Aihe: Vokalistin komressointia äänitysvaiheessa??
1 2 3
bassopate
28.08.2006 16:02:51 (muokattu 28.08.2006 16:26:59)
Auttakaa kädetöntä! Miten ja millä arvoilla ja onko yleensä tapana?

Suomeksi: Iskelmää, rautalankapohjaista (kuinkas muuten..) tanssimusiikkia..kohtuullisen voimakas- ja tumma ääninen mies vokalisti (toki ihan hyvä ja asiansa osaava)..kannattaako käyttää jo nauhoitus vaiheessa kompuraa? ja millä noin- arvoilla?? Mitäs muuta kannattaa nauhoitusvaiheessa sotkea siihen lauluun- vai kannattaako mitään.. :)
askomiko
28.08.2006 16:30:42 (muokattu 28.08.2006 16:31:19)
Jos olet satavarma siitä mitä haet, niin ei muuta kunin ihan niin ruttuun kuin huvittaa. Jos et, niin älä laita. Tai vähäsen, 2:1 ja pari db:tä piikeistä pois.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
PIM
28.08.2006 16:37:20
ja millä noin- arvoilla??

Digivehkeillä -0dB ja 1:1 olis musta hyvä lähtökohta, analogisilla tota tresholdia vois vaikka vähän nostaakin.

Vakavasti puhuen en näe mitään puhtaasti teknistä syytä miksi nykypäivän äänityskalustolla pitäisi kompuraa tuohon väliin lykätä. Joku taiteellinen tai henkiöstöpoliittinen syy voi tietysti puoltaa sitä, mutta koska mulla ei ole kokemusta saatikka näkemystä artistirajapinnassa toimimisesta niin joku muu saa valaista asiaa siltä kantilta.
dewil
28.08.2006 16:51:00

Askomikko kiteytti asian loistavasti. Sisäänmenovaiheessa tulee itsellä rutattua nykyisin lähinnä vain siinä tapauksessa, että äänitysmestassa sattuu olemaan joku erikoisen nastasoundinen ja tietty ko. musiikkia palveleva kompura, jota ei saa messiin enää miksausvaiheessa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
milcoin
28.08.2006 16:52:20
Vakavasti puhuen en näe mitään puhtaasti teknistä syytä miksi nykypäivän äänityskalustolla pitäisi kompuraa tuohon väliin lykätä. Joku taiteellinen tai henkiöstöpoliittinen syy voi tietysti puoltaa sitä, mutta koska mulla ei ole kokemusta saatikka näkemystä artistirajapinnassa toimimisesta niin joku muu saa valaista asiaa siltä kantilta.

Taiteellinen puolihan se on lähinnä kai syynä. Pointti on osittain se että kun sitä laulua tulee kuitenkin runtattua, on hyvä tietää miltä se tulee kuullostamaan kompuran kanssa. Voi laulaa ja valkata ottoja sen mukaan.

Voihan sen kompuran tietty laittaa pelkästään kuunteluun mutta miksi tehdä niin kun sen voi printata suoraan raidalle.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Timo JM
28.08.2006 17:10:29

Mä en kompressoi mitään äänitysvaiheessa. Pienikin lyttääminen voi myöhemmin harmittaa. Analogiaikana asia oli toinen.
...siis mun mielestä.
milcoin
28.08.2006 17:10:53
Koska sitä ei sieltä saa enää pois, kenties?

Miks mä sen haluaisin pois?

Samalla logiikalla sähkökitaratkin pitäisi äänittää aina DI-boksilla.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
PIM
28.08.2006 17:15:20 (muokattu 28.08.2006 17:18:38)
Miks mä sen haluaisin pois?

Ihmisillä nyt tuppaa joskus käymään niin että mikä yhtenä päivän kuulostaa hyvältä ei välttämättä enää sitä seuraavana päivänä olekaan.

Samalla logiikalla sähkökitaratkin pitäisi äänittää aina DI-boksilla.

Kaikella kunnioituksella ammatitaitoasi kohtaan kuvitten että ymmärrät ettei se mikä sopii yhdelle instrumentille sovi välttämättä jollekin toiselle ja aivan eri tyyppiselle instrumentille. Ainakin itse koen että vahvistimen soundi on huomattavasti oleellisempi osa sähkökitaran soundia kuin jonkun kompuran laulusoundia.
MadMatt
28.08.2006 17:20:56 (muokattu 28.08.2006 17:25:23)

kannattaako käyttää jo nauhoitus vaiheessa kompuraa? ja millä noin- arvoilla?? Mitäs muuta kannattaa nauhoitusvaiheessa sotkea siihen lauluun- vai kannattaako mitään.. :)

Absolute nothing.
k-soundstudio
28.08.2006 17:24:37
Kompuroi jos se sitä tarvii ja tiedät minkälaista lopputulosta haet. Älä lyttää lyttäämisen takia..
milcoin
28.08.2006 17:34:46 (muokattu 28.08.2006 17:38:08)
Ihmisillä nyt tuppaa joskus käymään niin että mikä yhtenä päivän kuulostaa hyvältä ei välttämättä enää sitä seuraavana päivänä olekaan.

Onhan se noinkin. Itse olen järkeillyt niin että jos tässä opetellaan joka tapauksessa loppuelämä äänitystä, voin äänittää millä tahansa prosessoinnilla koska sitten kun joskus opin hyväksi äänittäjäksi, raidat ovat valmiiksi kompressoituja ja eq:tettuja enkä tarvi miljoonaa prosessoria miksausvaiheessa.

Sitä odotellessa...

Toinen hyvä syy äänittää aina mahdollisimman valmista soundia on artistin fiiliksen ylläpitäminen. Jos monitoreista tuuttaa digitaalisen kuuloista matskua jossa dynamiikka on missä sattuu, siinä harvoin auttaa selittelyt. Et kun siihen tulee vielä ja tohon laitetaan miksauksessa sellanen. Kaikille tulee 100% parempi fiilis vetää omaa juttua kun nauhalta tulee valmiin kuuloista matskua. Ja silloin lopputulos on parempi. Äänitteen soundia ei tehdä enää miksauksessa, sen pitää olla siinä vaiheessa kiillotusta vaille valmis.

Ja jos käyttää miksauksessa eri kompuraa/asetuksia kuin millä kuunteli äänittäessä, homma muuttuu. Hengitykset, alukkeet/lopukkeet, plosiivit, ihan kaikki.

Kaikella kunnioituksella ammatitaitoasi kohtaan kuvitten että ymmärrät ettei se mikä sopii yhdelle instrumentille sovi välttämättä jollekin toiselle ja aivan eri tyyppiselle instrumentille. Ainakin itse koen että vahvistimen soundi on huomattavasti oleellisempi osa sähkökitaran soundia kuin jonkun kompuran laulusoundia.

Ollaan sit vaan tosta eri mieltä. Mites toi yks auxilainen sano et jenkit laittaa aina ekana jyrkkäsoundisen kompuran väliin ja sitten vasta mietitään mitä soitettais:)
PIM
28.08.2006 17:47:05
Toinen hyvä syy äänittää aina mahdollisimman valmista soundia on artistin fiiliksen ylläpitäminen. Jos monitoreista tuuttaa digitaalisen kuuloista matskua jossa dynamiikka on missä sattuu, siinä harvoin auttaa selittelyt. Et kun siihen tulee vielä ja tohon laitetaan miksauksessa sellanen. Kaikille tulee 100% parempi fiilis vetää omaa juttua kun nauhalta tulee valmiin kuuloista matskua. Ja silloin lopputulos on parempi. Äänitteen soundia ei tehdä enää miksauksessa, sen pitää olla siinä vaiheessa kiillotusta vaille valmis.

Ja jos käyttää miksauksessa eri kompuraa/asetuksia kuin millä kuunteli äänittäessä, homma muuttuu. Hengitykset, alukkeet/lopukkeet, plosiivit, ihan kaikki.

Kuten tuossa ekassa postauksessa sanoin niin mulla ei ole mitään kompetenssia puuttua näihin artistinäkökulmiin.
loosah
28.08.2006 17:54:48
Digivehkeillä -0dB ja 1:1 olis musta hyvä lähtökohta, analogisilla tota tresholdia vois vaikka vähän nostaakin.

Nostaa thresholdia -0dB:stä? Nyt taitaa olla vähän termit hakusessa tai sitten en ymmärrä, mitä tarkoitat, tai sitten vaan tarkoitat, että laulua vois lähteä äänittäessä ehkä expandoimaan? No mutta asiaan:

Kompressoin aina ja ikuisesti joka ikistä raitaa joka koneeseen menee. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Enkä käytä kompressoria todellakaan siksi, että tahtoisin joka ikisen bitin käyttöön, vaan siksi, että muokkaan sillä saundia. Samoin myös EQ:n kanssa. Äänitän sellaisten laitteiden ja asetusten läpi, jonka uskon sopivan kyseiseen tekeleeseen. Jos menee pieleen, niin sitten menee. Harvoinpa kuitenkaan menee, jos päässä on äänikuva siitä, mitä kohti ollaan menossa.
GIGO
PIM
28.08.2006 18:08:22 (muokattu 28.08.2006 18:15:04)
Nostaa thresholdia -0dB:stä? Nyt taitaa olla vähän termit hakusessa tai sitten en ymmärrä, mitä tarkoitat, tai sitten vaan tarkoitat, että laulua vois lähteä äänittäessä ehkä expandoimaan? No mutta asiaan:

Pidätkö sinä minua taas täytenä IDIOOTTINA?? Varmaan sentään tajusit että tuo oli lähinnä vitsi koko postaus. Analogivehkeillä lienee edelleenkin olemassa sellainen käsite kuin HEADROOM, mikä tarkoittaa 0-tason ylittävää aluetta.
koopop
28.08.2006 18:14:22 (muokattu 28.08.2006 18:18:14)

Gearslutzissa on forumvieraana Bruce Swedien.. Kaveri ei käytä kompuraa laulussa edes miksauksessa.

Bruce kehoitti kuuntelemaan J-Lo:n "This Is Me...Then" -albumia jossa kertomansa mukaan ei ole laulussa kompuraa äänityksessä eikä miksauksessa!!! Aika jänskää. Projätkät tekee miten tekee.

Mä itse suosin kompuraa äänitysvaiheessa jos on laadukas sellainen käytössä. Avalon toimii hyvin, muttei liikaa GR:ää. Usein pidän vielä kompuraa sidechainissa EQ:lle, riippuen laulajan äänestä. Ylikireet äänet saa mukavasti haltuun digitaaliseksi (nauhalle ei aina tartte). Milcoin sanoi hyvin, että valmiin kuuloinen alusta asti on tehokkaampaa työskentelyä. Riippuen tietty millä tasolla oot äänittäjänä.

Näin hän sanoi;

"I do have a lovely pair (Actually i own three of them!!!) of Universal Audio 1176's. they are excellent, but I don't use them much. In the past two years I have begun to use NO compression, on vocals, AT ALL!!!

Bruce Swedien"
PIM
28.08.2006 18:18:05
Riippuen tietty millä tasolla oot äänittäjänä.

Tämä kannattaisi pitää kanssa mielessä. Käsi ylös ne, joille tuli alkuperäisestä viestistä mieleen että kysyjällä on selkeä näkemys siitä soundista mitä hän hakee. Minä en ainakaan olisi ihan ensimmäisen tyrkyttämässä hänelle ammattilaisten toimintatapojan, mutta maybe that's just me.
koopop
28.08.2006 18:20:13

Tämä kannattaisi pitää kanssa mielessä. Käsi ylös ne, joille tuli alkuperäisestä viestistä mieleen että kysyjällä on selkeä näkemys siitä soundista mitä hän hakee. Minä en ainakaan olisi ihan ensimmäisen tyrkyttämässä hänelle ammattilaisten toimintatapojan, mutta maybe that's just me.

No mitäs sitten tyrkyttäisit? Eikös projätkiltä opi aina kaikista eniten? ;)
PIM
28.08.2006 18:24:12
No mitäs sitten tyrkyttäisit?

No sitä mitä tuolla edellä esitin, eli ei kompressoi koska siihen ei mitään teknistä syytä nykypäivänä ole. Taiteellisia ratkaisuja ja niiden toimivuutta voi sitten myöhemmin opetella valmiiksiäänitetyllä materiaalilla.

Eikös projätkiltä opi aina kaikista eniten? ;)

Ai täälläkö?-)
loosah
28.08.2006 18:26:39
Pidätkö sinä minua taas täytenä IDIOOTTINA?? Varmaan sentään tajusit että tuo oli lähinnä vitsi koko postaus. Analogivehkeillä lienee edelleenkin olemassa sellainen käsite kuin HEADROOM, mikä tarkoittaa 0-tason ylittävää aluetta.

Heh...No nyt tajusin. Hyvä vitsi myös toi analogivehkeiden headroom-läppä? Se mikä menee yli nollaan on niin ku headroom = )
GIGO
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)