Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 5 6 7 8 924 25 26 27 28
Jari Jokinen
01.09.2006 08:25:32
Hyvä kysymys. Esim. tuplakielityksessä suukappale ei saa olla liian syvällä suussa estämäassä kielen toimintaa. Eräässä EVI-videossa kaveri näyttää miten tuplakieli otetaan. Hän laittoi sormen suuhun mallintamaan suukappaletta ja "tykytyky...". ilma valskasi suupielistä niin että sen kuuli.

Tuntuu tosiaan mahdottomalta kielittää nopeasti, ellei päästä ilmaa suupielistä. Tupla- ja triolikieli toimivat minulla parhaiten, doodle-kieli jotenkuten ja huonoiten nopea suora kieli, mikä harmittaa. Syy on kyllä tuossa ohipuhaltamisessa. Ehkä homma toimisi paremmin sillä MDT:llä... Pistin lyhyen näytteen doodle-kielityksestä tänne:
http://www.esnips.com/web/jarijokinensOtherStuff

Tuolla on myös toinen pätkä, jossa laulan EWI:in. Kun laulaa tarpeeksi kovaa ja hakee sopivan sävelkorkeuden, syntyy selvästi kuultava moniääninen efekti. Efektiä on myös hieman siinä doodle-näytteessä. Teknisesti kyse on amplitudimodulaatiosta.

Jostain löytyy kappale "Dance Of The Comedians" Nyle Steinerin EVI:llä soittamana. Siinä on nopeaa kielitystä, mitä en ole muissa löytämissäni näytteissä kuullut. Nyle Steiner on alkuperäisen EVI:n suunnittelija.
Baryton-B
01.09.2006 16:01:04

Tuntuu tosiaan mahdottomalta kielittää nopeasti, ellei päästä ilmaa suupielistä. Tupla- ja triolikieli toimivat minulla parhaiten, doodle-kieli jotenkuten ja huonoiten nopea suora kieli, mikä harmittaa. Syy on kyllä tuossa ohipuhaltamisessa.

Mulla ihan samat ongelmat ja havainnot. Tarkoitukseni on tehdä EWI:stä laajat kotisivut kunhan saan aineiston suunnilleen kasaan.

Ehkä homma toimisi paremmin sillä MDT:llä...

Voi olla, riippuen siitä minkälainen ohivirtaus siinä on. Suukappale ainakin olisi tutumpi. Minä hylkäsin MDT:n senkin vuoksi; kun katselee Morrisonin soittoa, niin se on yhtä raskaan näköistä kuin trumpetilla, ellei hän sitten peilaa? Toivottavasti joku tamperelainen ostaa sellaisen, että pääsee tutustumaan.

Jostain löytyy kappale "Dance Of The Comedians" Nyle Steinerin EVI:llä soittamana. Siinä on nopeaa kielitystä, mitä en ole muissa löytämissäni näytteissä kuullut. Nyle Steiner on alkuperäisen EVI:n suunnittelija.

Minulla on tuo kappaleen pätkä. Siinä on hiton aito trumpetin ääni, kumpa saisi sellaisen. Todennäköisesti siinä on pelissä VL70-m. Laita pikaviestinä sähköpostiosoitteesi, MSN-, Skybe tunnus tjmv. niin lähetän sen sinulle. Annan kyllä vastaavat omat tietoni sinulle.

Olen pari päivää opiskellut äänien muokkausta UniQuest ohjelmalla ja onnistuuhan se. Tosin kovin työlästä hommaa. Mielestäni sain aikaiseksi paremman trumpetin ja Barytonin äänen kuin tehtaan pankissa on. Se ei tarkoita, että ne olisi lähelläkään aitoja. Jostain luin, ettei analogisilla oskilaattoreilla päästä samaan tasoon kuin digitaaliset samplet ovat. Saa nähdä minkälaiset äänet se Matt saa aikaiseksi siihen uuteen pankkiin. Lähetin hänelle demot minkälaiset Barytonin ja trumpetin äänet haluaisin, mutta ei tainnut ymmärtää minun englannin kieltäni. Hän vastaa kyllä nopeasti sähköposteihin, mutta mielellään luettelee jo olemassa olevia linkkejä ja ohittaa kysymykset.

Sivuillasi oli myös äänipankkitiedosto. Latasin sen, mutta en ole katsonut mitä se sisältää?
Jari Jokinen
02.09.2006 12:55:10
Minulla on tuo kappaleen pätkä. Siinä on hiton aito trumpetin ääni, kumpa saisi sellaisen. Todennäköisesti siinä on pelissä VL70-m. Laita pikaviestinä sähköpostiosoitteesi, MSN-, Skybe tunnus tjmv. niin lähetän sen sinulle. Annan kyllä vastaavat omat tietoni sinulle.

Ei kun tarkoitin että jos muut eivät ole vielä kuulleet. Täältähän se löytyy:
http://www.patchmanmusic.com/Steiner_Audio/DanceOfTheComedians.mp3

VL70-m ei kuulosta tuollaiselta. "The main EVI Trumpet patch is a sample of Nyle's own trumpet." Nyle Steinerin oma trumpetti on siinä siis sämplättynä. En jaksanut ruveta kuuntelemaan, millä tekniikalla se on noin eläväksi saatu. Todennäköisesti vaatii paljon editointia jälkikäteen eikä siis onnistu livenä... Hyvin se on kyllä soitettu ja toteutettu verrattuna tavalliseen sämple-pakkopullaan.
Jari Jokinen
02.09.2006 13:13:40 (muokattu 02.09.2006 13:16:57)
Olen pari päivää opiskellut äänien muokkausta UniQuest ohjelmalla ja onnistuuhan se. Tosin kovin työlästä hommaa. Mielestäni sain aikaiseksi paremman trumpetin ja Barytonin äänen kuin tehtaan pankissa on. Se ei tarkoita, että ne olisi lähelläkään aitoja. Jostain luin, ettei analogisilla oskilaattoreilla päästä samaan tasoon kuin digitaaliset samplet ovat. Saa nähdä minkälaiset äänet se Matt saa aikaiseksi siihen uuteen pankkiin. Lähetin hänelle demot minkälaiset Barytonin ja trumpetin äänet haluaisin, mutta ei tainnut ymmärtää minun englannin kieltäni. Hän vastaa kyllä nopeasti sähköposteihin, mutta mielellään luettelee jo olemassa olevia linkkejä ja ohittaa kysymykset.

Varmasti ei tule sellaista soundia, josta voisi esimerkiksi sanoa onko tarkoitettu baritonia vai tuubaa... Onneksi voin soittaa oikeaa baritonia.

Sivuillasi oli myös äänipankkitiedosto. Latasin sen, mutta en ole katsonut mitä se sisältää?

Se äänipankkitiedosto on ladattu EWI4000s:stä resetoinnin jälkeen eikä siis sisällä mitään mielenkiintoista. Se on siellä testimielessä. Voit tehdä kokeen: Syötä se Uniquestilla EWI:in ja lataa sitten EWI:stä takaisin koneelle. Ei saisi tulla virheilmoituksia. Jostain syystä minulla tulee enkä ole vielä ratkaissut ongelmaa. Uniquestin käyttö on siksi hankalaa.
Baryton-B
02.09.2006 14:22:28

En jaksanut ruveta kuuntelemaan, millä tekniikalla se on noin eläväksi saatu. Todennäköisesti vaatii paljon editointia jälkikäteen eikä siis onnistu livenä... Hyvin se on kyllä soitettu ja toteutettu verrattuna tavalliseen sämple-pakkopullaan.

Jos sitä on editoitu, niin minusta törkeä myyntitemppu. EWI:n demotkin kuulostavat paremmilta kuin ne minulla ovat..tai voi olla että virtuoositeetti tekee niistä paremman tuntuisia. EWI:n äänissä ei ole kuin kolme suht hyvää, huilu, klarinetti ja Tuuba. Tuubakaan ei ole hyvä normaalista seuraavassa oktaavissa ylöspäin. Siinä on jonkinlainen ylimääräinen pörinä. No sitähän ei ole tehty vaskisoittimeksi, mutta edes yksi saxofonin ääni saisi olla.

Kai huomasit, että EWI:ssä on vain 80 eri soitinääntä. Loput on dublikaatteja.
Pasuunaa muistuttavia ääniä on seitsemän. Klarinettia muistuttavia ääniä on kuusi.
Valikoin ne äänet ja laitoin ne peräkkäin ja annoin niille suomenkieliset nimet tyyliin: Pasuna 1, Pasuuna 2 jne. Aion vielä valita niistä parhaat ja laittaa ne alkuun peräkkäin. Jostain pasuunan äänestä yritän vielä editoida barytonia muistuttavan äänen. Ensikokeilut eivät ole onnistuneet. Tumpettia muistuttavaa ääntä en ole päässyt lähellekään.

Editoidessahan voi valita oktaavin. Esim. Tuuban 'normaali' oktaavi saisi olla niiden rosoisten rullien kohdalla, mutta ei ole. Vaikka en kyllä tiedä mitä alimmalle oktaaville silloin tapahtuisi ;-)

Se on vähän kuin äänilevyissä, yksi hyvä kappale ja muut täytekamaa.
Baryton-B
02.09.2006 14:25:02

Syötä se Uniquestilla EWI:in ja lataa sitten EWI:stä takaisin koneelle. Ei saisi tulla virheilmoituksia. Jostain syystä minulla tulee enkä ole vielä ratkaissut ongelmaa. Uniquestin käyttö on siksi hankalaa.

En ole tuota kokeillut mutta editoimani soittimet siirtyy EW:n virheettömästi.
Baryton-B
02.09.2006 14:39:24

Varmasti ei tule sellaista soundia, josta voisi esimerkiksi sanoa onko tarkoitettu baritonia vai tuubaa... Onneksi voin soittaa oikeaa baritonia.

Sitä minäkin epäilen ja samalla ihmettelen, missä se viipyy kun demokin on ollut netissä jo kuukausia. Tuskin siitä 90 dollaria kannattaa maksaa, mutta voisimmehan ostaa sen kimppaan jos sinua kiinnostaa.

Minä himoitsen VL70-m sampleria, sillä siinä on ainoa kuulemani baryton (Euphonium). Kun löytäisi jonkun Englannissa olevan liikkeen joka sitä myisi. Siellä se EWI:kin oli halvin. Johtuisikohan jostain kurssivaihteluista.

Mutta pitänee kai olla realisti ja opetella ensin soittamaan ;-)

Minua hiukan ihmetyttää kun EWI:n oskilaattorissa ei ole siniaaltoa. Sehän olisi puhtain aaltomuoto, josta ehkä voisi helpommin alkaa rakentamaan soitinääntä. En iedä, voi olla että noiden sakara-aaltojen yhdistelmistä saa synnytettyä siniaallon.
Jari Jokinen
02.09.2006 15:02:24 (muokattu 02.09.2006 15:03:50)
Minua hiukan ihmetyttää kun EWI:n oskilaattorissa ei ole siniaaltoa. Sehän olisi puhtain aaltomuoto, josta ehkä voisi helpommin alkaa rakentamaan soitinääntä. En iedä, voi olla että noiden sakara-aaltojen yhdistelmistä saa synnytettyä siniaallon.

Voisihan siniaalto siellä olla, mutta se tehdään perinteisesti suodattimella:

- Aloita "puhtaalta pöydältä".
- Osc1 Octave Select: 0
- Osc1: Mikä tahansa aaltomuoto
- Osc Filter Select: Link
- Osc Filter Mode: LP
- Osc Filter Freq: 523 Hz (tai säädä korvakuulolla)
- Osc Filter Q Factor: täysille
- Osc Filter Key Follow = 12
- Jos säröytyy pudota Amp Leveliä.
Baryton-B
02.09.2006 20:31:38

Voisihan siniaalto siellä olla, mutta se tehdään perinteisesti suodattimella:

Pitää tuota kokeilla jossain välissä. UniQuestilla voi tehdä automaattisesti enemmän tai vähemmän satunnaisia uusia ääniä. Oletko kokeillut?
Baryton-B
03.09.2006 00:07:07

En onnistunut ohjeillasi saamaan puhdasta siniaaltoa. Automaattinen äänien teko kaatoi ohjelman, että simmottii
Jari Jokinen
03.09.2006 12:53:18 (muokattu 03.09.2006 13:05:01)
En onnistunut ohjeillasi saamaan puhdasta siniaaltoa

Haluatko että lähetän siniaaltosoundin? Voi kyllä olla opettavaisempaa hakea itse: Ideana on laittaa "Osc Filter" suodattimen resonanssi (Q factor) täysille ja leikkaustaajuus oskillaattorin perustaajuudelle. Paina Link (että suodattimet toimivat kuin yksi suodatin) ja LP (BP tai HP pitäisi käydä myös).

Yleisenä vinkkinä suosittelen hakemaan neutraalia perussoundia, jota voi sitten soittaa monipuolisesti:
- "Breath to Pitch Depth" => aluksi 50%.
- Kaikki muut "depth" säädöt => 0%. Silloin syntikan envelopet ("sweepit") eivätkä LFO:t (ohjausoskillaattorit) sotke soittoa.
- Key Trigger: Single

Jos kuuntelit niitä minun plöräyksiäni, niin ne soundit ovat itsessään hyvin neutraaleja. Esimerkiksi se doodle-syntikkabasso muuttuu siksi kummitusujellukseksi vain puhallustapaa muuttamalla. Ja se hieman didjeridoon tapainen soundi kuulostaa miltä kuulostaa siksi, että laulan ja puhallan samanaikaisesti.

Automaattinen äänien teko kaatoi ohjelman, että simmottii
Sama täällä. Muitakin bugeja löytyy sieltä täältä. Minulla on "UniQuest for Akai Pro EWI4000s" v1.0. CD:ltä asennettuna. En ole löytänyt uudempaa.
Klezberg
03.09.2006 19:06:51

Minä himoitsen VL70-m sampleria, sillä siinä on ainoa kuulemani baryton (Euphonium). Kun löytäisi jonkun Englannissa olevan liikkeen joka sitä myisi. Siellä se EWI:kin oli halvin. Johtuisikohan jostain kurssivaihteluista.

Tuskin lötyy Englannista, kun tuota ei ole Yamaha Europen tuoteohjelmassa ollenkaan.

Haavelistalla on minullakin tuo. Mutta ei se sampleri ole, vaan fyysinen mallinnus.

Sampleripuolella Rolandin XV2020 taitaa olla arvostetuin tässä käytössä. Matt myy siihenkin soundeja, en tiedä onko niissä barytonia. Itselläni on Fantom XR, ja siihen varmaankin saisi barytonin samplet tavalla tai toisella, sitten se pitäisi vielä muokata puhallusta tottelemaan. Mutta lopputuloksesta ei ole takeita ja Fantom ei ole halpa ollenkaan.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
03.09.2006 19:08:52

Jos sitä on editoitu, niin minusta törkeä myyntitemppu. EWI:n demotkin kuulostavat paremmilta kuin ne minulla ovat..tai voi olla että virtuoositeetti tekee niistä paremman tuntuisia.

Minusta kaikua saa lisätä, jos sitä ei syntikasta itsestään tule, koska se kuuluu luonnolliseen ääneen. Olen tuossa soitellut (aitoa) klarinettiakin siten että mikitän ja kuuntelen kaiun kanssa kuulokkeilla.
Baryton-B
03.09.2006 19:17:55

Pitää katsella myöhemmin tuota siniaaltoa. Kopioin tekstisi talteen. Voi olla yksinkertaisin tapa alkaa muokkaamaan valmiista samplesta. Esim. valikoi sopivimman 'pasuunan' ja yrittää sitä muuttaa barytonin tuntuiseksi (hieman pehmeämmäksi). Oikeastaan minulla on muokattuna riittävän hyvä 'barytonääni', mutta trumpetin tapaista en saa aikaiseksi millääm....ainakaan vielä.

Sama täällä. Muitakin bugeja löytyy sieltä täältä. Minulla on "UniQuest for Akai Pro EWI4000s" v1.0. CD:ltä asennettuna. En ole löytänyt uudempaa.

Minun on imuroitu jostain Akain sivulta.
Minulla on UniQuestista 'maksullinen' laajempi versiokin (MiniQuest). Instasin sen jo kerran ja toimi, mutta silloin en tuntunut sitä tarvitsevan, niin poistin. Imuroitu tiedosto on kyllä tallella. Jos haluat hieman rikkoa lakia, niin eMulella se löytyy nimellä:
Sound.Quest.MidiQuest.XL.v9.1-H20.rar

Se on kooltaan vain 16,3 Mt. Messengerilläkin se siirtyy nopeaan, ellei virusohjelmat jarruta siirtoa. Pitää instata se uudelleen ja kokeilla kaatuileeko se.
Baryton-B
03.09.2006 19:31:56

Minusta kaikua saa lisätä, jos sitä ei syntikasta itsestään tule, koska se kuuluu luonnolliseen ääneen. Olen tuossa soitellut (aitoa) klarinettiakin siten että mikitän ja kuuntelen kaiun kanssa kuulokkeilla.

Kyllä näissä kaiku on mukana ja UniQuest ohjelmalla saa lisää vaikka kuinka paljon. Myös Chorusta voi lisätä. Tuskin tähän analogiseen juttuun hyviä ääniä pystyy edes Matt tekemään. Vähän siihen malliin se vastasi eräälle kysyjälle ja suositteli VL70-m + se lisämikropiiri. Jotain toistakin se suositteli, mutta en muista.

Ei tuo VL70-m kovin kallis ole yksinään, mutta jos ostaa sen sirun mukaan, niin n. 700 euroa köyhempi on. Ilman sirua siinä ei ole barytonia.
Suht hyvät klarinetin ja huilun äänet tässä EWI:ssä on.
Klezberg
03.09.2006 20:28:22

Vähän siihen malliin se vastasi eräälle kysyjälle ja suositteli VL70-m + se lisämikropiiri. Jotain toistakin se suositteli, mutta en muista.

Sitä Rolandin XV2020:sta se yleensä suosittelee, ja myy siihen äänipankkia. Tuo minun Fantom on jotain sukua tuolle XV-sarjalle, mutta uudempi. Jos XV:ssä on samatasoiset äänet, niin voisi sekin olla hyvä. Niitä on toisinaan käytettynä liikkeellä, mutta vakionahan niissä ei ole puhallinohjaimelle säädettyjä ääniä
Klezberg
03.09.2006 20:49:31

Kävin kokeilemassa läpi tuon Fantomin vasket. Lisäkorttien kanssa niitä löytyy jo aika hurja valikoima, mutta yksikään ei nimeltään viittaa baritoniin tai eufoniumiin. Käyrätorvia, trumpetteja, flyygelitorvia, pasuunoita ja tuubia on vaikka millä mitalla. Sellaisenaan ne eivät tottele puhallusta, jolloin puhaltaessa ääni tosiaankin alkaa ikäänkuin vähän myöhässä. Fantomissa on kyllä aika helppo saada ääni tottelemaan puhallusta, mutta editointi täytyy tehdä joka äänelle erikseen.
Baryton-B
03.09.2006 21:52:22

Kävin kokeilemassa läpi tuon Fantomin vasket. Lisäkorttien kanssa niitä löytyy jo aika hurja valikoima, mutta yksikään ei nimeltään viittaa baritoniin tai eufoniumiin.

Baryton/Euphonium on mielestäni soittokunnan sielu. Se soittelee omia taustamelodioita sekaan ja nuotit ovat siten kivoja soittaa. Siinä on kaunis puhdas pehmeä ääni, jonka tekeminen luulisi olevan helpompaa kuin 'säröiset' äänet. Vaskiseitsikossa se on tasapäinen soolosoitin trumpetin kanssa. Siksi tuntuu oudolta, ettei sitä yleensä löydy mistään. Soitin ei kai ole tarpeeksi trendikäs, nykyaikainen ja se korvataan valitettavan usein pasuunalla tai jopa tenorifonilla.
No, eihän kornettiakaan juuri löydy, vaikka kaikissa soittokunnan trumpettien nuoteissa (solo) lukee "Kornet in B".
Baryton-B
03.09.2006 23:38:09

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … w_item&refwidgettype=osi_widget

Tuolla Roland XV2020 olisi halpa (405 US$) ja Matt:n pankkikin maksaa vain 50 dollaria.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)