Aihe: Soittimia Kuubaan
1
Vasu
28.08.2006 10:45:06 (muokattu 28.08.2006 10:53:53)
Rakkaan Suomen hallitus on kieltänyt kuitenkaan viemästä USA:ssa valmistettuja soittimia, Setä Samuli voi suuttua.
Voi itku mitä touhua. Sutatkaa pois se Made In USA teksti.
Lennu
28.08.2006 11:07:07

Hyvä. Seuraavaksi voisivat hommata Suomen kouluihin kunnon soittopelit kanssa. Muistelen kaiholla niitä Yamahan kitaroita ja vahvistimia.
kivi
28.08.2006 11:13:16 (muokattu 28.08.2006 11:15:03)
Hyvä. Seuraavaksi voisivat hommata Suomen kouluihin kunnon soittopelit kanssa. Muistelen kaiholla niitä Yamahan kitaroita ja vahvistimia.

Tä? Oliks teillä koulussa jotain muita soittimia kuin nokkahuilu? (Ja tietenkin opettajalla polkuharmooni, johon ei saanut koskea.)

Hieno homma. Mulla olis ollut kuutisen vuotta stten mahdollisuus muuttaa Mosambikiin studioisännäksi, sinne oli suomalaiset muusikot koonneet lahjoituksina analogistudion jotta paikalliset pääsee tekemään levyjä. Olis ehkä ollut hauskaa. Mosambikin lipussakin oli bongorummut ja AK47-rynnäkkökivääri.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
28.08.2006 12:03:41

Tä? Oliks teillä koulussa jotain muita soittimia kuin nokkahuilu? (Ja tietenkin opettajalla polkuharmooni, johon ei saanut koskea.)

Hieno homma. Mulla olis ollut kuutisen vuotta stten mahdollisuus muuttaa Mosambikiin studioisännäksi, sinne oli suomalaiset muusikot koonneet lahjoituksina analogistudion jotta paikalliset pääsee tekemään levyjä. Olis ehkä ollut hauskaa. Mosambikin lipussakin oli bongorummut ja AK47-rynnäkkökivääri.

Kuitenkin kaikitenkin, Lennulla on pointti.. (kuten aina).. 8) Yhdensortin "kotimaan hyväntekeväisyyttä" muutaman vuoden tehneenä kyllä ehdottaisin, että jos välillä tehtäis täällä omissakin nurkissa vähän moisia juttuja. Ja eip tarvitteis niitä rahtimaksujakaan niin paljon maksella. Toki eihän se oo kylläkään Kuuba... ;)
Jotkut kohteet tuppaa olemaan sellasia "mediaseksympiä" kuin toiset, oon huomannu.
Meillä tosin sitä kohdetta ei muuteta, se on se lastenpsykiatria..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Saikkonen
28.08.2006 12:10:27
Mosambikin lipussakin oli bongorummut ja AK47-rynnäkkökivääri.

Heh, Indonesialaisessa olikohan tonnin setelissä on mies miekka tanassa, tuskin on menossa viidakkoon saniaisia leikkaamaan...

Piuhoja, liittimiä ja tinaa voisi myös lähettää, jos aikovat sähköisiä instrumentteja käyttää. Mutta miten voisi varmistaa, että soittimet menevät suoraan muusikoille eikä trokareille ynnä muille ei-toivotuille hampuusheille?
Mitä eroa on huilistilla ja pianistilla? No huilistilla in pilli kuonon alla ja pianistilla...
kivi
28.08.2006 12:33:34 (muokattu 28.08.2006 12:41:50)
Kuitenkin kaikitenkin, Lennulla on pointti.. (kuten aina).. 8) Yhdensortin "kotimaan hyväntekeväisyyttä" muutaman vuoden tehneenä kyllä ehdottaisin, että jos välillä tehtäis täällä omissakin nurkissa vähän moisia juttuja. Ja eip tarvitteis niitä rahtimaksujakaan niin paljon maksella. Toki eihän se oo kylläkään Kuuba... ;)
Jotkut kohteet tuppaa olemaan sellasia "mediaseksympiä" kuin toiset, oon huomannu.

Niin ja näin... koska eihän se oo kotimaan kouluilta pois, jos niitä soittimia Kuubaan laivataan. Tosin olishan noita soittimien puutteessa kituvia lähempänäkin, esimerkiksi entisen Neuvostoliiton alueella on vielä aika kurjia paikkoja, vaikka pietarilaiset ja moskovalaiset kaverit ei enää toivokaan parhaana lahjana sähkökitaranmikkejä, joita heidän kaupoissaan kyllä on.

Mä en tiedä millaista on koulujen musiikinopetus nykyään, mutta omana kouluaikanani se oli Merikannon, Melartinin ja Kuulan erottamaan opettelemista toisistaan, ja nokkahuilunsoittoa sellaisilla kappaleilla kuin Cherbourgin Sateenvarjot, Kuolleet Lehdet ja that's it. Populaarimusiikki rokkeineen ja muine genreineen kaikkineen sivuutettiin musiikinkirjassa lauseella: "Pop-yhtyeen tunnistaa lattialla risteilevistä johdoista. Musiikki on sähköisesti vahvistettua, ja laulut kertovat rakkaudesta."

Ei puhettakaan, että olis saanut soittaa a) koulussa b) muuta kuin klassista. Punkrockin tullessa Suomeen eräs mun soittotaitoisempi bändikaverini kirjoitti piruuttaan Pelle Miljoonan ekan levyn nuoteiksi voidakseen tarjota sitä osaksi musiikintunnin ohjelmaa (vain nuotit kelpasivat), ja sen sijaan että opettaja olisi innostunut kun oppilaat alkaa vapaaehtoisesti kirjoittaa nuotteja, hän aloitti koko vuoden kestävän pilkan puuttellisesti merkityistä tahtilajeista.

Meille tehtiin kyllä selväksi, että päivittäinen renkkumisemme treenikämpällä opettelemassa soittamaan on äärimmäisen epätoivottavaa koulun musiikinopetuksen kannalta, ja siitä rankaistaisiin jos voitaisiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kosminen
28.08.2006 12:43:58

"Pop-yhtyeen tunnistaa lattialla risteilevistä johdoista. Musiikki on sähköisesti vahvistettua, ja laulut kertovat rakkaudesta."

Hehe, allekirjoitusainesta!
Aivan niin kuin oisin mennyt pitistä sekaisin...
Kalamies #16 >-)))>
Conrad Lant
28.08.2006 13:06:52

Itse teen kotimaan voitavani lähinnä eläinsuojeluyhdistyksille (SEY, HEY, HESY, Animalia, ...) palkattomana työnä, rahana, roinana ja (tarvittaessa) sijoituskotina. Kuubassa meininkiä haistelemassa käyneenä aion kuitenkin osallistua myös tähän kimppaan - eikä se todellakaan ole poissa em. vakiokohteilta.

Apropoo: soittimien lisäksi kolvit, juotinasemat yms. voisivat olla kova sana, mutta kun en tähän hätään muista minkä sortin volttimääriä siellä tuli seinästä...
No one prayed for Sodom
käsi
28.08.2006 13:28:19

tuossa on sellainen ongelma että sinne ei saa lähettää made in U.S.A. soittimia.
Kun se maa on kauppasaarrossa, josta johtuen voipi jenkkiläinen firma joutua vaikeuksiin jos sen valmistamia tavaroita sinne lähettää. Ainakaan valmistajat eivät voi itse lähettää mitään sinne joutumatta oikeuteen.

Koskee myös ilmeisesti amerikkalaisia firmoja vaikka soittimet valmistettaisiin japanissa tms. Tuosta oli hesarissa juttua eilen vai toissa päivänä.

Eihän sille firmat mitään voi jos yksityishenkilä laittaa sinne menemään tavaraa joka on jenkkilässä tehty, mutta soittimia kuitenkin seulotaan ennen kuin ne päätyy kuubaan ja silloin amerikkalaiset vehkeet saattavat jäädä pois kyydistä.
Mitä oikeasti toivon, olisipa edes hetken ajan elämässä aika jolloin ei tarvisi pelätä sitä että jostain päin alkaa valumaan paskaa niskaan. Aina ei vaan jaksa
Coach
28.08.2006 13:32:56

Suomessa nyt kuitenkin on uusia soittimia saatavilla kaupasta jos harrastaa haluaa. Ainahan on muutenkin paljon enemmän tai vähemmän apua tarvitsevia ihmisiä siellä täällä ja tuolla. Kaikkia ei voi auttaa eikä kyllä kiinnostakaan. Hyväntekeväisyyteen en tapaa rahaa antaa, tässä nyt ajattelin että voisi tehdä poikkeuksen. Mutta taidan kyllä tarvita niitä kieliä enemmän itse. No ei vaan.. tokihan mielelläni jonkun pikku lahjoituksen voisi tehdä vaikka joku täällä siitä mielensä pahoittaisikin.

On se kyllä totta että saisi täälläkin olla kouluissa vähän järkevämmät pelit ja vehkeet musiikinopetuksessa. Ei se ollut mukava elämys minullekaan puhaltaa nokkahuiluun 6 vuotta melkein joka päivä "Ostakaa makkaraa" eikä sitten muuta. Tästä aiheesta on tosin tainnut täällä ollakin jo juttua.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Hullut" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
käsi
28.08.2006 13:37:09

Nokkahuilu helvetti oli tappaa mun musa innostuksen koulussa heti alkuunsa. Onneksi löysin kuitenkin muita soittimia, mutta koulun musiikki tunnit pahimmillaan vain ja ainoastaan tuhoaa musiikki innostuksen.

Ja totta sekin että useimmiten laitteet kouluissa on todella kehnossa kunnossa
Mitä oikeasti toivon, olisipa edes hetken ajan elämässä aika jolloin ei tarvisi pelätä sitä että jostain päin alkaa valumaan paskaa niskaan. Aina ei vaan jaksa
Conrad Lant
28.08.2006 14:47:17

mutta soittimia kuitenkin seulotaan ennen kuin ne päätyy kuubaan ja silloin amerikkalaiset vehkeet saattavat jäädä pois kyydistä.

En oikein usko että ko. rahti menee yhdysvaltalaisen sataman kautta (Kuubassa käyvillä laivoilla kun on kuuden kuukauden porttikielto Yhdysvaltojen satamiin), ja kenelläkään muulla taholla ei liene kauheasti intressejä ruveta mitään seulomaan.
No one prayed for Sodom
käsi
28.08.2006 15:06:14

Kirjoitinpa hölmösti tuossa. Sain siitä hesarin jutusta sellaisen kuvan vaan että jenkki firmat eivät aio mitenkään osallistua koko hommaan koska on tuo kauppasaarto ja he voivat joutua vaikeuksiin jos he sinne veisivät jotain ja siksi ovat toivoneet että lahjoittajat ja lahjoituksen viejät ottaisivat tämän asian huomioon. Eli tuo on ikäänkuin se seula. Jos on täysin ei amerikkalainen porukka joka vie sinne tavaraa niin kaikki menee läpi varmasti, mutta jos on jenkkien porukkaa tekemisissä asian kanssa saattaapi jotain jäädä menemättä perille.
fox
29.08.2006 00:25:53

No ei vaan.. tokihan mielelläni jonkun pikku lahjoituksen voisi tehdä vaikka joku täällä siitä mielensä pahoittaisikin.

Pois se ainaki minusta, että moisesta mieleni pahoittaisin.. Itsekin tehny paljon (tai no, paljon ja paljon..) kuubalaisten musikanttien kanssa hommia, lainaillu kalustoa ym.. ;)
Ajatuksena varmaan ihan OK, mutta siltikin, edelleenkin panostamme me tuohon lastenpsykiatrian tukemiseen.
Tuosta lähinnä ajoin teiltä kommentteja, mutta eipäs tullu muuta kuin että joku oli sellaisen käsityksen saanut, että suuresti vastustaisin Kuuban koululaisten kaluston kartuttamista. Se ei ollut pointtini ollenkaan. Sitäpä vaan, että "mediaseksikkyys" näkyy juuri tuossa, jos _suunnitellaan_ soittimien ja soittotarpeitten keruuta Kuubaan!!! - niin mediat ovat ahkerana kommentoimassa, kun me todellakin _kerätään_ rahaa kotimaiselle lastenpsykiatrian klinikalle, niin kiitollisia saamme olla jos joku valtakunnallinen lehti asiasta kirjoittaa pienesti. Vähän katkeruutta, jes jes, kyllä... 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
käsi
29.08.2006 09:29:04

^psykiatrian puolen hyväntekeväisyydestä ei juurikaan kiitosta koskaan heru. Tämän tiedän kokemuksesta, mutta toisaalta eipä sitä ole odottanutkaan, en ainakaan lehti/yms kirjoittelua. Joskus jossain paikallisessa/alan julkaisussa on pieni juttu että joku antoi jotain.

Varsinkin lasten psyk puoli tarvii apua koska kunnan/valtion varoja hoitotyöhön on muutenkin vähän nykyään. Mutta älkää unohtako kehitysvammapuolta.
Mr.Babbit
29.08.2006 12:32:36
Niin ja näin... koska eihän se oo kotimaan kouluilta pois, jos niitä soittimia Kuubaan laivataan. Tosin olishan noita soittimien puutteessa kituvia lähempänäkin, esimerkiksi entisen Neuvostoliiton alueella on vielä aika kurjia paikkoja, vaikka pietarilaiset ja moskovalaiset kaverit ei enää toivokaan parhaana lahjana sähkökitaranmikkejä, joita heidän kaupoissaan kyllä on.

Mä en tiedä millaista on koulujen musiikinopetus nykyään, mutta omana kouluaikanani se oli Merikannon, Melartinin ja Kuulan erottamaan opettelemista toisistaan, ja nokkahuilunsoittoa sellaisilla kappaleilla kuin Cherbourgin Sateenvarjot, Kuolleet Lehdet ja that's it. Populaarimusiikki rokkeineen ja muine genreineen kaikkineen sivuutettiin musiikinkirjassa lauseella: "Pop-yhtyeen tunnistaa lattialla risteilevistä johdoista. Musiikki on sähköisesti vahvistettua, ja laulut kertovat rakkaudesta."

Ei puhettakaan, että olis saanut soittaa a) koulussa b) muuta kuin klassista. Punkrockin tullessa Suomeen eräs mun soittotaitoisempi bändikaverini kirjoitti piruuttaan Pelle Miljoonan ekan levyn nuoteiksi voidakseen tarjota sitä osaksi musiikintunnin ohjelmaa (vain nuotit kelpasivat), ja sen sijaan että opettaja olisi innostunut kun oppilaat alkaa vapaaehtoisesti kirjoittaa nuotteja, hän aloitti koko vuoden kestävän pilkan puuttellisesti merkityistä tahtilajeista.

Meille tehtiin kyllä selväksi, että päivittäinen renkkumisemme treenikämpällä opettelemassa soittamaan on äärimmäisen epätoivottavaa koulun musiikinopetuksen kannalta, ja siitä rankaistaisiin jos voitaisiin.

Siis mitä? Meillähän koulussa laulettiin lähinnä virsiä urkuharmoonin säestyksellä.. ja maakuntalauluja, ja joskus jos oikein innostuttiin opettaja saattoi soittaa tiikerihain. Jossain vaiheessa saatiin uusi liikuntasali ja sinne ihan oikea piano, ja myös uusi opettaja, joka osasi jopa soittaa sitä pianoa. Kuudennella luokalla meille pidettiin yksi teoriatunti nuoteista. Että näin. Luulenpa vaikka Suomen maaseutukouluille keräisikin soittimia, osaisiko joku opettaa niiden soittamista..

ja itse asiaan... Venäjän lasten auttaminen on vaikeaa, koska 'venäläiset eivät tarvitse apua'. Yritimme kerran vaatekeräystä Pietarin katulapsille, mutta se kaatui kohtuuttomiin tullimaksuihin ja viranomaisten nihkeään suhtautumiseen.
Zammy
29.08.2006 12:44:21
Joo, ei tämä nyt ihan varsinaiseen aiheeseen liity, mutta tuosta suomalaisesta musiikinopetuksesta peruskoulussa ja lukiossa kun puhuttiin, niin minulla on siitä sellainen olo, että nykyisellään se melkein kannattaisi lopettaa kokonaan, tai oikeasti jotain radikaalia uudistusta siihen täytyisi saada. Samanlaisia kokemuksia on myös liikunnan ja kuvaamataidon opetuksesta, enemmän siellä saadaan vaan huono maku koko juttuun, kuin että innostettaisiin harrastamaan.

Ainakaan meillä ala-asteella ja lukiossa oikein kukaan ei saanut musiikintunneista mitään irti, ne jotka jo harrasti jotain soittamista olivat siellä nukahtamaisillaan ja ne jotka eivät mitään harrastaneet olivat lähinnä kauhuissaan että joutuuko soittamaan tai laulamaan, ehkä jopa koko luokan edessä yksin. Itselläni musiikinnumero oli lukiossa muistaakseni 5 tai 6, kokeessa pyydettiin kertomaan barokinajan vaatetuksesta ym.

Tosin ainoa poikkeus oli 7-luokan ajan musiikinopettaja jonka kanssa treenailtiin kitaransointuja ja opeteltiin blueskaavaa ja jotain sellaista perusjuttua, kotoa kun sattui silloin kitara löytymään niin siitäpä lähti koko minun soittoharrastus käyntiin. Enkä varmaan ollut ainoa joka silloin innostui soittamisesta.

Niin ja olihan lukiossa myös valinnainen bändikurssi jossa kaikki mukana olijat omasivat jotain soittokokemusta. Vetäjänä meillä oli Erja Lyytinen. Kivaa siellä kurssilla oli, vaikkei siinä niin hirveästi mitään opittukaan.
Susikoira Roi Orbison
Ostinaatio
29.08.2006 13:46:31
Joo, ei tämä nyt ihan varsinaiseen aiheeseen liity, mutta tuosta suomalaisesta musiikinopetuksesta peruskoulussa ja lukiossa kun puhuttiin, niin minulla on siitä sellainen olo, että nykyisellään se melkein kannattaisi lopettaa kokonaan, tai oikeasti jotain radikaalia uudistusta siihen täytyisi saada. Samanlaisia kokemuksia on myös liikunnan ja kuvaamataidon opetuksesta, enemmän siellä saadaan vaan huono maku koko juttuun, kuin että innostettaisiin harrastamaan.

Menee täysin offtopikiksi:
Mä olen aika vahvasti eri mieltä. Toisaalta mulla on myös täysin eri kokemukset esimerkiksi lukion musiikinopetuksesta/tunneista, eli ihan hyvä maku niistä on jäänyt - eli nämä voivat olla aika koulukohtaisia. Kuviksen tunnitkin oli mun mielestä yläasteella aika jees, eli en kyllä missään nimessä ole minkään lopettamisen kannalla.

Ala-asteella ne nyt oli kyllä aika turhanpäiväsiä, mutta silloin aktiivisesti harrastaville mun käsittääkseni meidän maikka veti jotain kuoroa ja semmosta, että niille oli kyllä juttuja. Mutta mun mielestä noilla opetuksilla on kyllä tärkeä sija, se on ihan eri homma jos jossain kouluissa ei opettajilla ole pätevyyksiä toteuttaa niitä kunnolla.
"... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings
Coach
29.08.2006 15:12:56

Ajatuksena varmaan ihan OK, mutta siltikin, edelleenkin panostamme me tuohon lastenpsykiatrian tukemiseen.

Onhan se tietenkin harmi että mediaa ei kiinnosta välttämättä ne jotka apua eniten tarvitsevat. Hyvä että toimitte asianne puolesta vaikkei se mediaseksikästä olisikaan. Tosin kyllä olen tästä lastenpsykiatrian tukemisesta ainakin jollain tapaa ollut tietoinen, eli on siitä kai jotakin mediassa ollut. Tämä Kuuba-juttu taas oli mennyt minulta ihan ohi. No ehkä pitäisi lukea lehdestä muutakin kuin Rip Kirby. Ihmettelin vaan kun ei edes täällä muusikoiden.net:issä ollut tullut vastaan keräystä käsitteleviä kirjoituksia kun kuitenkin aihe sopisi nimenomaan tänne.

Jottei nyt menisi liian vaikeaksi niin sanonpahan nyt vielä että en haluaisi ottaa kantaa siihen kuka eniten apua tarvitsee ja kuka ei, olisinpahan vaan utelias tietämään tästä nimenomaisesta keräyksestä ja miten siihen voi osallistua. Sehän tässä ei vielä tullut sen selvemmäksi vaan keskustelua syntyi enemmänkin suomalaisten koulujen musiikinopetuksesta. Tuosta aiheesta on mielestäni ollut puhetta ennenkin ja selväksi on tullut ettei kukaan nokkahuilusta ja piano/harmooni säestyksellä lauletuista virsistä pitänyt.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Hullut" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)