Aihe: Mikkien vaihdosta
1
Nacher
31.08.2006 23:46:55
Niin, mietin tässä juuri, että mitenkä iso projekti esim tallamikin vaihto on, ja käyvätkö tuollaiset monimutkaisemmat singlecoil/humcubker kytkinnapit ja vastaavat kaikkiin laatumikkeihin? Kolvi ei oikein pysy myöskään kädessä, joten mitään tietoa, paljonko joku ammattilainen laskuttaisi tuosta työpuolesta?
Gypsy
01.09.2006 00:54:03
Niin, mietin tässä juuri, että mitenkä iso projekti esim tallamikin vaihto on,

Ihan pikkujuttu.

ja käyvätkö tuollaiset monimutkaisemmat singlecoil/humcubker kytkinnapit ja vastaavat kaikkiin laatumikkeihin?

Kelanpuolitus- yms. kytkimiä tarkotat? Käy jos mikissä on enemmän kun kaks johtoo. Kaikissa laatumikeissä ei oo valmiina.
maggot
01.09.2006 08:19:55
Kolvi ei oikein pysy myöskään kädessä, joten mitään tietoa, paljonko joku ammattilainen laskuttaisi tuosta työpuolesta?

Omiin kitaroihin olen vaihdattunut mikit Levytukussa ja muistaakseni siellä tuo mikkien vaihto operaatio maksaa noin 20-30€ jos en ihan väärin muista. Luulisin että saman verran se maksaa muissakin liikkeissä. Toki poikkeuksiakin saattaa olla.
"reality is a very fragile thing after all..."
JuSu
01.09.2006 08:41:01 (muokattu 01.09.2006 08:42:46)
Niin, mietin tässä juuri, että mitenkä iso projekti esim tallamikin vaihto on

Ei tuo kauhean iso juttu tosiaan ole. Mutta jos juottaminen on tuntematonta puuhaa, niin en lähtisi ainakaan ykköskitaralla opettelemaan, on mahdollisuus, että joudut sen sitten kolvaustreenien päätteksi kuitenkin viemään ammattilaiselle. Selitä siinä sitten nolona, että "serkku yritti vaihtaa"... =)

Ei vaan. Mikkien vaihdon ja kolvaamisen opettelusta on kuitenkin jatkossa varmasti hyötyä. Jos on tuota vähänkään tehnyt (ja ymmärtänyt mitä tekee ja miksi), ei kitaran soundcheckissä mykistynyt tallamikki välttämättä tarkoita, että täytyy varakitaralla koko keikka vetää. Nopealla vilkaisullakin konehuoneeseen näkee, onko piuhat paikoillaan ja jos kolvi on sattunut varustelaukkuun matkaan (ja miksei olisi), homman korjaa parissa minuutissa. Mikäli siis ongelma on vain pettänyt juotos tai katkennut johdin.

Mutta opetteluun kannattaa käyttää sitä kakkoskitaraa tai kaverin ritsaa... =) Netistä löytyy ohjeet yleisimpiin ja moniin harvinaisempiinkin tapoihin kytkeä piuhat (wiring diagrams tai schematics), ja ainahan voi kysyä Mnetistä.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Nacher
01.09.2006 08:52:37
Tuohan tuossa juuri, että ei satu olemaan mitään ritsakitaraa, millä harjoitella, eikä viitsisi poltella reikiä tai muuten vain säheltää jotain rikki ykköskitarassa :). 20-30e vaihto ammattilaisella kyllä kuulostaa varsin turvalliselta valinnalta.

Toisaalta tuo taito olisi hyvä osata, sillä itseni tuntien enpä usko, että vaihto jää yhteen kertaan. Aina pitää päästä kokeilemaan, miten se soundi muuttuisikaan, jos käyttäisikin tuota mikkiä.

Onko muuten mahdollista vaihtaa mikkiä vaihtamatta samalla kieliä? Floikallisesta kitarasta siis olisi kyse.
tommiot
01.09.2006 08:59:51
Onko muuten mahdollista vaihtaa mikkiä vaihtamatta samalla kieliä? Floikallisesta kitarasta siis olisi kyse.

On, ja näin kannattaakin tehdä. Eli talla vaan irti, kielilukot pysyy kiinni.

Mä voin kyllä vaihtaa vaikka ilmaiseksi ne mikit Vantaalla jos kelpaa.
JuSu
01.09.2006 09:13:19

Jep. Tai sitten vaan kielet vaihtoon samalla.

Mä oon yleensä tehnyt niin, että irroitan kielet paksuinta lukuunottamatta. Silloin on ihan tarpeeksi tilaa työskennellä ilman, että menee hermot kielien ollessa tiellä, mutta kuitenkin voi heti yhdellä kielellä testata, että homma toimii ja oikein.

Olen kyllä tuota 'talla kielineen irti' -vaihtoehtoakin kokeillut, mutta en mä enää sen jälkeen niillä kielillä ainakaan keikalle lähtisi (varsinkaan floikkakitaralla), eli vaihtoon ne menisi kuitenkin. Voi olla kyllä turhaa varovaisuutta tämä.

Hysss... kohta sulla on puolet pääkaupunkiseudun kitaristeista ovesi takana jonossa.... =)

JuSu
tomukka
01.09.2006 09:14:29
...Toisaalta tuo taito olisi hyvä osata, sillä itseni tuntien enpä usko, että vaihto jää yhteen kertaan. Aina pitää päästä kokeilemaan, miten se soundi muuttuisikaan, jos käyttäisikin tuota mikkiä...

Totta. Kolvaustaito on hyvä osata kun alkaa kitaroitten kanssa kikkailemaan, mutta kannattaa harjoitella aluksi vaikka ihan kitarapiuhojen kolvaamista. Taitojen karttuessa sitten siirrytään sisätiloihin. Siellä on pikkasen ahtaammat paikat ja ohkasemmat johdot.
Gypsy
01.09.2006 12:48:43
Ja tuolta löytyy kuvitettu ohje mikinvaihtoon: http://www.gibson.com/Products/Plac … ir/Tech%20Tips/Pickup%20the%20Pace/

Aika vaikee on mitään saada rikki. Jos ei toimi, niin homman voi aina alottaa alusta.

Linkissä olevat johtojen värikoodit ei sitten välttämättä pidä paikkaansa muun merkkisten mikkien kohalla.
JuSu
01.09.2006 12:56:12
Linkissä olevat johtojen värikoodit ei sitte juuri ikinä pidä paikkaansa muun merkkisten mikkien kohalla.

=)

JuSu
skebab
01.09.2006 15:32:18
Jep, ei sitä kolvaamista kannata pelätä, rohkeasti vaan kolvi käteen. . Aika poropeukalo saa olla, jos pystyy aiheuttamaan itse kitaralle jonkin peruuttamattoman "vamman". Harjoitteluksi voi ensin vaikka värkätä kitarajohdon, niin oppii hiukan tinan käyttäytymisestä (laajemmille pinnoille enemmän lämpöä, jne.).
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
Nacher
02.09.2006 19:08:42

Harmi vain, että matkaa on vajaa 200km. Muuten kyllä, kiitos tarjouksesta :)

Vielä tällainen ikuisuuskysymys, eli lehmusrunkoiseen Ibaneziin Tone Zone vai Evolution tallaan? Kaipaisin sellaista laulavaa leadisoundia ja jykevää komppisoundia metalliin, mutta myös kevyemmät soundit pitäisi irrota ainakin kohtuullisesti. Tone Zoneen olen kallistumassa, kun epäilen Evolutionia liian kireäksi/ohueksi.
rainmaker
02.09.2006 19:31:11
Onko muuten mahdollista vaihtaa mikkiä vaihtamatta samalla kieliä?

Stratojen kanssa oon tehnyt silleen, että laitan kielet hieman löysälle ja maalarinteippiä pyöräytän kierroksen kaulan ympärille. Sitten kaula vaan irti. Kun mikki on vaihdettu, niin kaula takaisin paikoilleen ja keppi vireeseen.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)