Aihe: Paras tapa äänittää bändiä?
1 2 3
Halsu
31.08.2006 21:59:03 (muokattu 31.08.2006 22:04:01)

ou rili? " I wasn´t aware of that?!?", niin ku Garth vai Wayne sanoi Wayne´s Worldissa aikoinaan.

Yritin jatkaa kuivaa huumoria, huonolla menestyksellä. Hymiö olisi varmaan auttanut asiaa...

Edit: lisäsin sanan "jatkaa"
CU -- Eki
Dig-taattori
31.08.2006 22:13:14
ou rili? " I wasn´t aware of that?!?", niin ku Garth vai Wayne sanoi Wayne´s Worldissa aikoinaan.

Toi on ehkä just sitä ylimielisyyttä mistä täällä ns. ammattilaisia kritisoidaan.
Mikael
31.08.2006 22:48:51

Kukaan ei oo vielä onnistunu keksimään threadia, joka ei syystä tai toisesta kääntyis rumpumikityksen vaiheongelmiin.

Plussan annan sille, jonka threadiin tää aihe ei eksy = )

Mä vaan venaan miten nää rumpujen vaihehässäkät vaikuttaa tohon pheelikseen... ainakin mnetin studiopalstalla vaikuttaa paljon mut kuin studiossa???
Siitä mistä aita on matalin...
Mikael
31.08.2006 22:51:28 (muokattu 31.08.2006 22:52:27)

Toi on ehkä just sitä ylimielisyyttä mistä täällä ns. ammattilaisia kritisoidaan.

Kerros mulle mitä eroa on "ns. ammattilaisella" ja "ammattilaisella" ja voiko tästä sun kommentista päätellä että loosah on "ns. ammattilainen"? Mitenhän muut tän palstan nimimerkit jakaantuu noihin kategorioihin???

t. amatööri
Siitä mistä aita on matalin...
loosah
31.08.2006 23:04:19
Kerros mulle mitä eroa on "ns. ammattilaisella" ja "ammattilaisella" ja voiko tästä sun kommentista päätellä että loosah on "ns. ammattilainen"? Mitenhän muut tän palstan nimimerkit jakaantuu noihin kategorioihin???

t. amatööri

Jeah. Meitsi on "ns. ammattilainen". Se on asia, mihin olen koko elämäni tähdännyt !

Kiitos elämä!!!
GIGO
Chade Fallstar
31.08.2006 23:22:57
Joo siis ihan huvin vuoksihan niitä levyjä hinkataan. Kyllä levy-yhtiölle kelpaa monesti c-kasettikin.

Herää tähän päivään.

No taisi tulla hieman kärjistettyä, eli en jaksa kyllä kuunnella sitä "aidosti pahan kuuloista kellarisoundia vuonoiltakaan"

Vanhaa vitsiä lainatakseni:

"Miksi aidot black metal yhtyeet laittaa 57n nurkkaan ja soittaa täysiä mutta huonosti?
Koska se kuulostaa aidosti pahalta."

Tästä "nykypäivän soundi-ihanteet" vs. "vanhat hyvät ajat" aiheesta on varmaan väitelty jo aika paljon...

Sen tiedän että levy-yhtiöille ei luomummat soundit tahdo kelvata mutta mulle kuluttajana monesti kelpaa.

Sen verran koulujen hienoista tiloista ja laitekannasta että mielestäni hyvä kuuntelu on oleellinen oppimisen kannalta tai ainakin helpottaa sitä. Kuulee selkeästi mitä se eq tekee kun sitä nappulaa vääntää. Taas se että tarvitaanko oppimiseen aivan jokaista maailman plugaria ja Slow Foolsin lippulaivaa on taas eri asia.
koopop
01.09.2006 00:56:31

Koopop:
Oli muuten hienoa jälkeä :-)

Kiitos, kiitos!
"Your ears will tell you all you need to know about polartity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
koopop
01.09.2006 01:31:45

Mutta Bruce puhuu tuossakin jostain aivan muusta kuin minä tässä. Käsittääkseni en ole koskaan edes käsitellyt noita aiheita. Ja toisekseen, mikään ei ole sen vaarallisempaa kuin soveltaa jostain toisesta yhteydestä lainattuja oppeja johonkin toiseen asiaan, vaikka asiat päälisin puolin tarkasteltuna muistuttaisivatkin toisiaan.

Tämä lainaus liittyi myös Brucen suhtautumiseen vaihekoherenssiin. Katso mun allekirjoitus tai http://gearslutz.com/board/showthread.php?t=82962

Mutta parahin Koopop, kerropa minulle nyt että miksi se täysin keinotekoinen vaihevirhe, joka syntyy kun snareraita summataan ovariraidan kanssa on nyt niin pyhä asia, ettei siihen saa koskea?

Kymmenennen kerran;
en ole kieltänyt viivästystä, paitsi moniraitaäänityksissä en todellakaan suosittele sitä. Muutoin, sitä kannattaa harrastaa, jos se parantaa miksausta. Ok? Et ole tainnut lukea mun kirjoittamia posteja kovin ajatuksella.

Kaikki nämä jutut tilasta ja muusta vastaavasta ei voi pitää paikkansa koska kyseessä on täysin keinotekoinen sivutuote, jolle akustisessa ääniympäristössä ei ole edes vastinetta eli sitä ei voi käytännössä edes mitenkään muuten synnyttää kuin elektronisesti.

Meinaatko että vaihe-eroa, -virhettä tai -summautumista ei synny akustisesti? Seisova aalto? Mitä meinasit?

Mulla olisi yksi aivoitus liittyen vaihekoherenttiin summasignaaliin, mutta ehkä jaan sen omassa threadissa.

.k
"Your ears will tell you all you need to know about polartity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
varakeef
01.09.2006 09:55:40
Jostakin syystä johtui ketjua lukiessa mieleen taannoinen ketju, jossa pohdiskeltiin mm. vaihe-eroja ja niiden kompensaatiota raitoja siirtelemällä rumpuäänitysten yhteydessä.

Erityiskiitos tämän mainion siirtymän kirjoittajalle. Tätä ennen meillä oli täysin vaihe-eroista vapaa, varsin vähän jankutusta ja poterosotaa sisältävä keskustelu käynnissä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
northern
02.09.2006 12:52:01

Mitäpä jos palattaisiin keskustelun alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä erilaisia tapoja on äänittää bändiä ja onko teillä kokemuksia niiden tapojen toimivuudesta?
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Roberto
02.09.2006 13:27:39

Pähkinänkuoressa sanoisin että jos löytyy se kultainen keskitie missä bändi voi soittaa niin että se on sille helpoin ja paras tapa ja se myös palvelee jotain tuotannollista nerokkuusvisiota mahdollisimman hyvin ni ollaan aika lähellä. Jos näistä kahdesta pitää toisesta tinkiä, itse tinkisin tuotanto-osastosta ja antaisin bändin vetää niin kun parhaiten pystyvät. Voi sen pilata sitten myöhemminkin :)
rockinn
04.09.2006 15:36:36
Tässä nyt on taas selkeää provon makua,

--snip--
Avainsanana tässä kirjoituksessa on ilmeisesti se, ettet oikein vieläkään ole täysin tajunnut mistä raitojen siirtelyssä on kyse.
--snip--

No jos sinusta illuusio esim luonnollisista rummuista koostuu setistä, jossa on ylimääräinen virveli metrin ja basari puolitoista metriä setin etupuolella niin sehän vain osoittaa kuinka helppoa ihmiskorvaa on jymäyttää;)

No just. Sehän menikin kerrasta nappiin... Kiitos kuitenkin arvostuksesta.

asiaan

En tarkoittanut kirjoituksellani provosoida ketään, vaan keskustelua lukiessani tuli mieleen, että kautta musiikin historian usein paras tapa äänittää bändiä on ollut se, että hyvä bändi soittaa hyvässä tiloissa ja hyvillä kamoilla. Tämä tapa tosin asettaa varsin tiukat reunaehdot ollakseen paras, bändin on oltava super, tilan, kamojen ja henkilökunnan myös. Mikäli nämä reunaehdot eivät täyty, paras tapa äänittää kyseistä produktiota voi vaihdella laidasta laitaan, ääriesimerkkinä, että kaikki äänitetään erikseen ja vieläpä eri studioissa.

Tärkeintä tässä kaikessa on kuitenkin äänitystavasta riippumatta sekä lähtökohta että lopputulos. Eli, että on hyvä biisi, joka pyritään taltiomaan parhaalla käytettävissä olevalla tavalla siten, että sen äänikuva tyydyttää sekä bändiä että tuotantohenkilökuntaa kyseisenä ajanhetkenä. Koska muuttujia äänitysyhtälössä on lukemattomia, en kirjoituksessani pyrkinytkään löytämään lopullista totuutta, vaan muistuttamaan näkökulmasta, että ns. vanhankansan metodit ovat osoittautuneet lukuisia kertoja parhaaksi tavaksi äänittää bändiä. Ne ovat myös hyvä lähtökohta opettelulle, perusteista voidaan tapauskohtaisesti räätälöidä se kulloinenkin paras tapa äänittää käsilläoleva produktio. Intuitio ohjaa.

Kulttuuri kehittyy, samoin työskentelytavat ja laitteet. Koetetaan pysyä kehityksen kelkassa.

(Loppuhuomautuksena viitaten lainaukseen: Ymmärrän kyllä ideologian raitojen siirtelyn taustalla, käytin sitä juuri itsekin siirtämällä käytäväambienssia sopimaan paremmin biisin tempoon/tunnelmaan, joten asia ei ole tabu. Ja ei, en tietoisesti pyri kuvaamaasi illuusioon rikkinäisestä rumpusetin äänikuvasta.)
PIM
04.09.2006 16:18:43
käytin sitä juuri itsekin siirtämällä käytäväambienssia sopimaan paremmin biisin tempoon/tunnelmaan

Eli et siis ymmärtänyt;) Tai siis ainakaan sitä mitä olen ajanut takaa. Mutta antaa olla ettei taas mene jankuttamiseksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)