Aihe: Viulun mikitys keikalla
1 2
PL
30.08.2006 15:30:46
Saattaisin hätäpäissäni hommata siihen hommaan C1000:sen

Mie en , korostaa vi..umaisesti sitä hartsisen jousen rahnutusta kieliä vasten.
Hanok
30.08.2006 16:10:43
Jeesasin taannoin erästä etnobändiä jolla 8-henkinen kokoonpano ja akustinen viulu mukana. Lavavolyymiltaan bändi oli varmaankin samaa tasoa tai hiukan äänekkäämpi kuin tyypillinen tanssibändi.

Sen verran ehdin testailla että SM57 soundasi (odotetusti) hyvin ankealta viulun kanssa. Puikkokonkalla soundi alkoi olla ihan ok mutta mutta kiertoherkkyys rajoitti monitorointia selvästi. Viulisti ei myöskään oikein osannut soittaessaan pysyä aivan paikallaan niin ettei mikin poimiman äänen taso ja soundi olisi heitellyt. Vuotoakin oli melko paljon. Olisi varmaan auttanut jos mikissä olisi ollut kapeampi suuntakuvio, mutta sillä kertaa ei ollut muuta kalustoa saatavilla.

Sähköviuluista on sen verran kokemusta että rokkibändini keikoilla on pari kertaa ollut vierailijana viulisti joka sellaista soitti. Ratkaisu on varsin ongelmaton kiertojen jne osalta. Bonuksena mukaan voi halutessaan ottaa kitaristien efektejä ja härveleitä jos sellaisista diggaa. Ainakin rokkikäytössä toimii oikein hyvin. Myös puhdas viulusoundi kelpaa aivan varmasti tavalliselle yleisölle, mutta jos soundin pitää olla täysin "autenttinen", tämä ei liene paras vaihtoehto. Sähköviulut eivät yleensä taida myöskään näyttää akustisilta viuluilta, jos sillä on merkitystä. Piezo-mikitys on käsittääkseni soundillisesti melko lähellä tätä.

Itse lähtisin ehkä aloittajan tarpeeseen hakemaan klipsillä kiinnitettävää akustista mikrofonia. Sellaisessa pitäisi kiertoraja olla riittävän korkealla tuon sortin käyttöön ja soundi kuitenkin ihan aitoa asiaa.
PL
31.08.2006 13:35:22
Tuossakin voisi olla toimiva vehje bändikäyttöön, vois vedellä laulumikkiin.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=131546
Einherjar
01.09.2006 02:13:53
Jos sattuu löytymään madonna-mallinen, tai solmio-mikki, niin niitä voi myös viritellä. Toimivat vallan mainiosti.
Joskus oli eräällä sellistillä semmoinen kanteen teipattava (oletettavasti jonkinnäköinen piezo) lätkä, jolla sai myös ihan kelvollista soundia.
wert
05.09.2006 20:29:55
Tuo on kyllä toimiva, varsinkin silloin jos viulunsoittaja katolla ollessaan antaa vehjettään hiukan muokata.

Tuokin voi olla totta. Soitin parisen vuotta iskelmää myös viululla - en katolla, vaan ihan pihalla - ja sain aina pillua. Figeli on hyvä soitin.
half
05.09.2006 20:51:03
Tuokin voi olla totta. Soitin parisen vuotta iskelmää myös viululla - en katolla, vaan ihan pihalla - ja sain aina pillua. Figeli on hyvä soitin.

Pänrissänne oli varmaan vasuri-kiipparisti-bassottelija.
baron
05.09.2006 22:50:47

Pänrissänne oli varmaan vasuri-kiipparisti-bassottelija.

Tästä taas tuli mieleen off-topicia: Ennenkuin vaihdoin leiriä ja olin humppakeikoilla vain "turakaisena" ämmia skotaamassa ja kun yritin jotain hyvän näköistä, se sanoi, että on ihastunut tohon basistiin ja mulla ei mitään tsänssejä.
Mä aloin rohkaista sitä: Sulla on varmaan ihan hyvät tsänssit, eilisiltana se pokasi ihan sun näköisen, samoin toissailtana ja sen oma ämmäkin on ihan sun näköinen.
Hetkessä mun tsänssit parani merkittävästi!!
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Begemoth
05.09.2006 23:04:26
Tästä taas tuli mieleen off-topicia: Ennenkuin vaihdoin leiriä ja olin humppakeikoilla vain "turakaisena" ämmia skotaamassa ja kun yritin jotain hyvän näköistä, se sanoi, että on ihastunut tohon basistiin ja mulla ei mitään tsänssejä.
Mä aloin rohkaista sitä: Sulla on varmaan ihan hyvät tsänssit, eilisiltana se pokasi ihan sun näköisen, samoin toissailtana ja sen oma ämmäkin on ihan sun näköinen.

Kunnon torpedointia! Hiekkaa rattaisiin... se olisi muuten liian helppova, sano!
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
AnselmiMaa
06.09.2006 13:44:35
Tuossa on kunnon bändihenkeä. Kaverille ei yhtään mitään.

Joo. Kaveri jätetään..
Humpan kuoliintumisaika on kaksi kertaa pidempi kuin hiilen.
jeppeq
07.09.2006 00:08:20

"pölyn valkoinen hieeeeeeeekkkkkkka vaaaaaaaainnn...."

aukee jos on auetakseen
Valehtelisin jos väittäisin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)