Aihe: tupakka + laulaminen =hyvä ääni?
1 2 3
Apricot
16.08.2006 09:19:44
Ja ihan hyvin se vetää;)

Jätti mainitsematta äänihuulilleen tehdyn leikkauksen...
"I got the Pieksämäki railway station blues."
fifi
16.08.2006 10:48:08

Juuri tätä minä jo aiemmin tarkoitin, kun joku ihmetteli esim. Ville Valon tupakointia ja sen vaikutusta ääneen. Kaikki eivät puhu julkisesti siitä, kuinka käyvät leikkauttamassa äänikyhmyjään yms. Se on isolle osalle laulajista häpeän paikka - "laulan muuten niin väärällä tekniikalla ja rasitan kurkkuani viinalla ja tupakalla, että käyn säännöllisesti leikkauksessa". Harvempi sitä kehtaa myöntää.

Eli vaikka joku tupakoisikin ja käyttäisi ääntänsä väärin, ja vaikka näennäisesti ääni olisi "kunnossa", emme voi tietää, kuinka säännöllisesti kyseinen henkilö joutuu leikkaukseen sen takia. On siis virheellistä vetää johtopäätöksiä, että "sillä on hyvä ääni, vaikka se tupakoi", koska emme tiedä kaikkia faktoja.
LNA
16.08.2006 11:31:46

laulaminen * tupakka - (laulaminen / tupakka)2 > hyvä ääni

HOHO!!! *räkänaurua*
Kuule Taceren single I Devour kulutta. PE 18.08. SEMIFINALISSA TACERE & MOONMADNESS - OVET 21:00 - SISÄÄN 6¤ /K-18
arppah8
16.08.2006 15:21:39 (muokattu 16.08.2006 15:27:21)

Kappas pentele, tuota en tiennytkään.

Omasta kokemuksesta voin kyllä kertoa, ettei tupakointi kyllä ääntä paranna. Ihan eri tavalla alkoi tulla voimaa ääneen tuossa keväämmällä kun olin kuukauden polttamatta. Pahus kun 18 vuoden ajan vaalitusta tavasta on niin pirun vaikea päästä eroon... Kohta yritetään taas.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
waldemarx
19.08.2006 11:26:27
Itse en ryhtyisi tupakoimaan sen takia, että äänestäni tulisi "hyvä". Ja, mitä sitten tarkoittaa tuo "hyvä". Kyllä kai se tupakointi voi madaltaa ääntä, mutta ei se kovin viisasta ole.
i2
22.08.2006 21:25:09
Kannabiksesta tulee hyvä ääni. Madaltaa vitusti.

no ei kai, se vie äänen iha kokonaan pois.

Et ole tainnut ikinä kuunnella rekkeetä?
waldemarx
26.08.2006 12:34:33
Tuskinpa noilla poltettavilla aineilla on juurikaan tekemistä hyvän äänen kanssa.
Mannana
27.08.2006 17:45:02
Tuohon Ville Valoon. Satun tietämään, että se herra sairastaa astmaa ja kortisonipiippua käyttää siinä tupakan ohessa. Kortisoni on semmonen aine, että sillä ääni aukeaa kummasti ilman mitään äänenavauksia. Myrkkyähän se on, mutta kerran flunssassa kokeilin ystävän piippua ja oli aivan mieletön vaikutus. Olen itse laulaja ja ilman mitään avauksia en ole moista kokenut. Se on siis Valon salaisuus :) Ei kovin viisasta pitkällä tähtäimellä, koska kai sitä tarvitsee huumeiden tapaan yhä enemmän ja enemmän, jotta saa toivotun kaltaisen tuloksen..
fifi
27.08.2006 18:23:13

Tuohon Ville Valoon. Satun tietämään, että se herra sairastaa astmaa ja kortisonipiippua käyttää siinä tupakan ohessa. Kortisoni on semmonen aine, että sillä ääni aukeaa kummasti ilman mitään äänenavauksia. Myrkkyähän se on, mutta kerran flunssassa kokeilin ystävän piippua ja oli aivan mieletön vaikutus. Olen itse laulaja ja ilman mitään avauksia en ole moista kokenut. Se on siis Valon salaisuus :) Ei kovin viisasta pitkällä tähtäimellä, koska kai sitä tarvitsee huumeiden tapaan yhä enemmän ja enemmän, jotta saa toivotun kaltaisen tuloksen..

Tiedoksi kaikille, kortisoni on aine, josta jää jäämiä äänihuuliin. Pitemmällä tähtäimellä kortisoni tuhoaa äänen. Tiedän useita laulajia, jotka ovat astman takia joutuneet vähentämään ja jopa lopettamaan laulu-uransa. Astma on laulajan pahimpia vitsauksia. Älkää hyvät ihmiset alkako nappaamaan ystävienne astmalääkkeitä paremman äänen toivossa.

Sanomattakin lienee selvää, että tupakointi pahentaa astmaa. Ja mitä enemmän sitä kortisonia joutuu inhaloimaan, sen nopeammin se tuhoaa äänihuulia.
Mannana
03.09.2006 16:29:59
Tiedoksi kaikille, kortisoni on aine, josta jää jäämiä äänihuuliin. Pitemmällä tähtäimellä kortisoni tuhoaa äänen. Tiedän useita laulajia, jotka ovat astman takia joutuneet vähentämään ja jopa lopettamaan laulu-uransa. Astma on laulajan pahimpia vitsauksia. Älkää hyvät ihmiset alkako nappaamaan ystävienne astmalääkkeitä paremman äänen toivossa.

Sanomattakin lienee selvää, että tupakointi pahentaa astmaa. Ja mitä enemmän sitä kortisonia joutuu inhaloimaan, sen nopeammin se tuhoaa äänihuulia.

Juu tietenkin... tekstini ei ollut tarkoitus olla kortisonimyönteinen, vaikka se siltä vaikuttaa näin jälkikäteen luettuna... En suosittele kelleen :D
tanjuli
04.09.2006 20:39:04
Eiköhän se paras lopputulos tule ihan treenaamalla.

ettei vaan ;)
[i hear voices but at least they're on tune]
mannerheim666
05.09.2006 21:59:29 (muokattu 05.09.2006 22:00:47)
soitan rumpuja yhdessä bändissä jonka vokalisti vetää noin 3-4 askia tupakkia päivässä ja juo vähintään 0,7 pullon leijona viinaa. Sillä on pirun räkäinen ääni, mutta osaa vetää tarvittaessa kauniistikin ja sillä on aivan uskomaton soundi puhtaassa äänessäkin. En tiedä mitä siitä äänestä olisi saanut jos olisi kouluttautunut ja terveet elämän tavat, mutta sen tiedän ainakin että ei se kuulostaisi uskottavalta... Multa se pyysi teknisiä vinkkejä jne, mutta kieltäydyin antamasta ja sanoin että, menet pilalle ainoastaan jos mä rupean sua opettaan.... kyä vähän pelottaa koska sen äänijänteet laukee...mitä mieltä olisitte kannattaako luonnonlaulaja pitää luonnonlaulajana vai rupeta sekoittamaan sen päätä tekniikoilla???
tanjuli
05.09.2006 23:44:38
En tiedä mitä siitä äänestä olisi saanut jos olisi kouluttautunut ja terveet elämän tavat, mutta sen tiedän ainakin että ei se kuulostaisi uskottavalta... Multa se pyysi teknisiä vinkkejä jne, mutta kieltäydyin antamasta ja sanoin että, menet pilalle ainoastaan jos mä rupean sua opettaan.... kyä vähän pelottaa koska sen äänijänteet laukee...mitä mieltä olisitte kannattaako luonnonlaulaja pitää luonnonlaulajana vai rupeta sekoittamaan sen päätä tekniikoilla???

taitava opettaja ei pilaa luonnonlaulajaa "tekniikoilla" vaan auttaa äänen säilyttämisessä ja teknisen taidon kehittämisessä tulkintatahdon tasolle ja antaa uusia näkökulmia tulkintoihin (jotka aika monella ns. luonnonlaulajalla on varsin urautuneita).

millä tavalla koulutettu ja "terve" ääni eroaa uskottavuudessa äänestä, jonka kerrot tällä tyypillä olevan? raspi, räkä ja uskottavuus on saavutettavissa ääneen ihan tekniikallakin, ei siihen tarvi tupakkaa ja viinaa. kaikki laulutekniikan opiskelu ei tee ihmisestä huonon oopperalaulajan kuuloista. parhaimmillaan laulutekniikan opiskelu antaa laulajalle työkalupakin, josta voi erilaisia keinoja yhdistelemällä poimia aina sen saundin jonka haluaa - äänijänteitä laukaisematta.

vähän sama kun säveltäjälle antaisi kynän, paperin ja kainalomallisen casion tilalle ammattilaisorkesterin ja huippustudiolaitteiston. se on sitten ihan omista visioista kiinni mitä sillä laitteistolla haluaa tehdä. jotkut tekee edelleen sitä samaa kun kynällä, paperilla ja kainalocasiolla, toisilla aukeaa kokonaan uusi maailma.

saman saundin voi saavuttaa monella eri tavalla, mutta mielestäni uskottavuus on ihan muista asioista kun saundista kiinni. tai mistä mä tiedän, ehkä joku saundi vaan on uskottavampi kuin toinen.
mannerheim666
07.09.2006 00:04:47
millä tavalla koulutettu ja "terve" ääni eroaa uskottavuudessa äänestä, jonka kerrot tällä tyypillä olevan? raspi, räkä ja uskottavuus on saavutettavissa ääneen ihan tekniikallakin, ei siihen tarvi tupakkaa ja viinaa. kaikki laulutekniikan opiskelu ei tee ihmisestä huonon oopperalaulajan kuuloista. parhaimmillaan laulutekniikan opiskelu antaa laulajalle työkalupakin, josta voi erilaisia keinoja yhdistelemällä poimia aina sen saundin jonka haluaa - äänijänteitä laukaisematta.

Se uskottavuus tulee itse siitä tyypistä, siitä munasta ja siitä karismasta, soundista ja tyylistä. 100% rockkenroll! olisiko Anne Mattilakin uskottava laulaja Motörheadiin jos se vähä tekemällä tekisi raspit....
tanjuli
07.09.2006 07:47:23 (muokattu 07.09.2006 07:49:36)
Se uskottavuus tulee itse siitä tyypistä, siitä munasta ja siitä karismasta, soundista ja tyylistä. 100% rockkenroll!

niin. jotenkin en usko että tyyppi, muna, karisma ja tyyli on sellaisia asioita mihin laulamisen opiskelu jotenkin vaikuttaa. eli en ymmärrä miten laulun opiskelu voisi pilata jonkun uskottavuuden.

olisiko Anne Mattilakin uskottava laulaja Motörheadiin jos se vähä tekemällä tekisi raspit....

ei. mutta se johtuu siitä miten anne mattila ja miten motörhead on totuttu kuulemaan. ne on kummatkin tietynlaisia tuotteita joilta odotetaan tiettyjä asioita. tässäkin painaa enemmän tyyppi/mun/karisma/tyyli-sektio kun saundi - luulen että jos a.m opettelee kunnon soundin laulutyylin ja vetää jonkun rallin levylle motörheadin solistina niin ainoa asia mikä kuulijoita kirvelee on se, että he haluaisivat ehkä kuulla mieslaulajaa. voisi ihan yhtä hyvin kysyä että olisiko motörhead uskottava orkesteri soittamaan lavatansseihin? ei. mutta siinäkään ei ole soittotaidosta kysymys vaan tyypeistä, munasta, karismasta ja tyylistä. ei niinkään saundista, koska joka soittimesta saa lavatanssisaundit ulos.

mutta. mun pointti on siis se.

että. jos ihmisestä ottaa pois kaiken muun paitsi lauluäänen saundin, se ei yksistään ole uskottava. kyllä se uskottavuus tulee jostain muusta kun äänenväristä. esim. siitä miten tulkitsee laulamaansa, onko ulkoiset seikat suhteessa laulettuun tekstiin (onko vakuuttava laulaessaan tietystä aiheesta) jne. hetfield ei ole ainoa jota pidetään "uskottavana" JA on käynyt laulutunneilla. saundi ennnen ja jälkeen melkolailla sama, mutta ääni kestää pidempään kun tietää mitä tekee.
insight
07.09.2006 10:22:35
Joo kyllä luonnonlaulajankin kannattaa tunneilla käydä, juuri noista tanjulin esittämistä syistä. Mä uskon olevani jonkin sortin luonnonlaulaja ja kun kävin viime syksynä muutamalla tunnilla, niin sain ihan hyviä vinkkejä ja toisaalta vahvistusta sille, että laulan melko oikein. Paljon on myös opittavaa ja toisaalta myös sitä, että tietää miten asiat tehdään, mutta treenin puutteen vuoksi ei ole päässyt niitä toteuttamaan haluamallaan tavallaan. Treeni kun tuntuu olevan monessa asiassa työkalu uuden ymmärryksen saavuttamiseen, myös laulussa.

Mulla oli aiemmin öisin välillä hengenahdistusta ja se oli yksi monista syistä, minkä takia lopetin tupakoinnin. Kuntoilu on auttanut mulla hapensaantivaikeuksiin. Terveet elämäntavat ovat ainoa keino hyvään ja kestävään soundiin. Loppu on tekniikasta ja ihmisestä kiinni.
When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris.
mannerheim666
07.09.2006 22:29:58
no motörhead on yhtä kuin lemmy... lemmyn soundin erottaa vaikka mistä... siinä on vielä se kumma että mies kuulostaa oikeastaan aina vaan paremmalta mitä paskemmalta se kuulostaa... hetfieldiä en jaksa kommentoida.... laulutunnit ei suoranaisesti vaikuta sen uskottavuuteen mikä onkin sitten saanut kolhuja aivan muista asioista. Onhan se sillain että tangokuninkaan pitää olla puhtoinen poika ja rockkarin pisteet kasvaa taas mokaillessa.
tanjuli
08.09.2006 09:33:54
Onhan se sillain että tangokuninkaan pitää olla puhtoinen poika ja rockkarin pisteet kasvaa taas mokaillessa.

tai ainakin asioiden tulisi näyttää tältä :)

voi kauhistusta jos joku rokkikukko paljastuisikin puhtopulmuseksi! no, tangokuninkaallisten mokailuista luetaan iltapäivälehdissä harva se päivä... eipä niille kovin montaa vuotta yleisön sympatiaa = keikkaa riitä.
vantage
08.09.2006 10:45:36
Kannabiksesta tulee hyvä ääni. Madaltaa vitusti.

no ei kai, se vie äänen iha kokonaan pois.

Enemmänkin syventää musiikkiin positiivisella tavalla toisin kun liika alkoholi.
Ainakin meikälle.. Ja onhan nämä yksilöllisiä juttuja.

Tupakka ei ääntä muuta mutta ääni voi alkaa heittelemään ja ääniin osuminen vaikeentuu. Sen oon huomannut jos jotain.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)