Robert 09.11.2003 20:14:55 | |
---|
Nooh, otsikko on hiukka outo mutta yritetään.. Olen opetellut Suuresta Kitarakirjasta kaikkia jänniä sointuja, mutta vaikeus on miten ne saa pistettyä peräkkäin. Tuntuu siltä että kaikista kivointa on heittää vaan Em, C, D ja tilutella siihen päälle jotain mahtavaa.. Onko teillä muilla ajatuksia asiaan liittyen? Mix sä niinqu luit tän? |
Antti1 09.11.2003 20:18:41 (muokattu 09.11.2003 20:19:19) | |
---|
Nooh, otsikko on hiukka outo mutta yritetään.. Olen opetellut Suuresta Kitarakirjasta kaikkia jänniä sointuja, mutta vaikeus on miten ne saa pistettyä peräkkäin. Tuntuu siltä että kaikista kivointa on heittää vaan Em, C, D ja tilutella siihen päälle jotain mahtavaa.. Onko teillä muilla ajatuksia asiaan liittyen? Tartteeko sitten käyttää väkisin niitä "jänniä" sointuja, jos ei vaan tule? Joskus mulla tulee tehtyä jotain juttuja ihan uusilla soinnuilla (mulle uusilla siis) silleen, että otan jotain ihan "uusia" otteita jostain kaulalta ja muokkaan niitä ääni ääneltä järkevän kuuloisiksi soinnuiksi. Esimerkiksi nappaat jostain 7. nauhalta kvinttisoinnun ja otat mukaan vaikka vapaita kieliä tms. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
hörhö 10.11.2003 07:17:11 | |
---|
Jos tiedät esimerkkejä muilta artisteilta, niin aloita analysoimalla ne. Teorian opiskelu ei liene myöskään aina pahitteeksi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
Jos ei homma muuten suju, ja kasarihevikliseet tympivät, kapinoi: kokeile toisiinsa täysin liittymättömiä sointuja. Esimerkkinä vaikkapa Dm ja F#m. Eivät liity mitenkään toisiinsa, mutta kuulostaa hienon aavemaiselta. Parhaimmillaan 6/8-tahtilajin kanssa käytettynä. Miten olisi duurikappale, jossa on mukana myös harmonisen mollin 5. asteen sointu. Toimisiko pikardilainen terssi mollibiisissä? Tule hulluksi ja ala räveltämään moodien kanssa. Älä lopeta ta varsinkaan aloita kappaletta 1. asteen soinnulla; ei duurissa, ei mollissa, ei missään sävellajissa. Jos ei mielikuvitus riitä, pyydä apua keneltä tahansa tai sorru kopioimaan John Cagea. :P Ei tässä mitään kiirettä ole - nyt ei soiteta kitaraa! |
HCW 10.11.2003 16:34:25 (muokattu 10.11.2003 16:34:44) | |
---|
Ite olen huomannu että parhaimpia riffejä saa tehtyä kun laittaa skebaan jonkun eri vireen.esim.joku sus pohjainen vire,niin johan pitäis irrota taidematskua. |
pikkupeikko 13.11.2003 16:58:46 | |
---|
mun mielestä se on melkein helpompaa tehdä vähän erikoisempia sävelkulkuja. oon huomannu sen että vaikka kuinka yritän tehdä jotain ihan perinteistä biisiä suunnilleen kolmen soinnun juttua, ihan huvikseni, niin silti sinne tulee laitettua kaikkea outoa väliin...sitten kun yrittää vielä miettiä että mikäköhän joku sointu on reaalimerkeissä. ;) Koskaan ei voi mennä niin paskasti, ettei siitä positiivisesti ajattelemalla voisi tehdä paskempaa. |
Chemo 13.11.2003 18:13:10 | |
---|
Kokeile tehdä vaihteeksi melodia ensin. Ja sitten soinnuta se - vaikka muutamalla eri tavalla. Ramalamadingdong. |
Naama-amis 13.11.2003 18:56:43 (muokattu 13.11.2003 18:58:13) | |
---|
Jännittävyys on ihan liian yliarvostettua. Otat vaan minkä tahansa mollisoinnun ja laitat siihen kaveriksi kaksi sävelaskelta alempaa vastaavan duurisoinnun. Siihen päälle vetäset jonkun tarttuvan ja helpon melodian ja siinäpä on uusi hittibiisi. :D Nimim. kuunnellut koko päivän Iron Maidenia ja venannut konserttia! Vauhti korjaa virheet. |
Torniojaws 16.11.2003 16:12:00 | |
---|
Ei aina tarvitse olla mistään kirjasta luettu ja siihen räätälöity sointu. Soita aivan jotain ihmeellisiä kunnes tarttuu korvaan jokin hieno. Vaikkapa tämmönen (sattumanvarasesti teen seuraavan): E: |--------------0-- B: |-------------6--- G: |--0---------4--- D: |--0-----0---4--- A: |--6-----6-------- E: |--7-----9-------- ja samaan malliin. Pientä efektiä päälle nii johan on avant gardea. |
Vilhelmus 16.11.2003 17:56:29 | |
---|
Kuuntele Notefixin musanäytteitä :) |
Hyla 18.11.2003 01:00:36 | |
---|
Tartteeko sitten käyttää väkisin niitä "jänniä" sointuja, jos ei vaan tule? Joskus mulla tulee tehtyä jotain juttuja ihan uusilla soinnuilla (mulle uusilla siis) silleen, että otan jotain ihan "uusia" otteita jostain kaulalta ja muokkaan niitä ääni ääneltä järkevän kuuloisiksi soinnuiksi. Esimerkiksi nappaat jostain 7. nauhalta kvinttisoinnun ja otat mukaan vaikka vapaita kieliä tms. Hehheh, tämä topichan sattui lähelle sydäntä. Minulla nimittäin sävellysprosessi lähtee 90% tapauksia siitä, että keksin jonkun todella omituisen soinnun. On muiden bändin jäsenten mielestä helvetin hauskaakin vielä kuulemma, etenkin kun yrittävät aina arvailla että mitenköhän helvetissä tuokin merkittäisiin:) Omituisilla soinnuilla saa ihan jotkut perusjututkin kuullostamaan syvällisiltä ihmekompeilta:) |
J.Ahonen 18.11.2003 13:13:23 | |
---|
Kyllä näitä aina vahingossa keksii, Teoriaa en juuri osaa, mutta ainakin tämmöisiin jänniin juttuihin olen törmännyt. Esim nämä peräkkäin, (barreina lähtee 7 nahalta) em A# dm G# cm F# Bbm et cetera. Tai g#m ja em peräkkäin, tai em ja gm peräkkäin. G# am peräkkäin. En tiedä kuulostaako nämä yhtään jänniltä perus pop musa dikkareiden korvaan. |
Minushuman 18.11.2003 17:22:26 | |
---|
Mulla on tapana ensin sutia joku "jännän" kuuloinen sointukulku vitossoinnuilla ja ruveta sitten pähkäilemään vähän Antti1:n tapaan. "The joy of violent movement pulls you under..." |