Aihe: Paras basso n. tonnilla
1 2 3 4
Ylläri
28.08.2006 17:47:06
Olen yrittänyt varovasti arvioida tommosta 70-lukulaista soittokelvotonta bassoa täällä:
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=716

Niin no, en mä väittänytkään että ne tuomitsijat olisivat oikeassa olleet ;-)

Tuo koko "Fenderin vuosikymmenien" kronikointi tuntuu olevan vähän sattumanvaraista puuhaa, milloin on mikäkin aikakausi tehtaan huonoin ja milloin taas jonkun kymmenvuotiskauden mainetta palautetaan oikein urakalla. Ainoa asia mistä vallitsee konsensus on se, että ennen vuotta 1965 kaikki oli paremmin.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
J.Hollström
28.08.2006 17:48:59
Niin no, en mä väittänytkään että ne tuomitsijat olisivat oikeassa olleet ;-)

Mut on kato kiva lainata joku irrallinen lause edellisistä postauksista ja rakentaa draamaa sen päälle. Sun pointti on kyllä tullut ihan selvästi julki.
Karlsson
28.08.2006 21:09:12
... Ainoa asia mistä vallitsee konsensus on se, että ennen vuotta 1951 kaikki oli paremmin.

Näinhän se on nähtävä.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
J.Hollström
28.08.2006 21:13:02
51

Näinhän se on nähtävä.

Niin, silloinhan noita Leon ritsoja alkoi ilmestymään muiden harmiksi.
rijopu
28.08.2006 21:50:52 (muokattu 28.08.2006 21:51:16)
Niin, silloinhan noita Leon ritsoja alkoi ilmestymään muiden harmiksi.

Meikä on kyllä kovasti nauttinut juuri Leon siitä viimeisemmästä ja ehkä jopa siksi selkeästi parhaimmasta Leon bassomallista. G&L:n bassot on kyllä kovia!
absqua
28.08.2006 23:21:22
Meikä on kyllä kovasti nauttinut juuri Leon siitä viimeisemmästä ja ehkä jopa siksi selkeästi parhaimmasta Leon bassomallista. G&L:n bassot on kyllä kovia!

Kovia tai ei, mutta mun mielestäni ne eivät musarin luomisen jälkeiseen maailmaan tuoneet enää mitään ratkaisevasti uutta. Kelpo bassoja kyllä, jos melko rumaa lapaa ei oteta lukuun.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
2541
28.08.2006 23:28:46

Kelpo bassoja kyllä, jos melko rumaa lapaa ei oteta lukuun.

Minusta G&L:n lapa on harvinaisen onnistunut versiointi Fenderin lavasta. Mikäköhän siinä onkin, että Fenderin lapaa kun aletaan hiukan muuttamaan vaikka tekijänoikeussyisitä (esim. nykyiset Tokait) niin metsään mennään.
rijopu
29.08.2006 07:59:33
Kovia tai ei, mutta mun mielestäni ne eivät musarin luomisen jälkeiseen maailmaan tuoneet enää mitään ratkaisevasti uutta. Kelpo bassoja kyllä, jos melko rumaa lapaa ei oteta lukuun.

Voi itku! Iloni olikin turhaa!
Teijo K.
29.08.2006 08:06:28

Voi itku! Iloni olikin turhaa!

Mutta siun G&L:ssä on selkeästi perusmallia laadukkaampi kaula, ja sehän on yksi tärkeimmistä osista soittimessa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
J.Hollström
29.08.2006 09:37:33
Mutta siun G&L:ssä on selkeästi perusmallia laadukkaampi kaula, ja sehän on yksi tärkeimmistä osista soittimessa.

Jos basso on Leon parasta antia niin miksi soittimen tärkein osa on pitänyt korvata omatekemällä?
balzary
29.08.2006 09:38:44

Jos basso on Leon parasta antia niin miksi soittimen tärkein osa on pitänyt korvata omatekemällä?

Mr R tekee parempia kauloja kuin Leo-sedän tehtaat?

"ajalta, jolloin Phank-bassot tehtiin vielä käsin"
J.Hollström
29.08.2006 09:57:22
Mr R tekee parempia kauloja kuin Leo-sedän tehtaat?

"ajalta, jolloin Phank-bassot tehtiin vielä käsin"

Itse olen sen verran henkisesti rajoittunut, etten ostaisi bassoa jossa ei ole tärkeimpiä originaaliosia. Olis jäänyt kyllä noi nykyisetkin 70-lukuritsat hankkimatta jos pitkän leiman tilalla lukis esim. Rhunk made by own hands.
J.Hollström
29.08.2006 11:05:16
Mä tekisin jokaisen tehdasbassoon mielummin käsin kaulat ja jopa rungot.

Kuulostaa varsin isoilta puheilta, että itseluottamus omiin kykyihin soitinrakentajana hakkaa esim. 60 vuotta vanhan soitinrakennusperinteen ja kaiken sen kokemuksen mikä esim. Fenderillä on firmana koko soittimen valmistamiseen liittyvissä prosesseissa aina materiaalihankinnoista alkaen. Luulisi että ko. ammattitaidolla olisi kysyntää missä vaan soitinrakennusteollisuudessa ja ko. gurun soittimet vietäisiin suorastaan käsistä.

Parasta antia G&L:ssä on loistavat mikit ja mielenkiintoiset säätömahdollisuudet.

Edelleen ihmettelen kuinka jonkun basson parasta antia voi olla mikit ja mielenkiintoiset säätömahdollisuudet? Ideologiamme ei todellakaan kohtaa tälläkohtaa soittimien perimmäisen sielunelämän määrittelyssä.
balzary
29.08.2006 11:13:19

Kuulostaa varsin isoilta puheilta, että itseluottamus omiin kykyihin soitinrakentajana hakkaa esim. 60 vuotta vanhan soitinrakennusperinteen ja kaiken sen kokemuksen mikä esim. Fenderillä on firmana koko soittimen valmistamiseen liittyvissä prosesseissa aina materiaalihankinnoista alkaen.

Ei luulis olevan ongelma, jos mr R tykkää eniten soittaa itse tekemillään bassoilla?

Edelleen ihmettelen kuinka jonkun basson parasta antia voi olla mikit ja mielenkiintoiset säätömahdollisuudet? Ideologiamme ei todellakaan kohtaa tälläkohtaa soittimien perimmäisen sielunelämän määrittelyssä.

Miksi on mahdotonta ettei sähkövimputtimet voisi olla tietyn basson mielenkiintoisin puoli? En jymmärrä.
rijopu
29.08.2006 11:16:49
Itse olen sen verran henkisesti rajoittunut, etten ostaisi bassoa jossa ei ole tärkeimpiä originaaliosia. Olis jäänyt kyllä noi nykyisetkin 70-lukuritsat hankkimatta jos pitkän leiman tilalla lukis esim. Rhunk made by own hands.

Merkkiuskollisuus onkin oma lukunsa.
rijopu
29.08.2006 11:58:25
Kuulostaa varsin isoilta puheilta, että itseluottamus omiin kykyihin soitinrakentajana hakkaa esim. 60 vuotta vanhan soitinrakennusperinteen ja kaiken sen kokemuksen mikä esim. Fenderillä on firmana koko soittimen valmistamiseen liittyvissä prosesseissa aina materiaalihankinnoista alkaen. Luulisi että ko. ammattitaidolla olisi kysyntää missä vaan soitinrakennusteollisuudessa ja ko. gurun soittimet vietäisiin suorastaan käsistä.

Miks mun kyvyt ja itseluottamus soitinrakentajana hakkaisi 60 vuotta vanhan soitinrakennusperinteen, jos mä ite olen omaksunut saman perinteen ja samaa perinnettä ja tietoisuutta hyväksikäyttäen rakentelen omia soittimia?

En ole missään vaiheessa väittänyt olevani soitinrakennushistoriaa suurempi rakentaja, vaan tässä väitän olevani vain tämän historian toistaja ja nöyräsoitinrakennuksen elämäntapaopiskelija. On helppo olla jäljittelijä ja omaksuja kuin keksijä. Keksimisistä iso kiitos Leolle ja vissiin Gibsonille ym. visionääreille.

Silti mä väitän tekeväni parempia kauloja puuvalinnoista lähtien aina nauhojen viimeistelyyn kuin perus automatisoitu kitaratehdas. G&L:t taidetaan tosin tehdä vielä käsityönä suurelta osin. Kyllä käsityö on aina käsityötä, vaikkei sillä itseisarvoa saisi ollakaan. Eihän sitä olisi mitään järkeä rakentaa suurella vaivalla omia soittimia, jos niistä ei tulisi laadukkaita pelejä? Eikä esim kaulojen tekeminen ole mitään ihmeellistä guru-tietoisuutta vaativa prosessi, vaan huolellisuutta ja tarkkuutta kannattaa käyttää. Mukaan vaan veistelemään!

Ja oonhan mä ihan hillitön soitinrakennus-guru, mutta silti en haluasi leipätyötä tästä ammatista. Opena on paljon haastavampaa, kuin veistellä soittimia kitiseville asiakkaille.

Edelleen ihmettelen kuinka jonkun basson parasta antia voi olla mikit ja mielenkiintoiset säätömahdollisuudet?

No siitä syystä, että koska puuosat eivät mua kauheesti hätkähdytä, ellei kyseessä ole joku miljoonan euron Alembic-käsityöihme, niin G&L:ään jää jälkelle perussoittimista poikkeava sähköjärjestelmä ja persoonalliset mikit. Eikä sitä tietenkään sähköosilla soitella, vaan kyllä se kokonaisuus kuitenkin ratkaisee ja soudihan kuulemma lähtee sormista...

Ideologiamme ei todellakaan kohtaa tälläkohtaa soittimien perimmäisen sielunelämän määrittelyssä.

Olenko mä jossain vaiheessa kertonut, miten mä määrittelen soittimen perimmäisen sielunelämän?
Ylläri
29.08.2006 12:22:11 (muokattu 29.08.2006 12:23:46)

Tuohon voisi piruillen sanoa, että on isot puheet jos meinaa osaavansa tehdä parempaa pizzaa kuin Saarioinen, kun niillä on kuitenkin niin pitkät perinteet elintarviketeollisuudessa... mutta vakavissaan, periaatteessa kyse on samasta asiasta eli kustannustehokkuudesta. Tottahan minä osaan tehdä paremman pizzan kuin Saarioisten roiskeläppä, mutta jos minun pitäisi tehdä se 40 sentillä (tai kuinka paljon yhden pizzaan valmistaminen nyt Saarioiselle maksaakin), niin hiljaista voisi olla.

Jos Rijopu tahi joku muu rakentaja väittäisi pystyvänsä tekemään Fenderin tasoisia bassoja yhtä halvalla (puhun siis tehtaan kustannuksista, en myyntihinnasta), nopeasti ja tehokkaasti, niin sitten olisi isot puheet. Mutta asiahan ei ole niin - siinä ajassa missä käsityöläinen tekee esimerkiksi kaulan, Fenderin linjalta on tullut ulos jo kymmeniä valmiita bassoja.

Ja kuten Rijopu sanoi, itse tekemällä saa juuri sellaisen kuin haluaa. Joillekin Fenderin (tai jonkun muun valmistajan) mallit ovat sellaisenaan täydellisiä, mutta toisia saattaa häiritä jokin pieni tai isompikin juttu. Miksipä siis ei modifioisi soitinta haluamakseen. Ei jonkun kaulan rakentaminen kuitenkaan mitään astrofysiikkaa ole - varsinkaan Fenderiin: Leohan nimen omaan suunnitteli mallinsa aikoinaan kustannustehokkuus mielessään, jotta ne olisivat mahdollisimman helppoja ja halpoja valmistaa sarjatuotantona. Eikä Fenderillä kuitenkaan mitään taikapuita ole käytettävissään, eikä siellä liukuhihnalla ole mitään rogersadowskyja tai vinniefoderoita töisssä. Kyllä se oikean lankun etsiminen, kuivattaminen ja muotoileminen täällä Suomessakin osataan.

Ei minusta mitään sbassoalstan virallista Fender-vihaajaa saa, kaikki mun omatkin bassoni ovat jasso-tyylisiä ja yksi on jopa aito Fender. Mä en vaan purematta liene sitä ajatusta että sillä tehtaalla on joku ihmeellinen viisasten kivi, jolla vaan ne osaa tehdä parista lankunpalasesta, rautalangasta ja magneetista jotain elämää suurempia soittimia.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Teijo K.
29.08.2006 12:29:09

No ei sitä ois sulle myytykään. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
J.Hollström
29.08.2006 13:54:06
Mä en vaan purematta liene sitä ajatusta että sillä tehtaalla on joku ihmeellinen viisasten kivi, jolla vaan ne osaa tehdä parista lankunpalasesta, rautalangasta ja magneetista jotain elämää suurempia soittimia.

"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Fenderiin" -Juki68
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)