Aihe: Spinetti-Hammondien hinnat
1 2
uneksija
12.08.2006 13:41:42
Jou.

Minkä hintasia on Suomessa noi pikku-Hammondit? L-satku on varmaan jotain 700-1000 euroa? Ehkä enemmänkin? Mutta entäs M-3? Vähintään tuhat euroa?
maza
12.08.2006 15:11:58

Kyllä T- ja L-urkuja (etenkin vähän huonokuntoisempia) voi saada jo viiteen sataan. Kannattaa kuitenkin luultavasti tilata Saksasta. M-100 ja M-3 ovat toki vähän tyyriimpiä. Polttelisko vai?
musamies
12.08.2006 17:37:11
Kun ostin nuorena kloppina ensimmäisen käytetyn Hammondini, sisältyi hintaan rahan lisäksi, että tein naapurin lumitöitä yhden talven yhden kesän leikkasin nurmikkoa. Urku oli hienon näköinen N-300:nen, jonka saundi ei kuitenkaan ollut ihan paras mahdollinen.

Ei kai noille mitään tiettyä hintaa ole vakiintunut. Ehkä sellainen ostaja saa urun halvimmalla, jolla on tarpeeksi rahaa, on nopea liikkeissään ja valmis ostamaan mistä vaan.

Viimeksi kävin itse katsomassa Hammondeista H-112 urkua ja hinta olisi ollut neuvottelukysymys. Neuvottelua auttaa jos on millä neuvotella.
http://www.myplanet.net/x77dude/h-112.jpg

Yhtä lailla L sarjan urku voi irrota aika monenlaiseen hintaan, vaikka jonain vaihtokauppana.
uneksija
27.08.2006 20:54:18
Nyt kun näistä M-3:sta ollaan puhuttu, enkä viitti/kehtaa alottaa jälleen uutta Hammond-viestiketjua, aattelin pistää tähän tän kysymyksen, että onko muuten M-3:lla mitään mahiksia soittaa vasemman käden bassoja? Hassua että tää ei oo mulle tullu aikasemmin mieleen tää kysymys. Ainakin Niemisen ja Litmasen keikalla niiden M-2 kuulosti ihan messevältä bassojenkin suhteen, mutta en tiiä kuinka paljon ne käytti pedaaleja ja/tai onko urkuja modifikoitu...
musamies
27.08.2006 22:08:09
onko muuten M-3:lla mitään mahiksia soittaa vasemman käden bassoja?

Jos se on tässä suhteessa samanlainen kuin L-100, ei oikein tule tarpeeksi matalia ääniä.
uneksija
27.08.2006 22:56:38
Jos se on tässä suhteessa samanlainen kuin L-100, ei oikein tule tarpeeksi matalia ääniä.

Ahaa - mutta L-satkustahan puuttuu 16'-äänikerta alamanuaalilta, mikä taasen on M-3:n alamanuaalilla?

Noh, ehkä spinetinsoittaja voi soitella vasuribassoja jollain synalla, heh.
musamies
27.08.2006 23:29:26 (muokattu 27.08.2006 23:34:33)
Ahaa - mutta L-satkustahan puuttuu 16'-äänikerta alamanuaalilta, mikä taasen on M-3:n alamanuaalilla?

Se voi olla ratkaiseva!

Onko tosiaan niin, kuvasta vois ymmärtää toisin?
http://www.nycfarmboy.com/m3/m36.html
U.Honey
27.08.2006 23:50:37 (muokattu 27.08.2006 23:50:57)

Hammond FAQin mukaan M-3:ssa on "9 drawbars upper manual, 8 drawbars lower manual, 1 pedal drawbars".
My name is Baron, U.Honey Baron.
tonecab
28.08.2006 16:56:00

Se on vain muodollinen ergonominen kikka, itseasiassa se 8' äänikerta on muistaakseni sama kuin ylämanuaalin 16'.

Ainakin Niemisen ja Litmasen keikalla niiden M-2 kuulosti ihan messevältä bassojenkin suhteen, mutta en tiiä kuinka paljon ne käytti pedaaleja ja/tai onko urkuja modifikoitu...

Sillä vehkeellä pääsee n. terssin alemmaksi kuin normaalisti. Kantsii miettiä miten ;-)
jysi
28.08.2006 19:10:44
Se on vain muodollinen ergonominen kikka, itseasiassa se 8' äänikerta on muistaakseni sama kuin ylämanuaalin 16'.

Kyllä ja ei.

Alasormiolta M- ja L-sarjassa puuttuu 16' ja 5 1/3' mutta M-sarjassa on lisäksi se nypyllinen äänikerta, jotakin harmonisia vähän yli tai alle 1'

Toisaalta alasormion alin kosketin on oktaavia alempi kun yläsormion alin kosketin, joten alasormion alin taajuus (8') on sama kuin yläsormion alin taajuus (16').

Sillä vehkeellä pääsee n. terssin alemmaksi kuin normaalisti. Kantsii miettiä miten ;-)
60 Hz urku ja 50 Hz sähkö?
maza
29.08.2006 14:32:40

Ahaa - mutta L-satkustahan puuttuu 16'-äänikerta alamanuaalilta, mikä taasen on M-3:n alamanuaalilla? Noh, ehkä spinetinsoittaja voi soitella vasuribassoja jollain synalla, heh.

Ei ole 16'-drawbaria missään spinetissä alamanuaalissa. Jalkio vaan kehiin.
Kyllähän äijät ovat kikkailleet ties millä konsteilla tosin bassoja spinettienkin alamanuaaleihin.
uneksija
30.08.2006 16:53:04 (muokattu 30.08.2006 17:20:59)
Alasormiolta M- ja L-sarjassa puuttuu 16' ja 5 1/3' mutta M-sarjassa on lisäksi se nypyllinen äänikerta, jotakin harmonisia vähän yli tai alle 1'

Ahaa! Jostain oon aikanaan saanu käsityksen että se nypyllinen äänikerta sisältää noi 16' ja 5 1/3' äänikerrat, mutta onneks tämä väärä tieto on nyt korjattu.

Vielä kymysys: Mitä kosketinta Ämmän alamanuaalin alin kosketin vastaa, kun vertaa konsoliin? Äffähän se kait on, mutta onko se konsolin alinta vai toisiks alinta äffää vastaava? Ei näitä saa oikeen tietoonsa mistään... Etenkin kun Harmony-Centralin mainio synien "user reviews"-osio näyttää sökähtäneen.

Kiitos teille sisukkaasta vastailusta näiden loputtomien Hammond-kysymysten äärellä :)

EDIT: Tossa on kiinnostava bassomodi spinettiin: http://www.sympac.com.au/~retrojet/LHBass.htm

Oktaavi bassoa äffästä äffään - kyllä sillä jotain tekisi. Mutta ääh, en kyllä sitten tiiä, että saisko käytännössä aikaseks tai jaksaisko tommosta sitten käydä säätämään... Ei välttämättä, kun kattoo kuinka paljon ittelläkin on kaikenmaailman projekteja kertynyt, mutta mistä sitä tietää.

Toinen kikkahan ois esim. MIDIttää spinetin alamanuaali, ja ohjata sitten sillä jonkun synan bassosaundia. Onko kellään kokemusta urkujen MIDItyksestä? Oon kuullu että tähän tarkotukseen on jotain systeemejäkin tehty.

Kolmas kikka on tietysti Mazan mainitsemat pedaalit :)
maza
30.08.2006 17:26:24

Ahaa! Jostain oon aikanaan saanu käsityksen että se nypyllinen äänikerta sisältää noi 16' ja 5 1/3' äänikerrat, mutta onneks tämä väärä tieto on nyt korjattu.

Ei ku siinä on mun mielestä jotain yläpään ääniä, vähän niinku Voxeissa ikään.

Vielä kymysys: Mitä kosketinta Ämmän alamanuaalin alin kosketin vastaa, kun vertaa konsoliin? Äffähän se kait on, mutta onko se konsolin alinta vai toisiks alinta äffää vastaava? Ei näitä saa oikeen tietoonsa mistään... Etenkin kun Harmony-Centralin mainio synien "user reviews"-osio näyttää sökähtäneen.

No se riippuu mistä roikkuu. Kyllä se vastaa periaatteessa ihan samaa kosketinta konsolissakin,
mutta tuohon ei vaan saa noita jo mainittuja äänikertoja soimaan sitten millään. Jos mietitään alapään kannalta, niin vastaa sitä ylemmän manuaalin alinta äffää.

Oktaavi bassoa äffästä äffään - kyllä sillä jotain tekisi. Mutta ääh, en kyllä sitten tiiä, että saisko käytännössä aikaseks tai jaksaisko tommosta sitten käydä säätämään... Ei välttämättä, kun kattoo kuinka paljon ittelläkin on kaikenmaailman projekteja kertynyt, mutta mistä sitä tietää.

No mäkään en oo jaksanut. Helpompi tapa olis kai vaan viritellä jalkiotonewheelit vaikka jonkun moninapakytkimen kautta alamanuaaliin... tai sitten vaan lisää keycontacteja ja busbareja ja oma drawbari/kytkin niiden kytkentään. :)

Toinen kikkahan ois esim. MIDIttää spinetin alamanuaali, ja ohjata sitten sillä jonkun synan bassosaundia. Onko kellään kokemusta urkujen MIDItyksestä? Oon kuullu että tähän tarkotukseen on jotain systeemejäkin tehty.

http://www.keyboardpartner.de/hammond/t-midivice.htm

Sovellettavissa epäilemättä myös muihin Hammondeihin helposti.
maza
30.08.2006 17:29:28

http://www.keyboardpartner.de/hammond/products.htm

Kas, tuollahan on nyt taas paljon uutta jännää. Mm. taajuusmuuntimia. :)
maza
31.08.2006 10:18:19

Eikö fiksummat olis midi bassopedaalit ja antaa urun olla sellaisenaan? Sellasesta mä vähän haaveilen.

Tässä haluttiin soittaa käsibassoa spinetillä.
musamies
31.08.2006 14:55:32
Tässä haluttiin soittaa käsibassoa spinetillä.

Joo, mutta jos joutuu kuitenkin hommaa niitä midihärveleitä lisäksi, ni taitas vaan olla aika paljon helpompaa pitää ne midihärvelit erillään ja jalkioitahan on valmiina midillisiä?
BaariMikko
31.08.2006 16:36:57

Joo, mutta jos joutuu kuitenkin hommaa niitä midihärveleitä lisäksi, ni taitas vaan olla aika paljon helpompaa pitää ne midihärvelit erillään ja jalkioitahan on valmiina midillisiä?

Mutta kun kysymys oli kuitenkin sormio- eikä jalkiosoitosta. En tiedä kysyjästä, mutta esim. meikäläisellä menee jalkion kanssa vain ja ainoastaan jalat solmuun. (en tosin olekaan mikään oikea urkuri)
"Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain." -Zarmo
musamies
31.08.2006 19:40:09
Mutta kun kysymys oli kuitenkin sormio- eikä jalkiosoitosta. En tiedä kysyjästä, mutta esim. meikäläisellä menee jalkion kanssa vain ja ainoastaan jalat solmuun. (en tosin olekaan mikään oikea urkuri)

Mä taas jopa sitä mieltä, että on vaikeampaa soittaa uskottavan kuuloisesti käyttämättä jalkiota. Mahdollista, mutta ei niin helppoa kuin jalkion kanssa.
uneksija
01.09.2006 14:29:47
Mä taas jopa sitä mieltä, että on vaikeampaa soittaa uskottavan kuuloisesti käyttämättä jalkiota. Mahdollista, mutta ei niin helppoa kuin jalkion kanssa.

Voi kuulkas tässä on pointtina se, että sormiobasso ompi eri juttu kuin jalkiobasso. Oon mä vähän harjotellu jalkiobassoa (ja aion harjotella paljon enemmänkin!) ja aika siistiähän sekin on, kun voi sitten vielä kompata vasturilla. Mutta mulla on se juttu, että soitin vuosia Farfisa-tyyppisillä uruilla ennenkuin aloin soittamaan Hammondeja, ja Farfisoista mulla on jäänyt se Doorsin urkuria Ray Manzarekia matkiva soittotyyli, että soitellaan sointuja mukailevia bassokuvioita vasurilla ja oikealla riffitellään/soolotellaan. Ei tästä kokonaan haluaisi jäädä paitsi vaikka jalkioillakin soittelisi välillä.

Esim. ajatelkaapa "Light my Firen"-bassoriffiä - A-molli ja H-molli arpeggio rytmittäen se niinkuin "taa-titi taa-titi" - saundaa hyvältä kun soittaa vasemmalla kädellä, mutta vähintäänkin vaikeampaa soittaa samalla tavalla se jalkiolla! Mutta se jalkio soveltuu muunlaisiin juttuihin kyllä hyvin (toisaalta tossahan vois soittaa jalkiolla A:n ja H:n aina ykkösellä, ja sitten vasemmalla kädellä soinnuille sopivalla saundilla sen arpeggion, Niemisellä ja Litmasella on jotain tommosia juttuja).

Ja niin edes päin ja niin edes päin. Kaks eri juttua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)