Aihe: Laulukanava keikkakäyttöön
1 2 3 4
EP
29.08.2006 23:04:25
Onhan se noinkin, mutta samalla voisi kysyä että onko siinä jotain väärää jos joku saa kiksinsä itse varsinaisen musiikin tekemisen sijasta näiden äänityslaitteiden kanssa pelaamisesta ja äänittämisen opiskelusta, vaikka se lopputuloksena syntyvä musiikki ei välttämättä sisälltäisi kummosiakaan taiteellisia ansioita? Mun nähdäkseni kentällä on kyllä tilaa molemman tyylin pelaajille ja mikäs sen hienompaa jos tälläiset ääripäät löytäisivät yhteen tekemään teknisesti ja sisällöllisesti korkeatasoista musiikkia.

Näin on, harvemmin varmaan nuo kaksi innostuksen kohdetta löytyvät yhdeltä ja samalta henkilöltä!
musamies
29.08.2006 23:05:58
Onhan se noinkin, mutta samalla voisi kysyä että onko siinä jotain väärää jos joku saa kiksinsä itse varsinaisen musiikin tekemisen sijasta näiden äänityslaitteiden kanssa pelaamisesta ja äänittämisen opiskelusta, vaikka se lopputuloksena syntyvä musiikki ei välttämättä sisälltäisi kummosiakaan taiteellisia ansioita?

Pitää ymmärtää, että täällä on monenlaisia musiikin ja laitteiden kanssa tekemisissä olevia. Samalla näkyy olevan jonkinlainen ihannointi, että tekijän ja välineiden pitäisi olla varsin "PRO". Taka-alalle jää onko tekijöillä hauskaa vai ei...

Tuli otettua selvää minkälaisia mahdollisuuksia olisi itsellä siirtyä enemmän ammattimaiseen äänitekniikan kanssa tekemisissä oloon. Ilmenikin, että on todennäköistä, että ne asiayhteydet, jossa on hienoja vehkeitä ja liikkuu hyvin rahaa ja tarvitaan eniten henkilöstöä ei kuitenkaan ole välttämättä juuri niitä, jotka itseä eniten kiinnostaisi.

Kun kuuntelee vanhoja LP-levyjä ja omaa suosikkimusaa, voi todeta, että homma on toiminut varsin hyvin kun osataan soittaa ja käyttää niitä vehkeitä mitä on.

Nyt on meininki enemmän sellaista suuruuden ja tähteyden ihannointia ja luovaa omaehtoista tekemistä ei tarpeeksi arvosteta.
PIM
29.08.2006 23:18:43
Pitää ymmärtää, että täällä on monenlaisia musiikin ja laitteiden kanssa tekemisissä olevia. Samalla näkyy olevan jonkinlainen ihannointi, että tekijän ja välineiden pitäisi olla varsin "PRO". Taka-alalle jää onko tekijöillä hauskaa vai ei...

Pienenä vinkkinä sanoisin, ja tällä kertaa ilman mitään kettuilua;) että täällä on kahden kerroksen väkeä eli projätkiä. joilla pitää olla viimeisen päälle pro vehkeet koska leipä pöytään tulee vain toimivilla laittella, ja sitten meitä kotinysvääjiä, jotka tehdään niillä vehkeillä joita nurkissa sattuu pyörimään tai joihin pelimerkit sattuu riittämään tarvitsematta sen kummemmin miettiä elantoa siinä samalla.
musamies
29.08.2006 23:24:29
Pienenä vinkkinä sanoisin, ja tällä kertaa ilman mitään kettuilua;) että täällä on kahden kerroksen väkeä eli projätkiä. joilla pitää olla viimeisen päälle pro vehkeet koska leipä pöytään tulee vain toimivilla laittella, ja sitten meitä kotinysvääjiä, jotka tehdään niillä vehkeillä joita nurkissa sattuu pyörimään tai joihin pelimerkit sattuu riittämään tarvitsematta sen kummemmin miettiä elantoa siinä samalla.

Mä nään asian niin, että mukana on myös erilaisia juttuja tekeviä, ei ole mielekästä jakaa porukkaa kotinysvääjiin ja pro jätkiin. Yksi jako mikä itsellä tulee mieleen, osa on omaa bändin äänitekniikka hoitavia ja osa tekee pääasiassa äänihommia muille.
PIM
29.08.2006 23:49:53 (muokattu 29.08.2006 23:51:24)
Mä nään asian niin, että mukana on myös erilaisia juttuja tekeviä, ei ole mielekästä jakaa porukkaa kotinysvääjiin ja pro jätkiin. Yksi jako mikä itsellä tulee mieleen, osa on omaa bändin äänitekniikka hoitavia ja osa tekee pääasiassa äänihommia muille.

Voi sen noinkin jakaa, mutta käytäntö on opettanut tuon em. mainitun jaon pitävän varsin selkeästi paikkansa, varsinkin silloin kun puhutaan laiteasioista tai käytännön työskentelytavoista.
Reddie
30.08.2006 00:56:24 (muokattu 30.08.2006 00:57:23)
Niin eli sitä mä vaan et mulla on semmonen vehje ku dbx ProVocal. Sama laite kattaa seuraavat ominaisuudet:

x mikkietuaste (+ mahdollista mallintaa muita etuasteita)
x EQ
x gate
x kompura
x de-esser
x chorus
x flanger
x reverb
x delay

Kaikki toi yhden unitin koossa. Laite on aika helppo käyttää, ja kaikki ominaisuudet ajavat asiansa. Mallintava etuaste on lähinnä studioleikkimistä varten, mutta kaikki muut ominaisuudet toimii livenä. Maksaa vähän enemmän ku peruskompura (395€) mut saatpahan kaikki ominaisuudet samaan läjään. Sen jälkeen kun olet sitten mieleiset säädöt tehnyt, niin tallennat vaan ne muistipaikkaan X ja rok.

http://www.dbxpro.com/ProVocal.htm

PS: Ja tää siis viitaten tohon ensimmäiseen postaukseen. Nyt saa jatkaa. :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
theikki
30.08.2006 07:01:27
Voi sen noinkin jakaa, mutta käytäntö on opettanut tuon em. mainitun jaon pitävän varsin selkeästi paikkansa, varsinkin silloin kun puhutaan laiteasioista tai käytännön työskentelytavoista.
Ja on myös niitä joilla on tarve näyttää ja niitä jotka vaan tekee.Onneks kuitenkin päätetehojen vertailu on jo vanha juttu nyky laitteilla.Kyllä kuitenkin on aina kiva kurkistaa kaverin räkkiin mitä sieltä löytyy.Asia tuntuu kiinnostavan,vaikka poikettiin alkuperäisestä aiheesta aika paljon.Keksi isojussi uutta pohdittavaa..
Roberto
30.08.2006 08:01:26

Tsot tsot - voisin jopa todistaa tuon.

Heh... uskossa on hyvä elää. Eipä siinä. Jatkakaa.
aimotuska
30.08.2006 08:06:58
Noniin. Nämä keskustelut tulee ilmeisesti käydä aina säännöllisin väliajoin.

MOT. Mitä mä sanoin... :)
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
isojussi
30.08.2006 13:35:35
Heh... uskossa on hyvä elää. Eipä siinä. Jatkakaa.

Jätkä ei uso - prkl. AKG C1000 stereopari Behkun etuasteitten kautta direct outista kovalevylle riitti ainakin mun puukorville.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
musamies
30.08.2006 13:44:55 (muokattu 30.08.2006 14:02:59)
Jätkä ei uso - prkl. AKG C1000 stereopari Behkun etuasteitten kautta direct outista kovalevylle riitti ainakin mun puukorville.

Mitä helvettiä... voiko B laitteen läpikin mennä hyvää ääntä ;-)

Mun mielestä osa tästä joidenkin merkkien mollaamisesta on symbolista, jolla symboloidaan: kuulun PRO jätkiin. Erikseen sitten yksilöidyt tekniset faktat ja käytännön havainnot.

Vähän kuin merkkivaatteet...

Jos sille tekemällesi äänitteelle tehtäisiin samalla tapaa taajuusanalyysi kuin mitä minäkin tein, todennäköisesti huomattaisiin, ettei mikseri kadottanut tärkeitä taajuuksia vaan jos niitä puuttui, johtui muusta syystä.

Enempi kuin mikseri vaikuttaa keskimääräisessä keikkatilanteessa yleisölle tulevaan ääneen, vaikuttaa vaikka se miten hyvin pystyy sijoittamaan kaiuttimet. Jossain torin tapaisessa tilanteessa, mistä itsellä on kokemusta, äänen selkeys on paljon kiinni saako nostettua kaiuttimet tarpeeksi ylös.
aimotuska
30.08.2006 16:08:07 (muokattu 30.08.2006 16:09:03)

Mun mielestä osa tästä joidenkin merkkien mollaamisesta on symbolista, jolla symboloidaan: kuulun PRO jätkiin. Erikseen sitten yksilöidyt tekniset faktat ja käytännön havainnot.

Tippa tulee linssiin, kun nää on aina näitä tasan samoja argumentteja vuodesta toiseen. Otsikko vaihtuu, mutta aihe pysyy samana.

Mitäänhän ei ole pakko uskoa, mut voin kertoa ihan omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta, että behringerin ja esim. A&H:n ero on reilusti suurempi kuin vain periaatteellinen. Mä kuuluin jokunen vuosi sitten myöskin näihin "vittutää behringeri oo yhtään sen paskempi ku joku Crest, sanovat vaan ku rahaa tulee ovista ja ikkunoista sisään".

Sitten mä tein sen, mitä vannoutunut behringer-klubilainen ei saisi koskaan tehdä: kokeilin omin käsin ja kuuntelin omin korvin. Paluuta ei ollut.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Roberto
30.08.2006 19:13:34

No ei voi ainakaan jos ennen sitä on jotain C1000:sia. Sehän on kädessä heti kapseliin osuessa. Eikä se B ainakaan paranna tilannetta.

Jos sille tekemällesi äänitteelle tehtäisiin samalla tapaa taajuusanalyysi kuin mitä minäkin tein, todennäköisesti huomattaisiin, ettei mikseri kadottanut tärkeitä taajuuksia vaan jos niitä puuttui, johtui muusta syystä.

Miten se taajuusanalyysi (wtf?) on se asia joka kertoo kaiken tapahtuneesta? Tarvitaan aika monenlaista muutakin tieteellistä analyysia että voidaan kertoa mikä kaikki kamoissa mättää, tai sitten niitä korvia.

Enempi kuin mikseri vaikuttaa keskimääräisessä keikkatilanteessa yleisölle tulevaan ääneen, vaikuttaa vaikka se miten hyvin pystyy sijoittamaan kaiuttimet. Jossain torin tapaisessa tilanteessa, mistä itsellä on kokemusta, äänen selkeys on paljon kiinni saako nostettua kaiuttimet tarpeeksi ylös.

Kaikki vaikuttaa enemmän kuin kaikki muu, eikä mitään kannata ehdointahdoin kämmätä. Kaiuttimien sijoittelu on yksi asia muiden joukossa. Ja silloin kun useimmat asiat alkaa olla kohdillaan ne mädät kamat alkaakin soundata just siltä mitä ne on.
pitk
30.08.2006 21:36:17

Kaikki vaikuttaa enemmän kuin kaikki muu, eikä mitään kannata ehdointahdoin kämmätä. Kaiuttimien sijoittelu on yksi asia muiden joukossa. Ja silloin kun useimmat asiat alkaa olla kohdillaan ne mädät kamat alkaakin soundata just siltä mitä ne on.

Mitä tästä opimme? Noh: Kannattaa käyttää paskaa joka käänteessä, niin ei ota ketjun huonoin lenkki pannuun, kun kko helahoito on totaalisesti lapasessa ;-)
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
isojussi
30.08.2006 21:42:10
No ei voi ainakaan jos ennen sitä on jotain C1000:sia. Sehän on kädessä heti kapseliin osuessa....

Tää nyt kertookin jo sitten ihan kaiken
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
musamies
30.08.2006 23:15:41 (muokattu 30.08.2006 23:37:34)
Mitäänhän ei ole pakko uskoa, mut voin kertoa ihan omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta, että behringerin ja esim. A&H:n ero on reilusti suurempi kuin vain periaatteellinen.

Meikäläisen suloäänitietskarilla on tallessa myös mitä moninaisimpia A&H mikserin kautta menneitä äänityksiä. Vaikea verrata niiden laatua Behringerin mikserin läpi menneeseen ääneen sillä niiden äänityksien osalta ääntä on sabotoinut minidiskin pakkaus.

Ennemmin mä jaksaisin intoilla mikrofonien, kaiuttimien ja kaiutintelineiden vaikutuksesta yleisölle menevään ääneen kuin mikserin.

Mitä tästä opimme? Noh: Kannattaa käyttää paskaa joka käänteessä, niin ei ota ketjun huonoin lenkki pannuun, kun kko helahoito on totaalisesti lapasessa ;-)

Sitä mä tässä koitan ajaa takaa, että todennäköisesti se ketjun huonoin lenkki on jossain muualla kuin mikserissä.

Otetaanhan vaikka esimerkki huonosta lenkistä: Meikäläisellä on lesliekaiutin, jonka ääni sinänsä aika hyvä. Sen nopeudenvaihdot aiheuttaa kuitenkin sen verta suuria häiriöitä, että saa melkeen pelätä kaiuttimien rikkoutumista. Tällä tavoin kuin suhteuttaa asioita, niin paskaako se mikserin oman kaiun pieni suhina missään tuntuu? Ennemmin tämänlaisella tilanteessa keskittyisin vaikka sen leslien aiheuttaman häiriön eliminointiin.

Mä näen niin, ettei itsellä ainakaan mikseri ole huonoin lenkki, vaan huonompia lenkkejä löytyy muualta.
pitk
30.08.2006 23:41:32 (muokattu 30.08.2006 23:42:48)

Ma ole nii vasunu...

Taisi tälläkin sivulla olla kokonaista kolme topicia koskevaa kirjoitusta (itseni off-topiciksi lukien).

Siis vastataan nyt edes jotenkin originaaliin kysymykseen:

Esim FocusRiten Voice Master on varsin oiva laite päälauluun. Muu kama voi etenbkin livetilanteessa mennä vielä monenkin jollainlailla ammattimaisen välineen (lue: mikseri ja sen etuaste) läpi, mutta rakkaan isänmaamme tapaan sen leadin pitää olla balttiarallaa +20 dB muihin nähden (ja voisivatko arvon teoreetikot tässä kohdassa käydä vaikka kahvilla, ettei tarvitse vängätä; onko 19,5 jollain mahtavalla painotuksella vai not). Joten siihen lauluun kun panostaa asiallisen etusen, niin homma on jo paljon parempi.

Vielä parempi, että ohittaa mikserin etuasteen, eli menee etusesta suoraan insertin paluuseen. Saattaa vaatia johdon, jossa toisessa päässä on balansoitu ja toisessa balansoitu, kytkettynä siten, että balansoimattoman (ubal) tip = balansoidun (bal) ring, bal tip = tyhjä, ja maat yhteen. Näin siis pääsääntöisesti mikserissä, missä on insertpisteet yhdellä stereoplugilla.

Edit: MC typomaster...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Reddie
30.08.2006 23:53:06
Joo itekin oon kattonu vähän tommosta Voicemasteria. Sit noi dbx:n 376 & 386 kiinnostais kanssa, mut nyt saa viel toi ProVocal riittää. Sinänsä harmittaa, että tos ProVocalissa ei oo mahdollista kytkeä noita dynaamiikkotooleja inserttiin, ja sit vielä kaikuja & efektejä AUXiin, niin vois halutessa käyttää pöydän EQta, mut kaikkee ei voi saada..
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
miffe
31.08.2006 00:35:41
Esim FocusRiten Voice Master on varsin oiva laite päälauluun.

Se on sitä Platinum "halpis"sarjaa, jolla on ainakin mun silmissä erittäin huono track record luotettavuuden suhteen. Keikoilla on kuollut mun käsissä toistaiseksi 3 kpl Compoundereja ja 1 Voicemaster. Lisäksi olen nähnyt muiden tappavan pari Compounderia sekä kuullut kesken keikan hajonneista Voicemastereista.

Compoundereissa tuntuu olevan se gate sellainen, että sen saa hajotettua aivan pelkästään sillä, että ajaa sinne sisään liian kovaa signaalia. Tämä on nimittäin ollut vikana kaikissa niissä hajonneissa laitteissa. Ja vielä siihen ykköskanavaan on se vika tullut.

Ja näissä tapauksissa on jokaisella kapineella ollut eri omistaja, joten olen jotensakin varma, että kyse ei ole vain yhden firman mahdollisesta laitteille antamasta kovasta kohtelusta. Ne hajonneet Voicemasterit ovat lisäksi kulkeneet miksaajien omina kapineina 2-3RU lootissa, eli ovat varmasti pitäneet niistä hyvää huolta.

Ja sitten se disclaimer-osuus: olen minä nähnyt räkeissä myös vuosia ongelmitta palvelleita Compoundereja.
miffe, äänimies
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)