Aihe: Triolivalssi
1
Sandy
10.11.2003 13:18:29
Kaikuluotain (org. Annie´s song), Norjalainen villapaita.. Mitä lajia nuo biisit edustavat? Kun olen funtsinut, että olisi kiva vetää keikalla, mutta osaavatkohan ihmiset tanssia mitään tuollaiseen tahtiin..? Periaatteessahan ne ovat valssia, toisaalta taas ihan selvää triolia. Siis triolivalssia? Oletteko vetäny keikalla ja minkälaisella sukseella?
jarkkkk
10.11.2003 13:22:51
suksi
Olet kirjoittanut keskusteluun 236 kirjoitusta ja aloittanut 8 uutta aihetta, joihin on kirjoitettu yhteensä 256 vastausta (keskimäärin 32 per aihe).
baron
10.11.2003 13:24:51 (muokattu 10.11.2003 13:36:37)

Ennen vanhaan puhuttiin sellaisista kuin triolirokeista, jotka olivat hitaita kappaleita, joissa piano kilkutti trioleita.
(Esim Ankan You are my destiny, Crazy love etc.
Hopeinen kuu)

Kai ne parhaiten voisi tanssia hitaina fokseina ja niin ihmiset tuntuvat tekevän.

Edit: Taisin sotkea Norjalaisen villapaidan (Juice) ja Norjan puun/Norwegian Wood (Beatles) eli olkoon kommenttini mitätön.
Eiks' John Denverin Annie's Song ole tavallinen hidas valssi, jota jotkut osaa tanssia, useimmat ei?
Rantsu
10.11.2003 13:34:55
Kaikuluotain (org. Annie´s song), Norjalainen villapaita.. Mitä lajia nuo biisit edustavat? Kun olen funtsinut, että olisi kiva vetää keikalla, mutta osaavatkohan ihmiset tanssia mitään tuollaiseen tahtiin..? Periaatteessahan ne ovat valssia, toisaalta taas ihan selvää triolia. Siis triolivalssia?

Mun mielestäni ne ei ole parasta tanssimusiikkia siinä mielessä, että niissä ei ole "sisäänrakennettuna" sellaista tanssipoljentoa, minkä tahtiin jalka alkaa liikkua ihan luonnostaan.

Hitaana valssina ehkä Annie´s Song... mutta kun se on fiilikseltään niin herkkä ja jotenkin hauras. Ja Norjalainen villapaita... voihan siitä tehdä valssin jos haluaa, mutta itse en tekisi.

Mutta alä kuuntele mua, kyllä täällä kuitenkin joku nelisorminen korsto tulee sanomaan, että älkää nyt prkl taas hienostelko ja selittäkö, kaikkea voi soittaa ihan miten vaan, me on soitettu jo 20 vuotta ja kaikilla soittimilla! :)
Sandy
11.11.2003 10:26:15
Mun mielestäni ne ei ole parasta tanssimusiikkia siinä mielessä, että niissä ei ole "sisäänrakennettuna" sellaista tanssipoljentoa, minkä tahtiin jalka alkaa liikkua ihan luonnostaan.

Hitaana valssina ehkä Annie´s Song... mutta kun se on fiilikseltään niin herkkä ja jotenkin hauras. Ja Norjalainen villapaita... voihan siitä tehdä valssin jos haluaa, mutta itse en tekisi.

Mutta alä kuuntele mua, kyllä täällä kuitenkin joku nelisorminen korsto tulee sanomaan, että älkää nyt prkl taas hienostelko ja selittäkö, kaikkea voi soittaa ihan miten vaan, me on soitettu jo 20 vuotta ja kaikilla soittimilla! :)

Ei se kyllä hitaaksi valssiksi taivu sitten millään tuo Kaikuluotain, mielestäni. Ja tavalliseksi valssiksi liian nopea. Se on vaan niin hieno biisi, ja Menneisyyden vangit on tehnyt siitä hyvän version, missä Virve ja Freeman laulaa stemmoissa. Samanlaista meininkiä siihen ollaan tavoiteltu. Mutta ehkä se on vaan jätettävä varsinaisilta tanssikeikoilta ohjelmistosta pois ja heittää jossain ravintolakeikalla sitten vaan "hitaana". Tanssilavalla kun tuollainen määritelmä kappaleesta ei ole riittävä.
El Condor
11.11.2003 12:46:58
Hieman aiheen vierestä, mutta tästä trioli/valssi-problematiikasta on pakko mainita sen verran, että muistan taannoin eräällä keikalla nähneeni muuan pariskunnan tanssineen hopeisen kuun valssina. Eli siten, että he mielsivät yhden triolikahdeksasosan neljäsosaksi. Emmekä edes soittaneet ko. kappaletta mitenkään hitaasti; tempo oli pikemminkin kireänpuoleinen. Siinä kävivät jalat taajaan... Parin kunniaksi on kyllä sanottava, että he pysyivät koko kappaleen ajan tempossa. Mahtoi olla hiki.

Muistan eräässä tanssitilaisuudessa myös nähneeni, kun eräs aloitteleva tanssibändi spiikkasi, että "ja toisena tangona tulee sitten hopeinen kuu". Tukka nousi pystyyn, kun pojat alkoivat soittaa kappaletta ihan normaalina triolina. Vaan mitä tapahtui? Suuri osa yleisöstä ei huomannut asiassa mitään outoa, vaan alkoi tanssia kuuliaisesti tangoa. No, mieluummin miten vain.
baron
11.11.2003 12:57:32

Hieman aiheen vierestä, mutta tästä trioli/valssi-problematiikasta on pakko mainita sen verran, että muistan taannoin eräällä keikalla nähneeni muuan pariskunnan tanssineen hopeisen kuun valssina. Eli siten, että he mielsivät yhden triolikahdeksasosan neljäsosaksi. Emmekä edes soittaneet ko. kappaletta mitenkään hitaasti; tempo oli pikemminkin kireänpuoleinen. Siinä kävivät jalat taajaan... Parin kunniaksi on kyllä sanottava, että he pysyivät koko kappaleen ajan tempossa. Mahtoi olla hiki.

Muistan eräässä tanssitilaisuudessa myös nähneeni, kun eräs aloitteleva tanssibändi spiikkasi, että "ja toisena tangona tulee sitten hopeinen kuu". Tukka nousi pystyyn, kun pojat alkoivat soittaa kappaletta ihan normaalina triolina. Vaan mitä tapahtui? Suuri osa yleisöstä ei huomannut asiassa mitään outoa, vaan alkoi tanssia kuuliaisesti tangoa. No, mieluummin miten vain.

1. Delilah on kappale, josta tanssiyleisö on kahta mieltä, joidenkin mielestä valssi ja toisten mielestä trioli (ehkä se vähän bändistäkin on kiinni)

2. Mä en ymmärrä, mistä Hopeisen kuun tulkinta tangoksi johtuu? Jossain tangolaulukilpailuissa, jossa mä jouduin säestämään, se oli valinnaisena kappaleena. Yritin protestoida, mutta "maksaja" piti päänsä ja niinpä sitten soitimme triolitangoa!
Toinen kappale, jota jengi pitää tangona on Amado mio, perusbeguine.
baron
11.11.2003 13:13:20

Ja oikeasti ei kumpaakaan - ihan äärimmäisen huono tanssikappale.

Samaa mieltä, mutta kun meillä sattuu olemaan laulusolistina "Tom Jones"!
Rantsu
11.11.2003 16:36:08
Samaa mieltä, mutta kun meillä sattuu olemaan laulusolistina "Tom Jones"!

Onneksi ei "Tapani Kansa"... :)
Fuzzy Boner
11.11.2003 16:36:38

Niin tai Tapani Kansa himself
Mitä pidempi varsi, sitä himmeempi lamppu
baron
11.11.2003 16:44:24

Ei kyllä paljon puutu!

(Viitaten siihen, mitä mä tällä palstalla oon lukenut "kansakoulusta".)
Irti Humpasta
11.11.2003 19:27:16

Ja oikeasti ei kumpaakaan - ihan äärimmäisen huono tanssikappale.

... tulee mieleen vielä Wieniläisvalssimme Pariisissa :)...
Yhtä huono tanssia, mutta kun artisti Tap** antaa yleisölle ohjeita :"Pyörikää, pyörikää nopeammin.... Jos joku tulee väittämään, että tämä on liian nopeeta, niin se on paska puhetta. Se on vain yrityksen puutetta!!!"
Pojat äänitti tuurauskeikalla salaa kiipparisooloa.
Rantsu
11.11.2003 20:21:12
... tulee mieleen vielä Wieniläisvalssimme Pariisissa :)...
Yhtä huono tanssia, mutta kun artisti Tap** antaa yleisölle ohjeita :"Pyörikää, pyörikää nopeammin.... Jos joku tulee väittämään, että tämä on liian nopeeta, niin se on paska puhetta. Se on vain yrityksen puutetta!!!"

Olen kokenut saman... kyseisen kappaleen parina oli "Rakkautemme valssi" ja kerran sitten Littoisten lavalla T. alkaa kesken loppuhyräilyjen "ra-ra-ra rai-rai ra-raa, ra-ra-ra rai-rai ra-raa" huitoa bändille lisää ja lisää tempoa, huutaa aina välillä jengille jotain pohjalta: "älkää nyt stepatko siinä edestakaisin, pyörikää, PYÖRIKÄÄ!!"... Tunnelma on kuin Fellinin elokuvasta.
Veksi
11.11.2003 22:15:40
Juha Watt Vainion kappale Vanhoja poikia viiksekkäitä on
n.s triolivalssi,eipä muuta !?
isojussi
11.11.2003 23:43:34
Juha Watt Vainion kappale Vanhoja poikia viiksekkäitä on
n.s triolivalssi,eipä muuta !?

Niinpä. Tai oikeestaan siinä on alunperin valssia vaan se B-osa. Originaalissa A-osa oli Ihan kunnoon triolia, eikä mitään valssia.

Ironista muuten, että sinä vounna jona tuo kyseinen biisi karsiutui Syksyn Sävelen loppukilpailusta, ko. kinkerit voitti Parlamentaarikko Alatalon "Rikoo on riskillä ruma"...:-)
Osta mut - ma olen kaupan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)