Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 5 6 7 817 18 19 20 21
olli8
07.06.2006 03:39:46
Tästä keskustelusta tulee mieleen se, että voiko kitaraa soittaa pidemmän aikaa ilman jommankumman käden amputointia. Kannattaako harrastus lopettaa jo nyt?

Jos soitat oikealla tavalla ja ergonomisesti niin voit soittaa koko elämän. Lämmittely ja venytykset ja kuntoilu ovat välttämättömiä IMHO.
kuriken
09.06.2006 12:45:35
Nyt kesäloman alettua on ollut aikaa soittaa vähän enempi kitaraa. Varmaankin tämä on syynä siihen että plekukäden kyynärpään toiseltapuolelta (eli käsivarren sisäpuolelta) ilmenee kipua. Esimerkiksi verryttäessä kättä tai painaessa siitä tuntee kipua. Tässä täytyy näköjään jokunen päivä pitää taukoa kitarasta jospa ongelma katoaisi silloin :P
Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä
Nanook
12.06.2006 22:59:14 (muokattu 12.06.2006 23:05:26)
http://www.guitarprinciples.com/GettingBetter/essay2.htm

"No, it seems most people would rather try to play that bar chord or that scale with their shoulders tensed up to their ears, their pinky tensed up and pulled 2 inches from the neck as they dislocate their shoulder trying to get it to it's note on time, practice and play that way day in and day out, and then wonder why they find that scale hard to play, that it breaks down at a certain speed. Or maybe they wonder why they have a pain here or there. Hell, they may be really persistent and keep at it till they qualify for this new disease I'm always reading about, Repetitive Strain Injury."

Käsittääkseni suurin osa mainitsemistanne vaivoista on mahdollista välttää kiinnittämällä tarkkaavaista ja jatkuvaa huomiota lihasten rentouteen soittaessa. Kaikki mahdollinen ylimääräinen jännitys pois, jolloin lihasmuistikin toimii paremmin.
moderndrummer88
15.06.2006 01:17:12
Toisen linkin tekstissä mainittiin samalla kirjoittajan kramppi, taitaapi olla minulla tämä vaiva. Aloitan kirjoittamisen rennosti, mutta alan puristaa pikku hiljaa enemmän ja enemmän lopulta on melko mahdotonta kirjoittaa... Mitenköhän tuosta pääsisi eroon?
HUOM! - KESKUSTELUPALSTAN KANSIOT OVAT KOHTA HETKEN AIKAA KAHVILLA!
ankkiz
26.06.2006 13:35:27 (muokattu 07.09.2006 20:45:30)

Toi on kyllä TODELLA harmillista, tekisi mieli opetella kitarointia vaikka 3:kin tuntia päivittäin, mutta päivästä riippuen 30-60min alkaa jo tuntua ikävästi, ja on pakko lopettaa ja odottaa seuraavaa päivää.
The Duke
01.07.2006 11:00:04
Itse en ole käynyt kertaakaan hierojalla sen jälkeen kun minulta auottiin kunnolla nikamalukot ja neuvottiin kuinka sukkaan laitetulla kahdella tennispallolla voi itse aukoaa nikamalukot.

Kerros miten toi tennispallo juttu toimii...
*Brian Jones Boozing Society*
ankkiz
15.07.2006 19:22:17

Ouhjee, kyllä kannattaa noudattaa noita venyttelyohjeita ja lämmitellä ranteita/sormia soittamalla läpi sitä yhtä .txt tiedostoa jossa oli niitä tabeja lämmittelyyn, string skippingiin, sweeppaukseen yms.
Nimittäin tänään soittelin 5h eikä senkään jälkeen paljoa ranteisiin koskenut entisen 1h:n ja kovemman kivun sijaan :)
ftmch90
20.07.2006 15:49:42 (muokattu 02.03.2007 23:22:06)
juu u.. mäkin rupesin vasta hiljattain venyttelee ku käsi oli ollut kipeänä aika kauan aikaa. sitte rupesin lukee näitä juttuja ni tajusin että ei helvetti, mulla on ollu jännetuppitulehdus puoltoist vuotta!! lääkäriin ja luuloni vahvistivat. nytte sitte taukoo ja tulehduskipulääkkeit, lämpöhoitoo, piroxinia, kaikkee mahollista.. että kyllä venyttely kannattaa alottaa aikasin :)

EDIT: ei auttanut mikään mahdollinen. sain lähetteen käsikirurgille :)

EDIT2: Elikkä eilen leikattiin vihdoin käsi. Ganglion carpihan se mulla oli, tosin ei tyypillinen, joku epämääräsempi kasvain. nyt 2 viikkoa taukoa soittamisestä.
Sutela
09.08.2006 21:35:37
Mulla oikee ranne sillain väsyy, kun soitan jotain kovaa rässisahausta. En ole vielä niin hirveästi sen tyllistä soittanut, eli tottuuko ranne siihen?
Minä!
11.08.2006 14:14:00
Mulla oikee ranne sillain väsyy, kun soitan jotain kovaa rässisahausta. En ole vielä niin hirveästi sen tyllistä soittanut, eli tottuuko ranne siihen?

Kyllä se ranne tottuu. Mulla oli sama ongelma pari kuukautta sitten.
Nyt pystyy soittamaan kovaa rässisahausta vaikka kaks tuntia putkeen eikä tunnu missään.
wanabekitaristi
18.08.2006 00:03:18
Soittelelin kaverin vanhaa teräskielistä landolaa krapula-aamuna. Kädet olivat ehkä hieman väsyneet ja landola todella jäykkä. Sen päälle vielä kolmen tunnin jamit kaverin kanssa samana päivänä. Seuraavalla viikolla tuntui vihlovaa kipua ranteessa. kipu oli enemmänkin peukalon puolella. Nyt tuosta on kohta jo kolme viikkoa ja ranne ei ole vieläkään täysin palautunut. Tilannetta ei helpota tällä viikolla iskenyt angiina ja kova kuume. Kuumeessa niveliä kolottaa muutenkin. Toivon, että tämän sairauden jälkeen voin aloittaa käden kuntoutuksen venyttelyllä ja voimistavilla liikkeillä. Kaippa se liikunta on kuitenkin parasta nivelvaivoille.
Nanook
20.08.2006 17:41:38
Mistä johtuu sormien tärinä ja miten sitä voi ehkäistä?
olli8
26.08.2006 22:21:41
Mistä johtuu sormien tärinä ja miten sitä voi ehkäistä?

Pahasta puutteesta, rapulasta, kovasta stressistä/vitutuksesta, ainakin mulla.
Herba
27.08.2006 19:23:54
en sitten tiiä mutta vasenta rannetta särkee inhottavan usein... tälläkin hetkellä. tuossa valtimon kohdalla tuntuu mutta en sitten tiedä johtuuko soittamisesta vai dataamisesta vai mistä... tai sitten syynä on Soittajan yleisimmät ranteen vaivat ovat tenosynoviinit, gangliot ja hermokompressiot. Jänneongelmista yleisimmät ovat De Quervainin tenosynoviitti ja intersektio-oireyhtymä. Edellinen paikantuu ranteen radiaalipuolelle processus styloideusradiin kohdalle, jossa peukalon pitkä loitontaja ja lyhyt ojentajajänne ovat puristuksissa. (!)
Die Giraffe sei ein Verhextes Pferd.
Kirk_Hammett
01.09.2006 21:11:25
Pahasta puutteesta, rapulasta, kovasta stressistä/vitutuksesta, ainakin mulla.

sit jos on noi kaikki yhtä aikaa niin sitten tärisee jo koko heppu!
You know it's sad but true...
ilmarihh
28.09.2006 10:52:54 (muokattu 28.09.2006 10:53:31)
niin tosiaan, piti jo joskus aiemmin tästä mainita, mutta....

mulla tulehtu ranne (vasen, olen oikeakätinen) todella kipeeksi vuosi sitten kun tuli reenattua normaalia tiuhempaan tahtiin, keikkojakin oli ettei hirveesti voinu lepuuttaa... jouluna vielä ranne rusahti ikävästi mattoja puistellessa... seurasti tietysti karseaa kipua vähänkään pidempään soittaessa, oikeestaan yhtään biisiä ei pystyny soittaan ilman kipua.

noh, oli pakko pitää muutaman viikon tauko soitosta, luulin että se auttoi, mutta ei... samat kuviot jälleen... lueskelin täältäkin ja näin maininnan noista gyrotwistereistä ja powerballeista, olin myös joskus semmoista kokeillut mutta kuitenkin unohtanut... no tilasin gyrovehkeen 20e posteineen kotio ja veivasin sillä kaksi päivää ja kolmantena päivänä menin soittaan kitaraa ja kas! kipu oli lähes tiessään... niin säännöllisesti kun tuota muistaa veivata niin kyllä se ainakin mun ranteeseen on auttanu aivan älyttömän paljon, ja vaiva on todellakin pieni...

suosittelen kokeilemaan!

EDIT: tosiaan tuli samalla sitten keskityttyä vielä kertaalleen uudestaan soittotekniikkaan...
Veikko
02.10.2006 11:53:12
Vasen ranne on ollut jo kuukausia kipeenä. Ulkosyrjässä tuon patin juuressa pistävää kipua aina kun rannetta rasittaa. Jos painaa kämmentä vaikka pöytää vasten niin kipeätä tekee ja käden housun taskuun laittaminen on myös hankalaa. Soittamisesta puhumattakaan.

Alkukesästä arvauskeskuksen lääkäri ei tainnut oikein ottaa tosissaan, antoi vain jumppaohjeita, mistä ei ole ollut mitään apua, ehkä vain haittaa. Mahtaako olla tulehtunut, pitäneee mennä oikealle lääkärille. Futuro rannetuki on tuonut vällilistä apua.

Onko kellään ollut samaa vaivaa?
"Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja
rattledad
06.10.2006 23:54:11

Ulkosyrjässä tuon patin juuressa

Ei siis tässä?
http://www.med.und.nodak.edu/users/jwhiting/dess.html
jiippari
10.10.2006 13:16:59
Sinänsä omituisia nämä soittajan vaivat. Muutama vuosi sitten lopetin kitaran soiton "aktiivisesti" ja tuolloin vielä soitto kulki eikä mikään sattunut mihinkään.
Mutta nyt kun olen vuodenpäivät taas soittanut päivittäin 1-5 tuntia niin ongelmia on roppakaupalla. Taukoa tais kertyä jotai 5 vuotta jona aikana kyllä soitin, mutta todella harvoin. Vasemman käden peukalo kipeytyy (otelautakäsi) lähes joka kerta pidemmällä sessiolla ja plekukäsi menee downstrokella aivan hapoille jo suht mitättömillä nopeuksilla. Pikkusormen kipeytyminen vasemmassa kädessä loppui 3kk treenailun jälkeen. Toi plekukäden hyytyminen on kaikista pahin ongelma mulle, otelautakäden kipeytymisen kanssa oon jotenkin oppinut pärjäämään.

Vanhuusko se jo alkaa painaa (34vee) vai punttisalilleko tässä ois lähdettävä, vai kenties lopetettava ruikutus tähän ja treenattava enemmän =)... Hirveet on himot soittaa ja bänditreeneissä alkaa aina kyrsiä ku kädet on koko ajan aivan paskana eikä soitto oo enää sellasta ku haluaisi, eikä nautittavaa ku mennään kipukynnyksen äärirajoilla koko ajan (vrt. aiempi soittokunto)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)