Aihe: Rumpumikkejä ostamaan
1
Epämuusikko
27.08.2006 12:42:26
Suositelkaapa joitain rumpujen mikitykseen soveltuvia merkkejä, tarkoituksena olisi jossain vaiheessa (ei nyt, mutta myöhemmin) investoida rumpujen enimmäkseen-livekäyttöön-mutta-myös-ehkä-äänittämiseen-tyyliseen mikkisettiin. Esim. Sennheiserin klipsumikit T-kaupasta 119€/kpl houkuttavat, lähinnä telineettömyytensä takia. Mitä olen niiden läpi möykännyt, niin jälki on ollut vähintäänkin välttävää. Mutta onko kokemusta snaren mikittämisestä niillä, jos uhraisi kaksi niitä snareen? Basarimikin tulisi myös olla hyvä. Overheadeihin ja haitsumikkiin olen myös valmis satsaamaan. Sitten joskus.
I absolutely Weckl. Bustard #1
dewil
27.08.2006 12:52:17

Tätä rumpumikki asiaa on täälläkin puitu n-kertaa. Suosittelen searchin käyttöä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Aki
28.08.2006 00:44:29

Senukan klipsuja on kyllä monet kehuneet, omaan korvaan ne kyllä toimii tavallaan jees muttei tarjoa mitään ahaa-elämystä. Klipsit on tietty helpot käyttää, etenkin keikalla.
Basarimikki on ehkä kaikista eniten makuasioista kiinni. Mun korvaan Shure B52 ja Sennheiser e602 on hirvittävän vääristäviä mikkejä, toisten mielestä ei. Audio-Technica tekee mun korvaan erittäin todenmukaisia basarimikkejä, joissa on mainiosti säätövaraa kuulostaa luontevalta, tukkoiselta, tai vähän miltä tahansa.

Shuren PG-sarjan settiä suosittelen yleensä, koska se on hintaisekseen erityisen hyvä pakkaus. Mikäli budjetti ei ole esteenä, suosittelen pyytämään kaikenlaisia mikkejä testiin, ja antaa oman korvan kertoa mistä tykkää, jos siis vain mahdollista.

Jos hinnalla ei olisi mitään väliä, ostaisin luultavasti itselleni seuraavanlaisen setin:
Basari AT ATM25 (170€)
Snare JTS NX-7 (59€) tai Beyerdynamic m201 (170€)
Tomit TSM MT56 (59€)
Overhead GA FC4 (128€ pari)

Kummallista että moni noista on tuollaisia halpoja mikkejä, mutta lukemattomia vertailuja tehtyäni noissa on tietynlaista munaa ja sopii mun käyttöön erityisen hyvin. Tokihan Esim Neumann KM184 on ovarissa pykälän neutraalimpi, mutta se oli kyllä enemmänkin makuasia. Ja testiä tehneiden vesi herahti kielelle juuri noiden GA-mikkien soundista.
MT56:set on vähän tukkoset, jonka takia sopi lähimikeiksi mainiosti, niillä saa juuri sitä läheisyyttä mitä hyviin ovareihin kaipaa pieneksi lisäksi.
JTS oli snarassa niin ison ja avoimen mutta tutun kuuloinen että menee itsellekin hankintaan.

Kunhan vältät CAD-valmistajan halvimpia rumpumikkejä. Ovat hirveimpiä mitä maa päällään kantaa.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
Mikael
28.08.2006 09:16:31 (muokattu 28.08.2006 09:16:53)

Sennheiser e604 toimii snarelle ihan mallikkaasti (tosin alamikkinä en oo kokeillut mut epäilisin kyl toimivan sielläkin...). Tomeissa meitsi diggaa ainakin omien rumpujen kanssa.
Siitä mistä aita on matalin...
ejhfi
28.08.2006 11:38:48

Sennheiserin E604 toimii mielestäni vakuuttavan hyvin sekä tomeissa että virvelissä. Kyseessä on kapulaniskut kestävä mikki vankalla kiinnityksellä ja kohtuullisella säätömahdollisuudella. Pesee kokemani mukaan mennen tullen monet testauksessa olleet vaihtoehdot. Virvelin alamikkinä en ole kokeillut, mutta saman valmistajan E606 toimii siinä tehtävässä tosi hienosti samoin kuin virpan yläpuolellakin. Tietysti Sennkulta löytyy virveliin erikseen E905, mutta se on hieman noita edellä mainittuja kalliimpi, joskin soundiltaan varsin erinomainen. Basariin AKG:n D112 on idioottivarma valinta. Overeiksi uskaltaisin suositella vaikkapa MXL:n puikkoja.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Esp
28.08.2006 13:11:54

Riippuen tietysti siitä, että millaista musiikkia soitat...

Mutta, bassariin Audixin D6 jos teet rokkihommia tai AKG:n D112 jos teet ihan mitä tahansa hommia. Virvelin ylämikiksi Audixin i5 toimii erittäin hyvin, alamikkinä perus 57. Jos kiinnitettäviä haluat, niin kyllä noilla senkuilla pärjää, mutta omasta mielestäni niissä on aika ontto ja kolkko soundi.

Tomeihin Beyerdynamicin Opus 87:t (87:n varsi saattaa löystyä ja rumputeknikolle tulee keikan ajaksi hommia :P) tai 88:t, vaativat ehkä hieman hienosäätöä keikalla, jotta vuoto saadaan hallintaan, mutta aivan ylivoimaiset tomimikit (livenä siis), itse en käytä enää muita.

Overeina parhaat on AKG:n C414:t. Hieman hintavat tosin, ainakin noihin budjettimikkeihin verrattuna, mutta todella käyttökelpoiset mikrofonit. Haikan ja riden mikitän yleensä Shuren SM81:llä tai Beyerdynamicin Opus 83:lla. Jos tehdään heviä ja kaapista löytyy Shuren SM7, niin mikitän haikan sillä.

Suurin osa mitä tähän kirjoitin on enemmän livepuolelle, äänityksissä tulee käytettyä eri mikkejä ja testailtua paljon enemmän. Nuo mainitsemani mikit on kuitenkin sellaisia perusvarmoja valintoja, jotka toimivat livenä erinomaisesti. Esim. festarikeikoilla ei ole aikaa minkäänlaisiin kokeiluihin ja tuolla kattauksella saa aina toimivaa soundia aikaan (jos rummut ovat edes sinnepäin vireessä).
Täh?!?
Daunt
28.08.2006 13:31:57
Jos tehdään heviä ja kaapista löytyy Shuren SM7, niin mikitän haikan sillä.

Mikä tästä tekee mielestäsi hyvän haitsumikin? Kysyn vain sen takia, että sitä näkee usein käytettävän ja itse en muutaman kokeilun perusteella pitänyt yhtään soundista. Jotenkin kompressoidun ja epätarkan kuuloista jälkeä tuli. Pitää ehkä testatailla lisää.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
samic
28.08.2006 13:37:13 (muokattu 28.08.2006 14:05:24)

Overheadeihin ja haitsumikkiin olen myös valmis satsaamaan. Sitten joskus.

441 on haikkaan ihan ok,tullu sitä melkeen tässä pääsääntösesti käytetttyä.

Vaikka toi mikki on thomanilla 722e ni eBaysta ollaan reenikselle hommattu noita 3 kpl,200-300e välillä olllu hinta.
ei ole
Esp
28.08.2006 15:46:59

Mikä tästä tekee mielestäsi hyvän haitsumikin? Kysyn vain sen takia, että sitä näkee usein käytettävän ja itse en muutaman kokeilun perusteella pitänyt yhtään soundista. Jotenkin kompressoidun ja epätarkan kuuloista jälkeä tuli. Pitää ehkä testatailla lisää.

SM7:lla olen saanut sellaisen mukavan kolisevan haikkasoundin, sen taajuusvaste leikkautuu nätisti yläpäästä ja haikasta ei tule sellainen vittuimainen kihinä, kuten esmes Neumannin pikkupuikoilla. Hauskaa sinänsä, kun mainitsit että epätarkan kuuloista, että mä olen juuri SM7:lla saanut helvetin erottelevaa ja selkeätä haikkasoundia.
Täh?!?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)