Karlsson 01.09.2006 09:37:19 | |
---|
Niin, siis eihän "vintage" ole vain suurien amerikkalaisten soitintehtaiden yksinoikeus, vaikka kuinka pitkän leiman siihen lapaan olisivat iskeneet. Nykyään tuo termi tuntuu käsittävän kaikki vanhemmat soittimet ja eipä siinä mitään. Ei sillä vielä perustella kauheita hintapyyntöjä, vai perustellaanko? Ja noin ylipäätään noista Japanin kopsuista: Monet vanhemmat merkkisoittimien kopiot ovat olleet todella hyviä. Eivät täydellisiä kopioita (mikä ei ole siis mikään huono asia oikeastaan), mutta soittimena varsin oivia käyttöpelejä. Järkyttävä hinta on järkyttävä hinta, oli kyseessä amerikassa tai japanissa sarjatuotantona valmistettu soitin. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
J.Hollström 01.09.2006 10:49:26 | |
---|
Taitaa olla kyse enemmänkin siitä, että ollakseen tr00 vintagea soittimen täytyy olla törkeästi ylihinnoiteltu (fender). Ja onhan se vittumaista jos itse on maksanut monta tonttua siitä pre-cbs-pitkäleimatyydytyksestä ja muut hankkii päteviä mukavintage soittimia järkihintaan.. Täällähän keulii jopo jo ihan kympillä. Pre-CBS:ssä oli hyvinkin pienet leimat. En tunne ketään jota vittuttaisi omistaa vanhaa Fenderiä, oli sitten muilla mitä tahansa päteviä mukavintage soittimia. Pikemminkin päinvastaisia tunnelmia olen havainnut, kun seuraa esim. miten hinnat markkinoilla ko. soittimissa kehittyy. Ja onhan ne ihan päteviä soittiminakin, niille jotka soittimista nyt jotain ymmärtää. Tosta törkeästä ylihinnoittelusta ollaan keskusteltu useasti. Kannattaa hankkia sellainen opas kuin Price Guide, sieltä voi tarkistaa onko soitin ylihinnoiteltu. Ihan samoin kuin öljyn päivähinnan voi tarkistaa vaikkapa webistä. |
Karlsson 01.09.2006 10:52:49 | |
---|
Tosta törkeästä ylihinnoittelusta ollaan keskusteltu useasti. Kannattaa hankkia sellainen opas kuin Price Guide, sieltä voi tarkistaa onko soitin ylihinnoiteltu. Ihan samoin kuin öljyn päivähinnan voi tarkistaa vaikkapa webistä. Eiköhän jokainen pysty ylihinnoittelun ihan päässään aivoittelemaan? Vastaako soittimen hinta sen käyttöarvoa. Tai keräilyarvoa, joissain tapauksissa. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
J.Hollström 01.09.2006 10:54:39 | |
---|
Eiköhän jokainen pysty ylihinnoittelun ihan päässään aivoittelemaan? Vastaako soittimen hinta sen käyttöarvoa. Tai keräilyarvoa, joissain tapauksissa. Silloin kun hinta on omalle kukkarolle ylihintainen niin pystyy. Eli persaukisille m.nettiläisille melkein kaikki. |
Karlsson 01.09.2006 10:55:18 | |
---|
Silloin kun hinta on omalle kukkarolle ylihintainen niin pystyy. Eli persaukisille m.nettiläisille melkein kaikki. Jaa, että tääkin kitinä on kateellisten kuittailua? "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
balzary 01.09.2006 10:57:37 | |
---|
Mun mielestä välillä vaikuttaa siltä, että vintage-termiä saisi käyttää vain esim -75 vuosimallia vanhemmista Fenkuista ja Gibsoneista eikä muiden (esim Ibanezin, Aria jne) saman ikäisistä laadukkaista soittimista. No, kuka määrittelee vintagen milläkin lailla. Perusperiaatteena lienee, että omaa soitinta nuoremmat ei ole enää vintagea. Soundi lähtee oliiviöljystä. |
J.Hollström 01.09.2006 11:05:19 | |
---|
Mun mielestä välillä vaikuttaa siltä, että vintage-termiä saisi käyttää vain esim -75 vuosimallia vanhemmista Fenkuista ja Gibsoneista eikä muiden (esim Ibanezin, Aria jne) saman ikäisistä laadukkaista soittimista. No, kuka määrittelee vintagen milläkin lailla. Perusperiaatteena lienee, että omaa soitinta nuoremmat ei ole enää vintagea. Jos tämä oli kuittailua minulle, niin omasta mielestäni nuo omat '75:set ei ole mitään vintakea. |
balzary 01.09.2006 11:06:59 (muokattu 01.09.2006 11:08:15) | |
---|
Koitin sen nimenomaan muotoilla silleen ettet ottais ihtees. Soundi lähtee oliiviöljystä. |
Ylläri 01.09.2006 11:51:39 | |
---|
Kaipa se "vintage-raja" on enemmänkin liukuva käsite kuin joku kiinteä vuosiluku. Tämä on tietysti loppupeleissä ihan semantiikkaa. Jokaisella on vintagelle omat määritelmänsä ja hyvä niin. Itse näkisin asian niin, että soitin muuttuu tavallisesta "käytetystä" "vintageksi" siinä vaiheessa, kun sen ikä alkaa tuoda sille lisäarvoa. Kun tietyn ikäinen soitin koetaan paremmaksi kuin vastaavat myöhemmin valmistetut, se on vintagea. Mikä sitten tekee jostain vanhasta bassosta paremman kuin uusista? Joskus yleinen mielipide on se, että ennen vuotta X tehdyt soittimet olivat alun alkaenkin parempia kuin myöhemmät. Syitä voi olla monia: tehdas vaihtoi omistajaa (klassinen esimerkki on tietenkin Fenderin CBS-diili), valmistusmaa vaihtui (Japanin Squierit), valmistusmetodit tai -materiaalit muuttuivat etc. Joskus taas riittää se, että basso on tarpeeksi vanha. Eli lähdetään siitä että soittimet voivat yksinkertaisesti parantua vanhetessaan. Miksi näin tapahtuu, siihen on monia selityksiä puun kuivumisesta ja "asettumisesta" aina näihin henkimaailman "mojoihin" ja muihin. Voisin kuvitella että tästä on kyse esimerkiksi 70-luvun Fenkkujen kanssa, koska en muista kenenkään väittäneen että tuon ajan bassot olisi sinänsä tehty paremmin ja paremmista materiaaleista kuin nykyiset MIA Fenderit, pikemminkin päinvastoin. Itse en näe mitään syytä miksei siis jokin vanha ritsakin voisi olla vintagea, jos joku sen kokee paremmaksi kuin uudemmat ritsat. Samat säännöt niihinkin pätevät, eivätkä puun kuivumiset ja asettumiset ole Fenderin tai muuden laatuvalmistajien yksinoikeus. Kyllä, lähtökohtana pitää olla alunperin laadukas ja rakenteellisesti terve soitin, mutta niitä tuntuu löytyvän silloin tällöin ritsavalmistajiltakin. Toki ne ovat harvemmassa kuin esmes fenderillä, mutta toisaalta: eikös osa vintage-touhun viehätyksestä ole juuri "aarteenmetsästyksessä"? Että kolutaan kirppareita ja toreja ja haetaan sitä Graalin maljaa. "It?s not the kill, it?s the hunt". Pitää vaan valita omalle kukkarolle sopiva riista: joku metsästää pre-CBS Fenkkuja, jollekin riittää El Maya. Mutta molemmat hakevat samoja kiksejä. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
eikös osa vintage-touhun viehätyksestä ole juuri "aarteenmetsästyksessä"? Että kolutaan kirppareita ja toreja ja haetaan sitä Graalin maljaa. "It?s not the kill, it?s the hunt". Pitää vaan valita omalle kukkarolle sopiva riista: joku metsästää pre-CBS Fenkkuja, jollekin riittää El Maya. Mutta molemmat hakevat samoja kiksejä. Jotkut metsästää graalin maljan kopiota ja jotkut alkuperäistä. Itselleni kopiot aiheuttaa lähinnä oksennusreaktioita, oli sitten miten El Mayoja hyvänsä. |
Karlsson 01.09.2006 12:28:16 | |
---|
Jotkut metsästää graalin maljan kopiota ja jotkut alkuperäistä. Itselleni kopiot aiheuttaa lähinnä oksennusreaktioita, oli sitten miten El Mayoja hyvänsä. Aimixvarte? "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
J.Hollström 01.09.2006 12:37:03 | |
---|
Aimixvarte? Ei sovi minulle. Vintage-speideily ja statussymboleiden keräily on mun juttu. Ei kai nääs soittimet mitään työkaluja ole joilla soitetaan? |
Ylläri 01.09.2006 12:42:07 | |
---|
Jotkut metsästää graalin maljan kopiota ja jotkut alkuperäistä. Itselleni kopiot aiheuttaa lähinnä oksennusreaktioita, oli sitten miten El Mayoja hyvänsä. Niino, minä nyt heitin tuon El Mayan vain esimerkiksi, kun niistä on nyt muutenkin ollut puhetta. Mutta yhtä hyvin voidaan puhua "original design"-ritsoistakin kuten EKOista, Hagströmeistä tai sen sellaisista. Pointtinani ei ollut kopio/alkuperäinen-vastakkainasettelu, vaan vanhojen soittimien viehätys sinänsä. "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Karlsson 01.09.2006 12:48:33 | |
---|
Ei sovi minulle. Vintage-speideily ja statussymboleiden keräily on mun juttu. Ei kai nääs soittimet mitään työkaluja ole joilla soitetaan? Täällähän haisee huono kuittailu ja marttyyriys. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Ylläri 01.09.2006 12:56:19 (muokattu 01.09.2006 12:56:36) | |
---|
Ei kai nääs soittimet mitään työkaluja ole joilla soitetaan? Jos mä nyt tulkitsen tämän lauseen mun patentoidun sarkasmikääntäjän läpi, niin sä soitat vanhoilla Fendereillä, koska ne on sun mielestä parempia soittimia kuin saman hintaluokan uudemmat, -kö? No hyvä, eihän siinä mitään. Mutta samalla tavalla joku soittaa vaikka 80-luvun Iballa, koska se on sen mielestä parempi soitin kuin saman hintaluokan uudemmat. Mikä sitten tekee Fendästä vintagen ja Ibasta vaan normikäytetyn? "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Karlsson 01.09.2006 12:58:33 | |
---|
Jos mä nyt tulkitsen tämän lauseen mun patentoidun sarkasmikääntäjän läpi, niin sä soitat vanhoilla Fendereillä, koska ne on sun mielestä parempia soittimia kuin saman hintaluokan uudemmat, -kö? No hyvä, eihän siinä mitään. Mutta samalla tavalla joku soittaa vaikka 80-luvun Iballa, koska se on sen mielestä parempi soitin kuin saman hintaluokan uudemmat. Mikä sitten tekee Fendästä vintagen ja Ibasta vaan normikäytetyn? One word: hype. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
J.Hollström 01.09.2006 13:00:35 | |
---|
Täällähän haisee huono kuittailu ja marttyyriys. Täällä haisee minun täytyy saada joka kerta viimeinen sanaisyys. |
Karlsson 01.09.2006 13:05:33 | |
---|
Täällä haisee minun täytyy saada joka kerta viimeinen sanaisyys. Kiukuttele rauhassa, ei se oo multa pois. Sen sijaan hypetyksellä mahdollisesti "annetut" katteettomat lupaukset voi olla joltain pois. "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
TommiW. 02.09.2006 10:42:52 | |
---|
Mulla on hieno vintage-akkari. " Bassolle tätä samaa ideaa on soveltanut ainakin Billy Sheehan (ja m.netin Wasara ;o)" -Juki68
"Tietenkin olet pervo, liittymättä musadiggailuusi." -Arva |
J.Hollström 02.09.2006 14:54:46 | |
---|
Ja noin ylipäätään noista Japanin kopsuista: Monet vanhemmat merkkisoittimien kopiot ovat olleet todella hyviä. Eivät täydellisiä kopioita (mikä ei ole siis mikään huono asia oikeastaan), mutta soittimena varsin oivia käyttöpelejä. Ylipäätään ne oli niille joilla ei ollut mahdollisuutta hankkia alkuperäistä soitinta. Pääsääntöisesti ne oli aika hirvittävää kuraa. Ja tuskin ne hirvittävästi on vintagoituneet paremmiksi. Tossa alla yksi kommentti kitarapuolelta joka liittyy aika paljon samaan aiheeseen. http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=5938327 |