Aihe: Kuka "omistaa" bändin?
1 2 3 4 5
Teijo K.
15.08.2006 08:08:31 (muokattu 15.08.2006 08:15:43)

Meillon kolmen hengen "hallitus"

Jokasella on vähä oma toimialueensa, esmes minä minä hoidan pändrin raha-asiat.
(Tietysti pidän muut selvillä, kuinka rahaa on jne)

Onhan sitte ne 1-2 muutaki mutta on niillä sananvaltaa tarvittaessa.

Olet siis talouspäällikkö. huh?

Ps. Niin, unohtunut kokonaan mainita tämän nykyisen orkesterin tilanne, eli Alkuperäiskokoonpanossa mennään sillälailla, että kitaristilaulaja on ns. taiteellinen johtaja. Hän on tehnyt kaikki biisit ja hänen visioidensa pohjalta myö orkesterin poijaat sitten sovitetaan ne. Minä vastaan tekniikasta, siis ihan laulukamoista tai jos tulee eteen pa-vuokraus niin niitten pystytykset ynnä muut. Yleisjohtamiseen ei ole kukaan varsinaisesti keskittynyt, eli keikkojen hommaamiseen ja sellaiseen ja se näkyy, mutta toistaiseksi ainakin tämä on todellakin harrastus ja ne muutama pistokeikka vuodessa on ihan tarpeeksi mitä saadaan hommattua näinkin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Nightwarrior
16.08.2006 21:28:49
Entä onko se mistään kotoisin,että mies joka on perustanut bändin,sopii reeniajat,transponoi coverbiisit laulajalle laulettaviksi,säveltää-sanoittaa sekä sovittaa omat tekeleet,harjoittelee itse ne,lähettää biisit kanssamuusikoille,hoitaa nettisivujen päivityksiä,teetättää bändipaidat ja myy ne,käy päivätöissä,jaksaa avovaimon nalkutusta saa reeneissä kiitokseksi kuukauden harjoitteluajan jälkeen lausahdukset "Ku en oo kerinny reenaa,ku täs o ollu kaikkee..."

Ja hetken vanhoja biisejä vedettyä kaverit näyttää,ku on just harjotellu jonku mozartin sinfonian osan...Ja sen jälkeen sanotaan,et täytyy lähtee menee,ku o joku meno..mistä ei tietenkään ole voinut ilmoittaa etukäteen ja näin harjoitukset jäävät tunnin mittaisiksi!

Kenraaliharjoituksissa ennen keikkaa tullaan sit kysyyn,et miten se yks kohta ny menikään,niin siin vaihees tekis mieli vetää miehiä NIIN paljon pataan et...

Noin,tässä vuodatukseni..liekö kellään samankaltaisia kokemuksia???

huh tekipä hyvvee..
kivi
16.08.2006 21:35:58 (muokattu 16.08.2006 21:41:04)
Entä onko se mistään kotoisin,että mies joka on perustanut bändin,sopii reeniajat,transponoi coverbiisit laulajalle laulettaviksi,säveltää-sanoittaa sekä sovittaa omat tekeleet,harjoittelee itse ne,lähettää biisit kanssamuusikoille,hoitaa nettisivujen päivityksiä,teetättää bändipaidat ja myy ne,käy päivätöissä,jaksaa avovaimon nalkutusta saa reeneissä kiitokseksi kuukauden harjoitteluajan jälkeen lausahdukset "Ku en oo kerinny reenaa,ku täs o ollu kaikkee..."

Ja hetken vanhoja biisejä vedettyä kaverit näyttää,ku on just harjotellu jonku mozartin sinfonian osan...Ja sen jälkeen sanotaan,et täytyy lähtee menee,ku o joku meno..mistä ei tietenkään ole voinut ilmoittaa etukäteen ja näin harjoitukset jäävät tunnin mittaisiksi!

Kenraaliharjoituksissa ennen keikkaa tullaan sit kysyyn,et miten se yks kohta ny menikään,niin siin vaihees tekis mieli vetää miehiä NIIN paljon pataan et...

Noin,tässä vuodatukseni..liekö kellään samankaltaisia kokemuksia???

huh tekipä hyvvee..

Kavereilla on motivaatio matalalla. Kenties he kokevat sun pomottavan heitä? Kenties he kokevat että biisit ovat vain sun, ja sun pitäisi maksaa heille palkkaa jos tahdot liidata? Kenties heillä ei ole syytä omistautua bändille?

Epäilisin että semmoinen fiilis voi syntyä. Olen ollut vastaavassa tilanteessa, ja siitä selviää vain joko muuttamalla kuviota tai kävelemällä ulos.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
MOIhei
17.08.2006 21:47:30

Meijän bändissä on tavallaan demokratia. Biisit tehdään yhdessä ja kaikki antaa ideoita biiseihin. Toisaalta treeneissämme pomona toimii rumpali, jolla taitaa olla eniten auktoriteettia. Bändissämme ei ole vielä laulaa joten "visuaalinen" johtaja puuttuu (samoin kuin sanoittaja). Toisaalta treeneissä välillä tuntuu välillä että minä ja basisti ollaan oma porukka ja toinen kitaristi on toinen porukka.

Itseäni tyydyttä ainakin nykyisin työn jako sillä olen sen verran ylpeä että en välttämättä viihtyisi bänissä jossa joku toinen on "diktaattori"
Maybe he was right.
goddess
18.08.2006 23:27:14
Nightwarriorille kommentti: Juu ei ole oikein. Jos porukassa on vapaamatkustajia, niin pitää nostaa rotta pöydälle ja yrittää korjata tilanne. Ellei korjaaminen onnistu, niin on pakko tehdä radikaaleja ratkaisuita. Aina löytyy niitä soittajia/laulajia, jotka ovat halukkaampia tekemään töitä.

Toinen puoli onkin sitten se, että oletko tarkoituksella ottanut itsellesi liikaa vastuuta. Tarjoapa vastuuta muille kavereille bändissä. Jos vastuunottajia löytyy, niin hyvä niin. Jaatte vastuut uudelleen ja homma jatkuu entistä parempana. Ellei vastuunottajia löydy, niin eikun bändi lankulle ja katsotte, ketä jää jäljelle. Sen päälle on hyvä rakentaa. Onhan jäljellä ne, jotka oikeasti haluavat eteenpäin.

Näin olen ajatellut itse hoitaa asian, kun hetki tulee. Ja se hetki ei ole kaukana.
poppamies
19.08.2006 08:53:14

No meillä on aikalailla demokratia. Vanhoja työkavereita kun alunperin oltiin kaikki. Tosin meillä oli kerran kitaristi joka puhui jatkuvasti "teidän bändistä" koko sen puolentoista vuoden aikana mitä sai soittaa meidän kanssa. Olihan se arvattavissa ettei siitä tullut mitään. Muuten kyllä kaikilla on omat tehtävänsä. Minä useinmiten hoidan laput ja transponoinnin ja silleen. Toisella kitaristilla on oma manostoimisto ja jullarit ja sen sellaiset hoituu sitä kautta. Laulaja on myyntitykki civilissä ja keikkojen myynti on aika luontaista hänellä. Toinen kitaristi rekkakuski ja entinen ammattiroudari. Hän sai bändin ylipuhuttua uusimaan koko PA kaluston kun oli vasta soittanut muutaman kuukauden kanssamme. Kaikista eri taipumuksista on hyötyä kun kanavoituvat järkevästi.
G-strings are for strippers
Nightwarrior
21.08.2006 17:09:08
Tarjoapa vastuuta muille kavereille bändissä

Sepäs siinä onkin,et ku päästään reenikämpäl reenamaan jotain tekelettä,olen kyllä sanonu et saa heittää omia ideoita sekaan ja soiton aikana hieman improvisoida,et jos sattuis löytyy jotain helmi liccejä...

Ja laulajalle olen sanonu,et biisien laulumelodioita voi pitää sellaisina aihioina,punaisena lankana,joka rullaa siellä pohjalla ja itse saa sitten revitellä ja katsoa niitä kun kerran kuitenkin hän on se joka laulaa...
Mutta sekin on huono,jos bändin jokainen jäsen on sooloartisti itse yhtyeessä...

Ja olen myös koittanut jakaa tehtäviä tilanteiden tullen...Se menee vain sitten nii,et laita lapsi asialle ja mene itse perässä...
poppamies
21.08.2006 22:16:51

Sepäs siinä onkin,et ku päästään reenikämpäl reenamaan jotain tekelettä,olen kyllä sanonu et saa heittää omia ideoita sekaan ja soiton aikana hieman improvisoida,et jos sattuis löytyy jotain helmi liccejä...

Ja laulajalle olen sanonu,et biisien laulumelodioita voi pitää sellaisina aihioina,punaisena lankana,joka rullaa siellä pohjalla ja itse saa sitten revitellä ja katsoa niitä kun kerran kuitenkin hän on se joka laulaa...
Mutta sekin on huono,jos bändin jokainen jäsen on sooloartisti itse yhtyeessä...

Ja olen myös koittanut jakaa tehtäviä tilanteiden tullen...Se menee vain sitten nii,et laita lapsi asialle ja mene itse perässä...

Sinä olet selvästi "sanonut" liikaa, ja "koittanut" liikaa. Siinä se ongelma on. Jos reeneissä on luova ja vapaa ilmapiiri niin kyllä kaikki kantavat mielellään oman kortensa kekoon. Sitten on aivan eri asia jos vuodatuksestas huolimatta haluat sittenkin määrätä kaikesta...
G-strings are for strippers
Samppa90
23.08.2006 19:37:15
Kyllä mä oon ainaki jonkilainen liideri kun teen kaikki biisit,laulan, ja soitan kitaraa...Yleensä kaikki lehtijutut(ollu yks)sun muut kyselyihin vastaan minä eniten...mutta en omista bändiä mitenkää se ois iha perseestä.Kaikki muutki saa sanoo mielipiteensä ja jne...
Hevi-Mies on eri mies.
baron
23.08.2006 19:56:44

.Kaikki muutki saa sanoo mielipiteensä ja jne...

Saahan ne sanoa, niitä ei vain oteta huomioon.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Jussi Guitar
24.08.2006 04:18:08
Sillähän ei oo paskankaan väliä; kuka on liideri, kenen biisit tai kuka on sejase.
Tärkein asia on se että NE ASIAT TEHDÄÄN VALMIIKSI; demot, paidat, keikkamyynti, julisteet, keikat, jne.

Se on loppuviimeks aivan sama kuka tekee mitäkin mutta jos noita asioita jaetaan porukalle ja yks kusee oman osuutensa niin mitään ei voi tehdä ja homma ei etene. Se joka näitä hommia jättää pystyyn on varmaan myös teidän bändissä se joka rutisee kaikesta, alkaen siitä ettei miksei voitais tehdä näin tai noin ja lopuksi itte jättää ne omatkin ideansa pystyyn.
Joees
29.08.2006 22:57:47
Meitin äiti omistaa teitin bändit. Eiku, joo niin se tekee - sittenkin.

Meillä ei kai kukaan omista.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
purple_turtle
22.02.2007 18:23:47
meillä omistan minä. ihan vaan sen takia et jos on demokratia niin siel reeniksel on koht orgiat tai jotain. pidän päätä sen takia et teen biisit, harjotusaikataulut sovin nauhotukset keikat ja kaiken muunkin. ainiin oon bändin perustaja. sen takia
hard being me
cruel_destiny
22.02.2007 22:56:46
Entäs sitten jos...
a) joku jäsen ilmoittaa olevansa bändin omistaja, vaikka muut tekee kaiken duunin?
b) joku jäsen heittäytyy muuten vaan diktaattoriksi?

mä itse jouduin tälläiseen vaikeeseen tilanteeseen jokin aika sitten, mikä johtikin yhden bändin hajoamiseen.

Tuskin minkäänlaista bändikokemusta omaamaton herra bassossa sai yhtäkkiä idean, että hän määrittää bändin suunnan. Okei, hän oli tuonut muutaman hyvän riffin treeneihin joista oli jammailulla saatu syntymään oikein hyviä biisejä. Kuitenkin itse olin (ihan ilokseni kuitenkin, en varsinaisena työnä pitänyt tätä) työstänyt biisejä ja sovittanut ne. Treeneissä katottiin läpi ja yleensä sopi kaikille, jos ei sopinu niin katottiin yhdessä uusiksi. Minä itse myös hommasin treenipaikan aina mistä sattuu, välillä suorastaan kusettaen toisen bändin jätkiä saadakseni avaimet treenikselle. Hommasin myös erään keikan meille lämpäämään toista bändiäni.

noh sitten alkoivat ongelmat: hän alkoi minua suorastaan kehottamaan painumaan vittuun tekemisini ja puhui avoimesti minun korvaamisesta. Otin tämän ihan rauhallisesti vitsinä tiettyyn pisteeseen saakka, jolloin avauduin parilla lauseella. Muutamaa viikkoa myöhemmin nämä kaksi lausetta käänsivät minut maailman suurimmaksi kusipääksi, joka ei kuulemma ymmärrä vitsailua ja pientä härnäystä bändin sisällä ja olin kuulemma loukannut hyvin syvästi hänen tunteitaan kertomalla hänelle, että hommat tehdään yhdessä eikä hänen päätöksien ja mielenjohteiden mukaan. Viimeisen kerran kun treenasimme tilanne oli täysin absurdi; viimeisimmällä kerralla olimme kaikki soittaneet hyvässä hengessä ja harjotellen lauluja, joissa piti tulla basistilla ja minulla selvä jako. Kuitenkin seuraavalla kerralla treenatessa hän pitäyty täysin poissa muista kattelee muualle ja ei edes viitti soittaa samaa biisiä! hermostuin tähän ja sanoin selvästi lähteväni käymään tupakalla ja rumpali tuli mukaan. Ulkona ollessani basisti tulee ulos kamoineen päivineen. Kysäsen kamojen mukana olossa, johon hän ilmoittaa, että luuli meidän lopettavan. Luultavasti rumpali ja minä olisimme myös keränneet kamamme?! hän vain kohautti olkapäitään ja rupesi jotain pomppimaan pitkin seiniä pihalla. Noh, ilmoitin hänelle että jos seura ei kelpaa niin kyllä voi mennä himaan myöhemmin ja hänhän lähti saman tien (Tästä minua syytettin myöhemmin, että oli kuulemma käskenyt häntä lähtemään kotiin). Tästä meni muutama viikko eteen päin ilman yhteyden ottoja. Viikkoa ennen keikkaa kysäsin häneltä treenaamiseseta, mihin hän ilmoitti seuraavanlaisesti: "en tule keikalle, koska se on sinun itsekkyyspäissäs sovittu juttu enkä voi olla tekemisissä sinun kaltaisesi ihmisen kanssa". Keikka oltiin sovittu yhdessä ja olin moneen kertaan tarkistanu, että kyseinen tapahtuma on. Kaiken tapahtuneen valossa tämä vaikutti kaikkien mielestä erittäin absurdilta. Pidetään mielessä että olin myös mainostanut keikkaa ihan hyvin. Kävästiin rumpalin kanssa kahestaan jammailemassa varabasistilla juttuja sitten keikalla päättäen 5 min ennen keikkaa että vedetään vaan A:sta jotain 5-10 minsaa.

Rumpalin kanssa olen jatkanut yhteistyötä ja olen basistin kanssa ihan väleissä, mutta en missään nimessä pystyisi tekemään töitä hänenlaisen kanssa.

Tämä on itelle tosi paha pala, koska en tunne tehneeni oikeastaan mitään pahaa ja musiikki oli todella loistavaa, vieläkin omaa lempimusaa, mitä olen soittanut. Tässä jonkinlainen esimerkki, miten johtajuus voi pilata todella hyvän bändin.
poppamies
22.02.2007 23:05:29

Eikai kukaan voi omistaa bändiä? Meillä tuossa kuuden miehen bändissä 5 on perustajia ja soitettu yhdessä kohta 10 vuotta. Kitaristi on soittanut meidän kanssa vasta pari vuotta mutta siitä huolimatta kaikilla on sananvaltaa ja asioista sovitaan yhdessä ja enemmistön päätöksellä päätetään. PA kamat on yhteisiä ja sovittu on että ne on bändin ja kuka lähtee niin lähtee bändistä tyhjin käsin.
G strings are for strippers!
Johann Onn
23.02.2007 02:54:22 (muokattu 23.02.2007 02:55:20)
Cruel Destiny kirjoitti: mä itse jouduin tälläiseen vaikeeseen tilanteeseen jokin aika sitten, mikä johtikin yhden bändin hajoamiseen. jne. jne.

Kuulosti tutunomaiselta. Vähän liikaakin.

Meillä se "johtaja" oli aikoinaan yhdessä bändissä laulaja.

Ja eräässä toisessa oli samankaltainen kakkoskitaristi.

Niin joo - se laulaja oli siinä bändissä taas basistina...

Vaara ! Vaara ! Suuret egot törmäyskurssilla... ...crashhhhhhhhh !

Olen koittanu välillä tehdä jotain sen laulajan kanssa, mutt se kaatuu aina siihen, ett sen täytyy saada määrätä kaikki. Jopa kitarasoundeja, säröä (= mielummin mähdollisimman vähän) ja soittotyyliä myöden. Mutt toisinpäin ei käy, sen lauluun (ja sen soundiin) tai sen tasoon, ei sais koskea. Biisi on heti pilalla, jos noin tekee.
Zarmo
23.02.2007 18:30:57

Monenlaisessa on tullut oltua:

Valistunut diktatuuri on kyllä toimiessaan hyvä:
Pääjehu kertoo mitä soitetaan, missä ja milloin, itse joutuu huolehtimaan vain siitä, että on paikalla ja osaa biisit.

Sitten näitä perinteisiä epämääräisiä demokratioita, joissa kukaan ei tiedä, kuka tekee ja mitä ja lopulta juuri kukaan ei tee juuri mitään.

Epämääräisemmätkin valtasuhteet kyllä toimivat, kunhan tiedetään, mikä on kenenkin tehtävä. (Ja ne sitten tosiaan hoidetaan.) Vastuut ja vapaudet harvemmin menevät tasan, toisilla on enemmän hommaa, mutta jos ja kun se on kaikille ok, niin mikäs siinä.

Yhdessä suhteellisen demokraattisessa bändissä (jossa esim. kaikki saavat tehdä biisejä, osallistua sovituksiin jne. jne.) valittiin yksi henkilö johtajaksi ihan sen takia, että jos tulee epäselvyyksiä on joku, joka päättä. Tosin yleensä keskustellaan ja välillä on äänestettykin.

Tulipas nyt sekavasti jäsenneltyä juttua...
Likainen kokolattiamatto.
Vapinamonologeja
purple_turtle
23.02.2007 21:39:36
Olen koittanu välillä tehdä jotain sen laulajan kanssa, mutt se kaatuu aina siihen, ett sen täytyy saada määrätä kaikki. Jopa kitarasoundeja, säröä (= mielummin mähdollisimman vähän) ja soittotyyliä myöden. Mutt toisinpäin ei käy, sen lauluun (ja sen soundiin) tai sen tasoon, ei sais koskea. Biisi on heti pilalla, jos noin tekee.

tässä aiheessa tunnustan olevani hiukan natsi. tosiaankin pomotan toisia ja säätelen toisten soundeja vähän oman mieleni mukaan. tosin oma mieli tarkottaa et bassossa pitää olla säröä ja jotain kunnon soolo juttuja. kitarassa paljon munaa ja rummuille annan täyden vapauden kunhan löytää biitin. itteni kanssa on vaikee tulla toimeen mut yritän kuitenkin parhaani
hard being me
Super-Jari
24.02.2007 04:04:33
Minä teen biisien pohjat joita sitten hangataan treeniksellä. Hoidan treeniksen ja usein treenitkin. Puhumme meidän bändistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)