senda 19.08.2006 10:27:52 | |
---|
tulipas runollista 8) |
Nalle Puh 20.08.2006 23:44:53 | |
---|
Olisi todella mielenkiintoista kuunnella teidän laulua ja ennenkaikkea sen kvaliteettia noissa joidenkin mainitsemissa korkeuksissa :) |
LNA 20.08.2006 23:55:24 | |
---|
Olisi todella mielenkiintoista kuunnella teidän laulua ja ennenkaikkea sen kvaliteettia noissa joidenkin mainitsemissa korkeuksissa :) :) Puhe kun ei käyttöäänistä ole tässä ollut, niin sun pitäis varmaan elää mun kanssa tyyliin parin-kolmen kuukauden ajan 24/7 ennen kuin sun olisi mahdollista kuulla ihan ääripäitä, kun ovat käytössä niin harvoin - ja esim. tuo edell. sivulla mainitsemani krapulaääni ei ole sen kyseisen hetken jälkeen ilmaantunut eikä luultavasti kovin hevillä uudestaan ilmaannukaan. Mutta onhan se kiva kun itse tietää kunkinhetkiset fyysiset äärirajansa (joiden venyttäminen on näköjään jossain määrin mahdollista jne jne jne..). |
Nalle Puh 21.08.2006 00:32:48 | |
---|
"sun pitäis varmaan elää mun kanssa tyyliin parin-kolmen kuukauden ajan" Miten niin "pitäisi" tulen vaikka loppuelämäksi asumaan sun luo baby ;) |
Kiljukaula 22.08.2006 20:12:35 | |
---|
en tiedä monesko mikäki C on kitaralla jne. Mutta äänialani on hyvin avattuna sitä väliä että kun kitaraa virittää normi ala-Estä 9 sävelaskelta alemma... F#:ään. ja falsetilla (vähä vaihdellen) ylä-Estä ku painaa 18-21 nauhaa. nimenomaan vaihdellen. Se mikä harmittaa on että on kuitenkin joitakin välejä joita en vain saa aikaan. esim. (en muista oliko juuri tämä, kun ole tullu kokeiltua hetkeen) saan G# mutten A:ta, ja sit taas A# onnistuu. olisko tähän kenelläkään antaa neuvoja, miten saisin aikaan varsinkin ylempiä säveliä? |
Nalle Puh 23.08.2006 17:57:27 | |
---|
teidän lailla mitattuna KONTRA eli F1:stä ------->KAKSIVIIVAISEEN H:on eli h2 kunnon tenoriäänellä pystyn laulamaan hyvällä kvalititeetillä f2 asti. Noita korkeuksiahan on joskus mukava kokeilla mutta sehän ei ole pääasia, ainakaan saisi olla... |
Nalle Puh 24.08.2006 00:44:49 | |
---|
ööhh...nostetaan tuota kontraa yhdellä viivastolla nyt kuitenkin :) |
Triskal 28.08.2006 00:45:10 | |
---|
4 oktaavin ääniala on 99% tapauksista itsekritiikin puutetta. 3 oktaavia menee vielä melko monella, mutta ei samassa musiikkityylissä. 2 oktaavaia on jo todella vaikea homma pitää yhdenmukaisena samassa musiikkityylissä. Mun 5 centtiä vain toki. Olen sanonut ennenkin, mutta toistan vielä. Jotkut luulevat, että kun he pystyvät laulamaan vaikkapa c:n neljässä oktaavissa, heillä on neljän oktaavin ääniala. Ei ole. Ei. Neljä oktaavia meinaa sitä, että pystyy laulamaan vaikkapa nyt sen C:n, tai ähvän tai minkä vaan, viidessä oktaavissa. Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |
LNA 28.08.2006 12:52:33 | |
---|
Olen sanonut ennenkin, mutta toistan vielä. Jotkut luulevat, että kun he pystyvät laulamaan vaikkapa c:n neljässä oktaavissa, heillä on neljän oktaavin ääniala. Ei ole. Ei. Neljä oktaavia meinaa sitä, että pystyy laulamaan vaikkapa nyt sen C:n, tai ähvän tai minkä vaan, viidessä oktaavissa. Eli sisältö ratkaisee. G-g3 välinen materiaali lienee siis yhteensä sen neljä ottavaa. |
hannakatriina 28.08.2006 14:12:22 | |
---|
Neljä oktaavia meinaa sitä, että pystyy laulamaan vaikkapa nyt sen C:n, tai ähvän tai minkä vaan, viidessä oktaavissa. Joten jos saan tuotettua äänelläni viisi eri Bb:tä niin silloin se on neljä oktaavia. Eihän tässä varsinaisesta laulamisesta käsittääkseni puhuttukaan, joten kyse ei ole itsekritiikin puutteesta. Äänet on ääniä ja niitä tulee hyvänä päivänä neljä oktaavia, laulu on laulua ja siihen riittää minun kohdallani (keikoilla) pari oktaavia ja vähän päälle. |
Titares 01.09.2006 11:53:42 (muokattu 02.09.2006 11:32:48) | |
---|
No joo, joskus pääsen niin alas, että itseänikin hirvittää. Eihän sitä voi enää laulamiseksi kutsua, vaan pikemminkin ollaan lähempänä röyhtäystä. Sitten pystyn inisemään korkealta kuin koira ja pääsen niin ylös, etten itse sitä enää edes kuule, mutta nuori tyttäreni kuulee. Oiskohan tää maailmanennätys, eli melkein nollasta jonnekin ultraääniinpäin, heh? Oktaaveista puheenollen, varmaankin vain alle 1/7 kaikista ihmisistä laulaa tasan kaksi tai kolme tai neljä oktaavia. Enimmäkseenhän jäädään muutaman sävelaskeleen päähän tasaluvusta. |
paavi 01.09.2006 12:21:53 | |
---|
No joo, joskus pääsen niin alas, että itseänikin hirvittää. Eihän sitä voi enää laulamiseksi kutsua, vaan pikemminkin ollaan lähempänä röyhtäystä. Sitten pystyn inisemään korkealta kuin koira ja pääsen niin ylös, etten itse sitä enää edes kuule, mutta nuori tyttäreni kuulee. Oiskohan tää maailmanennätys, eli melkein nollasta jonnekin ultraääniinpäin, heh, heh? Tämä ei sitten ole (ainakaan täysin) juksausta, vaan kaikesta päätellen pystyn "laulamaan" paljon matalammalta (tämä selvä) ja myöskin paljon korkeammalta kuin Yma Sumac, koska sentään kuulen hänen korkeimmatkin äänensä vaivatta. Tässä on nuottien taajuuksia: http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html Tässä on pianon nuottien taajuudet: http://www.math.niu.edu/~rusin/uses-math/music/frequencies Pianolla pääsee siis 4186 Hertziin. Ihminen kuulee suurin piirtein 20 000 Hz asti. Kokeilepa joskus laulaa pianon säveliä ylös asti ja sitten vielä pari oktaavia siitä ylös. :) Muuten, mäkin saan todella matalia ääniä aikaan, itse asiassa 0 Hz. En tee mitään, enkä kuule mitään, tyttärenikään ei kuule, mutta siellä se ääni vaan on. Luulisin. |
insight 01.09.2006 12:26:16 (muokattu 01.09.2006 12:28:53) | |
---|
Pianolla pääsee siis 4186 Hertziin. Ihminen kuulee suurin piirtein 20 000 Hz asti.
Mä koitin joskus funktiogeneraattorilla, niin kuulin vain 17 kHz:iin asti. Joku väitti kuulevansa hieman sen ylikin, joten kai se kajari toisti sinne asti. Jos ääni on lähellä röyhtäisyä, niin sille ei voi määritellä säveltä eli se ei ole tarpeeksi harmoninen/säännöllinen. Eihän ässälläkään ole sävelkorkeutta siinä mielessä, vaikka sen taajuusalue onkin määritelty.
When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris. |
Titares 01.09.2006 12:26:42 (muokattu 01.09.2006 12:27:49) | |
---|
|
paavi 01.09.2006 12:27:13 | |
---|
Mä koitin joskus funktiogeneraattorilla, niin kuulin vain 17 kHz:iin asti. Joku väitti kuulevansa hieman sen ylikin, joten kai se kajari toisti sinne asti. Jees, iän myötä se laskeekin yleensä. Lapsilla se on toi 20 kHz keskimäärin. |
thekimble 01.09.2006 12:29:30 | |
---|
Kaippa tällä äänialalla tarkoitetaan sitä aluetta millä pystyy laulamaan kaikki sävelet ja niin ettei yleisö lähde kotiin kun joku kirkuu jotain luonnottomia falsetteja. itse pystyn laulamaan kaikki keikkasetin biisit (150kpl) kahdesta eri oktaavista eli käytännössä se tarkoittanee että ääniala on jotain 3 ja 4 oktaavin välistä. Vaikka oon kauan laulanut silti ääniala laajenee vieläkin molemmista päistä jee |
insight 01.09.2006 12:32:18 (muokattu 01.09.2006 12:34:17) | |
---|
Jees, iän myötä se laskeekin yleensä. Lapsilla se on toi 20 kHz keskimäärin. Näin tekee. Äänenkorkeus puhtaimmillaanhan on sitä, että harmonisen jakson muutos on funktionaalisesti vakio, jota mm. siniaalto edustaa. Sillä toi testikin tehtiin. Lisänä vielä, että tota ihmiskuuloa voisi verrata vinyylilevyyn. Eli noi korkeimmat ja herkimmät äänet katoaa ekana molemmissa. Vinyylissä ne on niitä pienimpiä nypyköitä =) When Bruce Banner gets mad, he turns into the Hulk. When the Hulk gets mad, he turns into Chuck Norris. |
-Aleksi- 01.09.2006 22:02:35 | |
---|
Meijän bändin tekee musiikkia koirille. Laulan taajuudella jota ei ihminen kuule. |
Titares 02.09.2006 11:34:44 (muokattu 02.09.2006 11:46:24) | |
---|
................ Käytätkö taajuusmuunninta, jotta kuulet mitä laulat? |
Kaverilla oli bokseri, joka tykkäsi tietystä kappaleesta ja osasi jopa "hyräillä" sitä tunnistettavasti. Koirien musiikkinautinto voisi olla ihmistä suurempi, koska niiden kuulo on paljon paremmin kehittynyt. Valitettavasti äly on kuitenkin vauvatasoa, joka ei anna niille kovin hyvää keskittymiskykyä musikaalisiin nautintoihin. Ultraääni- ja matalataajuusmusa voisi kuulostaa rajulta. Alibasso- ja ultrasopraanolaulu antaisi oman mausteensa. |