Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Danko
05.09.2006 16:33:29 (muokattu 05.09.2006 22:57:42)

Hoho, luin nopeesti:
Jos minulla olisi varaa hankkia jotkin kunnon Roland-kapistukset niin ensimmäisenä hankkisin sen karmean räkin ja ja koettaisin saada setistä jotenkin hyvännäköisen.
-> http://www.drumsontheweb.com/DOTWph … urglryphotos04/yourphotos-04-04.jpg
(:
Senkin tyhmä rockrumpali. -kid ego
hollmi-5
05.09.2006 21:00:16
Tuli soitettua viimeksi keikalla akustisella Yamaha flyygelillä, mutta väitän, että monella muulla keikalla, jossa flyygeliä ei ole valmiina, on digitaalinen ratkaisu kokonaisuuden kannalta toimivampi.

Samoin olen vakuuttunut, että digitaaliset rummut auttaa monella keikalla kokonaisuuden toimimisen kannalta.
No huh... Akustinen piano ja digitaalinen piano ovat paljon lähempänä toisiaan, kuin sähkörummut ja akustiset. Minusta tuntuu, että musamies ei tiedä yhtään, mistä se nyt puhuu.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
musamies
06.09.2006 00:46:15
Orkesterissa soitto toimisi paremmin jos eri soittajat ja laulajat ajattelisi enemmän kokonaisuutta, kuin jotain oman instrumentin palvontaa kokonaisuuden kustannuksella.

No huh... Akustinen piano ja digitaalinen piano ovat paljon lähempänä toisiaan, kuin sähkörummut ja akustiset. Minusta tuntuu, että musamies ei tiedä yhtään, mistä se nyt puhuu.

Itse olen käyttänyt aika monipuolisisesti erilaisia kosketinsoittimia pilliurusta midikoskettimistoon, joten sähkörummun ja akustisen rummun eroavaisuus ei mitenkään saa päätä pyörälle, vaan näen sen positiivisena mahdollisuutena ;-)
LumPus
06.09.2006 00:57:21 (muokattu 06.09.2006 00:58:08)
Orkesterissa soitto toimisi paremmin jos eri soittajat ja laulajat ajattelisi enemmän kokonaisuutta, kuin jotain oman instrumentin palvontaa kokonaisuuden kustannuksella.

tämän allekirjoitan suurimmilta osin, osin en.

Itse olen käyttänyt aika monipuolisisesti erilaisia kosketinsoittimia pilliurusta midikoskettimistoon, joten sähkörummun ja akustisen rummun eroavaisuus ei mitenkään saa päätä pyörälle, vaan näen sen positiivisena mahdollisuutena ;-)

viimeinen lause oli nerokas. monelle täälläkin tekisi hyvää hyväksyä se toisen näkökulma ilman että jaksaa loputtomiin jauhaa joitain vastaan yleensä vähillä tiedoillaan ko. asiasta.

eiköhän aihe ala olemaan loppuunkäsitelty.
Agathon
06.09.2006 11:10:59
Mitenköhän toimii tuo Millenium Mesh Head / TD-6 Set? Onko kokemuksia?
hollmi-5
06.09.2006 12:01:39
Itse olen käyttänyt aika monipuolisisesti erilaisia kosketinsoittimia pilliurusta midikoskettimistoon Niin. Sinä olet siis kosketinsoittaja? Minä olen rumpali, jolla on myös pianonsoitonopiskelua taustalla ja digipiano kotona.
ddrum54
06.09.2006 12:43:10
eiköhän aihe ala olemaan loppuunkäsitelty.

Amen.

Virhe! Elä, ja anna Lassenkin elää...
2`n 4
musamies
06.09.2006 12:44:31
Jos pitäisi jotenkin kiteyttää mikä kokee olevansa, niin minun kohdalla se olisi kai jotain pianisti, urkuri, sovittaja ja joskus äänimies. Hakee muotoaan koko ajan, mutta tosiaan rumpali en ole ainakaan.

Keikalla kuitenkin ne eri soittimet on mukana ja vaikuttavat toisiinsa. Omasta mielestäni on mukava, että asennoituminen sähkörumpuihin ja sähkörumpujen kehittyminen on näköjään ihan ok mallilla. Takavuosien digitaaliset kosketinsoittimet oli sellaisia, ettei ne ainakaan meikäläistä hirveästi innostanut. Softasynat innosti minut digitaalisuudesta.

Taidan mennä etsimään nyt WLM urkuun kondensaattoreja... ja toivottavasti keskustelua vielä sähkörumpuaiheesta tulee, tsekkailen sitä välillä!
Peicco
06.09.2006 14:50:57
Mitenköhän toimii tuo Millenium Mesh Head / TD-6 Set? Onko kokemuksia?

Tarkoitatko Thomannilla kaupan olevaa PD-1000 pannujen ja TD-6:sen pakettia?

Joskus kyselin noista suoraan Thomannin asiakaspalvelusta. Yritin saada selville mitä se on syönyt ja vastaukset oli jotain suuntaan "kumipadi jossa on verrkokalvo pinnalla". Ei kuulema ole ollenkaan sama juttu kuin esim. Rolandin mesh-head -pannut. Eivät suositelleet tilaamaan, mikä kertoo aika lailla.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
ToMi88
06.09.2006 15:04:46

Mielestäni sähkörummut ovat tietyssä tilanteessa erittäin oivat. Sanoisin kuitenkin että kyseessä on toisaalta ehkä hieman eri soittimet. Toinen on tehty selvästi enemmän toisenlaiseen käyttöön kun toinen.
Sitä en ymmärrä mikä siinä on niin vaikea hyväksyä se tosiasia, että molemmille löytyy käyttöä.
hollmi-5
06.09.2006 15:34:49
Sitä en ymmärrä mikä siinä on niin vaikea hyväksyä se tosiasia, että molemmille löytyy käyttöä. Eri soitin, eri köyttö. Sähkörummut eivät ole akustisten korvaaja, mutta sellaisia soundeja, joita ei akustisista saa, kannattaa sähkösetistä hakea.
ToMi88
06.09.2006 22:32:27

Eri soitin, eri köyttö. Sähkörummut eivät ole akustisten korvaaja, mutta sellaisia soundeja, joita ei akustisista saa, kannattaa sähkösetistä hakea.

No nyt oli selkeästi ilmaistu.
Veco
06.09.2006 22:48:00
Niin tai kun asuu kerrostalossa, ovat oikein hyvä vaihtoehto. Tosin meinaa silti tulla liikaa ääntä.
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
musamies
07.09.2006 13:29:32
Eri soitin, eri köyttö. Sähkörummut eivät ole akustisten korvaaja, mutta sellaisia soundeja, joita ei akustisista saa, kannattaa sähkösetistä hakea.

Voisiko vielä korvaamista täsmentää, että kyllä kai erilaisia soittimia voi korvata toisella, mutta se ei tarkoita, että korvaava vaihtoehto olisi aina samanlainen tai pitäisi edes olla.

Mulla on sellainen käsitys, että ennenvanhaan musaa soitettiin paljon ilman rumpuja. Itse tykkään soitella monia vähän vanhempia kuitenkin rytmillisiäkin biisejä esim. vuosilta 1900-1950 ja vanhanaikainen meininki ei meinaa löytyä jos rumpuja vedetään rokkityylillä.

Uusissa digitaalisoittimissa meikäläistä on häirinnyt kun niissä ei olla tarpeeksi panostettu perinteikkään kuuloisiin saundeihin. Mitään kaikista parhaimpia digirumpuja en ole päässyt kokeilemaan, mutta tämä saman ilmiön olen huomannut niissä kokeiluissa mitä on ollut mahdollista tehdä vaikka muuten värkit on vaikuttanut kiinostavilta.

Sama ilmiö myös softasynissa. Erilaisia syntikan kuuloisia synia on olemassa vaikka kuinka paljon. Jos haluaisi ladata omalla koneelle vanhanaikaiselta kuulostavan softavibrafonin, niin eipä vaihtoehtoja enää niin hirveästi olekaan jos on lainkaan.
Simbe
07.09.2006 15:42:55
Jos haluaisi ladata omalla koneelle vanhanaikaiselta kuulostavan softavibrafonin, niin eipä vaihtoehtoja enää niin hirveästi olekaan jos on lainkaan.

Vibrafonikin on lyömäsoitin, sen soittaminen koskettimilla on nyt lähtökohtaisestikin ihan erilaista. En ole vielä tavannut kosketinsoitinta, jossa voisi samassa määrin esimerkiksi vaikuttaa sen vasaran paluunopeuteen kieleltä.

Ja uutta suoleen...
musamies
07.09.2006 23:14:18
Vibrafonikin on lyömäsoitin, sen soittaminen koskettimilla on nyt lähtökohtaisestikin ihan erilaista. En ole vielä tavannut kosketinsoitinta, jossa voisi samassa määrin esimerkiksi vaikuttaa sen vasaran paluunopeuteen kieleltä.

Mulle tärkeintä ei ole onko vaihtoehtoinen tapa täysin samanlainen kuin esikuvansa. Sempä takia jousiakin soittelen kosketinsoittimilla kun en pystyisi niitä oikeilla jousilla soittamaan, vaikka osaavien oikeiden jousisoittajien soittamana tulisi paremman kuuloinen.

Ilman muuta haluan vibrafoninkin mukaan saundivalikoimaan.
Peicco
09.09.2006 08:57:19
Sähkörummut eivät ole akustisten korvaaja

Tää on taas vähän laput silmillä heitetty kommentti, enkä ymmärrä kuinka Hollmi jaksaa tätä hommaa yhä vääntää.
Kyllä sähkörummut ovat tietyssä mielessä akustisten korvaajat, mutta eivät suinkaan yleisesti ajateltuna. Mulla ne korvaa akustiset kuten monella muullakin. Moni on siirtynyt akustisista sähkiksiin, mutta tulisi ymmärtää, että kyseessä ei ole mikään lyömäsoittimen historian uusi sivu tai kehityksen huippu. Enemmänkin kyseessä on vaihtoehto. Toinen polku.
Moni tällä hetkellä sähkiksillä soittava varmasti palaa tai siirtyy jossain vaiheessa akustisiin. Sitten kun tarve ja mahdollisuudet taas kohtaavat.

mutta sellaisia soundeja, joita ei akustisista saa, kannattaa sähkösetistä hakea.

Varmasti kannattaa vaan ei ne käyttömahdollisuudet suinkaan tähän rajoitu. Tilastoista en tiedä, mutta uskoisin valtaosan sähkörumpuhankinnoista pohjautuvan aivan muuhun tarpeeseen kuin efektien lisäilyyn akustisen setin yhteyteen.

Tämän jatkuvan kädenväännön sijaan tulisi ymmärtää kuinka mainio juttu sähkörummut kaikenkaikkiaan ovat. Yhä useampi kiinnostuu rummuista harrastuksena kun aloituskynnys helpottuu oleellisesti sähkörumpujen myötä.

Sähkörumpaleiden dissaaminen on lyömäsoitinrasismia. ;)
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
hollmi-5
09.09.2006 08:59:10
Sähkörumpaleiden dissaaminen on lyömäsoitinrasismia. ;) No eihän se toki ole sähkörumputaiteilijan oma vika, jos on syntynyt alempiarvoiseen rotuun ;-)
LumPus
09.09.2006 09:25:37
No eihän se toki ole sähkörumputaiteilijan oma vika, jos on syntynyt alempiarvoiseen rotuun ;-)

parempi se kuin ylimieliseen.

tähän joku puolihuolimaton hymiö jos huvittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)