Aihe: Aktiivin ja passiivin erot
1 2 3
Totsku
04.09.2006 11:43:15
Oon hommaamassa bassoa ja nää on nyt eri vaihtoehtoja:

http://www.musicstore.de/en/Bass/7_ … 66-001/0/0/0/detail/musicstore.html

ja

http://www.musicstore.de/en/global/ … 60-001/0/0/0/detail/musicstore.html

Mua kovasti kiinnostaa tietää nyt mikä on aktiivi- ja passiivivehkeiden olennaisimmat erot. Tuo Miller on aktiivi ja toinen on passivi. Käsittääkseni millerin mikit ei ole aktiivisia mutta sen elektroniikka on.

Onko aktiivi- ja passiivielektroniikka tarkoitettu mahdollisesti erilaiseen musiikkiin, vai mikä niiden käyttötarkoitus on?
hemmo
04.09.2006 11:46:52

"Nielin siinä kyyneleitä, vie vittu muijakin vielä, stnan kikolo." - sirdickyj
Totsku
04.09.2006 12:23:51
Ok. Osa tuosta linkistä alkaa mennä jo yli hilseen mutta eiköhän nuo perusasiat tullu ymmärrettyä. Mutta onko noilla kahdella bassolla suuria eroja soundin suhteen noin mutu-tuntumalla? Jos oikein käsitin, tuossa millerissä on passiivimikit ja aktiivielektroniikka ja perusjatsari on kokonaan passiivi. Minkälaisiin musiikkityyleihin noita voi suositella vai onko skaala turhan laaja mainittavaksi asti?
okabass
04.09.2006 19:27:55 (muokattu 04.09.2006 19:36:29)
Mua kovasti kiinnostaa tietää nyt mikä on aktiivi- ja passiivivehkeiden olennaisimmat erot. Tuo Miller on aktiivi ja toinen on passivi. Käsittääkseni millerin mikit ei ole aktiivisia mutta sen elektroniikka on.

Onko aktiivi- ja passiivielektroniikka tarkoitettu mahdollisesti erilaiseen musiikkiin, vai mikä niiden käyttötarkoitus on?

MOI

Aiheesta varmaan voisi kirjoittaa kirjan.

Passiivissa ei oikeastaan (erään määritelmän mukaan) voi puhua elektroniikasta, koska siinä ei ole puolijohteita. Passivissa on pelkkä mikki ja vol ja tone potikat. Signaali on suht heikko: 100mV hujakoilla ja turhan korkeaimpedanssinen : luokkaa 5-10kΩ. Tällaisellä ei voi soittaa, ilman että taajuusvaste muuttuu, matalaimpedanssiseen inputtiin esim. studiolaitteet ja siihen tulee helposti häiriöitä. Passiivi vaatii mielellään 1MΩ inputimpedanssin (putkilaite). Tone on ainoastaan vaimentava (ei välttämättä ollenkaan huono asia).

Aktiivissa on patteri (9V neppari) joka antaa virran etuvahvistimelle (monasti 8-jalkainen IC-piiri,ns operaatiovahvistin). Etunen muuntaa mikin (joka sattaa olla ihan samanlainen kuin passiivissakin) korkeaimpedanssisen 5-10kΩ signaalin matalaimpedanssiseksi -luokkaa 100Ω. Lisäksi signaalitasoa usein nostetaan ja aktiivinen ekvalisointimahdollisuus usein lisätään. Aktiivipelin voi kytkeä melkeinpä mihin laitteeseen tahansa, eikä esim. piuha vaikuta soundiin.

"Aktiivisoundissa" on luonteenomaisesti monasti enemmän ylä- ja alapäätä. Tämä voi olla tilanteesta, soittajasta, musiikkityylistä, kuun asennosta... ;) riippuen, joko hyvä tai huono asia. Minun eteeni tulevista tilanteista se on sanotaan 95% tapauksista parempi kuin passiivi. Hyvä aktiivisysteemi on eka valinta. Mutta jos valittavana on keskinkertainen tai huono aktiivi ja esim perus jazzi tai presari, niin otan ilman muuta passiivi 7enderin.

Olen soittanut viimeiset parikymmentä vuotta aktiivisysteemeillä -EMG ja WAL. En kaipaile passiivi jazz basso soundia, joka oli käytössä aiemmin n.10 vuotta. Tykkään aktiivisoundista ja aktiivisesta WAL eq:sta. Soitin tossa 1½ vuotta passiivi presarilla -ja vielä lepralla- rokkia ja poppia. Siihen passiivi sopi kuin nekku pyllyyn. Kun laitetaan Strato ja Marshall säröllä ja passiivi presari soimaan, niin soundi on kuin 70-luvun levyitä.
Johannes_t
05.09.2006 09:23:22

Bravo, Oka!
Totsku
05.09.2006 11:41:07
Mulla on vahvistimena tämä:

http://www.musik-produktiv.de/shop2 … 0029310/sid/!x32fific/quelle/listen

eli ei ole putkivahvistinta. Sen perusteella olisi siis ilmeisesti järkevämpää ottaa se miller, koska käsittääkseni se on kohtalaisen hyvä aktiivibasso? Tosin tuo Fenderin American Jazz Bass ei varmasti ole niitä huonoimpia passiivilaitteita, eli ei varmaan huono valinta sekään...?
Ylläri
05.09.2006 11:48:28
Mites Oka, jos jaksaisit vielä hieman kertoa lisää... meinaan aktiivimikeistä. Eli eikös mikitkin voi itsessään olla aktiiviset? Millä tavalla esmes aktiivimikki+aktiivietunen-yhdistelmä eroaa soundillisesti passiivimikki+aktiivietunen-zydeemistä?
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Zonebs
05.09.2006 13:05:43 (muokattu 05.09.2006 13:08:17)
virhe
Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset.
rattledad
05.09.2006 13:29:14

eikös mikitkin voi itsessään olla aktiiviset?

Eikös tuo viittaa vain siihen että etunen pakattu samaan kuoreen?
okabass
05.09.2006 14:22:05 (muokattu 05.09.2006 14:38:32)
Mulla on vahvistimena tämä:

http://www.musik-produktiv.de/shop2 … 0029310/sid/!x32fific/quelle/listen

eli ei ole putkivahvistinta. Sen perusteella olisi siis ilmeisesti järkevämpää ottaa se miller, koska käsittääkseni se on kohtalaisen hyvä aktiivibasso? Tosin tuo Fenderin American Jazz Bass ei varmasti ole niitä huonoimpia passiivilaitteita, eli ei varmaan huono valinta sekään...?

MOI
No joo. Tarkemmin: puhuin putkilaitteista (p.etunen) koska niissä on pääsääntöisesti korkeaimpedanssinen input. Jotain 1MΩ luokkaa. Trankkkupelessä se on helposti 250kΩ luokkaa. Sekin on ok, mutta 1MΩ inputti on minusta vielä parempi.

Voit myös jälkeenpäin tehdä/teettää/ostaa erillisen etuvahvistimen passiivibassoon. Ei se vaadi kuin yhden IC-piirin. Esim. Music Man Sting rayssä on yksi 741-oppari .
okabass
05.09.2006 14:37:18 (muokattu 05.09.2006 14:38:10)
Mites Oka, jos jaksaisit vielä hieman kertoa lisää... meinaan aktiivimikeistä. Eli eikös mikitkin voi itsessään olla aktiiviset? Millä tavalla esmes aktiivimikki+aktiivietunen-yhdistelmä eroaa soundillisesti passiivimikki+aktiivietunen-zydeemistä?

MOI

Esimerkiksi EMG-aktiivimikeissä on pieni pintaliitostekniikalla toteutettu preamppi (IC) mikin kuoren sisällä. Mikki on häiriösuojattu tiheällä metalliverkolla ( taitaa olla messinkiä). Koska preampilla voidaan nostaa signaalitasoa, mikissä voidaan käyttää -ja käytetäänkin- vähemmän käämikierroksia, jolloin saadaan laajempi taajuusvaste, (l.enemmän ylä ja alapäätä). Kannattaa katsella netistä lisää yksityiskohtia.

Jaaha. Enpä osaa sanoa muuta kun vivahde-eroista on kyse.
okabass
05.09.2006 14:39:35
Eikös tuo viittaa vain siihen että etunen pakattu samaan kuoreen?

Samaa mieltä.
Ylläri
05.09.2006 14:47:10
Jaaha. Enpä osaa sanoa muuta kun vivahde-eroista on kyse.

Näin varmaan on. Mutta eikös asia kuitenniin ole niin, että aktiivimikkejä ei voi käyttää missään "passiivimoodissa", toisin sanoen aina tarvitaan patteri äänen tuottamiseksi? Tässä mielessä mun mielestä juuri passivimikit+bypass-kytkimellä varustettu aktiivietunen on kerrassaan oiva yhdistelmä, koska siinä saa sekä sen passiivi- että aktiivisoundin samassa bassossa. Ynnä myös mielenrauhaa, kun patterin loppuessa pahassa paikassa on aina se passiivikytkin hätävarana.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
okabass
05.09.2006 15:16:31 (muokattu 05.09.2006 15:17:25)
Näin varmaan on. Mutta eikös asia kuitenniin ole niin, että aktiivimikkejä ei voi käyttää missään "passiivimoodissa", toisin sanoen aina tarvitaan patteri äänen tuottamiseksi? Tässä mielessä mun mielestä juuri passivimikit+bypass-kytkimellä varustettu aktiivietunen on kerrassaan oiva yhdistelmä, koska siinä saa sekä sen passiivi- että aktiivisoundin samassa bassossa. Ynnä myös mielenrauhaa, kun patterin loppuessa pahassa paikassa on aina se passiivikytkin hätävarana.

MOI

Ei ainakaan EMG-mikkejä, tuskin muitakaan.
No mulle on sattunut yhden kerran kahdenkymmenen vuoden aikana, että patteri on loppunut kesken keikan. Se on kiusallinen tilanne. Sen jälkeen laitoin avattavan patterikotelon bassoon ja varapatterin laukkuun. Kerran sitten kyseinen avattava kotelo teki tenän, kun Duracell juuttui puoliväliin koteloa juuri ennen settiä. Vaikka sydän jätti useammankin lyönnin väliin, siitäkin selvittiin. Duracellissahan on kotelo vähän "neliskanttisempi" kuin muissa nepparipattereissa.
J.Hollström
05.09.2006 15:25:51
"Aktiivisoundissa" on luonteenomaisesti monasti enemmän ylä- ja alapäätä.
...
Kun laitetaan Strato ja Marshall säröllä ja passiivi presari soimaan, niin soundi on kuin 70-luvun levyitä.

Ton esimmäisen lauseen perusteella maustettuna jälkimmäisellä itse tykkään enemmän passiivista. En ole havainnut tarvitsevani kihisevää yläpäätä ja humisevaa alapäätä bassosoundissani. Omasta mielestä passivisysteemi tyrkkää ihan riittävästi molempia. Itsasiassa keskiäänet on se joka bassosoundissa merkkaa minulle eniten ja leikkaan molemmista ääripäistä pois jos vahvistimessa on graafinen eq. Toimii bändikontekstissa paremmin.

Muuten kyllä okabass:lla tuntuu olevan sähköhommat hallussa ja hatunnosto siitä. Itse ymmärrän vaan soundin päälle.
rattledad
05.09.2006 15:28:54

siinä saa sekä sen passiivi- että aktiivisoundin samassa bassossa

Mutta eikö aktiiveissa ole ideana pikemminkin se, että mikin voi käämiä vähemmillä kierroksilla, mikä vaikuttaa taajustoistoon, mutta vaatii lisävahvistusta? Elikkäs saako passivimikeillä+etusella sittenkään varsinaista 'aktiivisoundia'? Noin niin kuin teoriassa...
Johannes_t
05.09.2006 15:30:28 (muokattu 05.09.2006 15:30:36)

En ole havainnut tarvitsevani kihisevää yläpäätä ja humisevaa alapäätä bassosoundissani.

Ei kai niistä kukaan tykkää tai tarvitse? ;)
Ylläri
05.09.2006 15:46:52
No mulle on sattunut yhden kerran kahdenkymmenen vuoden aikana, että patteri on loppunut kesken keikan.

Mulla ei ole onneksi itse keikalla patteri loppunut, mutta kerran soundcheckissä kyllä. Varapatteria ei tietenkään ollut messissä, mutta silloisessa bassossa oli onneksi passivikytkin. Periaattessahan riski patterin loppumisesta väärään aikaan on hyvin pieni, mutta itselleni ainakin tekee tiukkaa muistaa hoitaa tuommoisia "kerran vuodessa"-juttuja. Ja toisaalta olen liian pihi että sitä useamminkaan viitsisin tehdä...

Mitä tulee soundieroihin, niin passiivisoundissa on kieltämättä sitä riisuttua, klassista kauneutta. Hyvässä passiivibassossa on tasapainoinen plug-and-play-soundi, joka toimii bändikontekstissa ihan sellaisenaan, EQ:t nollissa.

Aktiivibassoista ei aina tahdo samaa meininkiä löytyä, mutta poikkeuksiakin on. Mun oma Sandbergini soi aktiivimoodissa hyvin samanluontoisesti kuin passiivisenakin, pikkuisen vaan tulee sitä modernia särmää eli lähinnä lisää ylä- ja alapäätä. Ja samalla tavalla se toimii bändissä tosi hyvin ilman kummempaa muokkausta.
J.Hollström
05.09.2006 15:47:47
Ei kai niistä kukaan tykkää tai tarvitse? ;)

Eli suomeksi en ole havainnut aktiivisysteemin tuottamasta lisäarvosta ylä- ja alapäähän mitään hyötyä käytännössä. Varsinkaan alapäähän ;o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)