Aihe: Mietintää nauhoituskalustosta.
1
Crackis
27.08.2006 16:18:21
So mor!

Olisi aika päivitellä omaa nauhotuskonetta taas etiäpäin. Stereotulon kanssa on pelleilty jo parin demon verran ja nyt olisi taas edessä parit nauhoitukset, joten eiköhän se olisi siirryttävä 8-inputkanavan aikaan. Eli siis haussa on ihan perus PCI-äänikortti, johon saa sisään sen 8 kanavaa kertalaakista joko ADATilla tai suoraan korttiin/sen ulkoiseen laatikkoon.

Vahvoina ehdokkaina ovat M-Audion 1010Lt, jonka ISO miinus on ettei se ymmärrä MIDIä, joten tämä vain hätätapauksessa. E-MUlta taas löytyisi taas parikin mielenkiintoista korttia; 1820m ja 1212m. 1212m olisi halvempi kortti, mutta vaatisi sitten muuntimen eteensä. Ei mikään ongelma, Behkun ADA8000 mahtuu kyllä vielä budjettiin, MUTTA tämän setin kanssa olisi ostettava erikseen vielä kuulokevahvistin ja ADA8000 olisi oltava periaatteessa aina mukana mieli nauhoittaa mitään mielekkäästi.
1820m:n audiodockissa taas olisi valmiina jo kuulokevahvistin, mutta ei niin paljon tuloja etuasteilla. Jokatapauksessa mukana olisi aina kaksi fantomia syöttävää etuastetta ja plussana myös korkeaimpedanssiset tulos samoissa combo-liittimissä. Ulospäinkin liitännät löytyisivät mukavasti ulkoisesta boksista eivätkä koneen takaa. Plussana molemmille E-MUn korteille hyvät muuntimet ja suht hyvä plugaripaketti mukana & molemmat ymmärtävät MIDIä.

Noista E-MUn korteista olen tällä hetkellä kallistumassa tuon 1820m:n suuntaan, kahden etuasteensa ja kuulokevahvistimensa takia. Mikseri löytyy kyllä kun täytyy rumpuja vetää, eli linjatuloihin saisi vedettyä näin signaalin sisään. Hyvänä puolena 1820 eduksi myös se, että tarvittaessa tuohonkin voi hommata muuntimen eteen mikäli tulee tarvis saada vielä enemmän kanavia kerralla sisään.

Vuodatus oli pitkä johdanto siihen, että onko kellään suositella mitään muita suunnilleen vastaavia kortteja/ kortti/muunnin -paketteja? Hintahaarukaksi tuolla 8-kanavaiselle systeemille voisi sanoa 400€ ja tämän pitäisi sisältää jo kuulokevahvistin mikäli kortissa tai sen breakoutbokxissa sitä ei ole. Mikkietusia pitäisi olla vähintään tuo kaksi kappaletta ja molemmista pitäisi löytyä 48V fantom.
Shit happens when u party naked
kivi
27.08.2006 16:20:42
Oletko lukenut tuon Äänikortit testipenkkiin -FAQ:n tuosta ylhäältä?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Crackis
27.08.2006 16:42:58
Kiitoksia napautuksesta kivi. Luettu on. Tuo faq on tahtonut kallistua vain pahasti tuonne pelkkiin USB/firewire -laitteisiin, eikä niinkään PCI-korttia käyttäviin systeemeihin. Ja nyt pienenä lisäyksenä tuohon edellisees tekstiin, niin yksi syy tuohon PCI:n kautta toimivaan systeemiin kallistumiseen on se, että monissa korteissa on itsessään melko hyvät prossut pyörittämässä raitoja, mikä taas tietysti laskee itse koneen vaatumuksia.
Shit happens when u party naked
kivi
27.08.2006 17:19:12 (muokattu 27.08.2006 17:22:27)
Kiitoksia napautuksesta kivi. Luettu on. Tuo faq on tahtonut kallistua vain pahasti tuonne pelkkiin USB/firewire -laitteisiin, eikä niinkään PCI-korttia käyttäviin systeemeihin. Ja nyt pienenä lisäyksenä tuohon edellisees tekstiin, niin yksi syy tuohon PCI:n kautta toimivaan systeemiin kallistumiseen on se, että monissa korteissa on itsessään melko hyvät prossut pyörittämässä raitoja, mikä taas tietysti laskee itse koneen vaatumuksia.

Luonnollisesti.

Kun mä mietin omia äänikorttivalintojani, niin studiokoneen kohdalla valinta oli itsestään selvästi pci-väylään laitettava mahdollisimman laadukas adat-kortti, ja sitten erilliset muuntimet tarpeen mukaan ja vähin erin, ja tietysti äänitys ja monitorointi oikean miksauspöydän kautta.

Hintaluokka ei itse asiassa ollut kauhean paljon kovempi kuin sinun budjettisi, mutta toisaalta samasta kattauksesta voi aivan yhtä "oikea" hinta olla tuhannen euron päälle. Mulla oli tuuria kun sain RME9652-kortin 100 eurolla, A/D/A-muuntimet sadalla eurolla väylä, ja erittäin hyvän 24-kanavaisen brittitiskin poiskantohintaan. Uutena ei tarvinnut hankkia kuin erillinen midikortti, 40 euroa.

Itse kone on intelin prosessorilla ja hiljaisessa räkkikotelossa, käytettynä ostettu sekin. Jotain kokonaisuuden toimivuudesta kertoo, ettei kone ala kaatuilla edes yli 50 raidan projekteissa, joillakin raskailla plugeilla käynti kyllä vaikeutuu vähän.

Läppärille äänikortin tarve oli eri. Käytän läppäriä (asiakkaalta miksauskeikan palkkana saatu Ibm ThinkPad) matkakoneena ja demoiluun, sekä studiossa sparrausvastustajana (ajan jo äänitettyjä pohjia looppina ja treenaan ja hion sovituksia päälle). Niinpä kanavien määrä ei ollut oleellinen, ja kitaristin-karkkia sai olla mukana. Line6 TonePort on tuohon tarkoitukseen varsin toimiva usb-kortti.

Tästä ei välttämättä ole apua, mutta kerroinpa omistani. Tietokoneista en tiedä enkä ymmärrä mitään, mutta koputetaan puuta - toistaiseksi on toiminut hyvin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
mhelin
27.08.2006 17:59:45 (muokattu 27.08.2006 18:02:10)
Tuota E-Mu 1820M systeemiä ei enää valmisteta joten esim. Thomann myy loppuja pois todella edulliseen hintaan (311 EUR, http://www.thomann.de/emu_1820m_dig … l_audio_system_prodinfo.html?iwid=3). Tuossa on hintaan nähden paljon ominaisuuksia, DSP-efekteistä tosin ei ole paljon hyötyä paitsi esim. kuuntelukaikuna äänittämisessä. 1820M-paketti sisältää 1820:een verrattuna myös sen synkkakortin.

RME:t voisivat toisaalta olla hyvä vaihtoehto vaikka hintaa onkin enemmän. Ajurituki on yleensä hyvä, ja CPU-tehojakin nuo vievät vähemmän kun osa ASIO-ajureiden toteutuksesta on tehty kortin ohjelmoitavalla logiikalla. Tämä taitaa olla edullisin RME: kortti, en tiedä miten niitä käytettyinä sitten liikkuu: http://www.thomann.de/thoiw3_rme_hammerfall_le_digi_9636_prodinfo.html
Chade Fallstar
27.08.2006 20:57:48
Kyllä M- Audio Delta 1010LT "ymmärtää MIDIä".
MIDI in ja out liittimet löytyy.
JazzFromHell
27.08.2006 21:10:24
Tsekkaappa: ESI ESP1010 http://www.thomann.de/thoiw3_esi_esp1010_prodinfo.html

Itselläni on tuollainen. 8 analogista sisään ja 8 ulos. 2 midi sisäänmenoa ja ulostuloa.

Saa aktiivisen 5.1 järjestelmän kiinni :)
"When you walk in your boots Looks like you've crapped in your pants" - Hevirockia täältä
PIM
28.08.2006 08:31:01
Tosta sulle edullinen kortti josta löytyy adatit ja midit:

http://cgi.ebay.de/Terratec-EWS-88- … ssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sille kaveriksi se ADA8000 ja joku behkun kuulokevahvistin niin siinä sulla on alle 500 eurolla koko setti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)