Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
LumPus
18.08.2006 00:05:46
Keskustelu ja väittely on tervetullutta ja "rakentavaa" mutta riitely tai kinastelu kuulu näille palstoille.
Pidetään tuo ero mielessä.
Itseäni on jo jonkin aikaa kiinnostanut kokeilla akustisen setin triggaamista sähkörumpujen aivoilla, jolloin uskoisin saavani parhaita puolia noista molemmista irti.
Onko tästä kokemuksia arvon kalvontappajilla, vai unohtaisinko koko homman?

koita ihmeessä. rolandin uus triggerisarja on pirun toimiva.
Peicco
18.08.2006 09:05:54
Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?

Taisin jo aikaisemmin tässä ketjussa mainita, että tämän kaltaiset kysymykset ovat aika lailla turhia. Alue on liian laaja ja mahdoton vastata tuntematta yksilöllisiä tarpeita. Hurjaa vääntöähän tällainen generoi, mutta lopullinen vastaus on kaivettava rivien välistä sekä itse kyseisiin instrumentteihin tutustumalla.

On paljon rumpaleita jotka soittaa pelkillä sähkörummuilla ja myös keikkailevat säännöllisesti. Sitten on niitä jotka ei koske pitkällä tikullakaan.

Jos haet täysin akustisiin verrattavaa autenttista tatsia sekä dynamiikkaa, unohda sähkikset. Ääni ei sähkiksissä "elä" vaan on synteettinen ja eloton vaikkakin akustisesta äänitetty.

Hyvissä sähkiksissä tuntuma on kuitenkin jo yllättävän realistinen kun muistaa mitä sähkörummut olivat 10 tai 20 vuotta sitten.

Sähkikset tulee nähdä omana haaranaan rumpujen kehityksessä joka ei koskaan tule uhkaamaan eikä korvaamaan akustisia kannuja.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
rm_wispila
18.08.2006 14:59:23
Keskustelu ja väittely on tervetullutta ja "rakentavaa" mutta riitely tai kinastelu kuulu näille palstoille.
Pidetään tuo ero mielessä.
Itseäni on jo jonkin aikaa kiinnostanut kokeilla akustisen setin triggaamista sähkörumpujen aivoilla, jolloin uskoisin saavani parhaita puolia noista molemmista irti.
Onko tästä kokemuksia arvon kalvontappajilla, vai unohtaisinko koko homman?

Tämä taitaa olla jo "isojen poikien" juttua, eli ei treenikämpällä kovinkaan käyttökelpoinen. Tai sitten vola kyllä nousee, jos joutuu PA:ta luukuttamaan akustisten yli triggerisoundeja. Stadionkonserteissa hyvä ratkaisu ;)

No, jossainhan täytyy harjoitella, että voi keikalla käyttää. Vaatii siis myös jonkinsorttisen miksaajan mukaan messiin. Samalla lisää monitoroinnin vaatimuksia; onhan se soittajankin kiva kuulla ne triggerisoundit myös akustisten lisäksi (jotka siis on jo mikitetty, jos haluaa molemmat).

No, menipäs suureksi... no, pelkän virvelin ja basarin triggattu soundi täytyy ajaa monitoriin vähintään. Ainakaan pienempien baarien PA-systeemeissä voi ruveta kanavat loppumaan...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
aarnikotka
19.08.2006 13:43:21

Tämä taitaa olla jo "isojen poikien" juttua, eli ei treenikämpällä kovinkaan käyttökelpoinen. Tai sitten vola kyllä nousee, jos joutuu PA:ta luukuttamaan akustisten yli triggerisoundeja. Stadionkonserteissa hyvä ratkaisu ;)

No, jossainhan täytyy harjoitella, että voi keikalla käyttää. Vaatii siis myös jonkinsorttisen miksaajan mukaan messiin. Samalla lisää monitoroinnin vaatimuksia; onhan se soittajankin kiva kuulla ne triggerisoundit myös akustisten lisäksi (jotka siis on jo mikitetty, jos haluaa molemmat).

No, menipäs suureksi... no, pelkän virvelin ja basarin triggattu soundi täytyy ajaa monitoriin vähintään. Ainakaan pienempien baarien PA-systeemeissä voi ruveta kanavat loppumaan...

Kyllähän ne akustiset saa kuulua sieltä "alta", mutta lisäämällä triggerisoundia, voi lisätä esim napsetta tai syvyyttä ym. pa:n kautta. Lisäksi olis mahdollisuus käyttää esim paria pädiä efekteihin (kello, guiro, vibra-släp, chimes, rotomit jne, jne.)
Vaatii vaan "pikkumikserin" rumpalille, josta voi pistää esim. mikit kiinni ja triggerisoundit päälle. Mutta meneeköhän liian hifistelyksi, ja vastanneeko enää tarkoitustaan?
Vastaavantyyppisen systeemin olen nähnyt käytössä esim. Charliesin rumpalilla.
Varo päätäsi??
aarnikotka
19.08.2006 13:54:45

Vastaavantyyppisen systeemin olen nähnyt käytössä esim. Charliesin rumpalilla.

Tässä ei kylläkään ollut ylimääräisiä pädejä, mutta D-drumin aivot ja triggerit näytti olevan.

Ständiin tai mikkiständiin kiinnitettävän pikkumixerin olen jo hankkinutkin rumpumikitystä varten, nuo triggerit sitten ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa.
Varo päätäsi??
paice60
19.08.2006 21:38:34
Mulla on ollut Rolandin TD-10 + TDW1 lisäkortti jo yli 10 vuotta ammattikäytössä. Mun mielestä toimii kapakkahommissa oikein hienosti. Usein on pieniä paikkoja, joissa volumi täytyy pitää hiljaisena, nyt onnistuu soundien kärsimättä. Sutikompitkin toimii yllättävän hyvin niillä muovisudeilla. Eihän ne koskaan tietenkään korvaakaan akustisia, mutta pirun lähelle niillä pääsee. Monet käyttää Rolandeja studiossa ja myös triggatuna live keikoilla. Mm. Neil Peart soittaa niillä myös keikoilla ja treeneissäkin. Pellitkin ovat yllättävän hyvät kun jaksaa etsiä niitä soundeja ja vähän ruuvailla. Mulla oli pääasiallinen syy vaihtaa niihin juuri lavametelin takia ja kun kaupan päälle sai vielä hyvät soundit, niin ainakin mun mielestä kannatti. Kaikki tulee nykyään suoraan PA:han eli lavalla kuuluu vain kontrollit ja näin on helppo hallita yleisvolumia. Ainakin minä olen ollut tyytyväinen niihin Rolandeihin. Soittotuntumaa joku siinä moitti, mutta mun mielestä niillä on helpompi soittaa kuin akustisilla, kun saa luukuttaa kunnolla. Mulla on ollut helpompi soittaa niitä. Tää on vain mun mielipide.
Miks´ mä oon täällä?
xerxes
22.08.2006 19:32:05
Hyvissä sähkiksissä tuntuma on kuitenkin jo yllättävän realistinen kun muistaa mitä sähkörummut olivat 10 tai 20 vuotta sitten.

Sittenhän se tuntuma on melkein täydellinen. Oli nimittäin ddrumeissa sen verran hyvä tuntuma jo 20 vuotta sitten.
Relax.
hollmi-5
22.08.2006 20:57:41
Hyvissä sähkiksissä tuntuma on kuitenkin jo yllättävän realistinen kun muistaa mitä sähkörummut olivat 10 tai 20 vuotta sitten. Kun minä menen minun Ludwigin setin ääreen, polkaisen 24" bassorumpua, vedän fillin 14, 16 ja 18" tomeihin, crashaan sitä 19" medium 602 Paistetta ja soitan 6,5" Supraphonickia sekä oikeita haitsuja, niin yllättävän vähän sillä tuntumalla on mitään tekemistä minkään sähkösetin tuntuman kanssa.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
50000
23.08.2006 13:50:43
Kun minä menen minun Ludwigin setin ääreen, polkaisen 24" bassorumpua, vedän fillin 14, 16 ja 18" tomeihin, crashaan sitä 19" medium 602 Paistetta ja soitan 6,5" Supraphonickia sekä oikeita haitsuja, niin yllättävän vähän sillä tuntumalla on mitään tekemistä minkään sähkösetin tuntuman kanssa.

Totta. Ennen kaikkea akustinen setti on yhtenäinen instrumentti, soi ja tuntuu kokonaisuutena - sähköinen taas nippu erillisiä äänilähteitä.
south_of_heaven
23.08.2006 14:59:08
Kun minä menen minun Ludwigin setin ääreen, polkaisen 24" bassorumpua, vedän fillin 14, 16 ja 18" tomeihin, crashaan sitä 19" medium 602 Paistetta ja soitan 6,5" Supraphonickia sekä oikeita haitsuja, niin yllättävän vähän sillä tuntumalla on mitään tekemistä minkään sähkösetin tuntuman kanssa.

älä leiju

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
itki south_of_heaven
Peicco
23.08.2006 17:13:37

Ihan joutavaa pullistelua.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
markkuliini
23.08.2006 17:36:16

Ihan joutavaa pullistelua.

Just tuollaista hien hajuista rokettirollia. Hyi olkoon..... :D
www.vasamayhtye.com
miccomalliton
23.08.2006 17:58:56
Kun minä laitan sen vaaleanpunaisen don johnsson-mallisen pikkutakin päälle, istun kumilätkäsettini taakse ja polkaisen hypnoottiset kaiku-kasarisoundit ilmoille pannunalusista, niin olkatopattu diskokansa ei pysy pillifarkuissaan.
Glory, glory hallelujah!!
hollmi-5
23.08.2006 18:45:15
Kun minä laitan sen vaaleanpunaisen don johnsson-mallisen pikkutakin päälle, istun kumilätkäsettini taakse ja polkaisen hypnoottiset kaiku-kasarisoundit ilmoille pannunalusista, niin olkatopattu diskokansa ei pysy pillifarkuissaan. Tämä on just se mitä tarkoitin. Yritin saada kuvailenmalla sen eron ilmaistua. Ja minun on todella vaikeaa kuvitella tatsia edes lähes samanlaiseksi oikeiden rumpujen ja sähkisten välillä.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
xerxes
26.08.2006 09:20:42
Voivoi. Jos joutuu soittelemaan runsaasti toisistaan poikkeavan tyylisiä biisejä, niin kyllä sähkikset on kunnon asiakaspalvelua. Jos ei kuulijasta välitä, niin silloinhan se on ihan sama vaikka vetää milleniumeilla.
Relax.
Kalm
02.09.2006 09:52:15
Eräs rumpali sanoi jotenkin näin: " Rumpuje soitto on show:ta. Ostakaa kimaltelevat rummut ni tytöt tykkää."

Jos ei tytöistä välitä, niin silloinhan se on ihan sama vaikka vetää rolandeilla :)

*reps*

Tosin vaikka olis itse gäry glitterin housuilla päällystetyt akustiset kimallerummut, niin kitaristihan ne naiset kuitenkin loppupelistä vie :) (siis viimeistään sillä välin kun vokalisti on meikkaamassa tai muuten vain katselemassa itseään)
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
Jupi57
02.09.2006 11:40:43 (muokattu 02.09.2006 12:19:56)
Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
...silloinhan se on ihan sama vaikka vetää milleniumeilla.

Kyllä, ainakin joissakin tapauksissa.
Vuosi sitten muudan nuorimies osti ensimmäiseksi setikseen Milleniumin MPS-100:t tai vastaavat.
Tunnollisen harjoittelun ja traineri-toiminnon ansiosta poika soittaa akustisella setillä todella hyvässä timessä ja balanssissa.
Kuitenkin tiettyjä juttuja kuten täällä on jo tullut ilmi täytyy harjoitella akustisella - ainakin virvelitekniikoita.
Onko teillä, joilla on oppilaita samanlaisia kokemuksia?

Lisäksi olis mahdollisuus käyttää esim paria pädiä efekteihin (kello, guiro, vibra-släp, chimes, rotomit jne, jne.)

Itselläni on rumpuaivot ja pari pädiä juuri tähän tarkoitukseen. Sparraukseen/harjoittelun tukena noita voi käyttää myös.

Ja minun on todella vaikeaa kuvitella tatsia edes lähes samanlaiseksi oikeiden rumpujen ja sähkisten välillä.

Onhan se näinkin ja omalla kohdallani tulee vielä fiilisjutut, kun akustiset ovat 10+ ja muut vähemmän. Asenteitani olen ajansaatossa pystynyt muuttamaan.

niin kitaristihan ne naiset kuitenkin loppupelistä vie :) (siis viimeistään sillä välin kun vokalisti on meikkaamassa tai muuten vain katselemassa itseään)
Osittain oikein
Amerikkalaisen IFM:in (Isntitute of F..kin´ Musicians) mukaan eniten saa solistit ja seuraavana ovat rumpalit.
Jos suhteutetaan rumpaleiden roudaukseen kuluttama aika solisteihin, niin rumpalit ovat aivan ylivoimaisia.
Ja muistakaa, että jos saamaan rupeaa, niin basistille kans (näin parannetaan heidän heikohkoa sijoittumistaan). : P
musamies
05.09.2006 12:27:21
minäpä laitan paremman vertauskuvan: akustinen piano vs. digitaalipiano. niitäkin on moneen lähtöön, kumpiakin. ja silläpuolella, esim. sibiksen opiskelijat treenaa varmaan kaikki digipianoilla eikä nurise paskan vertaa.

Tuli soitettua viimeksi keikalla akustisella Yamaha flyygelillä, mutta väitän, että monella muulla keikalla, jossa flyygeliä ei ole valmiina, on digitaalinen ratkaisu kokonaisuuden kannalta toimivampi.

Samoin olen vakuuttunut, että digitaaliset rummut auttaa monella keikalla kokonaisuuden toimimisen kannalta.
rm_wispila
05.09.2006 13:52:48
Tuli soitettua viimeksi keikalla akustisella Yamaha flyygelillä, mutta väitän, että monella muulla keikalla, jossa flyygeliä ei ole valmiina, on digitaalinen ratkaisu kokonaisuuden kannalta toimivampi.

Samoin olen vakuuttunut, että digitaaliset rummut auttaa monella keikalla kokonaisuuden toimimisen kannalta.

Joo, ja digitaalinen televisiokin näkyy paljon paremmin - joka puolella.
Miksi pirussa sitten ittellä kylläkin kuva jumittuu, ääni kakoo , tekstit häviää yms. sekoilua riittää kaikenmaailman päivitysprobleemeista puhumattakaan. Silti YLE etunenässä ajaa "pakkodigitalisointia"

Nykyaikana tuo digi ja prosessorit tuntuu tunkeutuneen kaikille elämän aloille, niiltä ei välty enää missään. Pakko valita aina jostain pirun valikoista asioita.... kaikki on kohta sähköllä toimivia, jopa polkypyörätkin :)

Tähän kontrastina, on joskus pirun hienoa haistattaa pitkät kaikille biteille ja vetää akustisesti rummuilla, nauhoittaa nostalgisesti kohisevalla analoginauhurilla, ajaa autolla, jossa ei ole mustia laatikoita, kirjoittaa kirje kynä/paperi-formaatilla.

Kaikki tämä ihan tuon digitaalinen-sanan inhoittamana, pieni back-to-the-roots miete päivään ...
(ja omistanhan yhdet sähkörummutkin)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)