Aihe: Paras basso n. tonnilla
1 2 3 4
mixi
26.08.2006 18:58:38
No ku se on jo tässä keskustelussa mainittu :D
Wilkeson
26.08.2006 23:46:19
Jatsari kuulostaa hyvältä. Sillä pitäisi kaikki noi taittua vallan mainioisti. Käytettynä minä ainakin ostaisin, mutta sekin on vähän makuasia.

ehdottomasti suosittelen jazzia.
suosittelen vaahterakaulaa ja vaahteraotelautaa.mä diggaan mut ruusupuuotelautakin on vallan mainio.

Fender Jazz Bass '75 reissue ash.magee ja moni kehunu bändipiireis.

tai sit meet yllätys thomannin sivuille ja alat plärää fenderin jazzbassoja.

älä unohda tokaita tai esim squieria...hyvii ne on mut fender on fender.

mun mielestä sun tilanne on se et fender kouraan ja skulaamaan!
Wilkeson
26.08.2006 23:53:33
ja nimenomaan amerikan fender.

tokain japanin jazzari ei kalpene milliikää jenkki jazzin rinnalla.
mulla on esim 1 mis on EMG:n aktiivimikit ja tulee olee muissaki mun jazzareissa.

googleta sguier.siel on iha täydellinen vintage modified jazz bass.siihe kunnon mikit ni ai-ai-ai!!!

EMG:t tai Seymour Duncanit. duncanilt löytyy vaik kui monii eri vaihtoehtoja mut EMG:tä menisin suoraa tuputtaa!!!
möyssy
27.08.2006 08:56:55
ja nimenomaan japanin fender

Minusta.
dynynyy.
J.Hollström
27.08.2006 10:09:32
ja nimenomaan amerikan fender.

tokain japanin jazzari ei kalpene milliikää jenkki jazzin rinnalla.

Minun silmissä kalpenee. Kopio on aina kopio. Minun korkea moraali ei suvaitse näin häikäilemätöntä toimintaa mitä Tokai kopioinnillaan harrastaa.

mulla on esim 1 mis on EMG:n aktiivimikit ja tulee olee muissaki mun jazzareissa.

googleta sguier.siel on iha täydellinen vintage modified jazz bass.siihe kunnon mikit ni ai-ai-ai!!!

EMG:t tai Seymour Duncanit. duncanilt löytyy vaik kui monii eri vaihtoehtoja mut EMG:tä menisin suoraa tuputtaa!!!

Mikit ja mikit. Mikki kuvassa. Mitkään mikit ei pelasta tilannetta jos soitin ei itsessään toimi, vaikka olisi kuinka aktiiviset. Päinvastoin tämä toimii kyllä, hyväsointiseen bassoon saa lykkiä melkein mitä (toimivia) mikkejä vaan, ja aina skulaa.
rijopu
27.08.2006 10:56:54
Mikit ja mikit. Mikki kuvassa. Mitkään mikit ei pelasta tilannetta jos soitin ei itsessään toimi, vaikka olisi kuinka aktiiviset. Päinvastoin tämä toimii kyllä, hyväsointiseen bassoon saa lykkiä melkein mitä (toimivia) mikkejä vaan, ja aina skulaa.

Toisille riittää, että vaikka Mikki Hiiri vahvistaisi basson ääntä, kunhan basson merkki vaan on oikea! Ja hymiööööö perään!

Oma kokemus näistä mikkijutuista ei ole ihan näin musta/valkoinen. Eli hyväsoundiseen voi laittaa mitä vain ja huonosoundista ei pelasta mikään. Hyväsoundisuus on jo itessään niin subjektiivinen asia, ettei tälläistä sääntöä kannata rakentaa rajoittamaan omaa ajattelua saatikka sitte rajoittamaan niiden M.netissä kävijöiden ajattelua, jotka vielä etsivät omia perusteluita. Hyvään bassosoundiin liittyy myös kovasti tällaisen psykoakustiset ilmiöt, kuten basson ja vahvistimien merkit ym.

Oma ensimmäinen vaneribasso soundas vaisulta omilla 5:n pennin mikeiltä kunnes tajusin soittaa sitä koulun laatikkomankan läpi. Tuli mainiot "vintage" -soudin. Sitten vaihdoin siihen Duncanin mikit ja vähän muutakin ja nyt soittelen joskus keikatkin sillä, vaikka "parempiakin" on tallissa. Ja aina skulaa!

Mä tykkään rakentajana ajatella basson ensin akustisesti ja sitten sähköisesti. Vähän niin kuin hankkis bändiin hyvän laulajan ja sitten kattois, millainen mikrofoni tälle laulajalle käy. Ainahan hyvälle laulajalle voi laittaa "minkä vaan mikin", ja ei sen laulajan ilmaisu siitä mihinkään muutu. Mutta se, mikä välittyy esim. yleisölle on sähköinen soundi. Hyvällä mikrofonilla laulajan ääniala tulee sähköisesti kokonaan esille ja huonolla taas äänialasta puuttuu väkisinkin ne äänet, joita mikrofoni ei pysty poimimaan.

Huonot mikit värittävät soundia enemmän kuin hyvät mikit, ja huonoissa mikeissä jää monesti pois juuri bassotaajuuksia ja diskanttia. Ja subjektiivisesti tällaiset mikit saattavat toimia loistavasti joissain bassoissa. Jos ajatellaan huonostisoivaa bassoa (mitä ikinä sekin tarkoittaa) jossa on halvat kapeasoundiset mikit, niin kyllä tällaisen basson sähköinen soundi väkisinkin paranee, jos siihen laittaa hyvät mikit. Huononkin basson akustinen soundi sisältää laajan kirjon taajuuksia, ja jos ne saadaan kokonaan sähköistettyä, paranee basson sähköinen soundi esim. jo sillä, että botnea tulee lisää.

Ja se että joku basso skulaa ja joku ei, on paljolti korvien välissä. Ite tykkään nykyään ajatella soittimet ja niiden soundit vaan erilaisina, enkä enää hyvänä tai huonona, niin kuin teinivuosina tuli tehtyä.
Wilkeson
27.08.2006 11:26:49
Minun silmissä kalpenee. Kopio on aina kopio. Minun korkea moraali ei suvaitse näin häikäilemätöntä toimintaa mitä Tokai kopioinnillaan harrastaa.

jep.eli selväx tuli.jenkki fender!

koita löytää tonnilla aito jenkkifender ni se on siinä.
Ylläri
27.08.2006 12:26:20

jep.eli selväx tuli.jenkki fender!

koita löytää tonnilla aito jenkkifender ni se on siinä.

Tai sitten japanilainen Fender. Moraalisia ongelmia ei pitäisi tulla ;-)
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Wilkeson
27.08.2006 17:57:51
ei oikee jaksa väitellä mikkiasioista jne mut kuitenki oon vakuuttunu ja kokemuksesta että jos on oikeesti aika huonot ja ns. tehottomat mikit ni onhan se selvä että esim jotku duncanit tai emg:t parantaa saundia varmasti.tai iha sama mitkä muut hyvän valmistajan mikit.

joo...ja vaikuttaahan hulluna esim soittimen puurakenteet..otelaudat ja muut matskut.

ymmärrän toki että jos kaverilla on kallis aito jenkki fender ni varmasti ei taivu et joku muu ois tasavertanen.taisin jo sanookki et aito fender on fender!!!!

mutta on niitä vaan pirun hyvii kopioita!!!
mun mielestä iha vastaavia.

mitä itse skulannu esim meksikon fenkulla ni ikinä en vois harkitakkaan.joku mätti.
ja sitten on veivailtu jenkkifenkulla ja en oikee löytäny siitä omasta mielestä mitään super hektistä.hyvähän se oli ja kallis mutta oikeilla vermeillä varustettu kopio -tokai
-squier on tänäpäivänä aivan sikahyviä!

mutta kunnioitan vahvasti mielipidettä et jenkkifender on se ainoa oikea jos sellasen omistaa!! :)
rahvas
28.08.2006 09:23:24
Kyllähän jenkki on aina jenkki, mutta hinta-laatusuhteeltaan japski pesee! Eli eroa on vähemmän kuin mitä hintaero antaisi ymmärtää. (Poikkeuksena tietysti wanhat 70-luvun jenkkifenderit joissa on sisäänrakennettu groove)

Tuo japskien '75 reissue ei kyllä omasta mielestäni ole vaikkapa funkyyn paras mahdollinen. Nuo peltiset volkkarin pölykapselit hankaloittaa esim. peukutusta jonkin verran. (näkyvät mm. allekirjoittaneen omakuvassa). Tai voihan ne tietysti repäistä pois jos välttämättä haluaa, mutta onko siinäkään itua. Itse olen kuitenkin vermeeseen enemmän kuin tyytyväinen. Ja onhan se kaunis kuin mikä...
Basitsi
Karlsson
28.08.2006 09:37:12
(Poikkeuksena tietysti wanhat 70-luvun jenkkifenderit joissa on sisäänrakennettu groove)

Ai ovvai??
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
absqua
28.08.2006 09:51:02
Kyllähän jenkki on aina jenkki, mutta hinta-laatusuhteeltaan japski pesee! Eli eroa on vähemmän kuin mitä hintaero antaisi ymmärtää. (Poikkeuksena tietysti wanhat 70-luvun jenkkifenderit joissa on sisäänrakennettu groove)

Tuo japskien '75 reissue ei kyllä omasta mielestäni ole vaikkapa funkyyn paras mahdollinen. Nuo peltiset volkkarin pölykapselit hankaloittaa esim. peukutusta jonkin verran. (näkyvät mm. allekirjoittaneen omakuvassa). Tai voihan ne tietysti repäistä pois jos välttämättä haluaa, mutta onko siinäkään itua. Itse olen kuitenkin vermeeseen enemmän kuin tyytyväinen. Ja onhan se kaunis kuin mikä...

Ne samat kapselit kuuluvat myös noiden "sisäänrakennettu groove"-fendereiden alkuperäisiin varusteisiin. Ruuvaa ne tuhkikset irti jos ovat tiellä, saahan ne aina takaisin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rahvas
28.08.2006 10:08:30
Ne samat kapselit kuuluvat myös noiden "sisäänrakennettu groove"-fendereiden alkuperäisiin varusteisiin. Ruuvaa ne tuhkikset irti jos ovat tiellä, saahan ne aina takaisin.

Niinhän ne kuuluu. Noin puolet keikoista tulee soiteltua sellaiselle vermeellä. Ajatuksena oli vain, että jos jo bassoa hankkiessa tietää niiden olevan tiellä, niin kannattaako harkita toista mallia. Itse pidän niistä ja nimenomaan halusin basson, jossa ne ovat.
Basitsi
absqua
28.08.2006 10:09:49 (muokattu 28.08.2006 10:10:33)
Niinhän ne kuuluu. Noin puolet keikoista tulee soiteltua sellaiselle vermeellä. Ajatuksena oli vain, että jos jo bassoa hankkiessa tietää niiden olevan tiellä, niin kannattaako harkita toista mallia. Itse pidän niistä ja nimenomaan halusin basson, jossa ne ovat.

OK. Omat fenderini ovat ajalta jolloin ei vaihtoehtoja vielä ollut, eikä mua ole haitannut ruuvata niitä irti kunhan pysyvät tallessa.
Ylläri
28.08.2006 11:16:44
(Poikkeuksena tietysti wanhat 70-luvun jenkkifenderit joissa on sisäänrakennettu groove)

Ei siitä niin kauan ole, kun Fendän koko 70-luvun tuotanto tuomittiin ihan soittokelvottomaksi roinaksi. Ja nyt niitä himoitaan.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Ylläri
28.08.2006 12:54:23
Näin ne muodit muuttuu.

Näinhän se on. Yksi tekijä on varmaan myös se, että kun 60-luvun fenkkujen hinnat karkasivat tavalisen soittajan ulottumattomiin, niin vintagefiilistelijöiden piti löytää uusia metsästyskohteita. Kummasti rupesivat silloin 70-luvun ritsatkin kelpaamaan...

Enivei, tuntuu että 70?s Fenkkujen hinnat ovat lähteneet äkkinousuun ihan tässä vuoden parin sisällä. Vielä joku tovi sitten 70-luvun alun pelit pyörivät Torilla siinä tuhannenviidensadan hujakoilla (ja sitäkin pidettiin bassopalstalla kovana pyyntönä), nyt hinnat ovat pitkällä kolmannen tonnin puolella. Fiksu tyyppi alkaisi hamstrata kasarifenkkuja...
absqua
28.08.2006 16:16:07
Näinhän se on. Yksi tekijä on varmaan myös se, että kun 60-luvun fenkkujen hinnat karkasivat tavalisen soittajan ulottumattomiin, niin vintagefiilistelijöiden piti löytää uusia metsästyskohteita. Kummasti rupesivat silloin 70-luvun ritsatkin kelpaamaan...

Mä olen vetänyt koko ikäni 70's Fenkuilla, enkä suoraan sanottuna ole ikinä täysin tajunnut sitä paskaa mitä niiden päälle aikoinaan syydettiin. On tietenkin selvää että pre-cbs fenkut nitrolakkoineen jne jne ovat vielä pykälän pari laadukkaampaa kamaa, mutta mulle on nuo seiskytlukulaisetkin kelvanneet aina ihan 6-0. Paskoja yksilöitä on molemmissa porukoissa, tehdaskamaa kun ovat aina olleet. Omasta jatsaristani maksoin vuonna 90 kaksi tonnia.
Ylläri
28.08.2006 17:29:29
Paskoja yksilöitä on molemmissa porukoissa, tehdaskamaa kun ovat aina olleet.

Toihan se munkin pointtini oli. Ihmiset vaan tykkää niputtaa asioita laajojen yleistysten sisään, tyyliin:"60-luvulla kaikki oli hyvää, 70-luvulla pelkkää paskaa". nyt on alettu ymmärtää että 60-luvun jälkeenkin on elämää. Kohta tullaan varmaan siihen tilanteeseen, että 70-luvun fenkuistakin alkaa tulla sellaisia myyttisiä supersoittimia ja niiden hinnat nousevat pilviin. Siitten jengi alkaa heräillä että kyä noissa kasaribassoissa toisaalta on sitä jotain...
J.Hollström
28.08.2006 17:35:23
Ei siitä niin kauan ole, kun Fendän koko 70-luvun tuotanto tuomittiin ihan soittokelvottomaksi roinaksi.

Olen yrittänyt varovasti arvioida tommosta 70-lukulaista soittokelvotonta bassoa täällä:
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=716
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)