Aihe: Basson alkeet
1 2 3 4
doppelgänger
07.08.2006 10:42:01
Olen alkanut harjoittelemaan Black sabbathin Iron mania uudelleen. Intro sujuu hyvin, mutta sitten tulee nopea kohta jossa aina sekoan
willie
07.08.2006 23:18:13
Mun yksi kaveri soittaa kyllä kitaraa. Olisikkohan sen kanssa soittamisesta hyötyä?
Mistä noita rytmikoneita sun muita saa ja paljon keskiverto rytmikone maksaa?

Tuolta voit asentaa ihan ilmaisen metronomi/rumpukoneen tietsikallesi :
http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml
doppelgänger
08.08.2006 15:56:34 (muokattu 08.08.2006 22:52:12)
Kiitti! Onko nuille eri äänille jotkut tietyt nuotit vai pitääkö ne itse keksiä?

Vielä yksi toinen juttu. Meneekö Iron man näin:
http://www.basstabarchive.com/cgi-b … i?tab=b/black_sabbath/iron_man.btab

Meneeköhän mulla rytmi väärin vai onkohan jotain muuta vialla kun tuntuu että joku mättää
Markus Y
12.08.2006 11:59:02 (muokattu 12.08.2006 11:59:19)

Meneekö Iron man näin: http://www.basstabarchive.com/cgi-b … i?tab=b/black_sabbath/iron_man.btab

Meneeköhän mulla rytmi väärin vai onkohan jotain muuta vialla kun tuntuu että joku mättää

Noissa sun tabeissa näyttäisi tuo basson viritys olevan DADG. Veikkaan että sun bassos on ihan normi EADG vireessä. Eli siis jos tabeissa lukee paksuimmalla kielellä vaikkapa ------6----2------ niin sä soitatkin ------4-----0----- eli transponoit (hieno sana) sen homman D:stä E:hen.

Huonosti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit.
freeze
15.08.2006 05:38:03
sain tänään sen basson ja harjottelinkin kaikkea. Yksi juttu ei vain onninstu
G|------------------
D|-----2------4------
A|------------------
E|------------------

ei se voi olla niin vaikea mutta ei vaan onnistu

ei niitä tabuloita kanata aluksi opetella:P nuotit kanssa...mul on konsalla toinen aine basso ..ostin basson ja kokeilin ja huomasin et ei se ollukkaa nii helppoo :) mutta kun mestari (jouni hokkanen) antoi pari tuntia niin sitten alko sujua :D
Maiden01
22.08.2006 18:27:14
Ehkä vähän turha kommentti, mutta oli pakko sanoa että aivan hiton hienoa että 11v kaveri jaksaa alkaa soittamaan bassoa kun varmaan suurin osa kavereista pelaa vielä pleikkaa. Onnea uralle!
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Carpenter
22.08.2006 22:18:33
Ehkä vähän turha kommentti, mutta oli pakko sanoa että aivan hiton hienoa että 11v kaveri jaksaa alkaa soittamaan bassoa kun varmaan suurin osa kavereista pelaa vielä pleikkaa. Onnea uralle!

Komppaan. Minusta on mukavampaa, että soittoinnostus lähtee itsestä eikä vanhemmat vaan laita soittotunnille. Itse aloitin soittamaan pianoa 10-vuotiaana ja kitaraa 14 (pari vuotta aikaisemmin akustisen rämpyttelyä). Tunnen yhden ikäiseni kaverin, joka on 3-vuotiaana laitettu viulutunneille, mutta nykyään hän ei enää harrasta enää mitään soittamista.
Maiden01
22.08.2006 22:31:29
Komppaan. Minusta on mukavampaa, että soittoinnostus lähtee itsestä eikä vanhemmat vaan laita soittotunnille. Itse aloitin soittamaan pianoa 10-vuotiaana ja kitaraa 14 (pari vuotta aikaisemmin akustisen rämpyttelyä). Tunnen yhden ikäiseni kaverin, joka on 3-vuotiaana laitettu viulutunneille, mutta nykyään hän ei enää harrasta enää mitään soittamista.

Just tätä tarkoitin. Jos soittaminen ei ole omasta halusta kiinni niin harrastus loppuu melko varmasti jossain vaiheessa. Monet kaverit on just soittaneet pianoa ala-asteella, mutta ei mitään tietoa kiinnostuksesta musiikkiharrastusta kohtaan enään tänä päivänä.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
doppelgänger
23.08.2006 15:16:36 (muokattu 23.08.2006 15:17:12)
Mä aina halunnu osata soittaa bassoa tai jotain muuta vastaavaa. Oli mulla bändikin kun mä olin 9v.
Ocean Boulevard
23.08.2006 17:16:10
Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä!
Silenseux
31.08.2006 15:32:00

täytyy kyllä itsekin sanoa että todella asiallista tekstiä noinkin nuorelta ja innostus on ilmiselvästi kova, mikä on ensimmäinen ja tärkein asia mikä soittoharrastusta aloittaessa pitää olla kohdallaan, ja tottakai vielä aloittamisen jälkeenkin. onnea tosiaan sinulle. mulla itsellä on elämäni ensimmäinen bassotunti ensi viikolla, vaikka pääasiassa pianoa soitankin. jännittää. :)
Eiku se menee niin että a-doorisen sävelillä neljäsosia ylöspäin vaan niin kauan että koskettimet loppuu! -Beatles-I'm the Walrus
doppelgänger
31.08.2006 19:23:21
Tiedättekö muuten että onko yleensä noihin musiikkiopistoihin pääsykokeet kahdesti vuodessa?
Novac
31.08.2006 20:24:31

Tiedättekö muuten että onko yleensä noihin musiikkiopistoihin pääsykokeet kahdesti vuodessa?

Se riippuu opistosta, mutta yleensä on yhdet pääsykokeet vuodessa(kevät).
mikä on olutta on nyt mennyttä...
-roger-
04.09.2006 20:07:33
Itse olen kanssa aika nuori ja kitaraa olen soitellut nyt 3kk. Basso on mullakin ollu aina se päätavoite ja olen juuri tutkailemassa eri malleja. Ainakaan kitaraa aloittaessa en tiennyt läheskään näin paljon joten kiitos porukalle!!
-rs-
doppelgänger
05.09.2006 16:32:56 (muokattu 05.09.2006 16:34:34)
Iron manisssa on joku ihan outo n. 1:56-2:00 min kohdalla. Mun tablojen mukaan pitäs mennä jotenkin näin

G------------
D------------
A---7----5--
E----------- 2X

Onko mitään neuvoja?
Jonte
05.09.2006 20:06:58
Basistin tärkein ominaisuus on ehdottomasti rytmitaju. Ilman sitä ei voi olla basisti. Vaikka pompottelisit pelkkiä vapaita kieliä, mutta jos se svengaa, niin sillon homma on ok!

Jep!

Olen soitellut sellaisen basistin kanssa joka kiirehtii. Kokeilkaa toisetkin!
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
baron
05.09.2006 20:09:28

Jep!

Olen soitellut sellaisen basistin kanssa joka kiirehtii. Kokeilkaa toisetkin!

Ai, mulla on ollut kiilaava rumpalisti ja sleebaava basisti. Kokeilkaas sitä, jos uskallatte.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
doppelgänger
11.09.2006 17:42:13
miten noista nuoteista voi opetella soittamaan? neuvoja?
32788
14.09.2006 19:15:34
miten noista nuoteista voi opetella soittamaan? neuvoja?

Käy kirjastossa, sieltä pitäis löytyä jotain kirjoja missä opetetaan.

Eikö koulussa ole muka musatunneilla nuotteja käsitelty?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)