Aihe: Voimavirran käyttö?
1 2 3
Egi
11.11.2003 11:48:09
Törmäsimme keikalla tämmöiseen ongelmaan joka on ainakin minulle melko tuntematon asia.
Keikkapaikan sähköt osoittautuivat erittäin häiriöalttiiksi, joka johti todella koviin hurinoihin ja pörinään pa-kamoista.
Jälkeenpäin saimme kommenttia, että olisi pitänyt käyttää voimavirtaa, (niin kaikki muutkin tekevät).
Onko siis voimavirran käyttö keikkatoiminnassa todellakin yleistä??
juu,ei.
Marzi
11.11.2003 12:13:28 (muokattu 11.11.2003 12:16:43)

Törmäsimme keikalla tämmöiseen ongelmaan joka on ainakin minulle melko tuntematon asia.
Keikkapaikan sähköt osoittautuivat erittäin häiriöalttiiksi, joka johti todella koviin hurinoihin ja pörinään pa-kamoista.

Varmasti pörisee kun vetää sähköt mistä sattuu. Siellä voi olla vaikka mitä himmenninkanavia niissä seinätöpseleissä. Ja sähköä saattaa kiertää mistä tahansa lavan ympäri ja jos siellä on ympyrässä kamaa, alkaa varsinkin yksikeilaisten kitaranmikkien kanssa touhuaminen olla epätoivoista kaiken hurinan ja pirinän keskellä.

Maabrummeja syntyy todella helposti. Niitä kannattaa välttää vetämällä sähköt kunnolla maadoitetusta keskuksesta.

Jälkeenpäin saimme kommenttia, että olisi pitänyt käyttää voimavirtaa, (niin kaikki muutkin tekevät).
Onko siis voimavirran käyttö keikkatoiminnassa todellakin yleistä??

Kyllä! Kyllä! Kyllä! Keikalla ei saa IKINÄ vetää virtoja mistä sattuu töpseleistä! Seurauksena voi olla vakava sähköisku, laittiden rikkoontuminen ja KUOLEMA! Jos sähköpistokkeiden maat on eri paikoissa ja sulla on kitarastyrkkari jossain ja pa-vehkeet jossain saatat saada sähköiskun kun otat mikrofoniin ja kitaraan kiinni yhtäaikaa. Nim. "Vaihtovirta tuntuu munaskuissa"

Voimavirrassa on sama maa ja nolla, joten kaikki maadoittuu samaan paikkaan.

Jos liikkuu omalla kalustolla, pitää settiin hakea voimavirtakeskus ihan ensi tilassa. 16A keskus, jossa on esim. shukojako joka vaiheelle ja mahdollisesti linkki jatkovoimavirralle toimii. Vedät sen seinään ja jaat siitä tähtimäisesti virrat. Ja mielellään sitten tasaisesti joka vaiheelle. Kaikki äänisähköt vedetään tästä samasta. Valot on sitten oma juttunsa erillisellä keskuksella. Jos sähköntarve on kovempi, niin sitten hommataan 32A tai 63A -keskus. Tarpeen mukaan.

Keskuksessa on hyvä olla myös oma vikavirtasuoja, se kun kertoo jos jossain on oikosulku tai muuta mätää.

Vähänki isompi pa tarvii aina voimavirtaa toimiakseen. Normaalista siannenätöpselistä ei tule riittävästi potkua, ja jos tulee(sulake kestää) saattaa kuorma polttaa johdot seinistä.
Pidän ääntä, olen.
kivi
11.11.2003 12:26:20 (muokattu 11.11.2003 12:27:43)
Kyllä! Kyllä! Kyllä! Keikalla ei saa IKINÄ vetää virtoja mistä sattuu töpseleistä! Seurauksena voi olla vakava sähköisku, laittiden rikkoontuminen ja KUOLEMA! Jos sähköpistokkeiden maat on eri paikoissa ja sulla on kitarastyrkkari jossain ja pa-vehkeet jossain saatat saada sähköiskun kun otat mikrofoniin ja kitaraan kiinni yhtäaikaa. Nim. "Vaihtovirta tuntuu munaskuissa"

Niinno. Pelkällä backlinella ja pienillä laulukaapeilla keikkaileva bändi ei mitenkään välttämättä tarvitse omaa keskusta, mutta kunnollisia vahvoja kumipäällysteisiä shuko-roikkia pitää olla sen verran matkassa, että sähkön saa vedettyä yhdestä pisteestä lavalle. Sitä paitsi, voimavirran 400 voltin kanssa pelatessa on hyvä tietää vähän enemmänkin siitä, mitä on tekemässä...

Valovirta (eli tää kaikille tuttu 230V50Hz) riittää useimmiten vallan hyvin, jos on sen verran piuhaa että pääsee etsimään pistokkeen, joka on mahd lähellä sähkökaappia ja jossa ei oo muuta kuormaa.

Valaisimiin tarkoitettua sähköä, joka on katkaisimien ja himmentimien takana, kannattaa varoa kuin ruttoa. Järki käteen, ja kunnioitusta sähköä kohtaan sen verran, että opetellaan se yleismittarin käyttö selkärankaan niin että unissakin osaa, ennen kuin aletaan mittailla niitä tappovirtoja.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Marzi
11.11.2003 12:34:32 (muokattu 11.11.2003 12:49:38)

Niinno. Pelkällä backlinella ja pienillä laulukaapeilla keikkaileva bändi ei mitenkään välttämättä tarvitse omaa keskusta, mutta kunnollisia vahvoja kumipäällysteisiä shuko-roikkia pitää olla sen verran matkassa, että sähkön saa vedettyä yhdestä pisteestä lavalle.

No joo, meillä on käytössä treenikselläkin keskus, siinä on joka vaiheelle kaks numeroitua shukopistoketta ja sitä on roudattu mukana jos mennään laulukamoilla johonkin. Sisältää vikavirtasuojan. Turva on turvaa, sen kanssa tietää, että asiat on kunnossa. Jos vaiheelta on sulake kateissa, sekin näkyy tolla heti.

Nii noo, jos yksi vaihe pukkaa 230 v,(jännitteiden välillä 120 asteen vaihe-ero) vaiheiden välillä on 400 volttia. Mutta se ei tule sieltä kumminkaan ulos. Eli oikeasti toimitaan 3*230 voltin kanssa ja kuormat 16A mukaan.

Ainakin siitä yhdestä pisteestä ne on vedettävä ihan välttämättä.

Niin joo, ja mittarilla voi katsella sitten oikeasti, että onkos siellä sitä volttimäärää mitä pitäs. Noissa vanhoissa puulato-tyyliä edustavissa keikkamestoissa voi sähkötyö olla välillä ihan mitä sattuu. Pitää varautua.
Pidän ääntä, olen.
sormunen
11.11.2003 12:38:02
...että sähkön saa vedettyä yhdestä pisteestä lavalle.

Jos vetää lavalta schukoa, olisi käytännön vinkki:

- valitkaa tökkeli
- toinen kuormittaa niin kauan, että laukee
- toinen katsoo sähkötaulusta, mikä sulake meni
- samalla VÄHÄN näkee, mitä muuta oli takana...

Mutta muuten, en mä tiedä, miksi 3x16A pitäisi vierastaa? Yhteen vaiheeseen PA, toiseen backline ja kolmanteen valot.
fox
11.11.2003 13:27:18

Voimavirrassa on sama maa ja nolla, joten kaikki maadoittuu samaan paikkaan..

Joten kitaroihin tosiaan kannattaa kielimaadoitukseen lisätä "life-saver"- modaus. Varsinkin silloin jos/kun tekee esimerkiks mikinvaihtoa tms. remppaa siellä "konehuoneen" puolella. Ei maksa juuri mitään se. Jos itse tekee...
Egi
11.11.2003 14:03:31
Niinno. Pelkällä backlinella ja pienillä laulukaapeilla keikkaileva bändi ei mitenkään välttämättä tarvitse omaa keskusta .Valovirta (eli tää kaikille tuttu 230V50Hz) riittää useimmiten vallan hyvin

Näin me ollaan tehty toistakymmentä vuotta.
Nykypäivänä kun pa-kamat ovat kasvaneet pienestä powermixeristä ja passiivikaapeista pöytämixeriin ja aktiivikaappeihin, ovat sähköhäiriöt myös yleistyneet, (ei tosin joka keikalla).
Käykö tuollainen kaupassa oleva haaroituspistorasia 3-vaihe+2kpl 1vaihe purkki bänditouhuun?
juu,ei.
sormunen
11.11.2003 16:49:04

Käykö tuollainen kaupassa oleva haaroituspistorasia 3-vaihe+2kpl 1vaihe purkki bänditouhuun?

Enpä tiedä, olisiko se nyt ylivoimainen kustannus hommata keskus, jossa olisi pääkatkaisimen lisäksi sulakkeet vaiheille. Jättäis vaikka pari nahkakrakaa ostamatta...

Mutta jos ei, niin ihan relevantti (joskaan ei ihan papereiden mukainen) vaihtoehto on mun mielestäni tehdä tukeva spider.

Täytyy muuten korjata hiukan tota aikaisempaa viestiä: eli ylikuormituskokeiluun silloin, kun muut vaihtoehdot on jo käyty läpi. Perusperiaate on kumminkin se, että reikä mistä jakaa, niin sen sulakkeen paikka ja sen anatomia pitäisi olla selvillä.
Roadari
12.11.2003 11:46:47
Mutta jos ei, niin ihan relevantti (joskaan ei ihan papereiden mukainen) vaihtoehto on mun mielestäni tehdä tukeva spider.

Virallisesti neuvoisin että älkää ikuna tehkö mitään brakereita tai spidereitä, miksi nyt niitä haaroitus johtoja kutsutte. Jos teillä kuitenkin on sellainen ja sitä käytätte, niin käyttäkää vain ite tekemäänne. Tiedätte silloin tarkkaan mitä se on syönyt. Mutta mielummin unohtakaa parin krakan hankinta ja juokaa pari kaljaa vähemmän, niin äkkiä on rahat koossa kunnon alakeskukseen automaattisulakkeilla ja vikavirtasuojilla. Uskoakseni jokainen on sitä mieltä että omaa henkeä kannattaa varjella!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Juntunen
12.11.2003 18:33:11

Tässähän on kohta sähköasioista FAQ kasassa.
Joni K.
13.11.2003 09:14:35
Tässähän on kohta sähköasioista FAQ kasassa.

No ei todellakaan ole. Vai miksiköhän sähköasentajaksi kouluttautuminen kestää 2-3 vuotta? Tämä on niin arka aihe että älkää missään nimessä tehkö FAQ:ta, jutut on niin mutu-pohjalta, osa on tottunut tekemään näin ja osa sitten vähän eri tavalla. Onhan joukossa toki ihan faktaakin mutta miten asioista tietämätön erottaa ne toisistaan. Ei mitenkään. Jos ei ymmärretä mistä esim. voimavirrassa on kysymys niin sitten mennään keikoille sen verran pienillä laitteilla että se shuko riittää. Jos ei riitä niin sitten palkataan ammattilainen mukaan. Tulee nimittäin aika äkkiä melko tyyriiksi tuo sähköasioiden opettelu tuolla keikkapaikoilla ja vakuutusyhtiöiden viivästyskorot on suomessa sitä luokkaa että niitä ei harrastelijabändin keikkapalkkioilla makseta, pääomasta puhumattakaan.
PL
13.11.2003 09:39:07 (muokattu 10.12.2003 09:34:52)
.............

13.11.2003 10:05:47

tarkoitatko siis sellasta adapteria joka tökätään voimavirtarasiaan ja siitä lähtee 3 kpl suko "normaali" pistorasiaa. Kyllä käy. eli jokainen sukorasia on eri vaiheesta joten tasasta kuormaa sit sinne perään, Maa on sama kaikilla joten hurinat pitäis pysyä kurissa.
"Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen
sormunen
13.11.2003 11:24:20
Vai miksiköhän sähköasentajaksi kouluttautuminen kestää 2-3 vuotta?

Samaa mäkin ihmettelin 90-luvun taitteessa, kun yhden ison mestan seinään ilmestyi 125A UROS. Asentava henkilöstö selvitti, että "tämmönen meille annettiin". Aivan puhtaalla tsäkällä kukaan ei ehtinyt tappaa itseään. Lava kun oli semmonen, mihin tultiin aamulla pimeessä ja totuttuja reittejä käsikopelolla edettiin kunnes sai työvalot päälle ja tää viritys oli tullut kenenkään tietämättä.

Kieltämättä sama ajatus kävi päässä myös 90-l puolivälissä yhdessä isossa maakuntahotellissa, missä maakunnallinen yrittäjä oli urakoinut remontin.

Meillä oli valot kiinni kuuskolmosessa. Kokki lähti töistä, sammutti keittiön valot ja samalla sammuivat myös lavan valot. Sitä vikaa etittiin pitkään, koska eihän kenellekään voinut juolahtaa mieleenkään tommonen ratkaisu. Sattumalta sekin selvisi.

Että kyllä ylipäätänsä keikkaa tekevän pitää perehtyä auttavasti sähköprobleemeihin(kin), koska monet ja erikoiset ovat ne ratkaisut, mitä joku maakuntien mies saa aikaiseksi.

Mutta eihän tämä mikään FAQ ole. Mielipidettä kysyttiin ja ihmiset kertovat, miten ovat tehneet.

Mun tapani on se, että aluksi mä varmistan mahdollisimman perusteellisesti, että talon sähköt toimivat. Siitä eteenpäin mä kytken tavaraa, joka on huollettua. Kun tekee valoja, niin kannattaa heti alussa plottia tehdessä miettiä sähköratkaisut, joihin kuuluu kytkemisjärjestys. Tällöin ikäänkuin automaattisesti tulee myös kuormitettua oikein.

Jos talossa on oma teknikko, mä teen niinkuin se sanoo ja jos joku juttu ei toimi, talon teknikko vastaa korjauksesta.
Ja jos mä len talon teknikkona, mä odotan, että vierailevat tekevät, niinkuin mä sanon.

Ja vielä: ostakaa se keskus. Älkää luottako niihin kaikenkarvaisiin tökkeleihin, mitä "lavalta" jostain sohvien tai dj-hurinapesien liepeiltä löytyy. Tai jos niillä on pakko vetää, ottakaa selvää, missä on sulake ja mitä muuta sen sulakkeen takana on. Kaikki ylimääräinen vek.

ps. se kirjoitetaan "schuko"
Egi
13.11.2003 11:29:09
tarkoitatko siis sellasta adapteria joka tökätään voimavirtarasiaan ja siitä lähtee 3 kpl suko "normaali" pistorasiaa. Kyllä käy. eli jokainen sukorasia on eri vaiheesta joten tasasta kuormaa sit sinne perään, Maa on sama kaikilla joten hurinat pitäis pysyä kurissa.

Joo sellaista olen katellut ja ajatuksena on että olis kai hyvä jos tollanen olis laukunpohjalla varmuuden vuoksi.
Miten muuten hoidatte noi sähköt ylipäätään ,kun hyvin usein on keikkakuppiloissa siellä "soittonurkkauksessa" niukasti pistorasioita ja niistäkin yleensä vain yksi toimii ?
juu,ei.
PL
13.11.2003 12:22:54 (muokattu 10.12.2003 09:34:25)
.............
Juntunen
13.11.2003 12:38:04

No ei todellakaan ole. Vai miksiköhän sähköasentajaksi kouluttautuminen kestää 2-3 vuotta? Tämä on niin arka aihe että älkää missään nimessä tehkö FAQ:ta, jutut on niin mutu-pohjalta, osa on tottunut tekemään näin ja osa sitten vähän eri tavalla. Onhan joukossa toki ihan faktaakin mutta miten asioista tietämätön erottaa ne toisistaan.

Äh, tarkemmin ajateltuani näinhän se on. Onhan tässä toki paljon noita järkeviäkin neuvoja.
Dj.Dumbass
13.11.2003 22:06:03
Minä olen kyllä aina ottanut normaalia 230V valovirtaa ~3kW PA:han eikä ole ollut ongelmia. tuleeko ongelmia kun seuraava hanke on kasvattaa ainakin yhdella kW:llä järjestelmää? sillä lailla ollaan tehty että kaikki mitkä liittyy ääneen otetaan samasta paikasta ja valot tulee voimavirralla sitten sieltä mistä sattuu saamaan. mutta sitten onkin tenkkapoo kun keikkapaikalla on 1 16A voimavirtatöpseli ja valot sekä PA tarvitsevat sähköä sieltä...
Outkast on melkein yhtä hyvä kuin Paisteen 302.
Vivo
14.11.2003 02:05:38 (muokattu 14.11.2003 02:24:56)
mutta sitten onkin tenkkapoo kun keikkapaikalla on 1 16A voimavirtatöpseli ja valot sekä PA tarvitsevat sähköä sieltä...

16A voimavirta = reippaasti yli 10kW. Aika harvoin "keikalla" sähköä enemmän tarvitsee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)