Aihe: Laulukanava keikkakäyttöön
1 2 3 4
isojussi
31.08.2006 02:10:28 (muokattu 31.08.2006 02:11:12)
Jos nyt kumminkin lähdettäis siitä, että

- Ne lelut pitäis ostaa ihan itse omilla rahoilla
- Haifai ei ole käyttäjän päätuote, eikä siitä makseta sille senttiäkään
- Laitteiden ostaja elättää yksin nelihenkisen perheen asuntolainat ym. niskassaan.

Mun puukorville esim. AKG C1000:n saundi on vallan riittävä, että sen tason kommentit tässä ketjussa on ihan turhaa kikkailua, eikä niitä oteta huomioon.

Taidan ostaa ihan vaan B:n Minicompin. Mähän voin myydä sen sit vaikka parilla kympillä huutonetissä, jonsei se vaikka olekaan tarpeeksi haiend.

EDIT: Mu puolesta tän ikiliikkujan vois vaikka lukita.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
musamies
31.08.2006 02:43:15 (muokattu 31.08.2006 03:07:06)
Miten se taajuusanalyysi (wtf?) on se asia joka kertoo kaiken tapahtuneesta? Tarvitaan aika monenlaista muutakin tieteellistä analyysia että voidaan kertoa mikä kaikki kamoissa mättää, tai sitten niitä korvia.

Kun ei mätä kamoissa, eikä saundissa erityisemmin mikään.

Korkeintaan mättää se, että täällä joidenkin esittämät näkemykset siitä minkälaiset laitteiden pitäisi olla, on hintaluokaltaan ristiriidassa monien keikkaa tekevien keikkapalkkioiden kanssa.

Äänentoistoyritys tai studio ovat vähän eri juttuja kuin livekeikkailu pelimanni- ja talkoohengessä. Itse vetäisin edellisen keikkani ilman sähköisiä vahvistimia hyödyntäen paikalla ollutta flyygeliä.

Seuraavassa keikkatarjouksessa on mukana toinen bändi, jolla A&H mikseri. Voi olla, että siitä huolimatta tulee käytettyä omaa B mikseriä. Fyysisesti keikkapaikka yksi lähialueen isoimpia jos jäähalleja ei lasketa. Liksa todennäköisesti ei ja voi olla jopa ettei sitä ole.

Ja jottei tulisi väärinkäsitystä, niin todettakoon vielä, että voi olla, että studioissa tai äänentoistofirmoissa kannattaa panostaa vähän kalliimpiin laitteisiin.

Täytyy vielä kerrata sellainenkin surkuhupaisa yksityiskohta kun luin toiselta keskustelusivulta, jossa joku täysin aloitteleva nuorisobändin jäsen kirjoitteli jotain sen tapaista, ettei voi muka mennä keikalle jos joku muu ei järjestä sinne jotain tosi mahtavaa tekniikkaa :-(( Jos kuitenkin menisi sellaiselle keikalle mihin omat rahkeet riittää ja rakentelee sellaisen tekniikan kuin itse pystyy, oppisi jotain, eikä musaharrastus jäisi pelkäksi rokkitähtihaaveiluksi.

------------------

Sitten mä tein sen, mitä vannoutunut behringer-klubilainen ei saisi koskaan tehdä: kokeilin omin käsin ja kuuntelin omin korvin. Paluuta ei ollut.

Meikäläisen pointti ei ole, että laitteet pitäisi olla Behringerejä tai minkään muunkaan merkkisiä. Pikemmin se, että pitäisi lähteä katsomaan mikä omassa käyttötarkoituksessa on sellaista, johon kannattaa panostaa ja aika monella voi kuitenkin löytyä niitä heikompia lenkkejä kuin mikseri.

Mä en esimerkiksi tee tällä hetkellä juuri mitään millään hyvälläkään konsolimikserillä, vaan tarvisin enemmän stagepianoa, joka toimii ilman tietokonetta. Eipä ole pelimerkkejä siihenkään...

Unten maille välillä.
isojussi
31.08.2006 06:08:52
...Korkeintaan mättää se, että täällä joidenkin esittämät näkemykset siitä minkälaiset laitteiden pitäisi olla, on hintaluokaltaan ristiriidassa monien keikkaa tekevien keikkapalkkioiden kanssa.

Äänentoistoyritys tai studio ovat vähän eri juttuja kuin livekeikkailu pelimanni- ja talkoohengessä....

Hyvin sanottu, vaikka ei mulla tästä ole kyse, vaan siitä, että niillä liksoilla pitää oikeasti elättää itsensä ja perheensä.

You know:

- Makkarapakettia S-marketista
- Tyttärelle turvaliivi ratsastustunneille
- Pojalle koulureppu
- Vaimolle kampaaja
- Asuntolainen lyhennykset.
- Lasten lemmikkikanille purupussi
- Autoon naftaa

ym. ym.

No sä tiedät ja oppii noi äänivelhojen oppipojatkin jossain vaiheessa, kun muuttavat kotoa pois ja pitäis miettiä, ostavatko uusiman Myrkyn vai Eloveenapaketin ja maitopurkin.

...Täytyy vielä kerrata sellainenkin surkuhupaisa yksityiskohta ... eikä musaharrastus jäisi pelkäksi rokkitähtihaaveiluksi.

Hyvin sanottu.
PIM
31.08.2006 08:45:00 (muokattu 31.08.2006 09:24:55)
Jos nyt kumminkin lähdettäis siitä, että

- Ne lelut pitäis ostaa ihan itse omilla rahoilla
- Haifai ei ole käyttäjän päätuote, eikä siitä makseta sille senttiäkään
- Laitteiden ostaja elättää yksin nelihenkisen perheen asuntolainat ym. niskassaan.

Mun puukorville esim. AKG C1000:n saundi on vallan riittävä, että sen tason kommentit tässä ketjussa on ihan turhaa kikkailua, eikä niitä oteta huomioon.

Mutta kun tuo on oikeasti huonosoundinen mikki vertaa sitä suurin piirtein mihin tahansa kondensaattorimikkiin mitä nykypäivänä on markkinoilla. Siihen aikaan kun toi C1000 tuli markkinoille tilanne halvan pään mikeissä oli aivan erillainen kuin nykypäivänä ja tuolloin tuo varmaan olikin melkoinen edistysaskel äänityshommissa jos aiemmin oli käyttänyt vain dynaamisia mikkejä, mutta tänä päivänä tuo ei vaan yksinkertaisesti ja kertakaikkiaan enää pärjää äänenlaadultaan. Esim. parin vuoden takaisessa mnetin konkkamikkitestissä jossa oli mukana mikkejä laidasta laitaan C1000 oli selkeästi huonoimmasta päästä ja hävisi juuri taajuustoistossa kirkkaasti esim. sadan euron Studio Projects B1:lle. Se mitä kaverit täällä omalla, sanottaisiinko nyt vaikka että hieman karkealla tyylillään, yrittivät sanoa on, että soundin on oltava terve pisteestä A lähtien ja että hommaamalla paremman mikin, joita siis on nykypäivänä tarjolla pilvin pimein ja taskurahalla kiitos kiinalaisten halpiskonkkien (esim. 40 euron TBone EM800 soundaa paremmalta) on lähtötilanne terveen soundin saavuttamiseksi jo paljon parempi kuin tuolla C1000:lla.

Taidan ostaa ihan vaan B:n Minicompin. Mähän voin myydä sen sit vaikka parilla kympillä huutonetissä, jonsei se vaikka olekaan tarpeeksi haiend.

Oikea asenne ja noin minäkin aina teen. Vaikkei mulla perhettä elätettävänä olekaan niin itse minäkin maksan kaikki leluni rajallisesta budjetista eli sikäli olen aivan samassa tilanteessa. Ja mikset laittaisi tuota C1000:sta sinne huutonettiin ja ostaisi niilla rajoilla jonkun parempisoundisen tilalle?
LHU
31.08.2006 09:39:12
Hyvin sanottu, vaikka ei mulla tästä ole kyse, vaan siitä, että niillä liksoilla pitää oikeasti elättää itsensä ja perheensä.

Alkuperäiseen aiheeseen:

koska et kuitenkaan ole pelkästään omaksi iloksesi soitteleva, mielestäni myöskin laitteiden kannattaisi olla, jos ei nyt ihan propro, niin ainakin "semi-pro" tasoa. Laatumerkkejä mitkä luultavasti (toivottavasti) kestää ainakin vähän kauemmin kuin ihan halpikset.

Oli se mikserisi mikä hyvänsä, niin kuten täällä on jo aiemmin mainittu, hanki erillinen mikkietuaste missä on kompurat ja muut ja ohita se mikserin oma etunen ja eq. Sitä on vaikea mennä sanomaan mikä olisi käyttöösi paras, vaihtoehtoja on paljon. Focusriten Voicemaster on hyvä, ehkä (?) budjettiisi liian kallis. Samaan hintaluokkaan asettuvat myös DBX:n putkikoneet (376, 386), tuo 386 on pelastanut ainakin itselläni aika monta keikkaa. Myös SPL:n vehkeet ovat hyviä, joskin kalliita.

Joku mainitsi tässä ketjussa jo aiemmin DBX:n Provocalin, se on ehkä sitä "semi-pro" osastoa, mene ja tiedä. Hinta näyttäisi olevan huokea ja luultavasti käytön opetteluun joutuu vähän aikaa uhraamaan mutta ehkäpä sitä kannattaisi kokeilla. Itsellesihän sitä olet ostamassa joten ei niitä perussäätöjä niin kauhean montaa kertaa sinne tarvitse tehdä. Olen melko varma (ilman käyttökokemusta ko. laitteesta) että sen etuaste ja efektit voittavat äänenlaadullisesti halpismikserin mennentullen. Mutta älä osta kokeilematta mitään ja muista lukea niitä käyttöohjeitakin.:)

Ai niin, tuli noista kanihäkin puruista mieleen että kaveri haki aikoinaan tyttärensä hamsterihäkkiin purut läheisen koulun veistoluokan puruimurista. Otti oman muovikassin mukaan eikä maksanut mitään.
isojussi
31.08.2006 10:08:43
.... Ja mikset laittaisi tuota C1000:sta sinne huutonettiin ja ostaisi niilla rajoilla jonkun parempisoundisen tilalle?

No kun se (tai siis ne, 2 kpl) ei oo mun, vaan olivatten lainassa.
PIM
31.08.2006 10:53:23
No kun se (tai siis ne, 2 kpl) ei oo mun, vaan olivatten lainassa.

No hyvä ettet laittanu;) Mutta vakavasti puhuen mulla on itellä pari noita EM800:ia (75e/pari) ja voin kyllä suositella jos olet halvan konkkapuikon tarpeessa. Jos haluut samplea niin voin lähettää sähköpostilla näytteen miltä ne kuulostaa rumpujen ovareina.
musamies
31.08.2006 14:52:41
Toisaalta on itseä ihmetyttänyt vähän sekin kun laulamisesta kiinnostunut kaveri kysyi minkälainen laulumikki kannattaisi ostaa ja missä hinnoissa mahdollisesti liikkui. Arvelin hintahaitariksi 100-300 euroa ja ehdotin, että kannattaisi kokeilla erilaisia mikkejä. Piti kalliina hintahaitaria.

Minun mielestä aika maltillinen sijoitus henkilökohtaiseen työkaluun kun harrastus kuitenkin vaatii muutenkin kohtuullisesti panostusta.
isojussi
31.08.2006 16:41:50
... Arvelin hintahaitariksi 100-300 euroa ja ehdotin, että kannattaisi kokeilla erilaisia mikkejä. Piti kalliina hintahaitaria....

No oho! Aika normi kai kuiteskin. Sitäpaitti ei ikinä tiä mikä itellä toimii. Jostain ihme syystä D770 tuntuu mulle hyvältä. SM58 taas ihan syvältä - siis mulle.
musamies
31.08.2006 19:44:50
Kaveri tykkäsi kun sai kokeilla AKG C 535 EB:tä. Tietenkin myös Shuren SM 58:sin esittelin hänelle. Nyt seuraavaksi aikoo kokeilla AKG C 900:sta.
isojussi
31.08.2006 20:26:06 (muokattu 31.08.2006 20:26:22)
... aikoo kokeilla AKG C 900:sta.

Toi kiinnostaa muakin. Voikohan siähen välillä luikauttaa pasuunaa, vai meneekö se tukkoon, niinku D880, joka muuten olis mainio laulumikki. 58 on munsta tukkoinen.
musamies
31.08.2006 23:33:28
Toi kiinnostaa muakin. Voikohan siähen välillä luikauttaa pasuunaa, vai meneekö se tukkoon, niinku D880, joka muuten olis mainio laulumikki. 58 on munsta tukkoinen.

Pitäs mennä ite testaa, että osais sanoa. Mikeissä ja kaiuttimissa mä huomaan ainakin selkeämpää eroa kokeilemalla ja kuuntelemalla kuin miksereissä.

Ei ne äänimiehetkään välttämättä ihan paskaa hastele, mutta katsoo luonnollisesti asiaa omasta näkökulmastaan.

Mä tässä jännitän, että kariutuiko keikka kun menin ehdottamaan pientä palkkiota ja sais vaikka räkkiin ekan DBX kompressori limitteri gate härvelin hankittua joskus.
pitk
01.09.2006 07:45:29 (muokattu 01.09.2006 07:45:53)

Mä en esimerkiksi tee tällä hetkellä juuri mitään millään hyvälläkään konsolimikserillä, vaan tarvisin enemmän stagepianoa, joka toimii ilman tietokonetta. Eipä ole pelimerkkejä siihenkään...

Eiks Sulla ollu Rhodes?????????????????
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
EP
03.09.2006 13:28:47 (muokattu 03.09.2006 13:29:20)
Mitäs mestarit suosittelette laulun "käsittelyyn" keikkaolosuhteissa, joissa ei oo erillistä miksaajaa.

Riittääkö hyvä mikki + mikserin omat säädöt + kohtuullinen kaikulaite, vai tarvitseeko olla joku dynamiikkaesa käytössä?

Kohtuuhintaisia ja helppokäyttöisiä suosituksia.

Syvää, oikeanlaista pallea- ja hengitystekniikkaa sekä tasaista ilmavirran kulkua äänihuulten lävitse!
isojussi
03.09.2006 19:10:20
Syvää, oikeanlaista pallea- ja hengitystekniikkaa sekä tasaista ilmavirran kulkua äänihuulten lävitse!

Jaa että pitäis laulaa koko ajan samalla volalla? Älä Janne viitti.
EP
03.09.2006 19:53:30 (muokattu 03.09.2006 19:54:24)
Jaa että pitäis laulaa koko ajan samalla volalla? Älä Janne viitti.

Janne?? Sibelius?

Korkeelta ja kovvaa! :)
isojussi
03.09.2006 21:28:24
Janne??...

No tän voit tulkita ihan miksi tahansa haluatkin.
Teemu Tee
11.09.2006 14:13:29
Kaveri tykkäsi kun sai kokeilla AKG C 535 EB:tä. Tietenkin myös Shuren SM 58:sin esittelin hänelle. Nyt seuraavaksi aikoo kokeilla AKG C 900:sta.

Sennheiser e865. Ei tartte muuta!
Tyhjän saa pyytämättäkin
isojussi
11.09.2006 21:26:17
Sennheiser e865. Ei tartte muuta!

Mä oon kans miettiny Senkkua. Yhden keikan vetäny 845:lla ja tykkäsin kovasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)