millamaria 28.08.2006 14:02:23 | |
---|
Olen tässä aloitellut pianonsoiton itseopiskelua jonkun ikivanhan oppaan avustuksella. Mutta, mutta, näissä nuottikirjoissa on nuotinnettu aina laulumelodia ja tuli tässä mieleen, että soittaako esim. rokkipändin kosketinsoittaja (jos sellainen sattuu olemaan) yleensä laulumelodiaa vai mitä? |
baron 28.08.2006 14:05:15 | |
---|
Olen tässä aloitellut pianonsoiton itseopiskelua jonkun ikivanhan oppaan avustuksella. Mutta, mutta, näissä nuottikirjoissa on nuotinnettu aina laulumelodia ja tuli tässä mieleen, että soittaako esim. rokkipändin kosketinsoittaja (jos sellainen sattuu olemaan) yleensä laulumelodiaa vai mitä? Ei ainakaan silloin kun joku laulaa. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
yleensä komppaan soinnuilla... Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
OsQu 31.08.2006 23:24:43 | |
---|
Tottakai tämä riippuu ihan musiikkityylistä ja siitä soittaako bändissä vai yksin jnejne.. Mutta paras tapa ottaa selville on varmaankin kuunnella erilaista musiikkia, ja kuunnella koskteinsoittaja soittaa. Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja.. |
poppamies 01.09.2006 15:12:15 | |
---|
Kosketinsoittaja soitta komppia, mattoa tai sitten juttuja. Ei melodiaa eikä bassoa bändissä. G-strings are for strippers |
baron 01.09.2006 15:30:20 | |
---|
Kosketinsoittaja soitta komppia, mattoa tai sitten juttuja. Ei melodiaa eikä bassoa bändissä. Tä: Onhan meidän bändissä ne piisit, joissa mä soitan melodiat kun muut ei osaa. Esim Monkit!!!! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Lennu 01.09.2006 15:38:00 | |
---|
Tä: Onhan meidän bändissä ne piisit, joissa mä soitan melodiat kun muut ei osaa. Esim Monkit!!!! Poppis tarkoitti varmaan, että ei laulun päälle melodiaa. Kuulostaa halvalta karaokelevyltä, kun on melody assistent päällä. |
baron 01.09.2006 15:43:09 | |
---|
Poppis tarkoitti varmaan, että ei laulun päälle melodiaa. Kuulostaa halvalta karaokelevyltä, kun on melody assistent päällä. Joo, ei tietenkään piano soita melodiaa silloin kun joku muu soittaa/laulaa sitä. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Raipe 01.09.2006 16:22:04 (muokattu 01.09.2006 16:24:55) | |
---|
Joo, ei tietenkään piano soita melodiaa silloin kun joku muu soittaa/laulaa sitä. Noh. Meillä on aina ollut tapana, että laulajalta vedetään säkeistöissä ja kertseissä kanava kiinni ja kitaristi ja synisti vetelee leadeja siihen päälle unisonona. Älä rajoita itseäsi ja soittoasi kaavoilla. Kyllä meillä toimii ainakin soolo-osioissa 2 kitaran ja syntikan samanaikaiset improvisoidut soolot. Jos joku käy vittuileen niin kannattaa sanoa sille:"Dissected Corpse Emulation Wars" |
Lennu 01.09.2006 16:37:39 | |
---|
Tässä mennään nyt taas vähän kehää. Kyse on kuitenkin tyylitajusta ja tyylilajista. Kandee miettiä, mikä on se juttu mitä haetaan ja vaikka äänittää sitä ja sen mukaan karsia. Karsiminen on se juttu USEIN, ei lisääminen. Soittaa silleen, että kuulostaa hyvältä. Jätetäänkö siihen? |
lukkari 01.09.2006 20:24:31 | |
---|
Joo, ei tietenkään piano soita melodiaa silloin kun joku muu soittaa/laulaa sitä. Joskus on IHAN PAKKO. |
baron 01.09.2006 20:39:31 | |
---|
Joskus on IHAN PAKKO. No joo, tietenkin silloin kun se tekee sen väärin ja täytyy käydä vähän oikaisemassa. Ja silloin kun se unohtaa sanat ja silloin kun se unohtaa aloittaa. Ainaskin mun bändissä mun pitää aina salamannopeasti olla varautunut vetämään piisiä eteenpäin kun joku töppää. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
poppamies 01.09.2006 23:30:37 | |
---|
No joo, tietenkin silloin kun se tekee sen väärin ja täytyy käydä vähän oikaisemassa. Ja silloin kun se unohtaa sanat ja silloin kun se unohtaa aloittaa. Ainaskin mun bändissä mun pitää aina salamannopeasti olla varautunut vetämään piisiä eteenpäin kun joku töppää. Noh, tuskin alkuperäinen kysyjä näitä neuvoja kaipaa... G-strings are for strippers |
OsQu 02.09.2006 00:04:42 | |
---|
Koska tällä palstalla nämä keskustelut on pysyneet asiassa kymmentä viestiä kauempaa? Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja.. |
Lennu 03.09.2006 15:04:11 | |
---|
Koska tällä palstalla nämä keskustelut on pysyneet asiassa kymmentä viestiä kauempaa? Miksi pitäisi? Turhaa tiukkapiposuutta. |
Epämuusikko 03.09.2006 15:26:52 (muokattu 03.09.2006 15:30:52) | |
---|
Tässä mennään nyt taas vähän kehää. Kyse on kuitenkin tyylitajusta ja tyylilajista. Kandee miettiä, mikä on se juttu mitä haetaan ja vaikka äänittää sitä ja sen mukaan karsia. Karsiminen on se juttu USEIN, ei lisääminen. Soittaa silleen, että kuulostaa hyvältä. Jätetäänkö siihen? On nähty muutamankin "kosketinsoittajan" komppaavan vapaasäestyspohjalta. Kuullostaa.... eksoottiselta. Lennua mukaillen: "kosketinsoittaja soittaa kyseiselle musiikkityylille ominaisia kuvioita kyseiselle tyylilajille ominaisella kosketinsoittimella". Mutta, mutta, näissä nuottikirjoissa on nuotinnettu aina laulumelodia ja tuli tässä mieleen, että soittaako esim. rokkipändin kosketinsoittaja (jos sellainen sattuu olemaan) yleensä laulumelodiaa vai mitä? El Condoria mukaillen, nämä nuottikirjojen "sovitukset pianolle ja kotirouvalle"- esimerkit eivät välttämättä ole kosketuksissa sen kanssa, mitä kyseisen biisin kosketinsoittaja soittaa. I absolutely Weckl. Bustard #1 |
Lennu 03.09.2006 15:38:04 | |
---|
Lennua mukaillen: "kosketinsoittaja soittaa kyseiselle musiikkityylille ominaisia kuvioita kyseiselle tyylilajille ominaisella kosketinsoittimella". Hehee, tää on hyvä. Saanko laittaa allekirjotukseksi? |
Epämuusikko 03.09.2006 22:00:13 (muokattu 03.09.2006 22:01:33) | |
---|
Hehee, tää on hyvä. Saanko laittaa allekirjotukseksi? anna mennä. toivottavasti se nyt vaan tajusi, että "pianosovitus" ei ole sama kuin kiipparistin tontti. "sitten kun menet bändiin niin otat leveimmän soundin mitä Korgin X5:destä löytyy ja soitat niinkuin siinä Nightwish for Teenage Girls-kirjassa luki ja alat paahtaa" TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 |
Ostinaatio 03.09.2006 22:42:43 | |
---|
anna mennä. toivottavasti se nyt vaan tajusi, että "pianosovitus" ei ole sama kuin kiipparistin tontti. Joo, ja toivottavasti otti opikseen, kun uskalsikin koskea aloittelijan pianonsoittokirjaan ja aloittaa soittoharrastuksen. Kaikkihan tietävät, että soittamisen saa aloittaa vain ammattilaistasolta, ja muusikoiden.netin aloittelijat-palstalla on syytä omata vähintään alemman korkeakoulun tutkinto musiikista, ennenkuin lähtee tyhmiä kyselemään! Niin, mua nyt vähän suututitti nää vastauksen. En itse mitään koskettimia soittele, mutta olisiko kenties ollut rakentavaa antaa jotain perusesimerkkejä sointokomppaustyyleistä millä aloittaa pop/rockin -soittelua jaa kenties myös semmoisia opastavista kirjoista? Sen sijaan voidaan tietysti lähteä besserwisseröimään omilla tiedoilla; yrittää etsiä kaikki sellaiset sovitukset, jossa vokalisti ja kosketinsoittaja mahdollisesti soittavat melodiaa keskenään, ja kiistellä siitä. Mutta olisiko aloittelijalle enemmän hyödyksi käytännön vinkit siitä miten komppaamista aletaan harjoittelemaan, ja osaisiko joku teistä arvon koskettimien hiplaajista siinä kenties auttaa? Tällänen joku video löyty youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=AgEUpJ8JKj4En nyt tiedä onko toi kummosempi soittelija, mutta ehkä tosta nyt jotain oppii. "... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings |
baron 03.09.2006 22:48:12 | |
---|
Mä olin soittanut yksikseni kaikennäköistä musaa soolopianosovituksina ja sitten kun jouduin bändiiin: 1. Laulaja sanoi, että ei saa soittaa melodiaa, se häiritsee hänen tulkintaansa 2. Basisti sanoi, että ei saa soittaa bassokulkuja, se on hänen tontilleen tunkemista. 3. Kitaristi sanoi, että ei saa soittaa sointuja, hän rämpyttää niitä. Eli se pianon rooli piti löytää näillä eväillä. "Speaking about music is like dancing about architecture" |