Aihe: 10-tuumaisia elementtejä kaappiin
1
Twinkle
27.05.2006 04:15:26
Kävipä sitten vanhanaikaisesti, olin teettämässä itelleni sukulaisella 2x12 -kaappia. Speksit laitoin niinkuin ne jostakin kopioin, mutta takaisin tullut kaapin runko ei ollut ihan sitä mitä toivottiin. Se on tarkalleen oikean levyinen ja syvyinen, mutta korkeutta siinä on noin 20 senttiä liikaa. Missä ikinä bugi olikaan, niin nyt se sitten tulee esiin varsin ylikorkeana kaappina.

Ei tämä mitään, kokeilen miten tuollainen ylisuuri kaappi toimii 12-tuumaisten elementtien kanssa ja jos ei toimi, niin minulla on jo varasuunnitelmakin.

Laskeskelin eilen, että siihen saa menemään 4 kappaletta 10- tai 8-tuumaisia elementtejä. Nyt vaan sitten mitä siihen laittaisi, onko kellään kokemusta näistä hieman pienemmistä elementeistä? Katalogia ainakin löytyy jonkin verran hinnaston heitellessä halvasta tolkuttomaan. Mitään järjettömiä investointeja en noihin elementteihin tahtoisi laittaa, koska 4x10 -kaappia oikein ole missään kokeillut enkä tiedä miten se vastaa minun tarpeitani ollenkaan.

Että mitäs tuohon nyt laitettaisiin? Eminencelta löytyy mallistoa, samoin Celestionilta ja jopa Jenseneitä voisi ajatella. Voisi taas tehdä stereot eli laittaa sekaelementit jos valinnanvaikeutta tulee.

Celestionin Tube10:t näyttää kohtuullisen hintaisilta Uralilla, samaten Eminenssiltä löytyy jotakin suhteellisen edullista. Että miten 10-tuumaiset skobet eroaa käytännössä 12-tuumaisista ja mitä kannattaa tunkea looraan?

Sounditoiveita tuolle ei hirveästi ole, kunhan tulisi tuo kaapin runko johonkin hyötykäyttöön. Monipuolisesti vaan soundimaailmoita että on sitten äänitystilanteessa tarjota käyttäjälle vaihtoehtoa että "sano vaan mitä tahot niin täältä tulee".
palani
27.05.2006 08:18:59
Minulla on yhdessä kaapissa Tube 10 ja se saundaa kyllä ihan hienolta. Herää ehkä pienemmällä volalla kun V30. Noita ei taida saada kuin 8 ohm joten 4*10" kaappiin 1*8 ohm tai stereona 2*4 ohm onnistuu helposti. Hintakaan ei ole tosissaan paha kun noita saa melkein 3 kpl yhden 12 " hinnalla.
Aki
27.05.2006 12:57:31

En näe mitään syytä miksei kaappi toimisi suunniteltuna 2x12":na. 10":sissa on erilainen soundi, diskanttialue toistuu heleämmin, ja alakeskialue on ehkä hieman vaimeampi. Puhtaat helähtää 10":silla upeasti, mutta säröt saattavat jäädä hieman pistäväksi.

Käy ihmeessä testaamassa 10" kaappeja ennen kuin 10":sia elementtejä hankit. Tai kokeile edes Amplituben demoversion kaiutinsimulaatioiden eroja, niin saat hieman suuntaa-antavaa kuvaa soundierosta.

Eminencen uudehkoja 10"-tuumaisia kehuivat jossain lehtiartikkelissa kovasti.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
kimurantti1
27.05.2006 13:52:47
Kyllähän porukka hehkuttaa näitä "oversized" 4x12 kaappeja kun niissä on kuulemma niin muhkea soundi. Miksei toimisi 2x12 kaapissakin?
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Joees
27.05.2006 13:58:08
Kyllähän porukka hehkuttaa näitä "oversized" 4x12 kaappeja kun niissä on kuulemma niin muhkea soundi. Miksei toimisi 2x12 kaapissakin?

Asiasta sivuun. 2x12" toimii mun mielestä liian isona vielä mut 4x12" ei oikein ole mun makuun jos se on tolkuttoman iso. Mesan nupille mesan oversized toimii mut en mä siitä järin Buddan kanssa nauttinut. Kyllä sillä soitti joo, mutta en kyllä itselle välttämättä hommaisi oversized 4x12" kaappia, ainakaan järin järkälettä :)

Ja asiaan ehkä vähäsen, mun tekis mieli saada joku 4x10" itelle lähinnä kotikäyttöön. Cleanillä vetelis, vois olla kohtuu orgastinen kokemus.
Groooove is in heart!

Nurmella ON viikset!
Mustikkamuffinssi
27.05.2006 14:00:02
Itsellä on tuossa kaapissa kaksi 12" (Greenback) ja kaksi 10" (G10), ja hyviältä kuullostaa. Aki tuossa jo mainitsikin noita kymppituumaisen perusominaisuuksi. Kannattaa testaaman mennä jos mahdollista. En tiedä onko tuolle Mesalle, mikäli tämä kaappi nyt sen kanssa käyttöön tulee, ihan puhdas kymppikaappi paras vaihtoehto. Itse löisin sinne sisään vaan ne kaksitoistaset.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
Joees
27.05.2006 14:01:11
Itsellä on tuossa kaapissa kaksi 12" (Greenback) ja kaksi 10" (G10), ja hyviältä kuullostaa. Aki tuossa jo mainitsikin noita kymppituumaisen perusominaisuuksi. Kannattaa testaaman mennä jos mahdollista. En tiedä onko tuolle Mesalle, mikäli tämä kaappi nyt sen kanssa käyttöön tulee, ihan puhdas kymppikaappi paras vaihtoehto. Itse löisin sinne sisään vaan ne kaksitoistaset.

Joo, jos mesalle tulee niin oversized toimii kyllä.
Groooove is in heart!

Nurmella ON viikset!
McNulty
27.05.2006 15:44:12
Eminencen 10" Ragin Cajun, Ramrod ja Copperhead kuulostivat ainakin pikaisesti 2x10" combossa helvatan hyviltä. Paljon paremmin potki kuin 1x12".

Kaverilla onkin nyt 2x10" combossa Ragin Cajun ja Ramrod elementit sisässä. Toimii yhdessä hänen sanojensa mukaan "helvetin hyvin!" :)

Suosittelen Eminenceä!
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Twinkle
27.05.2006 16:44:57
Kiitän vastauksista, täytyy tuota Akin ehdottamaa amplitubea jossakin vaiheessa testailla.

Kuten sanottua, kymppituumainen on sitten hätäratkaisu jos tuo ylisuuri kaappi ei hevanderia tee käyttämällä tätä Governor/Tonker -yhdistelmää. Sitten teen oikean 2x12 kaapin oikeilla mitoilla, yhtä leveäksi kuin tuo ylisuuri. Rakennan siis kunnon fullstackin. 4x10 + 2x12, toimisikohan pinottuna päällekkäin...

Joo, aivan. Mutta tässä nyt on se ongelma, että kaappi on sen 20 senttiä liian korkea, onko se sitten jo liikaa? tilavuutta tuossa nyt on 80 x 60 x 40... niin onko se turhan tilava järkäle 2x12:ksi. Siitä täytyy ottaa selvää, ehkäpä tänään ruuvaillen koko paskan siihen jamaan että pääsee testamaan.
Joees
27.05.2006 18:06:53
Saakeli, kävi nyt oikeen kunnolla polttamaan tuollainen 4x10" kaappi. Kiitos vain Twinkle tästäkin gasista ;) Eeh...

Eivaan, kauan tuokin on mielessä pörrännyt mutta nyt se taas nousi.
Groooove is in heart!

Nurmella ON viikset!
Twinkle
28.05.2006 02:17:45
Saakeli, kävi nyt oikeen kunnolla polttamaan tuollainen 4x10" kaappi. Kiitos vain Twinkle tästäkin gasista ;) Eeh...

GAS on hauskaa, minullekin melkein tuli nyt pakkomielle tuon 410 -kaapin tekemisestä, vaikka tuo 212 toimiskin... Se olisi aivan törkeän hieno sellainen 212 ja sen alla 410. Miltä se sitten soundaisi, en tiiä mutta kokeilemisen arvoinen anyway. Rakentaminen on kivaa hommaa.
jukko1
31.08.2006 18:08:31
Mutta miten olisi liittää yksi kymmppi ja yksi 12 tuumainen samaan kaappiin ? onko kellään kokemusta tälläisestä manooverista ja onko siinä mitään järkeä . ;aalais järjen ja logiikan avulla voisi päätellä että molemmat , siis matalat ja korkeat soisivat hyvin ?
jaa että tomiiko?hienoa!
JuSu
01.09.2006 14:38:58 (muokattu 01.09.2006 14:40:19)
Mä komppaan Mustikkamuffinsia ja kokeilisin kyllä 2x12":lla. Ei tuo 'oversized' -käsite ole tuntematon 2x12" -kaapeissakaan, esimerkiksi sellainen nyrkkipaja kuin Bogner tekee moisia... =)

http://www.bogneramplification.com/2x12Info.htm

tilavuutta tuossa nyt on 80 x 60 x 40... niin onko se turhan tilava järkäle 2x12:ksi.

Tässä mä näen vaaran paikan. Muistan jostain lukeneeni, että kitarakaapin mikään mitta ei pitäisi olla jonkun toisen kerrannainen, ettei tule resonointia ja korostuksia, kun aallot sattuvat samaan vaiheeseen (tai jotain, joku tarkemmin asiaan perehtynyt oikaiskoot/tarkentakoot)... Mutta voipi olla hifistelyä tämä, kokeilemalla selviää!

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Grabel
01.09.2006 14:47:39
Tässä mä näen vaaran paikan. Muistan jostain lukeneeni, että kitarakaapin mikään mitta ei pitäisi olla jonkun toisen kerrannainen, ettei tule resonointia ja korostuksia, kun aallot sattuvat samaan vaiheeseen (tai jotain, joku tarkemmin asiaan perehtynyt oikaiskoot/tarkentakoot)... Mutta voipi olla hifistelyä tämä, kokeilemalla selviää!

Kotelon sisälle tasopintojen väliin syntyy ns. seisovia aaltoja, jotka korostavat tiettyjä, kotelon mittojen mukaan määräytyviä taajuuksia. On siis suositeltavaa, ettei kotelon sisällä ole kahta samanlaista etäisyyttä seinämien välillä (tai niiden puolikkaita tai kerrannaisia)

Kaappia tehdessä kannattaa kaiutinmiehen tai -naisen lukea ajatustensa perustaksi joitain hifi-kaiuttimen rakennuskirjoja ja sitten kaivaa lisätietoa kitarakaapin suunnitteluun. Celestionin sivuilla oli muistaakseni joitan vinkkejä.. (ja niitä on varmaan lisää muiden valmistajien sivuilla ynnä muualla..)
Rokkia rennolla asenteella!
4-T
04.09.2006 11:55:24
Kotelon sisälle tasopintojen väliin syntyy ns. seisovia aaltoja, jotka korostavat tiettyjä, kotelon mittojen mukaan määräytyviä taajuuksia. On siis suositeltavaa, ettei kotelon sisällä ole kahta samanlaista etäisyyttä seinämien välillä (tai niiden puolikkaita tai kerrannaisia)

Tämän takia olenkin ihmetellyt Avatarin G112 mittoja 43x43x39 ( Custom-sounds), kuvasta päätellen mitat ei taida olla oikein?

Racing Cajun näyttäs olevan uraltonella, mutta mistäs sais Ramrodeja?
Ocku
04.09.2006 13:28:44
Celestionin Vintage 10 (se joka löytyy esim. Creamsoundista) on mainio 10". Mallin uusi versio on nimeltä G10 Vintage.

Jensentyyppisistä pidän Jensen P10Q-mallista, joka minulla on Gibson Skylarkissa.

Yksi 10-tuumainen joka on testaamatta mutta joka kiinostaa kovasti on Fane AX 10.75b. Bassoelementtinä myydään, mutta se voisi olla mitä mainioin elementti.
ReBeat
04.09.2006 13:36:02

Racing Cajun näyttäs olevan uraltonella, mutta mistäs sais Ramrodeja?

On muuten melko perverssi nimi tuolla jälkimmäisellä elementillä. Ram... ramming viittaa tunkeutumiseen (pussy ramming) ja rod on kiistaton synonyymi vehkeelle. Ajoparru voisi olla siis ramrodin suora suomennos.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
monotone
04.09.2006 14:00:32

Celestionin Vintage 10 (se joka löytyy esim. Creamsoundista) on mainio 10". Mallin uusi versio on nimeltä G10 Vintage.

Komppaan. Mulla oli 4x10 kaappi noilla V10'llä ja musta se oli eri rämäkkä peli. Hyvä tiukka middle ja selkee yläpää. Alapäätäkin oli ihan riittävästi meikän tarpeisiin, mutta en soitakkaan hevin heviä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)