Boge 01.09.2006 23:58:52 | |
---|
Kun äänittelette sekvensserissä isompia projekteja, niin äänitättekö kaikki biisit samaan projektiin peräkkäin (näin olen itse tehnyt ja vaikuttaisi itselleni järkevimmältä miksauksen kannalta) vai teettekö jokaiselle biisille oman pohjan? Olisi muutenkin kiva tietää miten projekteja käsitellään ja käytännön vinkkejä miten projekteja kannattaa hallinnoida. Olen vain kerran ollut tekemässä demoa ulkopuolisessa lafkassa ja sieltä bongasin ton että biisit peräkkäin, harmikseni en silloin ollut vielä niin kiinnostunut studiotekniikasta joten ei sen tarkemmin tullut seurattua äänittäjän toimintaa. Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience. |
kivi 02.09.2006 00:11:28 | |
---|
Erittäin hyvä kysymys. Aniharvoin tulee vedettyä useampia biisejä samaan pohjaan, se toimii lähinnä silloin kun samoilla soundeilla ja suunnilleen samoilla soitinnuksilla vedetään esim jonkin bändin demo, tai muu sellainen sessio jossa soundit eivät juuri vaihtuile. Äänittäessä on ihan kätevää vetää yhteen pohjaan, ja jakaa myöhemmin. Yleensä mulla on jonkinlainen valmis pohja, esim rokkipohja valmiiksi nimettyine audioraitoineen ja ryhmineen tai pohja sellaiselle matskulle jossa on midiä. Rakentelen ne etukäteen rauhassa. Sitten kun tulee levyprojekti päälle, aloitan miksaamisen tyypillisimmästä ja laajimmasta biisistä, ja muokkaan siinä pohjaa juuri tälle orkesterille ja levylle sopivaksi, sitten kopioin sitä pohjaa asetuksineen muille biiseille. Saatanpa laittaa jotain perussoundejakin paikalleen, kyllä ne sitten muuttuvat. Monta biisiä vedin miksausten läpi yhteisellä pohjalla muistaakseni viimeksi levylle asti kun tein 40 biisin punk-LP:tä. Se olisi ollut järjetön homma muuten. Demoja ja vastaavia olen vetänyt yhteispohjaan myöhemminkin - mutta jossain vaiheessa kopioin ja deletoin turhat että saan niistä sitten omat sessiot joka biisille, jos näyttää että niistä tulee enemmän kuin demoja. |
loosah 02.09.2006 00:12:35 | |
---|
Itse äänitän biisit ehdottomasti omiksi sessioikseen, jos ei kyse ole jostain ihan mies ja kitara-osastosta. Sitähän voi sitten kuitenkin aina heitellä dataa sessioiden välillä miksausvaiheessa. Esim. rumpu- tai kitarapohjia jne. Harvemmin nykymusassa on kuitenkaan niin yksinkertaisia rakenteita, että levyllisen pystyis vetämään samaan sessioon. GIGO |
Daunt 02.09.2006 11:02:02 | |
---|
Teen lähinnä metalliosastoa, joten käytän yleensä äänityksissä yhtä pohjaa ja äänitän siihen peräkkäin. Miksauksessa laitan perussoundit kuntoon ja erittelen biisit tarvittaessa omiin pohjiinsa. Demoissa sitä tulee tosin harvemmin tehtyä. Olen tehnyt sellaisen peruspohjan, jossa on kaikki rumpuryhmät ja reititykset valmiina. |
Aki 02.09.2006 12:21:57 | |
---|
Tavallisissa studiosessioissa teen sessiokohtaisen pohjan, josta tallennan myöhemmin kunkin biisin erikseen. Hoppuisemmissa aikatauluissa äänitän samaan projektiin. Joskus tarttee pohjaa muuttaa lennosta, silloin monesti jatkan samaan projektiin ja erittelen sitten myöhemmin. Mikä kulloinkin palvelee tarkoitusta. Jos on jotain MTC-synkkahommia, silloin tietysti omiin projekteihin ni pysyy kello kohillaan ilman säätöä. "C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia |
dewil 02.09.2006 13:06:21 | |
---|
Mä äänitän kyllä aina eri biisit omiin projekteihinsa jo pelkästään senkin vuoksi, että raita filet pysyis samalla omissa kansioissaan etc. Saman biisin eri otot toki vedän peräkkäin samassa projektissa. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
Raimo 02.09.2006 14:59:16 | |
---|
Aina oma sessiofaili ja kansio, muuten jotain menee sekaisin... Jos haluaa "yhtenäisiä" miksausasetuksia, niitä voi sitten aina importoida biisistä toiseen. Uutta näytettä... |
samic 02.09.2006 15:39:57 (muokattu 02.09.2006 15:41:56) | |
---|
ei ole |
kivi 02.09.2006 15:59:41 | |
---|
|
Aivan liian hyvät soundit. :-) - tältä sen ois pitäny soundata:-P http://www.kivenkoti.net/nayte4.mp3 Hoho! hitto olis säästäny sen 2h aikaa jos olis jättnäny mixaamatta ja ajanu särönläpi koko hoidon! hyvä meno tuossa näyte4... ei ole |
Jucciz 03.09.2006 02:13:34 | |
---|
Olikos tää se sessio minkä te veditte Jukkiksen kanssa Lutakon kellarissa? Ei ollu kellari vaan kolmoskerros, mutta oikea rakennus sentäs - ja juuri tuo kyseinen sessio. :) Aivan liian hyvät soundit. Joo, muistankin kun tästä keskusteltiin - kuulemma sai liian hyvin selvää esim. laulusta. Ens kerralla tehään huonommat ja suttuisemmat soundit. |
PwrChordAccent 03.09.2006 20:31:58 | |
---|
Kannatta tehdä muutamia valmiita templateja ja käyttää niitä. Eli jokainen biisi omaksi projektikseen. Nykyään niin moni levy tehdään vähän siellä ja täällä ja miksataan tuolla, että audiofilut on paras pitää ihan omissa pool-kansioissaan. Mikserinasetusten kopioiminen ei niin suuri urakka kuitenkaan ole... Ei se haittaa, setä korjaa... |
milcoin 03.09.2006 23:51:49 | |
---|
Kun äänittelette sekvensserissä isompia projekteja, niin äänitättekö kaikki biisit samaan projektiin peräkkäin (näin olen itse tehnyt ja vaikuttaisi itselleni järkevimmältä miksauksen kannalta) vai teettekö jokaiselle biisille oman pohjan? Olisi muutenkin kiva tietää miten projekteja käsitellään ja käytännön vinkkejä miten projekteja kannattaa hallinnoida. Olen vain kerran ollut tekemässä demoa ulkopuolisessa lafkassa ja sieltä bongasin ton että biisit peräkkäin, harmikseni en silloin ollut vielä niin kiinnostunut studiotekniikasta joten ei sen tarkemmin tullut seurattua äänittäjän toimintaa. Jos on vähänkään vakavempaa äänityshommaa niin kaikki biisit omiin sessioihin/kansoihin. Ja on hyvä vielä tarkistaa et ne äänitettävät filut menee varmasti oikeaan paikkaan. Joskus G3 ja PT 5.1 aikoina tuli äänitettyä 4 metallibiisiä peräkkäin yhteen sessioon. Niitä piti vielä *vähän* detectivellä siivota ja lopputulos oli ziljoona edittiä ja ziljoona x-fadea. Vanha G3 ei vaan oikeen jaksanu ja sen session avaaminen kesti lopulta monta tuntia. Kaverit siinä sitten kärsivällisenä odotti kun tein jokaisesta oman session et päästiin jatkamaan. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
koopop 04.09.2006 00:49:55 | |
---|
Mul on käyny pari kertaa kans että tulee vähän kyykytettyä ja sit kaboom, sessio aukee vasta huomenna. Kahvit näppikselle ja kotiin. Olisi superia saada failsafe-käynnistys / plugin-safe -käynnistys siltä varalta että joku plugari on mennyt mutkalle taikkapa tehot ei riitä muutenvaan. Sais pelastettua session ja itsensä. "Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien |
milcoin 04.09.2006 01:20:42 (muokattu 04.09.2006 01:22:25) | |
---|
Mul on käyny pari kertaa kans että tulee vähän kyykytettyä ja sit kaboom, sessio aukee vasta huomenna. Kahvit näppikselle ja kotiin. Olisi superia saada failsafe-käynnistys / plugin-safe -käynnistys siltä varalta että joku plugari on mennyt mutkalle taikkapa tehot ei riitä muutenvaan. Sais pelastettua session ja itsensä. Tai mä oon unelmoinu sellasesta Excel-tyylisestä, "session takapaneelista" josta ongelmat vois käydä inaktivoimassa tavallaan avaamatta sessiota. Kaikki plugarit, raidat ja reititykset jne. näkyis palikkoina joita vois muutella ilma että se lataa itse plugaria/sessiota DAE-muistiin. Toisaalta voihan raskaat plugarit siirtää hetkeks unused-kansioon, avata sessio, poistaa ongelmat ja tallentaa toisella nimellä. Ja toimiikohan se, että raahaa pelkän sessiofilen (ilman audio- ja fadekansoita) toiselle levylle ja käynnistää "ilman audiofilejä". Jos on vaikka liian raskaat fadet jne. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
axelsson 06.09.2006 17:34:00 | |
---|
Vähän otsikon aihetta sivuten, miten duunaatte miksauksia jossa orkesterilta on vaikka levyllinen biisejä työn alla. Siis teettekö biisejä "rinnakkain" vai kappale kerrallaan lähes valmiiksi asti? Onko "oma tyyli" niin hanskassa että saa soundit kuulostamaan samoilta ja yhtenäisiltä vaikka tekisi biisit yksi kerrallaan? Tuleeko tilanteita että huomaa, sanotaan haitsun olevan pinnassa, jossa vaiheessa sitä tarvitsee käydä pudottamassa kaikista biiseistä? Tämä tietysti siis tilanteessa jossa biiseissä tuleekin olla yhtenäinen soundi. |