Aihe: B4: tyhmä kysymys
1
uneksija
04.09.2006 20:15:01
Soittotunnit alkavat juuri minulla ja vaikka olenkin M-netin pahimpia vintagehörhöjä, päätin ratkaista urkuongelmat ostamalla 50 eurolla vanhat Yamaha ME-30 urut, missä on saundi kuin suoraan 80-luvun K-kaupan mainoksesta, mutta missä on kuitenkin MIDI OUT -liitäntä ja kaks 3½ okt. manuaalia ja oktaavi pedaaleja. Tämän MIDI-urun sitten tökkäsin tietsikkaan kiinni ohjaamaan Native Instrumentsin B4:sta. Ihme ja kumma, tämä varmaankin jotain 20 vuotta vanha urku osas heti ohjastaa ihan oikein tota softaa, aika uskomatonta.

Hyvältähän toi kuulostaa, mutta on kuitenkin sellanen fiilis, että toi ääni pitäis saada kuulumaan mun Sharma-lesliestä mieluummin kun luureista, vaikka B4:ssa onkin lepa emuloituna. Katselin tietsikan ulostuloja ja en ole varma, mutta näyttäs vähän että kätsyintä ois yksinkertasesti ottaa signaali lepalle samasta rööristä ku mistä se menee tietsikan kaiuttimille. Tähän siis pitäis laittaa signaalin kahtia jakava adapteri. Kysymys, siis tyhmä kysymys, kuuluu: Voiko tälläsessä systeemissä olla jotain ongelmia, siis että otan Sharma-lepalle ja tietsikan kajareille samasta rööristä signaalin? En tietenkään käyttäis molempia yhtaikaa, mutta piuhojen antaisin aina olla kiinni. Oon aika varma, että ei pitäis olla ongelmia, siis 95% varma, ku kyse on kuitenkin linjatason-signaalista, mutta haluasin vielä varmistaa fiksummilta että onkohan toi järkevin tapa saada B4 kuulumaan lepattimesta.

BTW, ärsyttävää, mutta se MIDI-urku ei lähetä volapedaalia MIDI-tietona, eli pitää sitten kait pistää joku volapedaali tietsikan ja lepan väliin tms. Toivottavasti tommosia volapedaaleja löytyis ihan suoraan, ettei tarttis modifikoida jostain..

PS: aika digitaalipetturi-olo ;)
Leikari
04.09.2006 20:28:47
PS: aika digitaalipetturi-olo ;)

hohoo!!! -eikun jäähallille keikalle!!!

- -

itse asiasta: löytyisikös helpoiten jostain biltemasta/clas olssonilta linjatason signaalille rca-liittimillä joka suunnasta varustettu vaihtokytkin - - muistelisin ainakin edellisen luettelosta nähneeni joskus
Soitetaan jamia!
musamies
05.09.2006 00:56:18
Hyvältähän toi kuulostaa, mutta on kuitenkin sellanen fiilis, että toi ääni pitäis saada kuulumaan mun Sharma-lesliestä mieluummin kun luureista, vaikka B4:ssa onkin lepa emuloituna.

Ota siitä B4:sesta emulointi pois päältä, tallenna presetit ilman emulointia.

Katselin tietsikan ulostuloja ja en ole varma, mutta näyttäs vähän että kätsyintä ois yksinkertasesti ottaa signaali lepalle samasta rööristä ku mistä se menee tietsikan kaiuttimille.

Ihan tavallisesta tietokoneen kuulokeliitännästä mulla menee piuha mikserille. Mikseri on kiva kun siihen voi helposti yhdistää kaikkea, saisit vaikka kaikki vintagehärvelit yhdistettyä yhtä aikaa.

Kysymys, siis tyhmä kysymys, kuuluu: Voiko tälläsessä systeemissä olla jotain ongelmia, siis että otan Sharma-lepalle ja tietsikan kajareille samasta rööristä signaalin?

Ei tule mieleen ongelmia.
Neljä Ruuvia
05.09.2006 07:44:27 (muokattu 05.09.2006 07:45:02)
Ei tule mieleen ongelmia.

Mulle tulee,läppärithän ei kai vaadi maadoitettua mutta pöytäkoneet kai melkein poikkeuksetta.
Maalenkki tulee nimittäin mahd. ongelmana mieleen. Se poistetaan katkaisemalla audiosignaalista maadoitus,EI teippaamalla jotain virtapiuhaa,yms.

Edit:vähän virheitä :-)
uneksija
05.09.2006 12:29:37
Mulle tulee,läppärithän ei kai vaadi maadoitettua mutta pöytäkoneet kai melkein poikkeuksetta.
Maalenkki tulee nimittäin mahd. ongelmana mieleen. Se poistetaan katkaisemalla audiosignaalista maadoitus,EI teippaamalla jotain virtapiuhaa,yms.

Tottakai jo eilen kokeilin laittaa yksinkertaisesti piuhan tietsikasta lepattimeen, tietsikan kajareitten tilalle - ja katso! hullu hurina alkoi kuulumaan lepattimesta, eikä siihen vaikuttanut lepattimen oma voluuminsäätö ollenkaan. Käytän siis pöytäkonetta. Kyseessä on nyt sitten varmaan se maalenkki. Enpä oo koskaan kuullu että tommonen hoidetaan katkaisemalla maadoitus! Ei sen puoleen, en minä epäile mitään, mutta voisko joku ystävällisesti kertoa joko tässä tai pikaviestitse, että mistä tää johtuu - siis teoreettinen pohja tälle, olisin kiinnostunut, nimittäin suht hyvin ymmärrän sekä sähköopin että elektroniikan, mutta nyt hiukkasen tipuin kärryiltä. Kuinka tärkeä maadoitus piuhoissa sitten ylipäätänsä on?
musamies
05.09.2006 15:01:32
Tottakai jo eilen kokeilin laittaa yksinkertaisesti piuhan tietsikasta lepattimeen, tietsikan kajareitten tilalle - ja katso! hullu hurina alkoi kuulumaan lepattimesta, eikä siihen vaikuttanut lepattimen oma voluuminsäätö ollenkaan. Käytän siis pöytäkonetta. Kyseessä on nyt sitten varmaan se maalenkki. Enpä oo koskaan kuullu että tommonen hoidetaan katkaisemalla maadoitus!

Mulla tulee hurina kotiolosuhteissa kuulosuojainkuulokkeilla jos piuha menee niihin. Kotona kone ei maadoitetussa pistorasiassa. Jos pistorasia maadoitettu, niin ei tule hurinaa.
maza
05.09.2006 15:39:34

Tottakai jo eilen kokeilin laittaa yksinkertaisesti piuhan tietsikasta lepattimeen, tietsikan kajareitten tilalle - ja katso! hullu hurina alkoi kuulumaan lepattimesta, eikä siihen vaikuttanut lepattimen oma voluuminsäätö ollenkaan.

En jaksa laiskuuttani analysoida ongelmaa. Ongelmaan helppo ratkaisu on kuitenkin DI-boksi.
iikkuli
05.09.2006 20:24:18
Itse käytän aina läppärin kanssa erotusmuuntajaa. Ei hurinoita!
SPEKULOISIN JOS...
uneksija
06.09.2006 15:36:18
Ei merkittävästä auttanu toi maadotuksen katkaiseminen audiopiuhasta, mutta hurinat väheni erittäin merkittävästi, kun tapahtui älynväläys ja tajusin laittaa lepan virtapiuhan samaan pistorasiaan kun tietsikan, heh...

Mitäs mieltä ihmiset muuten ootte tosta B4:n (ver2) lepasimulaattorista? Mun mielestä etenkään lepa nopeella ei siinä kuulosta niin mitenkään maailman parhaalta... Ton mun Sharma "Sharmette"-lepattimen nopee lepatus kyllä kuulosti paremmalta, mutta muutoin toi Sharma on kyllä semmonen melkolailla tummasaundinen, ja keyclickin minimoiva, ja jotenkin munaa (tarkoitan tietysti kananmunaa ;) vähentävä saundiltaan. Voi hitsin hitsi, ei oo helppoo saada huippu-urkusaundia.
Neljä Ruuvia
06.09.2006 16:24:07
Ei merkittävästä auttanu toi maadotuksen katkaiseminen audiopiuhasta, mutta hurinat väheni erittäin merkittävästi, kun tapahtui älynväläys ja tajusin laittaa lepan virtapiuhan samaan pistorasiaan kun tietsikan, heh...

No heh heh,kyllä se kuitenki usein auttaa.
Leikari
06.09.2006 16:32:18
No heh heh,kyllä se kuitenki usein auttaa.

oman "studiohuoneen" rempassa vedettiin sinne kahdet sähköt - toiset "roskakäyttöön" ja toiset soitto- ja äänitysvehkeitä varten. Jälkimmäinen otetaan ulos asennuskouruun asennetuista pistorasioista (liki parikymmentä). Puolituttu sähkömies toi käytännössä uuden veroiset asennustarvikkeen kaverihintaan (20%) svh:sta, työtä meni kaikkinensa siihen huoneeseen täysi päivä (työn osuuden laskusta vähensin verotuksessa - "omavastuu oli mennyt jo mattomiehen kanssa)
--> maahurinaongelmia ei ole ollut. Jos löytyy sopivanhintainen "sähkönputsari" vielä väliin niin sillekin on liitäntäpaikka olemassa.
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)