibsonin nysänauhoista.

Gibsonin? Eikös gibsonin normi nauhat ole medium-jumbot? Fenderillähän miusta niitä vintage "nysiä" löytyy?
Musiikki on perseestä.
oiva tumpeloinen
04.09.2006 23:26:31 (muokattu 04.09.2006 23:27:54)
Niillä on helpompi soittaa. Kevyempi painallus riittää. Mikäli tuo pieni epävireisyys on näiden hinta, maksan sen mielelläni.

Jos sä osaat painaa niitä kieliä kevyemmin, niin ei tarvitse maksella mitään. Puhtaita sointuja saa aikaan, vaikka otelauta olisi kaiverrettu. Tatsit on vain kaikissa erilaisia, tottumiskysymys ja oma maku ratkaisee parhaimman vaihtoehdon. Tuosta soundista en ala väittelemään mitään. Ainoa kokemukseni erikokoisista nauhoista samassa kitarassa on tuosta S570:sta. Siihen on tehty nauhojen hionta. Mitään eroa soundissa en huomannut, tosin en sitä silloin osannut miettiäkään, ja samoihin aikoihin vaihdoin kitaraan mikit. Tatsi kyseisessä kitarassa kyllä muuttui pikkaisen, mutta ei ole mikään ongelma pienen totuttelun jälkeen.

E:

Tuosta soundierosta olisi kyllä kiva kuulla ihmisiltä, joilla on ollu erikokoisia nauhoja SAMASSA kitarassa. Eri kitaroissa niiden vertailu ei ole minkään arvoinen juttu kuitenkaan.
Dr. Muff
04.09.2006 23:38:07
Tuosta soundierosta olisi kyllä kiva kuulla ihmisiltä, joilla on ollu erikokoisia nauhoja SAMASSA kitarassa. Eri kitaroissa niiden vertailu ei ole minkään arvoinen juttu kuitenkaan.

Olen kahteen stratocasteriin vaihdattanut vintaget jumboiksi (dunlop 6100) ja kyllä mielestäni havaitsin eron soundissa. Vintaget helisivät enemmän. Tiä sitten mikä se absoluuttinen totuus on. Ne fenkun vintits-nauhat ovat mielestäni hieman ilkeän tuntuiset bendatessa.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
Ben_D
04.09.2006 23:41:44

Gibsonin? Eikös gibsonin normi nauhat ole medium-jumbot? Fenderillähän miusta niitä vintage "nysiä" löytyy?

Jaa...anyway...mulla oli Tokai LC-80 ZW malli, jossa jumbonauhat...eroa oli Gibson Les Paul Customiin...ei niinkään muuten kuin nauhoissa.
http://www.fiercemetal.org
Numb
05.09.2006 08:34:08 (muokattu 05.09.2006 14:34:05)

Mjaa. Liekö tämä niitä kuuluisia preferenssikysymyksiä. Itse tykkään jumboista, koska se tatsi vain sopii paremmin. Toisin sanoen, tykkään jumboista enemmän, koska tykkään jumboista enemmän. Keskiössä lienee se, että jumboista saa venyttäessä paremmin "kiinni".

Jumboilla kieltämättä vetää helpommin epävireisesti. Sitähän on helppo testatakin: kun jumboilla ottaa sävelen ja muuttaa pressurea kielellä, niin enemmänhän se sävelkorkeus muuttuu kuin joilla litteäksi hiotuilla vanahan keepsonin nauhoilla.
flattopguitar
05.09.2006 12:20:33 (muokattu 05.09.2006 12:21:29)
Mun mielestä yksi syy miksi jumbo-nauhat voivat kuulostaa epävireisimmiltä johtuu siitä, että jumbo-nauhojen kosketuspinta kielen kanssa on suurempi kuin ohuissa nauhoissa. Tämä muuttaa vapaana soivan kielen pituutta ja kun nauhat kuluvat hieman, niin kosketuspinta tulee entistä leveämmäksi. Yleensä nauhat kuluvat nopeammin punomattomien kielten kohdalta eli akustisessa kielet e ja h ja sähkiksissä kielet e, h, g, jos ei käytä punottua g-kieltä. Tuo kuluminen näkyy nopeasti esim. avoimessa d-soinnussa jossa 2. välistä otettu F# nuotti kuulostaa hieman ylävireiseltä (=kieli on lähempänä satulaa kuin optimi pituus olettaisi). Jos kitarassa on epätarkasti sijoitetut nauhat, niin vireisyyttä voi parantaa laittamalla ohuemmat nauhat. Paksummat nauhat todennäköisesti huonontaa vireisyyttä.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
point50
05.09.2006 13:31:10
Mulla on jumbonauhojen kanssa jonkinmoisia vaikeuksia saada F kuulostamaan hyvältä. Tosin olen aloittelija, joten soittotouchi ei ole ehkä aivan hioutunut.
32788
05.09.2006 14:21:44
Mulla on jumbonauhojen kanssa jonkinmoisia vaikeuksia saada F kuulostamaan hyvältä. Tosin olen aloittelija, joten soittotouchi ei ole ehkä aivan hioutunut.

Soita ihan siitä nauhan vierestä, eli ei "keskeltä". Älä paina liikaa.
Bald Anus
05.09.2006 15:39:45

Itse olen opetellut soittamaan jumbonauhaisella kitaralla, niin eipä ole ollut ongelmaa, sormetkin kovettui kohtuu nopeaa. Kauanko muilla kesti sormien kovettumisessa?
"Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
rosberg
05.09.2006 17:06:01
Itse olen opetellut soittamaan jumbonauhaisella kitaralla, niin eipä ole ollut ongelmaa, sormetkin kovettui kohtuu nopeaa. Kauanko muilla kesti sormien kovettumisessa?

no vois vaikka riippua siitä, että kuinka paljon soittaa ja kuinka kovana keppi on veivatessa.
ja gibsonin norminauhat on kyllä aika kaukana oikeista jumboista (sama pätee nykyibanetsien jumboihin).
elämä voittaa!
jiihoo81
05.09.2006 20:59:42
Soita ihan siitä nauhan vierestä, eli ei "keskeltä". Älä paina liikaa.

Myös itse olen jumboilla (tokai ast-50wg) törmännyt tuohon epävireisyyteen nimenomaan f:n kanssa..
stenel
05.09.2006 21:57:12
Olen kahteen stratocasteriin vaihdattanut vintaget jumboiksi (dunlop 6100) ja kyllä mielestäni havaitsin eron soundissa. Vintaget helisivät enemmän. Tiä sitten mikä se absoluuttinen totuus on. Ne fenkun vintits-nauhat ovat mielestäni hieman ilkeän tuntuiset bendatessa.

Jospa se helinä johtui siitä, että vaihtaessasi nauhat vaihdoit myös uudet kielet?
Omakuvassa nähtävissä Sexual Balance-sähkökitara
N33m0
05.09.2006 23:28:07

Aika tumpelo saa olla että painaa niin paljon jumbonauhoilla että soinnut kuulostavat epävireisiltä, joko on sormissa tai korvien välissä vika. Sanoisin että jos jumbot tuntuu paremmalta ku vintaget tai mediumit, niin ota ne, vireisyyden kanssa ei oo ollu ongelmia ainakaan itellä.
slow music for slow people
Werihukka
05.09.2006 23:32:47

Sama täällä. Ei niitä jumboja nyt NIIN paljon tarvitse painaa... Ihan samanverran kun muitakin oikeastaan... tai sitten mun sormet ei vaan tunne enää mitään :)
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Ze Kink
05.09.2006 23:32:56
Myös itse olen jumboilla (tokai ast-50wg) törmännyt tuohon epävireisyyteen nimenomaan f:n kanssa..

Kitaraahan ei saa täysin vireeseen kunnolla, jollei tunge kitaraan jotain kompensoitua satulaa.

Itselläni on käytössä vanhempi Tokai Springy Sound -strato, johon vaihdatin 6100 jumbot, Carvin dc400ta jossa on ilmeisesti low-widet tai jotkut pienemmät jumbot, ja Ekon halpastrato jonka nauhojen koosta en oikein tiedä. Jotain "välikokoa" kait. Noiden lisäksi 2 nylonkielistä klasarikitaraa. Kaikilla soittelen enkä ole huomannut mitään ongelmia tai että vaatisi jotain "totuttelua" kun vaihtaa kitaraa.
KÄYTÄ USAN KONTSUA UN USA USAN KONTSU O SEMMONEN AITO KONTSU VEÄTSE VAA SIIHE PINTAA, YO,
Joees
06.09.2006 00:10:25
Sama täällä. Ei niitä jumboja nyt NIIN paljon tarvitse painaa... Ihan samanverran kun muitakin oikeastaan... tai sitten mun sormet ei vaan tunne enää mitään :)

Ei tarvihe ei. Mutta se voi tottumattomalle ja joillekin muille olla eri juttu. Jotkut eivät katsos tiedä sitä.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Mrezzye
06.09.2006 14:33:46

Mulla on nykyisin jumbot kitaroissa (toisessa jopa koverretut nauhavälitkin), eikä mitään ongelmia ole vireisyyden tms. kanssa. Toki ymmärrän senkin, että jos on tottunut nysillä soittamaan, niin käsien kontrolli vaan on sen verran huonompi, että sitä puristusta ei älyä lopettaa ennen kuin puu tulee vastaan. Enkä itsekään soita hivellen. Jumbojen etu on minun mielestäni parempi vibra- ja bendaustarkkuus, jolloin niitä voi käyttää hallitusti, olipa kyse pienistä tai suurista kielen venyttelyistä.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

CRETIN
07.09.2006 14:36:02
Itsellä on kitarassa tollaset extrajumbonauhat ja ainakaan minulla ei ole tullut mitään ongelmia. En tiedä sitten että minkä paksuisia kieliä muut käyttää tai mitä virettä? itsellä 11-52 ja yleisin vire mitä käytän on D#.
"Kyllähän se on niin, että kitara kutsuu soittajaansa" - Naapuri
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)